پیام تندرستی > ترک اعتیاد کلونیدین

ترک اعتیاد کلونیدین

ترک اعتیاد کلونیدین

کلونیدین دارویی است که برای درمان فشار خون بالا تجویز می‌شود. در این مقاله با موارد مصرف، علائم و عوارض قطع مصرف و روش ترک اعتیاد کلونیدین آشنا می‌شوید. سوءمصرف کلونیدین به اندازه سوءمصرف داروهای دیگر شایع نیست، با این حال خطر وابسته شدن به آن وجود دارد که برای ترک باید حتما به بهترین مرکز ترک کلونیدین مراجعه شود. مصرف قرص کلونیدین در کنار اوپیات‌ها (مشتقات تریاک) خطر سوءمصرف و بروز علائم پس از قطع مصرف را افزایش می‌دهد. کلونیدین در دسته داروهای مخصوص درمان فشار خون قرار می‌گیرد و با نام‌های تجاری وازونیدین، کاتاپرس، کاپوای، کلوفلین و نکسیکلون به فروش می‌رسد.

بستری
1
- تماس با کلینیک. - پرزنت بیمار توسط پذیرش و ارائه توضیح روند درمان. - هماهنگی جلسه با روانشناس مجموعه به منظور ارائه مشاوره رایگان به بیمار. - توضیح روند درمان به بیمار در جلسه رایگان مشاوره.
روند درمان
2
روند درمان ترکیب دو روش دارو درمانی و روان درمانی است. حداقل طول دوره درمان از 2 تا 3 هفته (10 تا 21 روز) است که مدت زمان آن با توجه به وضعیت بیمار، میزان دوز مصرفی و نوع ماده ای که مصرف می شود، تعیین خواهد شد.
سرویس ها
3
اتاق های 1 تخته و 2 تخته در کلینیک در نظر گرفته شده است که دارای کمد و یخچال هستند. صبحانه، ناهار و شام سرو می شود. امکان حضور همراه در اتاق های یک تخته فراهم است و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت رایگان وجود دارد.
سم زدایی
4
سم زدایی با توجه به نوع اعتیاد و مواد مصرفی انجام می شود. روانپزشک بعد از اتمام دوره درمان نیز بیمار را فالو می کند و همچنین به جهت بهبود اختلالات روانشناسی ناشی از مصرف مواد در کنار ترک اعتیاد، روانکاوی با حضور روانشناس انجام می شود.
ترخیص
5
کارهای ترخیص بیمار بعد از اتمام دوره درمان و در صورت منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار از نظر روحی و فیزیکی با تایید پزشک متخصص انجام می شود. بعد از ترخیص نیز با توجه به نیاز بیمار جلسات مشاوره و روانکاوی با روانپزشک ادامه خواهد داشت.

کلونیدین برای درمان عارضه های مختلفی از قبیل موارد زیر تجویز می‌شود:

  • فشار خون: کاربرد اصلی این دارو درمان فشار خون بالا است.
  • اختلال نقص توجه (بیش فعالی): سازمان غذا و دارو FDA مصرف کلونیدین را برای درمان اختلال نقص توجه (بیش فعالی) کودکان و بزرگسالان تایید کرده است.
  • سندروم توره: کلونیدین گاهی برای درمان تیک این اختلال عصبی تجویز می‌شود.
  • اضطراب: کلونیدین گاهی اوقات به دلیل داشتن اثرات ضداضطراب و آرام‌بخشی خفیف تجویز می‌شود.
  • ترک اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی: مصرف این قرص علائم بیماران در حال ترک را به حداقل می‌رساند. کلونیدین به ویژه برای سم زدایی اوپیات ها ( مشتقات تریاک و مواد افیونی) مفید است.
  • ترک سیگار: گاهی اوقات برای رفع علائم ترک نیکوتین تجویز می‌شود.
  • انقباض های قاعدگی: مصرف کلونیدین برای درمان انقباض های شدید قاعدگی نیز مفید است.

سازمان غذا و دارو بسیاری از کاربردهای اصلی کلونیدین را تایید نکرده است، اما پزشک ترک اعتیاد، کلونیدین را به دلایلی به جز موارد مورد تایید FDA تجویز می‌کند. سندرم پای بیقرار، سندروم توره و گٌرگرفتگی از جمله عارضه‌هایی هستند که کلونیدین بدون تایید FDA برای درمان آن‌ها تجویز می‌شود. تجویز کلونیدین برای ترک اوپیات‌ها نمونه دیگری از این کاربردها است.

آیا کلونیدین اعتیادآور است؟

هرچند کلونیدین به اندازه داروهای دیگر اعتیادآور نیست، اما مصرف کنندگان ممکن است به آن وابسته شوند. برخی پژوهشگران گزارش داده‌اند که مصرف کلونیدین مدت و شدت اثرگذاری بعضی داروها و مواد مخدر، به ویژه اوپیات ها را افزایش می‌دهد. بنابراین بیمارانی که مواد مخدر یا مشروبات الکلی را در کنار کلونیدین مصرف می‌کنند، دچار وابستگی شدیدتری می‌شوند.

مصرف کلونیدین به روش یا مقداری متفاوت با آنچه پزشک تجویز کرده است، نشانه هشدار سوءمصرف کلونیدین است.

ترک اعتیاد قرص کلونیدین

کلونیدین دوران ترک مواد مخدر را به روش‌های مختلف آسان‌تر می‌کند. برخلاف بسیاری از داروهایی که برای ترک اعتیاد به مواد مخدر تجویز می‌شوند و می‌توانند اعتیادآور باشند، کلونیدین آگونیست مواد مخدر نیست و گیرنده‌های مواد مخدر را فعال نمی‌کند.

پزشکان بر این باورند که مصرف کلونیدین شدت علائم ترک اعتیاد را کاهش می‌دهد. همچنین برای پایین آوردن فشار خون و ضربان قلب بر عصب های خاصی از مغز اثر می‌گذارد، در نتیجه احساس اضطراب یا نوسانات خلقی بیمار کاهش می‌یابد. به علاوه کلونیدین تکانشگری را کاهش و توجه و تمرکز را افزایش می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند ولع ذهنی مصرف مواد مخدر را کمتر کند.

درست است که مصرف کلونیدین در دوران ترک اعتیاد به مواد مخدر مزایایی دارد، اما کلونیدین نمی‌تواند تمام علائم ترک اعتیاد را برطرف کند. برای مثال کلونیدین تاثیری بر علائمی مانند بی‌خوابی، درد عضلانی و ولع فیزیکی نسبت به مصرف مواد مخدر ندارد. به علاوه مصرف کلونیدین عوارض جانبی شدیدی مانند پایین آمدن فشار خون، خواب آلودگی، خستگی، خشکی دهان و سر درد را نیز به دنبال دارد.

بسیاری از بیمارانی که در حال ترک مواد مخدر هستند، با مصرف کلونیدین برخی از علائم ترک را مدیریت می‌کنند. البته هیچ گاه نباید کلونیدین یا هر داروی سم زدایی دیگری را بدون تجویز پزشک مصرف کنید.

سم زدایی بدن از قرص کلونیدین

چنانچه کلونیدین را به تنهایی یا همراه با مواد و داروهای دیگر مصرف می‌کنید و سوالی در این زمینه دارید یا نیاز به کمک دارید، با شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید. کادر حرفه‌ای و دلسوز ما در کلینیک پیام تندرستی می‌توانند اطلاعات لازم را در اختیارتان بگذارند و کمکتان کنند.

سم زدایی دارویی تحت نظر پزشک بهترین راه برای پشت سر گذاشتن دوران سخت ترک اعتیاد به اوپیات ها و دیگر مواد مخدر است. در کلینیک پیام تندرستی گروهی از پزشکان و متخصصین بیمار را در زمان سم زدایی تحت نظر دارند و علائم حیاتی مانند ضربان قلب و میزان مایعات بدن وی را کنترل می‌کنند. همچنین پزشکان می‌توانند داروی مناسب را برای تخفیف علائم تجویز کنند. سم زدایی دارویی خطر بروز عوارض و عود اعتیاد را کاهش می‌دهد.

اگر خود یا یکی از عزیزانتان در حال دست و پنجه نرم کردن با غول اعتیاد هستید، حتماً همین امروز با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما فرآیند سم زدایی مواد مخدر و درمان ترک اعتیاد را به طور کامل برایتان توضیح بدهند.

مدت زمان ترک کلونیدین در مرکز ترک کلونیدین

چارچوب زمانی ترک کلونیدین به میزان و مدت زمان مصرف دارو بستگی دارد. ضمناً به مصرف کنندگان کلونیدین توصیه می‌شود که میزان مصرف کلونیدین را به تدریج کاهش دهند و مصرف دارو را به یکباره قطع نکنند تا فشار خونشان ناگهان افزایش پیدا نکند. قبل از قطع مصرف کلونیدین نیز مانند هر داروی دیگری باید با پزشک مشورت کنید و دوز مصرف دارو را طبق دستور ایشان تغییر بدهید.

علائم ناشی از قطع مصرف کلونیدین

برخی بیماران پس از قطع مصرف کلونیدین با عوارض شدیدی روبه رو می‌شوند. احتمال بروز علائم و شدت آن‌ها به زمان شروع مصرف کلونیدین و مدت زمان و میزان مصرف دارو بستگی دارد.

از آنجایی که کلونیدین عموماً برای درمان فشار خون بالا تجویز می‌شود، طبعاً انتظار می‌رود که فشار خون بیمار پس از قطع مصرف کلونیدین به سرعت افزایش پیدا کند. قطع مصرف کلونیدین می‌تواند علائم زیر را نیز به دنبال داشته باشد:

  • اضطراب یا افسردگی
  • حالت عصبی یا آشفته داشتن
  • سرگیجه
  • سردرد
  • رعشه
  • بی‌خوابی
  • دوران سر
  • حالت تهوع یا استفراغ

عوارض جانبی نادر قطع مصرف کلونیدین به شرح زیر است:

  • اختلال مغزی ناشی از فشار خون بالا
  • سکته مغزی یا حادثه مغزی ـ عروقی
  • مرگ

مصرف همزمان کلونیدین و داروهای تجویزی، مشروبات الکلی یا دیگر مواد مخدر احتمال بروز علائم دیگری را به وجود می‌آورد. برای مثال اگر فردی برای تقویت اثر اوپیات ها، این مواد را همراه با کلونیدین مصرف کند، هنگام قطع مصرف کلونیدین عوارض ناشی از ترک اوپیات ها را نیز تجربه خواهد کرد.

هنگام کاهش دوز مصرف کلونیدین باید دستورات پزشک در بهترین مرکز ترک کلونیدین را به دقت رعایت کنید.

مصرف همزمان متادون و کلونیدین

مصرف همزمان کلونیدین و متادون اثر افزایشی بر پایین آوردن فشار خون دارد و باعث بروز علائمی همچون سردرد، سرگیجه، غش کردن و یا تغییر نبض یا ضربان قلب می‌شود. این عوارض جانبی عموماً در ابتدای دوره درمان، پس از افزایش دوز مصرف دارو یا در پی شروع مجدد درمان پس از مدتی وقفه مشاهده می‌شود. چنانچه دچار علائم فوق شدید و این علائم ظرف چند روز برطرف نشد یا شدیدتر شد، حتماً موضوع را به پزشک معالجتان اطلاع بدهید. تا زمانی که عوارض جانبی دارو از بین نرفته است، از رانندگی و کار با دستگاه های خطرناک خودداری کنید و هنگام تغییر حالت از وضعیت نشسته یا ایستاده احتیاط کنید. بیماران موظفند کلیه داروهای مصرفی خود، شامل ویتامین‌ها و مکمل های گیاهی را به پزشک معالجشان اطلاع دهند و مصرف هیچ دارویی را خودسرانه قطع نکنند.

سوالات متداول درمورد کلونیدین

  1. بهترین روش ترک کلونیدین چیست؟

برای انتخاب بهترین روش ترک کلونیدین، توجه به شرایط سنی و دوز مصرفی فرد بسیار مهم است که برنامه درمانی با در نظر گرفتن این موارد، انجام شود.

  1. ترک کلونیدین چند روز طول می کشد؟

مدت زمان ترک کلونیدین زیر نظر متخصص با روش های به روز انجام می شود که با توجه به میزان مصرف فرد متفاوت است و معمولا بین 1 تا 3 هفته خواهد بود.

  1. کلونیدین را چگونه باید ترک کرد؟

برای ترک باید به مرکز معتبر ترک کلونیدی با کادر مجرب مراجعه کنید و از انجام خوددرمانی در خانه پرهیز کنید؛ زیرا که نتیجه دلخواه را دریافت نخواهید کرد.

مدیرسایت
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان