تاثیر الکل بر سیستم ایمنی بدن چیست؟

تاثیر الکل بر سیستم ایمنی بدن
مدیرسایت
9 مارس 2022

الکل یکی از موادی است که از طریق سرکوب سیستم ایمنی باعث ایجاد اختلال در عملکرد این سیستم می‌شود. در چنین شرایطی، بدن ناتوان خواهد بود که وجود هرگونه عفونتی را در زمان درست تشخیص دهد و به آن پاسخ مناسبی را ارائه دهد. نتیجه چنین چیزی نیز گسترش و تشدید عفونت در بدن است. شرایطی که در برخی از مواقع خاص و بحرانی می‌تواند باعث مرگ بیمار شود. از این رو بهتر است “تاثیر مشروبات الکلی بر سیستم ایمنی بدن” را کمی بیشتر جدی بگیرید و هرچه سریع‌تر برای رهایی از بلای اعتیاد و ترک اعتیاد الکل، اقدام کنید.

مصرف الکل باعث بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

جدای از تاثیر الکل بر سیستم ایمنی بدن، مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند سبب ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌های مختلف در افراد شود. شماری از مهم‌ترین آسیب‌ها و بیماری‌های ایجاد شده بر اثر مصرف نوشیدنی‌های الکل دار در ادامه آورده شده اند:

  • بالا رفتن فشار خون (برای کسب اطلاعات کافی درمورد تأثیر الکل بر فشار خون پیشنهاد می شود به مقاله جامعی که در این زمینه نوشته شده است، مراجعه کنید)
  • بروز بیماری‌های کلیوی
  • بروز بیماری‌های کبدی
  • زوال عقل و کندی حافظه
  • بروز بیماری‌های خود ایمنی
  • کاهش توانایی یادگیری در فرد
  • ایجاد مشکل برای دستگاه گوارش
  • بروز بیماری‌های عفونی متعدد در بدن فرد
  • افزایش احتمال بروز سرطان در قسمت‌های مختلف بدن انسان
  • بروز بیماری‌های مختلف در سیستم گردش خون بدن (به صورت خاص قلب و عروق)
  • بروز بیماری‌های ریوی و ایجاد اختلال در سیستم تنفسی ( به صورت خاص سبب ایجاد بیماری ذات الریه می‌شود.)

لازم به ذکر است که زیاده روی در مصرف الکل و یا نوشیدن طولانی مدت آن می‌تواند در بروز دو بیماری خطرناک هپاتیت سی و همچنین HIV موثر واقع شود. دو بیماری که محصول رابطه جنسی پرخطر (اتفاق بسیار رایجی در هنگام مستی افراد) و یا استفاده همزمان چند نفر از یک سرنگ هستند.

مرکز ترک الکل پیام تندرستی با بهره گیری از به روزترین راه های درمانی در طول درمان همراه شما خواهد بود.

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۲۲۲۴۱

 

آیا الکل سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند؟

پاسخ به این سوال، مثبت است چراکه بر طبق مطالعات بسیاری، مصرف الکل حتی برای یک بار می‌تواند سبب ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن شود.

اثرات کوتاه مدت مصرف الکل بر سیستم ایمنی

یکی از تصورات اشتباه رایج در بین مردم این است که فکر می‌کنند مشکل “اختلال سیستم دفاعی ایمنی بدن بر اثر مصرف الکل” تنها در افرادی دیده می‌شود که سابقه مصرف طولانی مدت و در دوز زیاد نوشیدنی‌های الکل دار را دارند. درحالیکه چنین گزاره‌ای به هیچ‌وجه درست نیست و مصرف حتی یک بار چنین نوشیدنی‌هایی می‌تواند تا یک روز، عملکرد سیستم ایمنی بدن را دچار اختلال کند.

اثرات بلند مدت مصرف الکل بر سیستم ایمنی

در بحث سیستم ایمنی و الکل، یکی از موضوعات حائز اهمیت بسیار، مصرف طولانی مدت نوشیدنی‌های الکل دار است. مصرف طولانی مدت این نوشیدنی‌ها، جدای از احساس وابستگی شدیدی که در فرد ایجاد می‌کند، سبب ایجاد التهاب در قسمت‌های مختلف بدن مصرف کننده می‌شود. علت چنین اتفاقی نیز اختلال ایجاد شده در سیستم ایمنی بدن به واسطه استفاده از الکل است. چراکه در صورت بروز عفونت، بدن به راحتی قادر به تشخیص نخواهد بود و به همین علت ممکن است عفونت برای مدت زمان طولانی در بدن بیمار باقی بماند.

آیا الکل سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند

آیا با ترک مصرف الکل می‌توان سیستم ایمنی بدن را بازسازی کرد؟

پاسخ به این سوال، مثبت است اما مادامی که فرد به صورت “اصولی و درست” در مسیر بهبودی کامل و ترک اعتیاد قدم بگذارد. در چنین شرایطی مراجعه به یک کلینیک و یا مرکز ترک اعتیاد معتبر، یک گام اصولی و اساسی به شمار می‌رود.

کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی، یک مرکز فعال در حوزه ترک اعتیاد الکل، مواد مخدر و مواد محرک بوده که مجوز فعالیت خود را از سوی وزارت بهداشت و درمان دریافت کرده است. کلینیکی که بیشتر شبیه به یک مرکز درمانی بوده و از کادر درمانی بسیار باتجربه و حاذقی برای درمان بیماران خود استفاده می‌کند. در این کلینیک بیماران به صورت شبانه روزی پذیرش شده و خدمات مورد نیاز برای ترک الکل، مواد مخدر و یا محرک را دریافت می‌کنند. بلافاصله پس از پذیرش بیمار نیز کلیه شرایط جسمی و روانی او مورد بررسی قرار گرفته می‌شوند و خدمات مشاوره‌ای لازم به بیمار و خانواده او ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که در طول مسیر بستری بیمار، کلینیک کلیه خدمات رفاهی و هتلینگ (اتاق‌های شخصی و VIP) را به بیمار ارائه می‌دهد. مسئله مهمی که می‌تواند در سرعت بخشیدن به روند بهبود بیمار، نقش بسیار چشمگیری داشته باشد.

بعد از پذیرش اولیه نیز، بیمار وارد فاز نخست درمان یعنی سم زدایی تدریجی بدن از مواد می‌شود. مرکز پیام تندرستی به یک بخش سم زدایی بدن از مواد مخدر بسیار پیشرفته مجهز است و در نتیجه بیمار می‌تواند کل طول مدت سم زدایی (بنابر صلاح دید تیم درمان، میزان و شدت وابستگی، طول این دوره متغیر خواهد بود.) را با خیال راحت سپری کند.

از آنجایی که اقدام به ترک الکل و انواع مواد مخدر و یا محرک با بروز عوارض جسمی و روحی فراوانی همراه است، کادر درمانی، روانپزشکی و همچنین روانشناسی مستقر در این مرکز، آماده باش برای ارائه خدمات لازم به بیمار در طول دوره ترک هستند. خدماتی که در کنار بهترین و موثرترین متدهای درمانی روز دنیا به بیماران و خانواده او ارائه می‌شوند و سختی‌های مسیر ترک را برای آن‌ها آسان می‌کنند. روان درمانی، گروه درمانی، خانواده درمانی در کنار استفاده از داروهای مورد تایید سازمان‌های معتبر ایرانی، آمریکایی و اروپایی همان فرمول طلایی برای رسیدن به بهبودی کامل در کلینک پیام تندرستی است.

کاشت کپسول نالتروکسان بخشی از این فرمول طلایی مرکز پیام تندرستی است. نالتروکسان یکی از داروهای مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا بوده که از طریق تحت تاثیر قرار دادن گیرنده‌های عصبی مستقر در مغز انسان، تمایل شدید او برای مصرف الکل را سرکوب می‌کند. در کلینیک پیام تندرستی، این دارو با رعایت کامل جوانب احتیاط و توسط پزشک و در طول یک جراحی کاملا سرپایی در بدن بیمار قرار داده می‌شود. راه درمانی که هم به پروسه ترک، سرعت بالایی می‌بخشد و هم برای افرادی که بنابر هر دلیلی نمی‌توانند به صورت مداوم، قرص مصرف کنند، معجزه می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان