مدت زمان ترک تریاک

ترک تریاک چند روز طول می کشد؟ - کلینیک پیام تندرستی
مدیرسایت
3 دسامبر 2022

اولین سوالی که ذهن بیمار را برای قدم اول برای ترک اعتیاد به خصوص ترک تریاک پیش می‌آید این است که ترک تریاک چند روز  طول می‌کشد؟ جواب این سوال این است که مدت ترک تریاک به عوامل مختلفی همچون طول مدت اعتیاد، نحوه مصرف تریاک و متابولیسم بدن فرد وابسته است. تخمین زمان لازم برای خروج مواد مخدر از بدن، چندان کار ساده‌ای نیست و بیمار قبل از هر چیز باید توسط پزشک و روان‌پزشک مورد معاینه قرار بگیرد. پس از معاینه و مشخص شدن میزان آلودگی بدن فرد به مواد مخدر (تریاک)، پزشک و درمانگر با توجه به شرایط جسمی بیمار (وزن و وجود بیماری‌های زمینه‌ای)، برنامه درمانی ویژه‌ای را ارائه می‌دهد. به‌طورکلی ترک تریاک با توجه به نظر پزشکان حدود 10تا 20 روز تنها دوره ی سم زدایی ترک تریاک طول می‌کشد.

ترک اعتیاد به مواد مخدر، عوارض ناخوشایندی در پی دارد و مقابله با این عوارض، به‌تنهایی و بدون دریافت خدمات پزشکی زندگی بیمار را به خطر می‌اندازد. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله با عوارض اعتیاد به تریاک و روش ترک تریاک تدریجی آشنا خواهیم شد.

ترک تریاک چند روز طول می‌کشد؟

بیشتر افرادی که به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند پرسشی مشترک دارند: ترک تریاک چند روز طول می‌کشد؟ پاسخ به این سوال منوط به معاینه جسمی و روانی بیمار بوده و بسته به سن، سطح سلامت و وزن بیمار متفاوت است. گاهی فرد علاوه بر اعتیاد به تریاک با چند بیماری زمینه‌ای نیز دست‌به‌گریبان است. در چنین شرایطی تجویز دارو و ارائه خدمات پزشکی باید متناسب با شرایط بیمار انجام شود و این شرایط سبب افزایش طول مدت درمان می شود. به‌طورکلی دوره سم‌زدایی با توجه به روش درمانی توصیه‌شده از سوی پزشک، از 10 روز تا دو هفته طول می‌کشد. اعتیاد به مواد مخدر یک انتخاب است که ریشه در الگوهای فکری و ذهنی بیمار دارد، برای درمان قطعی اعتیاد به مواد مخدر، لازم است تا این الگوهای غلط فکری، درمان و اصلاح شوند همچنین باید زیر نظر یک پزشک متخصص ترک اعتیاد در مرکز ترک مربوطه یعنی مرکز ترک تریاک کلینیک پیام تندرستی مراجعه کنید. استعمال مواد مخدر در واقع تلاش بی‌ثمری است که بیمار برای رهایی از اضطراب و کشمکش‌های روحی به آن پناه می‌برد.

مدت زمان ترک تریاک - کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی

آشنایی با ترک تریاک به روش تدریجی

درگذشته نه چندان دور، ترک مواد مخدر به معنای درد و رنج فراوانی بود که بیمار برای رهایی از افیون، چاره‌ای جز روبه‌رو شدن با آن را نداشت. روش سنتی ترک تریاک که به‌عنوان روش یابویی نیز شناخته می‌شود شامل قطع یک‌باره مصرف تریاک است. از آنجایی که روش سنتی ترک اعتیاد درد و عذاب زیادی را به بیمار تحمیل می‌کرد، احتمال موفقیت آن چندان زیاد نبود و بیشتر افراد پس از مدت کوتاهی دوباره به مصرف مواد مخدر روی می‌آوردند.

سم زدایی تدریجی ترک تریاک

امروزه کمپ و مرکز ترک تریاک با ارائه روش‌های نوین سم‌زدایی ترک اعتیاد  بدون ‌درد و خدمات روان‌درمانی تحول بزرگی در زمینه ترک مواد مخدر ایجاد نموده است. ترک تریاک به صورت تدریجی به کمک درمان‌های دارویی به‌منظور کاهش مصرف ماده مخدر و درنهایت قطع استعمال تریاک انجام می‌شود. در این روش پزشک ترک اعتیاد با تجویز داروهای مسکن، عوارض ناخوشایند سم‌زدایی را کاهش داده و به کمک داروهای مکمل به خروج تدریجی مواد مخدر از بدن بیمار کمک می‌کند. پس از گذراندن دوره سم‌زدایی برای اطمینان از عدم بازگشت بیمار به مصرف مجدد مواد مخدر، داروی نالتروکسان تجویز می‌شود. لازم به ذکر است برای درمان قطعی، بیمار باید به‌صورت پیگیر دوره‌های روان‌درمانی را سپری کند. به‌طورکلی مدت زمان ترک اعتیاد تریاک در روش تدریجی 21-10 روز بوده ولی دوره روان‌درمانی گاهی لازم است تا یک سال ادامه پیدا کند.

مدت زمان ترک تریاک با قرص ب2 یا با متادون 

داروهای دیگر مانند متادون و ب 2 نیز برای کاهش عوارض تریاک گاهی  از سوی برخی  کمپ‌های ترک اعتیاد  مورد مصرف قرار می‌گیرد اما به دلیل اعتیادآور بودن این داروها مصرف آنها چندان توصیه نمی‌شود.

نالتروکسان دارویی غیر مخدر است که برای درمان عوارض ترک اعتیاد و همچنین سرکوب کردن تمایل به مصرف مجدد تریاک مورداستفاده قرار می‌گیرد. ایمپلنت نالتروکسان در دیواره شکم قرار می گیرد و از جمله روش‌های مؤثر برای کنترل میل به مصرف مواد مخدر است. توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه نالتروکسان به دلیل عوارض آن به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. مصرف این دارو حتماً باید زیر نظر پزشک و بعد از دوره سم‌زدایی انجام شود.

ترک تریاک با قرص متادون - کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی

طول دوره سم زدایی ترک تریاک و عوامل موثر آن

طول دوره سم زدایی اعتیاد در افراد مختلف متفاوت است، طبق مطالعات انجام شده عوامل مختلفی بر مدت زمان لازم بر ترک تریاک اثرگذار است که شامل:

  • ویژگی‌های جسمی: مدت زمان لازم برای ترک تریاک براساس توان فیزیکی، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
  • طول دوره اعتیاد: هرچه مدت زمان اعتیاد فرد بیشتر باشد، واکنش بدن نسبت به قطع مصرف شدیدتر است بنابراین به مدت زمان بیشتری برای ترک تریاک به روش تدریجی نیاز دارد.
  • مقدار مصرف مواد مخدر: هرچه میزان دوز مصرفی بالاتر باشد مدت زمان مورد نیاز برای سم‌زدایی نیز افزایش پیدا می کند.
  • نوع مصرف تریاک: روش مصرف خوراکی تریاک، مدت زمان بیشتری برای سم‌زدایی نیاز دارد.
  • سن مصرف کننده: هرچه سن فرد بالاتر باشد، طول مدت مورد نیاز برای ترک تریاک بیشتر می‌شود
  • متابولیسم بدن: افزایش سوخت و ساز بدن طول دوره ترک تریاک را کوتاه‌تر می‌کند. این ویژگی وابسته به ژنتیک بوده و در افراد مختلف متفاوت است.
  • وزن بدن: افرادی وزن بالاتری دارند، به مدت زمان بیشتری برای ترک تریاک نیاز دارند.
  • مصرف بعضی داروها: داروهایی مانند متادون، دیازپام، والیوم و آنتی‌هیستامین‌ها شدت اثر تریاک را بالا می‌برند بنابراین طول دوره ترک تریاک را افزایش می‌دهند.
  • مصرف الکل: مصرف همزمان الکل و تریاک باعث واکنش‌های خطرناک در بدن فرد شده و گاهی خطر مرگ را بدنبال دارد. استعمال مشروبات الکلی نیز بر مدت زمان لازم برای ترک تریاک می‌افزاید.
  • سطح سلامت فرد: افرادی که مبتلا به اختلالات کبدی و کلیوی هستند به دلیل نقص در سیستم تصفیه خون، به مدت زمان بیشتری برای ترک تدریجی مواد مخدر نیاز دارند.

 

خدمات کلینیک پیام تندرستی برای ترک تریاک 

درمان ترک اعتیاد در کلینیک‌ پیام تندرستی در قالب برنامه‌ای مرکب از خدمات پزشکی و روان‌شناختی به بیماران ارائه می‌شود. به‌این‌ترتیب بیمار در طی یک برنامه هدفمند و منظم در مسیری اصولی سم‌زدایی و روان‌درمانی هدایت خواهد شد. بیماران در کلینیک پیام تندرستی مهارت‌های لازم برای مقابله با وسوسه مصرف تریاک را فرامی‌گیرند و به‌این‌ترتیب با آگاهی ذهنی توام با درمان‌های مؤثر پزشکی، زندگی طبیعی و سالمی در پیش خواهند گرفت. برای برخورداری از خدمات شبانه روزی در این مرکز، از طریق شماره های اعلام شده یا فرم موجود در سایت با مشاوران ما ارتباط برقرار فرمایید.

4.8/5 - (5 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان