ترک اعتیاد کلونازپام

ترک اعتیاد کلونازپام در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی

کلونازپام یا کلونوپین دارویی متعلق به خانواده بنزودیازپین‌ها است که برای درمان اختلال‌های اضطراب و هراس بزرگسالان تجویز می‌شود. همچنین کلونازپام از طریق متعادل کردن مواد شیمیایی در مغز به پیشگیری از صرع نیز کمک می‌کند. هرچند کلونازپام برای بهبود سلامت روان تجویز می‌شود، اما افراد بسیاری به دلیل سوءمصرف کلونازپام یا حتی مصرف تجویزی آن به این مسکن وابستگی شدید پیدا کرده و هر چه سریعتر باید برای ترک اعتیاد کلونازپام به مراکز تخصصی درمان اعتیاد مراجعه کنند.

کلونازپام چیست؟

کلونازپام یا نام دیگر آن کلونوپین به صورت قرص تولید می‌شود. کلونازپام متعلق به خانواده بنزودیازپین‌ها، آرامبخش و خواب‌آور هستند، و مانند هروئین اثر آرامبخشی دارند و نشئگی توام با آرامشی را در مصرف کننده تولید می‌کنند.

کلونازپام نوعی سرکوب کننده سیستم عصبی مرکزی است و از طریق اثر گذاشتن بر گاما ـ آمینوبوتیریک اسید (GABA)، که یکی از انتقال دهنده‌ها عصبی موجود در مغز است، اثر خود را به جا می‌گذارد. مصرف کلونازپام عوارض جانبی متعددی را به دنبال دارد که بعضی از این عوارض دقیقاً همان علتی هستند که افراد را به مصرف کلونازپام ترغیب می‌کنند.

آیا کلونازپام اعتیادآور است؟

اگر کلونازپام در دوز بالا یا به طور مداوم برای مدتی طولانی مصرف شود، دارویی بسیار اعتیادآور خواهد بود. وقتی بدن به حضور دارو و تاثیر آن بر مغز عادت می‌کند، بیمار برای تجربه احساسات خاصی مانند آرامش به کلونازپام وابسته می‌شود. چنانچه بیمار دچار اختلال اضطراب باشد، نبود دارو باعث شدیدتر شدن حملاتش می‌شود.

عوارض مصرف کلونازپام

شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف کلونازپام به شرح زیر است:

• خواب‌آلودگی
  • اختلال در هماهنگی
  • فراموشی
  • درد عضلانی یا مفصلی
  • تاری دید
  • افزایش آب دهان
  • تغییر میل جنسی

از آنجایی که کلونازپام برای غلبه بر اختلالات اضطراب تجویز می‌شود، خواب‌آلودگی یکی از عوارض عادی مصرف این داروی خواب آور و آرامبخش است. پزشکان به بیمارانی که کلونازپام مصرف می‌کنند، توصیه می‌کنند که رانندگی نکنند یا با ماشین‌آلات کار نکنند و در صورت مواجهه با عوارض زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنند:

• حساسیت پوستی
  • کهیر
  • گرفتگی صدا
  • دشواری در بلع یا تنفس
  • ورم

آگاهی از عوارض جانبی کلونازپام باعث می‌شود که بیماران به سرعت متوجه وابسته شدن به دارو شوند.

بهترین روش ترک اعتیاد کلونازپام

روش‌های بسیاری برای ترک اعتیاد به کلونازپام وجود دارد که تمام آن‌ها با سم‌زدایی و غلبه بر علائم قطع مصرف دارو شروع می‌شود. این مرحله گاهی اوقات دشوارترین مرحله برای بیماران است، چرا که بیمار در پی قطع مصرف یا کاهش تدریجی مصرف کلونازپام با علائم غیرقابل تحملی روبرو می‌شود. سم‌زدایی غالباً بنیان اصلی درمان ترک اعتیاد را تشکیل می‌دهد و لازمه پیشرفت به مراحل بعدی درمان بازپروری و ترک اعتیاد است، بنابراین برنامه سم‌زدایی ایمن و موثر برای موفقیت درمان ترک اعتیاد و پاکی بلندمدت بیمار حیاتی است.

علائم قطع مصرف کلونازپام در کلینیک پیام تندرستی توسط پزشکان متخصص ترک اعتیاد قابل کنترل است، این مجموعه با در اختیار داشتن کادر متخصص و محیطی آرام به همراه امکانات هتلینگ و رفاهی آماده ارائه بهترین روش‌های درمانی روز دنیا به بیماران می‌باشد.

قطع ناگهانی مصرف کلونازپام

چنانچه از علائم اعتیاد و عوارض جانبی آن آگاهی داشته باشید، بهتر می‌توانید درباره لزوم شروع درمان اعتیاد کلونازپام تصمیم بگیرید. چنانچه بیمار دچار اعتیاد به کلونازپام شده باشد، در اثر قطع مصرف دارو دچار علائم آزاردهنده خواهد شد. این علائم یک از بهترین روش‌ها جهت تشخیص اعتیاد است. علائم شایع قطع ناگهانی مصرف کلونازپام به شرح زیر است:

• اضطراب
  • تحریک‌پذیری
  • بی‌خوابی
  • رعشه
  • حملات هراس شدید

قطع ناگهانی مصرف کلونازپام با توجه به علائم شدیدی که به همراه دارد، بسیار خطرناک است، به ویژه اگر تحت نظر پزشک انجام نشود. البته روش‌های ایمنی برای کاهش این علائم ناخوشایند وجود دارد.

ترک کلونازپام در خانه

بسیاری از بیماران سعی می‌کنند که سم‌زدایی کلونازپام را در خانه انجام بدهند و مصرف دارو را به تدریج بدون نظارت پزشک کاهش می‌دهند. اما خوددرمانی بسیار خطرناک است، چرا که شرایط بیماران با هم متفاوت است و برنامه کاهش تدریجی مصرف دارو باید با توجه به شرایط خاص هر بیمار تهیه شود. به همین دلیل است که مراجعه به مراکز ترک اعتیاد توصیه می‌شود. بیماران در این مراکز تحت نظر متخصص قرار می‌گیرند و در طول درمان از خدمات مشاوره برای درمان اختلال‌های همزمان یا اعتیادهای دیگر بهره می‌گیرند، چرا که علائم ترک مواد و داروهای مختلف با هم متفاوت است و هر یک شیوه درمان مختص به خود را دارد.

کلونازپام چه مدت در بدن باقی بماند؟
کلونازپام نیمه عمر طولانی دارد. نیمه عمر به مدت زمان خروج نیمی از یک دوز دارو از بدن اشاره دارد. نیمه عمر کلونازپام سی تا چهل ساعت است. بنابراین یک تا دو روز طول می‌کشد تا فقط 50 درصد کلونازپام از بدن خارج شود.
آیا کلونازپام خواب آور است؟
کلونازپام نیز مانند همه بنزودیازپین‌ها جزء داروهای آرامش بخش و خواب آور است. این دارو بر سیستم عصبی مرکزی بدن اثر می‌گذارد برای همین اثر آن به سرعت نمایان می‌شود و تا ۴ ساعت نیز باقی می‌ماند.