پیام تندرستی > مرکز ترک قرص خواب

مرکز ترک قرص خواب

ترک اعتیاد به قرص خواب و وابستگی به آن

قرص های خواب آور یا قرص خواب داروهایی هستند که با ایجاد احساس خواب آلودگی و آرامش به درمان بی خوابی کمک می کنند. این داروها انواع مختلفی دارند اما اصولا از دو روش اصلی بر بدن تاثیر می گذارند. برخی از داروهای خواب آور با کاهش اضطراب و آرامش عضلانی سبب ایجاد احساس خواب آلودگی می شوند، در حالی که گروهی دیگر با کاهش فعالیت نواحی هوشیاری در مغز، زمینه خواب آرام را بوجود می آورند. معمولا استفاده از قرص های ضد اضطراب مانند آلپرازولام و لورازپام، خواب آرام و پیوسته‌ای را برای بیماران به ارمغان می‌آورند. در واقع این داروها سبب توقف چرخه افکار ناخوشایندی می شوند که پیش از خواب ممکن است ذهن فرد را درگیر کند.

بستری
1
- تماس با کلینیک. - پرزنت بیمار توسط پذیرش و ارائه توضیح روند درمان. - هماهنگی جلسه با روانشناس مجموعه به منظور ارائه مشاوره رایگان به بیمار. - توضیح روند درمان به بیمار در جلسه رایگان مشاوره.
روند درمان
2
روند درمان ترکیب دو روش دارو درمانی و روان درمانی است. حداقل طول دوره درمان از 2 تا 3 هفته (10 تا 21 روز) است که مدت زمان آن با توجه به وضعیت بیمار، میزان دوز مصرفی و نوع ماده ای که مصرف می شود، تعیین خواهد شد.
سرویس ها
3
اتاق های 1 تخته و 2 تخته در کلینیک در نظر گرفته شده است که دارای کمد و یخچال هستند. صبحانه، ناهار و شام سرو می شود. امکان حضور همراه در اتاق های یک تخته فراهم است و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت رایگان وجود دارد.
سم زدایی
4
سم زدایی با توجه به نوع اعتیاد و مواد مصرفی انجام می شود. روانپزشک بعد از اتمام دوره درمان نیز بیمار را فالو می کند و همچنین به جهت بهبود اختلالات روانشناسی ناشی از مصرف مواد در کنار ترک اعتیاد، روانکاوی با حضور روانشناس انجام می شود.
ترخیص
5
کارهای ترخیص بیمار بعد از اتمام دوره درمان و در صورت منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار از نظر روحی و فیزیکی با تایید پزشک متخصص انجام می شود. بعد از ترخیص نیز با توجه به نیاز بیمار جلسات مشاوره و روانکاوی با روانپزشک ادامه خواهد داشت.

داروی زولپیدم یکی دیگر از انواع داروهای خواب آوری است که پزشکان برای درمان اختلالات خواب تجویز می کنند. هرچند ساز و کار تاثیرگذاری این داروها با یکدیگر متفاوت است، اما برخی اوقات مصرف داروهای فوق سبب بروز احساس وابستگی و اعتیاد می شوند. به همین دلیل بسیاری از مصرف کنندگان این داروها برای ترک زولپیدم، ترک کلونوزپام و ترک آلپرازولام به کمک های تخصصی نیاز دارند. کلینیک پیام تندرستی به عنوان بهترین مرکز ترک قرص خواب با امکانات پیشرفته، تیم متخصص و ارائه خدمات هتلینگ به صورت شبانه روزی آماده کمک به بیماران گرامی است.

اعتیاد به قرص های خواب آور

افرادی که به مصرف قرص های خواب آور اعتیاد پیدا می کنند به تدریج برای تجربه خوابی آرام مجبور به افزایش میزان داروی خواب آور هستند. افزایش تدریجی مصرف داروهای خواب آور سبب بروز ایجاد وابستگی جسمی و روانی و نهایتا  اعتیاد فرد می شود. بسیاری از مصرف کنندگان قرص های خواب تا زمانی که مصرف دارو را قطع و اقدام به ترک قرص خواب نکنند، متوجه شدت وابستگی و اعتیاد خود به قرص خواب نمی شوند.

مهمترین نشانه های سوءمصرف داروهای خواب آور به شرح زیر است:

  • میل غیرقابل کنترل به مصرف قرص خواب‌آور
  • جستجوی پزشکانی که داروهای خواب‌آور را به راحتی تجویز کنند.
  • مصرف داروی خواب‌آور در شرایطی که نیازی به مصرف دارو نیست.
  • ادامه مصرف دارو با وجود پیامدهای منفی
  • فراموشی
  • بروز علائم ناخوشایند در صورت قطع مصرف دارو
  • عدم موفقیت در ترک دارو

مهم ترین نکته برای پیشگیری از اعتیاد به قرص خواب مصرف این داروها تحت نظارت دقیق پزشک است. اگر پزشک برای رفع اختلالات خواب شما داروی خواب‌آور تجویز کند لازم است این دارو دقیقا به مقدار توصیه شده مصرف شود. مطالعه بروشور داروها به شما در شناسایی علایم حساسیت یا مشکلات احتمالی کمک خواهد کرد. اگر داروی خواب‌آور را تحت نظر پزشک مصرف نکنید، به راحتی ممکن است دچار اختلال سوءمصرف شوید و به قرص های خواب آور اعتیاد پیدا کرده و نیازمند مراجعه به مرکز ترک قرص خواب برای کنار گذاشتن مصرف آن شوید.

عوارض بلندمدت مصرف داروهای خواب آور

بیماران مبتلا به اختلال سوءمصرف قرص های خواب آور، در صورت ترک قرص خواب به صورت ناگهانی دچار علایم ناخوشایند متوسط تا شدید می شوند. بروز علایمی مانند تشنج، بسیار خطرناک است و فرد باید سریعا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد.

رایج ترین علائم ترک ناگهانی داروهای خواب آور به شرح زیر است:

  • انقباضات شدید عضلانی
  • تشنج
  • بیخوابی
  • هذیان
  • اضطراب
  • میل غیر قابل کنترل به مصرف دارو
  • تحریک پذیری
  • افسردگی
  • سردرگمی و توهم
  • تعریق شدید
  • افزایش تعداد ضربان قلب
  • لرزش دست
  • حالت تهوع و استفراغ

استفاده از روش های تدریجی سم زدایی تحت نظر افراد متخصص و مجرب، بهترین روش برای کنترل و کاهش علائم زیان بار ترک قرص خواب است.

مسمومیت  (اوردوز) با قرص خواب

یکی از مهم ترین اثرات اعتیاد به قرص های خواب آور، افزایش احتمال مسمومیت یا اور دوز ناشی از مصرف زیاد این داروها است. از سویی دیگر استفاده از الکل و مواد مخدر همراه با قرص های خواب احتمال بروز مسمومیت با این داروها را افزایش می دهد.

رایج ترین علایم اوردوز قرص های خواب آور به شرح زیر است:

  • کما
  • تنفس آهسته یا سطحی
  • کاهش ضربان قلب
  • پاراسومنیا یا خواب‌پریشی

خواب پریشی که یکی از شدیدترین عوارض بلندمدت مصرف داروهای خواب آور است. این عارضه سبب بروز رفتارهای غیر طبیعی مانند خوابگردی، راه رفتن یا رانندگی در حالت خواب می شود که سلامت فرد و اطرافیان او را به خطر می اندازد.

 

علائم اعتیاد به داروهای خواب آور و روش های درمان آن‌ها

مصرف قرص های خواب آور عوارض جانبی متعددی را به دنبال دارد. از جمله می‌توان به یبوست، اسهال، خشکی دهان، گزگز دست و پا، تغییر در اشتها و یا تغییر میل جنسی، سرگیجه، حالت تهوع، گاز معده، سوزش سردل، لرز و سردرد اشاره کرد. برای پیشگیری از تشدید عوارض فوق و انجام اقدامات درمانی به موقع، لازم است فرد به صورت منظم تحت معاینات پزشک قرار گیرد. مسلما بروز علایمی خطرناکی مانند لرزش غیر قابل کنترل، فراموشی یا اسهال نباید جزو عوارض طبیعی مصرف قرص های خواب آور در نظر گرفته شود. کلینیک پیام تندرستی با امکانات پیشرفته و حضور متخصصان مجرب آماده ارائه خدمات ترک اعتیاد به انواع قرص های خواب آور است. در این کلینیک که بهترین مرکز ترک قرص خواب تهران است، قادر خواهید بود با تحمل حداقل عوارض و ایمن ترین روش ها، مصرف داروهای خواب آور را برای همیشه ترک کنید.

چگونه عادت به مصرف قرص خواب را ترک کنیم؟

نخستین مرحله از درمان وابستگی فیزیکی به داروهای خواب آور، سم زدایی بدن از این داروها است. سم زدایی دوره‌ای از روند ترک اعتیاد به قرص خواب است که در طی آن مواد مخدر به تدریج از بدن دفع می شوند. در این شرایط بدن دخالت مواد مخدر، قادر به بازیابی عملکرد های طبیعی خود خواهد بود. پشت سر گذاشتن این فرآیند از لحاظ جسمی و روانی دشوار و خسته کننده است. همواره بهترین کار این است که سم زدایی ترک اعتیاد را تحت نظر پزشک سم زدایی انجام دهید. در دوران پاکسازی بدن از داروهای خواب آور، ممکن است با عوارضی مانند استفراغ، لرز، اسهال، سردرد شدید، دل درد و آشفتگی روبه‌رو شوید. همانگونه که بیان شد، در صورتی که بیش از چند هفته از مصرف قرص های خواب آور شما می گذرد، هرگز نباید به صورت یکباره مصرف این داروها را قطع کنید.

بهتر است قبل از تصمیم گیری برای ترک قرص خواب آور، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. قطع ناگهانی داروهای خواب آور در بعضی موارد ممکن است خطرناک باشد، خصوصاً اگر خیلی وقت باشد که از آن‌ها برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌کنید.

بهترین روش ترک قرص خواب

اولین گام برای ترک قرص های خواب آور در کلینیک پیام تندرستی، ارزیابی کامل پرونده پزشکی بیمار است. پس از آن که پزشک از مناسب بودن شرایط بیمار برای آغاز مراحل درمان اطمینان حاصل کرد، مرحله سم زدایی مواد آغاز می شود.  پس از سم زدایی نوبت به درمان بستری و در نهایت درمان سرپایی می رسد. به این ترتیب بیمار در مسیر سلامتی گام بر می دارد و توانایی و مهارت‌های لازم  برای زندگی به دور از هر گونه اعتیاد را پیدا می‌کند. کلینیک تخصصی پیام با بهره مندی از پزشکان و روانپزشکان مجرب و متخصص، بهترین مرکز ترک قرص خواب در شهر تهران است.

در ادامه با روش های ترک اعتیاد به قرص های خواب آور آشنا خواهید شد:

1.ترک اعتیاد قرص های خواب آور به روش بستری

ترک اعتیاد به استفاده از درمان بستری، بهترین گزینه برای بیماران وابسته به داروهای خواب آور است. در کلینیک پیام سم زدایی و درمان بستری در محیطی امن و تحت نظر پزشک انجام می‌شود. بیماران پس از طی مراحل سم زدایی، در دوران اقامت در کلینیک ترک اعتیاد در جلسات مفید مشاوره فردی و گروهی شرکت می‌کنند. حضور در این جلسات به بیماران در ریشه یابی علل اصلی اعتیاد کمک می کند. با این روش، فرد با بینش عمیق و اراده ای راسخ برای برگشت به زندگی سالم اقدام خواهد کرد.

احترام به حریم خصوصی بیماران در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی امری ضروری است. به همین دلیل کلیه کارکنان کلینیک ملزم به رازداری و حفظ حریم بیماران گرامی هستند. سلامتی و سعادت بیماران اولویت اول ما است.

2.ترک اعتیاد قرص خواب آور به روش سرپایی

درمان سرپایی پس از اتمام دوره ترک قرص خواب آور در مرکز ترک قرص خواب بصورت سم زدایی تدریجی (بستری) شروع می‌شود و بیماران در این مرحله می‌توانند درمان را در آسایش و آرامش خانه دنبال کنند. از بیماران خواسته می‌شود که همچنان از مواد و قرص دوری کنند و در زمان‌های تعیین شده برای شرکت در جلسات مشاوره فردی و گروهی به کلینیک مراجعه کنند. کارکنان کلینیک و بیمار با همفکری متقابل نسبت به تهیه طرح درمان و زمانبندی مناسب براساس  شرایط زندگی بیمار اقدام می کنند.

درمان سرپایی به صورت مستمر پیگیری می‌شود و نباید به چشم درمانی کوتاه مدت به آن نگاه کرد. افرادی که به زندگی عادی برمی‌گردند، ممکن است در محل کار و خانه با محرک‌ها، عامل‌های تنش‌زا یا تهدیدهایی روبه‌رو شوند که دوباره آن‌ها را به طرف داروهای آرامبخش سوق دهد و پاکی‌شان را به خطر بیندازد. دوره ترک اعتیاد سرپایی قرص خواب فضای امنی را در اختیار بیماران قرار می‌دهد تا به بهترین وجه با موانع پیش رو برخورد کنند و از زندگی سالمی که به سختی ساخته‌اند، به خوبی محافظت کنند.

جهت ترک وابستگی به قرص خواب آور اگر برای خود و یا یکی از عزیزانتان نیاز به مشاوره و کمک دارید، می‌توانید با مشاوران ما در مرکز نگهداری ترک اعتیاد پیام تندرستی به شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد ترک قرص خواب

  1. بهترین روش ترک قرص خواب چیست؟

بهترین روش ترک قرص خواب با توجه به مدت زمان مصرف شخص تعیین می شود که برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

  1. ترک قرص خواب چند روز طول می کشد؟

مدت زمان ترک این داروها به میزان دوز مصرفی و مدت زمان مصرف دارو توسط شخص وابسته است که معمولا بین 1 تا 3 هفته خواهد بود.

  1. قرص خواب را چگونه باید ترک کرد؟

برای ترک حتما باید به مرکز معتبر ترک قرص خواب مراجعه شود تا از طریق روش های به روز و نوین به درمان فرد مصرف کننده کمک شود.

مدیرسایت
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان