پیام تندرستی > مرکز ترک کتامین

مرکز ترک کتامین

ترک اعتیاد کتامین

مرکز ترک کتامین در کلینیک پیام تندرستی

مراجعه به مرکز ترک کتامین، روشی اصولی برای ترک وابستگی به این داور است. کتامین به‌عنوان یک داروی ضد درد و بیهوشی، مورد تأیید سازمان غذا و دارو است. با این حال در جدول کنترل دارویی این سازمان، هم‌ردیف با داروهایی مانند کدئین و استروئیدهای آنابولیک ذکر شده است. استعمال کتامین در طی زمان منجر به وابستگی جسمی و روانی در مصرف‌کننده می‌شود. در این مقاله با داروی کتامین، عوارض سوءمصرف و روش های ترک آن آشنا خواهید شد.

کتامین چیست؟

کتامین Ketamine دارویی برای تسکین درد و القاء بیهوشی بوده و در برخی موارد برای درمان افسردگی نیز استفاده می‌شود. حس خلسه و سرخوشی حاصل از استعمال کتامین موجب شده تا از سوی برخی جوانان مورد سوءمصرف قرار گیرد. کتامین اثرات انفکاکی (جدایی) قدرتمندی دارد، به‌طوری‌که تجربه حس جدایی از کالبد یکی از عوارض مصرف این دارو به شمار می‌رود.

متاسفانه سوءمصرف کتامین برای تجربه آرامش و حالتی مانند بیهوشی رواج دارد. از این گذشته کتامین می‌تواند اعتیادآور باشد و عوارض جانبی جدی را به مصرف کنندگان تحمیل کند. در این مقاله توضیح می‌دهیم که کتامین چیست و مصرف آن چگونه منجر به اعتیاد می‌شود، همچنین با نشانه‌ها و علائم سوءمصرف کتامین آشنا می‌شوید تا بتوانید اقدامات لازم را به موقع برای نجات دادن خود یا عزیزانتان انجام دهید.

بستری
1
- تماس با کلینیک. - پرزنت بیمار توسط پذیرش و ارائه توضیح روند درمان. - هماهنگی جلسه با روانشناس مجموعه به منظور ارائه مشاوره رایگان به بیمار. - توضیح روند درمان به بیمار در جلسه رایگان مشاوره.
روند درمان
2
روند درمان ترکیب دو روش دارو درمانی و روان درمانی است. حداقل طول دوره درمان از 2 تا 3 هفته (10 تا 21 روز) است که مدت زمان آن با توجه به وضعیت بیمار، میزان دوز مصرفی و نوع ماده ای که مصرف می شود، تعیین خواهد شد.
سرویس ها
3
اتاق های 1 تخته و 2 تخته در کلینیک در نظر گرفته شده است که دارای کمد و یخچال هستند. صبحانه، ناهار و شام سرو می شود. امکان حضور همراه در اتاق های یک تخته فراهم است و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت رایگان وجود دارد.
سم زدایی
4
سم زدایی با توجه به نوع اعتیاد و مواد مصرفی انجام می شود. روانپزشک بعد از اتمام دوره درمان نیز بیمار را فالو می کند و همچنین به جهت بهبود اختلالات روانشناسی ناشی از مصرف مواد در کنار ترک اعتیاد، روانکاوی با حضور روانشناس انجام می شود.
ترخیص
5
کارهای ترخیص بیمار بعد از اتمام دوره درمان و در صورت منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار از نظر روحی و فیزیکی با تایید پزشک متخصص انجام می شود. بعد از ترخیص نیز با توجه به نیاز بیمار جلسات مشاوره و روانکاوی با روانپزشک ادامه خواهد داشت.

مصرف کتامین گاهی اوقات مانند PCP و LSD موجب توهم می‌شود. همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، کتامین در دسته سوم داروهای کنترل شده قرار دارد، به این معنا که مصرف بالینی و درمانی آن تنها با نسخه پزشک ترک اعتیاد مجاز است. بنابراین مصرف خودسرانه کتامین بدون دستور پزشک غیرقانونی است. به طور کلی داروهایی که در دسته سوم قرار می‌گیرند، برای مصرف درمانی مجازند، اما مصرف آن‌ها با خطر وابستگی و سوءمصرف همراه است. درصد احتمال ایجاد وابستگی روانی به کتامین بسیار بالاتر از وابستگی جسمی است.

قدرت اعتیادآوری کتامین

هرچند این طور به نظر می‌رسد که مصرف کتامین در درازمدت منجر به ایجاد وابستگی جسمی می‌شود اما وابستگی به مصرف کتامین بیشتر جنبه روانی دارد. سوءمصرف کتامین مقاومت بدن را نسبت به اثر دارو افزایش می‌دهد، در نتیجه فرد برای تکرار تجربه آرامش و خلسه ناشی از اولین مصرف، ناچار به افزایش دوز دارو است. قطع مصرف کتامین با علائمی مانند بیخوابی، افسردگی و فلش بک (به یاد آوردن تجربه‌ها و توهم‌های گذشته) همراه است.

عوارض جانبی مصرف کتامین

حتی زمانی که بیماران کتامین را طبق دستور پزشک مصرف می‌کنند، احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد، البته در این شرایط کنترل و مدیریت عوارض ناخوشایند دارو آسان‌ و بی‌خطر است. لازم به ذکر است،عوارض ناشی از سوءمصرف کتامین با شدت بیشتری بروز پیدا کرده و مصرف خودسرانه آن به راحتی منجر به اوردوز می‌شود.

افراد بسیاری کتامین را برای تجربه کردن اثرات خوشایندی مانند سرخوشی، آرامش یا احساس خارج شدن از بدن خود مصرف می‌کنند. برخی مصرف کنندگان مدعی هستند، پس از استعمال کتامین کاملاً از بدن خود جدا می‌شوند، عده‌ای نیز احساس می‌کنند که تا یک قدمی مرگ رفته‌اند، تجربه‌ای که می‌تواند بسیار ترسناک باشد. عوارض نامطلوب مصرف کتامین شامل افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، گیجی و احساس گم‌گشتگی است. مصرف دوزهای بالاتر کتامین توهم‌های بسیار ناخوشایندی را به دنبال دارد.

از دیگر عوارض نامطلوب مصرف کتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشفتگی
  • نامفهوم شدن گفتار
  • حرکت غیرارادی عضلات
  • فراموشی
  • تغییر رفتار
  • تغییر فشار داخل مغز و چشم
  • استفراغ
  • روانپریشی
  • مختل شدن عملکرد حرکتی
  • مشکلات تنفسی
  • تشنج

علائم ناشی از قطع مصرف کتامین

علائمی که در اثر قطع مصرف کتامین بروز می‌یابد، غالباً روانی است. برای مثال ولع و میل شدید و غیر قابل مهار به مصرف کتامین مشکل اصلی بیماران در مواجهه با قطع مصرف دارو است. قطع مصرف کتامین عوارض زیر را به دنبال دارد:

  • پارانویا
  • افسردگی
  • اختلالات هیجانی
  • تپش قلب
  • تنفس سریع

بسیاری از علائم خطرناک قطع مصرف کتامین ناشی از بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب است. کتامین بر ضربان قلب و فشار خون مصرف کنندگان اثر می‌گذارد. بنابراین وقتی فردی که مدتی طولانی است کتامین مصرف می‌کند، ناگهان مصرف آن را متوقف می‌کند، بدنش سعی می‌کند نبود کتامین را جبران کند.

در چنین شرایطی نوسانات ضربان قلب و فشار خون بیمار باید در بهترین مرکز ترک کتامین کنترل و درمان شود. ترک کتامین بدون دریافت خدمات پزشکی خطرناک بوده و فرد را با مشکلات جدی سلامتی رو به رو خواهد کرد.

سم زدایی کتامین

مراجعه به مرکز ترک کتامین و سم‌زدایی به کمک درمان دارویی زیر نظر پزشک بهترین روش ترک اعتیاد به کتامین است. در این شرایط متخصص ترک اعتیاد در تمام مراحل درمان، بیمار را تحت نظر گرفته و با کنترل علائم حیاتی، از بروز خطر پیشگیری می‌کند. بعنوان مثال، از آنجایی که ضربان قلب و فشار خون بیمار در طول دوره سم‌زدایی دچار نوسان می‌شود، عدم رسیدگی و توجه به این علائم خطرات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

با توجه به اینکه اعتیاد به کتامین ماهیت روانی دارد، توجه به سلامت روان بیمار در مرحله سم‌زدایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

روش درمان اعتیاد به کتامین

در درمان اعتیاد به کتامین نیز باید مولفه‌های رایج در برنامه های ترک اعتیاد مواد مخدر به کار برده شود. همچنین روش درمان ترک کتامین باید با توجه ویژه به علائم روانی بیمار انتخاب شود. برای مثال بیمارانی که کتامین را برای مدتی طولانی مصرف کرده‌اند، با عوارض شناختی مستمر، پارانویا و حتی روان‌پریشی مواجه می‌شوند. این مشکلات باید هم‌زمان با ترک کتامین بررسی و درمان شود.

ضمناً درمان اعتیاد به کتامین باید با توجه به مشکلات روانی زمینه‌ای که فرد را به سمت مصرف مواد سوق داده است، انجام شود. گاهی بیماران مبتلا به افسردگی یا اضطراب برای بهبود یا کاهش علائم بیماری، به مصرف خودسرانه کتامین مبادرت می‌ورزند. انتخاب روش مناسب ترک کتامین به عوامل متعددی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به شدت مصرف دارو، اعتیاد به مواد مخدر و داروهای دیگر و امتحان کردن درمان‌های متفاوت در گذشته اشاره دارد.

ترک اعتیاد و بازپروری کتامین

در کلینیک پیام تندرستی درمان بازپروری و ترک اعتیاد کتامین با بهره‌گیری از تکنیک‌ها، روش‌های درمانی و خدمات مشاوره مختلف انجام می‌شود؛ برای مثال مشاوره فردی یا گروهی یا ترکیبی از این دو به بیماران ارائه می‌شود. مشاوره خانواده نیز در بسیاری از برنامه‌های درمان اعتیاد گنجانده می‌شود. رفتاردرمانی شناختی متداول‌ترین رویکرد روان‌درمانی است که برای کمک به ترک اعتیاد به کتامین به کار برده می‌شود، البته رفتاردرمانی دیالکتیک نیز کاربرد دارد.

هدف کلی درمان‌های ترک اعتیاد کتامین توانمند ساختن بیمار برای ترک عادات و رفتارهای اجباری به منظور تهیه و مصرف دارو است. البته هر یک از روش‌های درمان رویکرد خاصی برای رسیدن به این اهداف دارد. طول دوره درمان ترک کتامین وابسته به تشخیص پزشک است و با معاینات اولیه تعین می‌شود.

استفاده از داروی نالتروکسان در درمان  وابستگي به انواع مخد‌رها از جمله، کتامین و همچنين درمان اعتیاد به الكل و ديگر مواد توهم زا  مانند، ماري جوآنا ( حشيش ) مؤثر است. جديدترين روش مصرف نالتروكسان جای‌گذاری ايمپلنت آن در دیواره شکم است. به این ترتیب بیمار به مدت طولانی بدون نیاز به مصرف دوز خوراکی و یا احتمال بروز فراموشی، از مزیت این دارو بهره‌مند می‌شود. نالتروکسان باعث سرکوب  میل به مصرف  مجدد و همچنين مانع بروز عوارض ناشی از ترک مواد مخدر مي‌شود.

در كلينيك تخصصي روانپزشكي و ترك اعتياد پیام بعداز سم زدايي ، كاشت نالتروكسان توسط جراح انجام مي‌شود. برای کسب بهبودی کامل بیمار باید در ابتدا هفته‌ای یک مرتبه و سپس ماهی یک بار، توسط روانشناس ترک اعتیاد ویزیت شود.

سوالات متداول در مورد ترک کتامین

  1. بهترین روش ترک کتامین چیست؟

بهترین روش برای ترک کتامین با توجه به میزان دوز مصرفی و مدت زمان اعتیاد فرد توسط پزشک انتخاب می‌شود.

  1. ترک کتامین چند روز طول می کشد؟

مدت زمان ترک کتامین در برنامه درمانی هر فرد بین 1 تا 3 هفته خواهد بود که نظر متخصص و میزان مصرف فرد در تعیین این زمان موثر است.

  1. کتامین را چگونه باید ترک کرد؟

برای ترک کتامین مراجعه به مرکز معتبر ترک کتامین ضروری است  به این ترتیب بیمار با توجه به شرایط جسمی و روانی بهترین برنامه ترک کتامین را همراه با خدمات درمانی مناسب دریافت خواهد کرد.

مدیرسایت
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان