تاثیر الکل بر حافظه

تاثیر الکل بر حافظه - کلینیک پیام تندرستی
مدیرسایت
15 جولای 2023

نوشیدن الکل حتی به مقدار کم می تواند سلامت جسمانی و روانی شما را به خطر بیندازد. یکی از عوارض مهم مصرف الکل، از دست دادن حافظه می باشد که معمولا به دو صورت خود را نشان می دهد. از دست دادن حافظه به طور موقت و دائمی دو نوع اختلال حافظه بر اثر سومصرف الکل هستند.

در نوع اول یعنی موقت فرد برخی مسائل جزیی را برای مدتی فراموش می کند اما در اختلال حافظه نوع دوم فرد به طور کلی تمام رویدادهای برهه خاصی از زندگی خود را از یاد می برد. این روند نتیجه ای جز از دست دادن حافظه به طور کامل و زوال عقل در پی نخواهد داشت.

تاثیر الکل بر حافظه

روند در خاطر ماندن اطلاعات و رویدادها به این صورت است که آنها ابتدا در حافظه کوتاه مدت ذخیره شده و سپس به حافظه بلند مدت انتقال می یابد. الکل در این فرآیند انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند اختلال ایجاد می کند و مانع از انتقال اطلاعات می شود. در این حالت فرد نمی تواند مشاهدات و شنیده ها را در حافظه خود ثبت کند و سریع آن ها را از یاد می برد. این روند می تواند زندگی شغلی و تحصیلی او را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

مقدار الکل و اثر آن بر حافظه

چه دائم الخمر باشید و چه یک بار الکل نوشیده باشید، الکل می تواند روی حافظه شما تاثیر منفی خود را بگذارد، به طوری که فرد چند ساعت گذشته خود را به هیچ عنوان به یاد نمی آورد. این تاثیر الکل بر حافظه می تواند شدیدتر شده و در نهایت زوال عقل یا فراموشی کامل را برای فرد به همراه داشته باشد. هر چه الکل سریعتر به جریان خون برسد تاثیر سریع تری بر مصرف کننده خواهد داشت و به نسبت شرایط فیزیکی، سن و جنسیت او این میزان تاثیر متفاوتی خواهد داشت پس می توان گفت مقدار الکل و اثر آن بر حافظه رابطه مستقیمی با هم دارند.

علائم تاثیر الکل بر حافظه - کلینیک پیام تندرستی

مصرف الکل و از دست دادن حافظه

از آنجایی که انسان دارای دو نوع حافظه می باشد، در ادامه تاثیر الکل بر هر دو نوع حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را مورد بررسی قرار می دهیم:

تاثیر الکل بر حافظه کوتاه مدت:

خاموشی یا به یاد نیاوردن مسائل جزیی کوچک ترین تاثیری است که نوشیدن الکل می تواند برای فرد در پی داشته باشد که میزان تاثیر الکل بر حافظه کوتاه مدت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عضو تاثیر گذار مغز برای به خاطر سپردن وقایع هیپوکامپ نامیده می شود که با نوشیدن الکل اعصاب این عضو دچار اختلال شده و فرد دچار فراموشی می شود.

تاثیر الکل بر حافظه بلند مدت:

نوشیدن الکل می تواند عملکرد هیپوکامپ را به طور کامل مختل کند و آسیب های جدی تری به سیستم عصبی مغز مصرف کننده برساند. پس از مصرف الکل به مقدار زیاد فرد ممکن است دچار حالت تهوع و نهایتا استفراغ شود، در این حالت مواد مفیدی که فرد مصرف کرده است از بدن او خارج می شود. یکی از مهم ترین این مواد مغذی ویتامینی به نام تیامین است که وجود آن برای سلول های عصبی مغز بسیار ضروری است و عدم وجود آن در بدن می تواند اختلال در حافظه را برای فرد در پی داشته باشد.

یکی دیگر از بیماری هایی که فرد با نوشیدن الکل ممکن است به آن دچار شود سندروم ورنیکه-کورساکوف می باشد که باعث بروز مشکلات شناختی و اختلال شدید در حافظه فرد می شود که از دست دادن ویتامین B1 یا همان تیامین در بروز آن نقش پررنگی خواهد داشت.

علائم تاثیر الکل بر حافظه - کلینیک پیام تندرستی

عوامل تاثیر گذار مصرف الکل بر حافظه

عوامل مختلفی می توانند بر میزان تاثیر الکل بر حافظه موثر باشند که در ادامه آن ها را نام خواهیم برد:

  • میزان مصرف الکل
  • مدت زمان استفاده از الکل
  • سن مصرف کننده

علائم  تاثیر الکل بر حافظه

بر اساس چند نشانه می توان میزان تاثیر الکل بر حافظه خود را مورد بررسی قرار داد.

  • کاهش تمرکز و توجه.
  • به خطر نیاوردن کارهایی که هنگام مصرف الکل انجام داده اید.
  • به یاد نیاوردن موضوعی که درباره آن با شخصی صحبت کرده اید.
  • سردرگمی مکانی پیدا خواهید کرد.

درمان عوارض مصرف الکل

حال این سوال ایجاد می شود که برای پیشگیری از بروز عوارضی مانند اختلال در حافظه چه کنیم؟ اولین و درست ترین قدم برای کسب سلامتی و جلوگیری از عوارض حاد ترک الکل، مراجعه به پزشک ترک اعتیاد به الکل است. به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک اقدام به ترک الکل نکنید.

در قدم بعدی باید روش صحیح تغذیه و ورزش را در روتین زندگی خود قرار دهید یه عبارت دیگر تغییر در سبک زندگی را در رتبه دوم قرار دهید.

کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی یکی از بهترین و مجهزترین مراکز ترک اعتیاد در تهران است که درست ترین درمان را با توجه به شرایط بیمار برای وی در نظر گرفته و اجرا می کند همچنین پزشکان و روانپزشکان در این مرکز می توانند بهترین سبک زندگی را به شما همراه عزیز پیشنهاد دهند.

Rate this post
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان