داروی گیاهی برای ترک الکل

برای ترک تریاک چی بخوریم درد نکشیم - کلینیک پیام
11 اکتبر 2023

ترک الکل به تنهایی کاری بسیار خطرناک و دشوار است. در طی فرایند سم زدایی که توسط متخصصین مرکز پیام تندرستی انجام می‌شود، می‌توان از طب سوزنی و داروی گیاهی برای ترک الکل استفاده کرد. ما در این مطلب بطور خاص در مورد ترک اعتیاد الکل در طب سنتی و موثرترین داروی گیاهی برای ترک الکل صحبت می‌کنیم. اگر مشتاق درمان اعتیاد الکل هستید، با ما همراه باشید.

چگونه میل به الکل را بصورت طبیعی متوقف کنید؟

بطور کلی فرایند ترک الکل چالش برانگیز خواهد بود و این به دلیل برخی از علائم ترک الکل تهدیدکننده زندگی است. از اینرو توصیه متخصصین اعتیاد این است که برای درمان اعتیاد به الکل حتما از کمک حرفه‌ای برخوردار شوید. ابتدا باید بگوییم که فقط پایبندی به فرایند ترک الکل با طب سنتی برای درمان کافی نیست، بخصوص اگر الکل را با مواد مخدر دیگری مصرف کنید. با اینحال راه‌هایی برای کاهش میل الکل بطور طبیعی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

ترک الکل با طب سنتی

طب سوزنی در طب سنتی چینی برای کمک به کاهش میل الکل و کم کردن علائم ترک الکل که در طول سم زدایی تجربه می‌شوند، کمک می‌کند. علاوه بر این برای درمان علائم ترک روانی نظیر افسردگی و اضطراب نیز موثر خواهد بود. در حقیقت قرار دادن سوزن‌ها در مناطق مرتبط با رفتار الکل به کاهش میل و هوس به الکل کمک می‌کند. اما اثر آن خیلی زیاد نیست.

ترک الکل با داروی گیاهی

مثالی از داروی گیاهی برای ترک مشروب، کودزو است. داروی گیاهی کودزو به افراد کمک می‌کند تا از نوشیدن زیاد یا عود اعتیاد جلوگیری کنند. کودزو می‌تواند به کاهش تعداد نوشیدن الکل کمک کند. داروی گیاهی آشواگاندا می‌تواند به ترک الکل و تسکین اضطراب کمک کند. توجه به این نکته مهم است که مطالعات علمی بیشتری برای تأیید اینکه این داروهای گیاهی به کاهش میل به الکل و علائم ترک کمک می‌کنند، مورد نیاز است.

دارو گیاهی برای ترک الکل - کلینیک پیام

انواع داروی گیاهی برای ترک الکل

داروهای گیاهی برای ترک الکل عبارتند از:

• گل ساعتی
  • بادرنجبویه
  • علف چای
  • علف گربه
  • کاوا
  • دامیانا
  • جودوسر
  • رازک

موثرترین داروی گیاهی برای ترک الکل، دارویی است که متناسب با شرایط فیزیکی و روانی بدن شما تعیین شده باشد.

مراقبه

در کنار طب سنتی و استفاده از داروی گیاهی برای ترک الکل، مدیتیشن معرفی می‌شود. مدیتیشن نقش به سزایی در کاهش علائم اضطراب و جلوگیری از عود دارد.

نکاتی برای سم زدایی الکل در منزل

افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل خفیف تا متوسط، امکان سم زدایی ترک الکل در منزل را دارند. در واقع تا زمانیکه علائم ترک الکل خفیف باشند، این امکان وجود دارد. اما کسانی که اعتیاد شدید تا حاد دارند، باید به دنبال کمک حرفه‌ای باشند.

علائم ترک الکل شامل توهم، تشنج و دلیریوم ترمنس هستند که می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند. اگر تصمیم به سم زدایی ترک الکل در خانه دارید، در کنار طب سنتی و انواع داروی گیاهی برای ترک الکل توصیه‌های زیر را در نظر بگیرید:

تغذیه سالم برای ترک الکل

افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل، دچار کمبود مواد معدنی و ویتامین هستند. تغذیه سالم برای سم زدایی الکل شامل مواد زیر خواهد بود:

• میوه و سبزیجات: تمشک، سیب، خیار، گوجه فرنگی، گلابی و موز. میوه ها و سبزیجات می‌توانند به کاهش هوس قند و جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ(علائم ترک الکل) کمک کنند.
  • غلات کامل: برنج قهوه ای، کینوآ، بلغور جو دوسر و جو. غلات کامل سرشار از فیبر هستند که می‌تواند به جلوگیری از نوسانات خلقی و هوس شدید کمک کند. آنها همچنین انرژی بدن را تامین می‌کنند.
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی: ویتامین‌های A، D و E، کلسیم، منیزیم، روی و اسیدهای چرب امگا 3. غذاهای سرشار از ویتامین و مواد معدنی شامل شیر، گوشت گاو، مرغ، ماهی بدون چربی، کلم بروکلی و سبزیجات برگ دار هستند.

یک سیستم حمایتی قوی

در کنار استفاده از انواع داروی گیاهی برای ترک الکل و تغذیه مناسب، وجود یک سیستم حمایتی قوی برای درمان اعتیاد الکل مفید است. حضور دوستان و اعضای خانواده در کنار بیمار و همچنین برگزاری جلسات روان درمانی برای درمان اعتیاد روانی بسیار موثر خواهد بود.

از شر غذاهای ناسالم خلاص شوید

برخی از غذاها علائم ترک الکل را بدتر می‌کنند. به همین دلیل قبل از استفاده از رویکرد داروی گیاهی برای ترک الکل، به منظور کاهش علائم ترک، با مصرف نکردن غذاهای ناسالم می‌توانید نشانه‌های ترک الکل را از بین ببرید.  با خلاص شدن از شر شیرینی‌ها، خوراکی‌ها، کافئین، غذاهای چرب، فست فودها و نوشابه‌‌‌‌های گازدار، احساس افسردگی و تنبلی در شما از بین خواهد رفت.

در این مطلب متوجه شدیم که می‌توان اعتیاد به الکل را با طب سنتی تا حدودی درمان کرد، همچنین می‌توان از داروی گیاهی برای ترک الکل استفاده کرد. اما باید توجه داشته باشید که روش‌های مذکور تنها برای کاهش علائم ترک استفاده می‌شوند. اما برای مدیریت بهتر علائم سم زدایی الکل و فرایند درمانی ایمن توصیه می‌شود تا به بهترین مرکز ترک اعتیاد نظیر کلینیک پیام تندرستی مراجعه کنید. حال شما عزیزان اگر برای ترک الکل خود می‌خواهید اقدام کنید، می‌توانید با متخصصین ما تماس بگیرید و از امکانات مرکز پیام تندرستی برخوردار شوید.

4.6/5 - (5 امتیاز)