پیام تندرستی > مراقبت‌های پس از ترک اعتیاد

مراقبت‌های پس از ترک اعتیاد

مراقبت های پس از ترک اعتیاد

خدمات مراقبت پس از ترک اعتیاد به بیماران کمک می‌کند تا مهارت‌های مقابله‌ای فرا گرفته شده در دوران درمان را حفظ کنند و پس از ترخیص از کلینیک ترک اعتیاد نیز همچنان در مسیر یک زندگی سالم و پربار قدم بردارند.

درمان موثر بازپروری و ترک مواد مخدر عادت‌های سالم و پایداری را در بیماران ایجاد می‌کند. هرچند عوارض و تغییرات جسمی، ذهنی و روحی ناشی از اعتیاد چشمگیر و عمیق است، اما این تغییرات در مراحل اولیه ترک اعتیاد،  به خصوص موادهای مخدری مثل ترک تریاک ضعیف و تحول‌پذیر هستند. خدمات مراقبت پس از ترک اعتیاد به بیماران کمک می‌کند تا مهارت‌های مقابله‌ای فرا گرفته شده در دوران درمان را حفظ کنند و پس از ترخیص از کلینیک ترک اعتیاد نیز همچنان در مسیر یک زندگی سالم و پربار قدم بردارند.

حتی افرادی که می‌خواهند اعتیاد را ترک کنند و با تمام وجود به ترک اعتیاد متعهد هستند، ممکن است دوباره به سمت الکل یا مواد مخدر کشیده شوند. مطالعات نشان می‌دهد که نرخ برگشت به اعتیاد در میان بزرگسالان و نوجوانانی که درمان بازپروری را به پایان رسانده‌اند، بسیار بالا و حدود 80 درصد است. مشکلتان چه الکلیسم باشد، چه سوءمصرف داروهای تجویزی، مصرف شاهدانه یا اختلال تغذیه‌ای، در هر حال براساس نتایج مطالعات انجام شده برگشت به اعتیاد یکی از علائم شایع رفتارهای اعتیادآور است.

 

 

مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد چیست؟

برنامه‌ریزی برای دوران حساس پس از ترک اعتیاد یکی از جنبه‌های متعددی است که شباهت بین درمان اعتیاد و درمان یک عارضه مزمن را نشان می‌دهد. برنامه مراقبت‌های پس از درمان از بسیاری جهات شبیه به برنامه ترخیص پس از بستری شدن طولانی مدت برای درمان عارضه‌ای مزمن مانند آسم یا نارسایی قلب است. خدمات مراقبتی پس از درمان اعتیاد و بیماری‌های مزمن باید شامل مولفه‌های زیر باشد:

  • درک صحیح شدت عارضه
  • شناسایی موانع احتمالی که بر سر راه درمان موفقیت‌آمیز قرار دارد.
  • زمان و مکان ویزیت‌ها و جلسات پس از درمان بستری
  • تهیه یک برنامه خودمدیریتی واقع‌بینانه و پایدار
  • برنامه محافظتی برای مراقبت از بیماران در صورت مواجهه با محرک‌ها
  • برنامه‌ریزی برای ملاقات‌های گروهی در صورت عود علائم

خدمات و مراقبت‌های پس از درمان، حمایت ارزشمندی را از بیماران به عمل می‌آورد تا همچنان به اهداف درمان پایبند بمانند. مراقبت‌های بعد از درمان رویای زندگی پاک را به واقعیت تبدیل می‌کند.

تهیه برنامه‌ای موثر برای خدمات مراقبتی پس از ترک اعتیاد

خدمات مراقبتی پس از ترک اعتیاد اقداماتی نیستند که پس از درمان حاد و ناگهانی عارضه به آن‌ها اندیشیده شود ـ برنامه مراقبت بعد از ترک اعتیاد یکی از مهمترین مراحل فرآیند ترک اعتیاد است که به ایجاد راهبردهایی برای پیشگیری از عود اعتیاد و پرورش مهارت‌های مقابله‌ای می‌پردازد. مراقبت پس از ترک اعتیاد به لحاظ تخصصی و زمانی پس از اتمام دوره درمان اعتیاد و در مرحله‌ای شروع می‌شود که بیمار آماده است تا دوباره به اجتماع برگردد.

مرحله مراقبت پس از درمان در واقع از همان زمان شروع درمان آغاز می‌شود. حتی در مدتی که بیمار دوران سم‌زدایی و بازپروری را ادامه می‌دهد، گروه متخصصین ترک اعتیاد در حال شناسایی ابزار و مهارت‌های لازم برای ادامه دادن به یک زندگی پاک پس از ترخیص از مرکز هستند. مشاوران و متخصصین کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی با تکیه بر دانش و آگاهی خود از منابع و خدمات پس از ترک اعتیاد می‌توانند بیماران را در خصوص بهره‌گیری از برنامه‌ها و خدمات درمانی موثر راهنمایی کنند تا پس از اتمام درمان نیز همچنان از پشتیبانی لازم برخوردار باشند.

انواع برنامه‌های مراقبتی بعد از ترک اعتیاد

روش‌های بسیاری برای حفظ ارتباط و پاسخگویی ضروری به منظور افزایش احتمال موفقیت درمان پس از اتمام مراقبت‌های حاد وجود دارد. شرکت در برنامه‌های مراقبتی پس از ترک اعتیاد را می‌توان مدتی پس از اتمام درمان، پس از برگشت به محل کار یا تحصیل یا در مواقع دیگر شروع کرد، البته معمولاً توصیه می‌شود که بیماران بهره‌گیری از خدمات مراقبتی را بلافاصله پس از اتمام درمان حاد آغاز کنند. بسیاری از برنامه‌های مراقبتی پس از ترک اعتیاد را می‌توان به صورت هم‌زمان انجام داد.

مشاوره مستمر

درمان اعتیاد بسیاری از بیماران دچار اعتیاد به الکل و مواد مخدر به روش درمان ویژه بستری یا اقامت در مرکز ترک اعتیاد شروع می‌شود. بیماران در محیط‌های تحت کنترل زیر نظر پزشک و پرستار متخصص به صورت شبانه روزی قرار دارند؛ به همین دلیل اجتناب از استرس زندگی روزمره برای بیماران آسان‌تر است و بهتر می‌توانند روی فرآیند سم زدایی و بهبود بدنشان متمرکز شوند. متخصصین به بیماران توصیه می‌کنند که درمان منعطف‌تری را پس از اتمام درمان بستری شروع کنند و طبق برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده از خدمات مشاوره در قالب جلسات مستمر تحت نظر روانشناس بهره گیرند.

گروه درمانی

از آنجا که گروه درمانی بیماران اعتیاد بازخوردهای ارزشمندی را درباره رفتار بیماران ارائه می‌دهد، مشاورین متخصص با طراحی روند جلسات، از این متد برای درمان مشکلات روحی و روانی پس از ترک اعتیاد استفاده می‌کنند. سال‌ها است که از گروه درمانی برای درمان اعتیاد در مراکز بستری استفاده می‌شود. و تشکیل این جلسات به صورت مستمر نتایج بسیار خوبی در جلوگیری از بازگشت به اعتیاد داشته است.

رفتار درمانی شناختی (CBT)

رفتار درمانی شناختی در درمان اعتیاد نوعی از درمانی است که به بیمار کمک می‌کند تا متوجه رفتارهای اعتیادآور شود و ریشه این رفتارها را شناسایی کند و پس از ترک رفتارهای مخرب آن‌ها هار اصلاح و با رفتارهای سالم تر جایگزین کند. این نوع درمان در جلوگیری از بازگشت به اعتیاد بسیار موثر بوده است.

خانواده درمانی

شرایط روانی ناشی از اعتیاد نه تنها فرد بلکه خانواده و عزیزان آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. خانواده درمانی در ترک اعتیاد نوعی از روان درمانی است که به خانواده و عزیزان بیمار نیز در حل اختلافات، بهبود روابط و ایجاد عادات رفتاری سالم‌تر کمک می‌کند.

در خانواده درمانی منظور از کلمه «خانواده» به فردی گفته می‌شود که به هر نحوی نقش پشتیبان را در زندگی بیمار ایفا می‌کند، صرف نظر از اینکه ارتباط خونی دارند یا خیر.

مزایای بهره گیری از مراقبت های پس از ترک اعتیاد

مراقبت پس از ترک اعتیاد منجر به اعتماد به نفس و کارآمدی در فرد می‌شود و این اعتماد به نفس از برگشت به اعتیاد جلوگیری می‌کند. نرخ بازگشت به اعتیاد به الکل و مواد مخدر حتی در میان بیمارانی که عزم خود را برای ترک اعتیاد جزم کرده‌اند و روند درمان را متعهدانه دنبال می‌کنند، بالا است، اما مطالعات مکرر نشان داده است که شرکت در برنامه‌های مراقبتی پس از ترک اعتیاد نرخ عود اعتیاد را در حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بیمارانی که در آغاز راه سفر به سوی پاکی و سلامتی هستند، با بهره‌گیری از مراقبت‌های پس از ترک اعتیاد می‌توانند به اهداف درمان پایبند بمانند. برنامه‌های مراقبتی پس از ترک اعتیاد به بیماران کمک می‌کند تا:

  • خود را به پاک بودن مادام‌العمر متعهد بدانند.
  • شبکه حمایتی را خارج از مرکز ترک اعتیاد بیابند و از آن استفاده کنند.
  • سلامت جسمی خود را با مراجعات دوره‌ای به متخصص حفظ کنند.
  • سلامتی ذهنی و هیجانی خود را پس از اعتیاد حفظ کنند.
  • با ادامه دادن به زندگی پاک و در صورت لزوم بهره‌گیری از درمان مناسب از عود اعتیاد جلوگیری کنند.
  • زندگی پاک و سالم خود را در مسیر مناسب شروع کنند.

مرکز ترک الکل پیام تندرستی به همراه کادری مجرب و پرستاری 24 ساعته در کنار بیماران اعتیاد است.

اهداف برنامه‌های مراقبتی بعد از ترک اعتیاد

هدف اصلی برنامه‌های مراقبتی پس از ترک اعتیاد این است که به بیماران کمک کند تا مهارت‌های مقابله‌ای کاربردی و موثری را در خود پرورش دهند و به کار بگیرند. در دوران حساسی که با چالش‌های پاک زندگی کردن روبه‌رو می‌شوید، خدمات مراقبت پس از اعتیاد به شما کمک می‌کند تا:

  • انتخاب‌های سالمی درباره سبک زندگی، فعالیت‌ها و روابطتان داشته باشید.
  • مهارت‌هایی را که برای مقابله با استرس و هیجان‌های قوی آموخته‌اید، تقویت کنید.
  • محرک‌های خاص خودتان را شناسایی کنید و از مصرف دوباره مواد مخدر جلوگیری کنید.
  • آسیب ناشی از عود احتمالی اعتیاد را به حداقل برسانید.
  • از کمک خانواده و گروه‌های حمایتی به درستی استفاده کنید.

با بهره‌گیری از خدمات مراقبت بعد از ترک اعتیاد اطمینان حاصل می‌شود که پیشرفت به دست آمده در درمان حفظ می‌شود و بیمار مهارت‌های فرا گرفته شده طی درمان اولیه را در قالب راهبردی موثر برای رسیدن به زندگی پربار و رضایت‌بخش به کار می‌گیرد.

احتمال ترک موفقیت‌آمیز ترک اعتیاد با حمایت و برنامه‌ریزی مناسب افزایش می‌یابد.

برنامه‌های مراقبتی پس از ترک اعتیاد در کلینیک پیام تندرستی

شناسایی منابع لازم برای ترک اعتیاد موفق یکی از مهمترین اهداف درمان اعتیاد است. از زمانی که وارد مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی می‌شوید، گروه درمان به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های زندگی جدیدی را در خود پرورش دهید و به ابزار لازم برای داشتن یک زندگی پاک و سالم مجهز شوید.

ترک اعتیاد فقط به معنای حذف مواد مخدر و الکل از بدن یا متوقف کردن رفتارهای مخرب نیست؛ اگر می‌خواهید اعتیاد را برای همیشه ترک کنید، باید زندگی سالم و جدیدی را در پیش بگیرید که حس هدفمندی، رضایت و معنادار بودن تلاش‌هایتان را در شما القاء کند.

مدیرسایت
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان