روش‌های نوین در درمان اعتیاد

روش نوین ترک اعتیاد
مدیرسایت
10 ژانویه 2023

همانطور که می‌دانیم اعتیاد به مواد مخدر و الکل بیشتر بیماری است تا جرم. این بیماری مزمن که افراد بسیاری را از هستی ساقط کرده است همچنان در کشور ما و همه جای جهان افراد بسیار زیادی را درگیر کرده است.
اعتیاد عوامل متعددی دارد و البته برای درمانان روش‌های مختلفی وجود دارد. از گذشته‌های بسیار دور مصرف مواد مخدر در نقاط مختلف جهان از جمله کشور ما وجود داشته است. روش‌های سنتی و مدرنی نیز برای ترک اعتیاد به مواد مخدر از گذشته وجود داشته و هم اکنون نیز با استفاده از تکنولوژی و سیستم‌های پزشکی معتبر و مجهز می‌توان اعتیاد را به راحت ترین شکل ممکن درمان کرد.
یکی از مشکلاتی که افراد در هنگام ترک دارند درد و خماری ناشی از نرسیدن مواد مخدر و یا الکل به شخص است.
استفاده از روش مدرن در درمان اعتیاد دیگر مانند روش‌های سنتی و اصطلاحاً یابویی فرد به تخت خواب بسته نمی‌شود؛ در این روش‌ها با متدهای علمی و روش‌های مدرن میزان خماری و وسوسه و افسردگی‌های ناشی از ترک تخفیف پیدا می‌کند. در این مقاله به معرفی انواع روش‌های مدرن که در درمان اعتیاد وجود داشته و در کشور ما نیز در دسترس هستند معرفی می‌شود.

استفاده از روش نوین در درمان اعتیاد

روش‌های نوین ترک اعتیاد به دلیل اینکه جنبه علمی بالایی دارند طبیعتاً به نتایج درست تری از دوره ترک می‌رسند. دارو‌های روانپزشکی و سیستم‌های درمانی و مشاوره که برای ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده شوند جزو روش‌های نوین بوده که با دارو‌ها و تجهیزات مختلف انجام می‌شود.
هر بیماری عوامل زیادی دارد. برای بیماری اعتیاد نیز دلایل علمی و روانشناسی وجود دارد. هر بیماری در صورت تشخیص نابهنگام و وخامت ممکن است باعث تشدید وضعیت سلامتی و در نهایت کاهش عمر فرد شود. در مورد اعتیاد نیز وضعیت به همین شکل است. در صورتی که اعتیاد به مواد مخدر یا الکل در اسرع وقت درمان نشود فرد وارد فاز‌های جدید و خطرناکی از اعتیاد خواهد شد و سلامت وی و آرامش خانواده وی ممکن است به کلی تهدید شود.
اعتیاد به انواع مواد مختلف یا الکل به صورت یک مشکل مزمن و فزاینده زندگی خانوادگی، اجتماعی و مالی فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عموماً بعد از درمان اعتیاد جسمی فرد ممکن است فرد دوباره به اعتیاد روی بیاورد که این مسئله از لحاظ علمی دلایل مشخص خود را دارد. عود اعتیاد ممکن است به دلایل مختلف از جمله سهل انگاری و اراده ضعیف فرد اتفاق بیفتد و در مواردی به حدی وسوسه و ولع فرد بعد از ترک جسمی مواد زیاد است که فرد قادر به کنترل خود در مواقع حساس و دسترس بودن مواد مخدر نخواهد بود.

مصرف مواد مخدر چه تأثیری در سلامت فرد معتاد دارد؟

مواد مخدر تا حدی به صورت طبیعی به منظورهای مختلف در بدن انسان تولید شده و وجود دارد. با مصرف مواد مخدر و شادی آور بدن دیگر به صورت خودکار این مواد را نمی‌سازد و باعث می‌شود که رشته‌های عصبی که این کار را انجام می‌دهند فعالیت خود را کاهش داده و در واقع سیستم عصبی فرد به مصرف مرتب مواد مخدر یا الکل اعتیاد پیدا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که پس از ترک اعتیاد، این مواد طبیعی که قبلا توسط بدن تولید می‌شده دیگر وجود نداشته باشد و بدن دچار مشکلاتی در عملکرد خود شود.

ترك اعتياد به روش سنتي

در برنامه‌های ترک سنتی طبیعتاً از دارو‌های شیمیایی و روانشناسی‌های اصولی خبری نیست. ولی در این روش از یک متد خیلی خوب برای ترک تدریجی استفاده می‌شود که از ایجاد درد و مشکلات شدید خماری جلوگیری کرده و فرد به تدریج وابستگی به مواد را از دست می‌دهد. در این روش مصرف فرد به یک باره قطع نمی‌شود بلکه فرد به صورت تدریجی طی زمان مصرف مواد مخدر را کاهش داده و عادت فرد به مقادیر مختلف مواد مخدر به تدریج کاهش می‌یابد. این کاهش مصرف تا حدی ادامه دارد که فرد به طور کلی مصرف مواد را به صفر برساند. در این روش فرد کم کم میزان اعتیاد به ماده مخدر را کاهش داده و مرحله به مرحله بدن به آرامی به مقدار کمتری از مواد یا الکل نیاز خواهد داشت.
از روش‌های دیگر که در ترک سنتی استفاده می‌شده است استفاده از دارو‌های جایگزین است که این دارو‌ها تا حد زیادی به اندازه خود ماده مخدری که فرد مصرف می‌کرده اعتیاد آور هستند. این روش ترک سنتی عموماض نتیجه مناسبی نداشته و تنها اعتیاد فرد به ماده مخدر خاصی را تغییر داده و روی ماده مخدر جدیدی که در قالب دارو در زمان ترک مصرف کرده است اعتیاد پیدا خواهد کرد. این روش از روش‌های غیر اصولی ترک اعتیاد است که فرد باید به شدت از آن دوری کند. گرچه این روش هنوز در بسیاری از کمپ‌های ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای مقایسه روش‌های نوین با روش‌های قدیمی ترک اعتیاد به ادامه مقاله توجه کنید.

روش‌های نوین ترک مواد مخدر و الکل

روش‌های نوین متعددی برای ترک وجود دارد که همه این موارد در ایران وجود داشته و در کلینیک تخصصی پیام تندرستی در تهران ارائه می‌شود. در ادامه به مهم ترین و بهترین روش‌های نوین ترک مواد مخدر و الکل اشاره ای می‌کنیم.

RTMS یا تحریک مغز با امواج الکترومغناطیسی

آر تی ام اس به نوعی جدید ترین روشی است که در درمان عوارض بعد از ترک اعتیاد استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد ترک اعتیاد با نقص عملکرد مغز همراه است. RTMS روشی نوین برای تحریک آن دسته از سلول‌های مغز است که در ایجاد این مشکلات دخیل هستند. در این روش سلول‌های مغزی توسط امواج خاصی تحریک می‌شوند و این مسئله در پایان دوره درمان با احتمال قابل قبولی منجر به فعال شدن سلول‌های غیر فعال مغز می‌شود.

ایمپلنت نالتروکسان

نالتروکسان دارویی است که برای ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو در بدن نسبت به انواع مواد مخدر و الکل حساسیت ایجاد می‌کند به نوعی که با مصرف مواد مخدر یا الکل فرد دیگر لذت قبلی را از مصرف نخواهد برد این کار باعث می‌شود تا حالت شرطی مغز که با مصرف مواد منتظر رسیدن ماده مخدر به سلول‌ها است از بین رفته و خود مغز شروع به ترشح هورمون‌های طبیعی مورد نیاز بدن شود. این مسئله کارایی خوبی در رفع اعتیاد به مواد مخدر و الکل دارد.
ایمپلنت نالتروکسان که در مرکز پیام تندرستی ارائه می‌شود روشی نوین در درمان با داروی نالتروکسان است. در حالت عادی نالتروکسان به صورت تزریقی یا خوراکی مصرف می‌شود که نیاز به تمدید دارو داشته و فرد باید به صورت مرتب برای این کار اقدام کند. در روش ایمپلنت میزانی مشخص از دارو که توسط دکتر معالج تجویز می‌شود از طریق جراحی زیر پوست فرد قرار می‌گیرد. با این کار فرد نیازی به تزریق و مصرف مداوم دارو نخواهد داشت. همچنین سطح سرمی دارو در خون همواره در طی شش ماه ثابت و در سطح مناسبی خواهد ماند.

کلینیک پیام تندرستی بهترین مرکز درمان ترک اعتیاد با ایمپلنت نالتروکسان به همراه روش های نوین برای ترک اعتیاد در ایران است

 

ایمپلنت دی سولفیرام برای ترک الکل

از داروی دی سولفیرام برای ترک الکل استفاده می‌شود. این روش بسیار مناسب است زیرا با مصرف این دارو چنان حساسیتی در فرد نسبت به الکل به وجود می‌آید که با مصرف مقدار کم الکل نیز حال جسمی فرد به هم خورده و دچار ناراحتی‌های جسمی زیادی می‌شود. این روش برای ترک الکل بسیار کارا بوده و افرادی که از سولفیرام برای ترک الکل استفاده کرده اند نتایج خوبی را از آن شاهد بوده اند. دی سولفیرام به صورت‌های خوراکی و ایمپلنت در بازار مصرف وجود دارد. روش ایمپلنت دی سولفیرام بسیار مؤثر است زیرا فرد نیازی به مصرف و تمدید دارو نداشته و با ایمپلنت دارو زیر پوست دست کم تا شش ماه این دئارو در خون وی وجود خواهد داشت.

مزیت به کارگیری روش‌های نوین در ترک اعتیاد

روش‌های نوین که در بالا مطرح شدند از جدید ترین روش‌ها هستند و در هیچ کدام فرد به دارویی که مصرف می‌کند یا عملیات پزشکی که انجام می‌دهد اعتیاد پیدا نخواهد کرد. زیرا این داروها اعتیاد آور نیستند. در روش‌های سنتی که از دارو‌های اعتیاد آور برای ترک اعتیاد استفاده می‌شود در واقع فرد ترک نکرده و فقط مصرف خود را به ماده مخدر دیگری جابجا کرده است. اما روش‌های نوین به صورت اصولی روی کارکرد مغز فعالیت می‌کنند تا هرگونه اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر و الکل در مغز فرد درمان شود.

روش های نوین ترک اعتیاد در کلینیک پیام تندرستی

در بیمارستان ترک اعتیاد پیام تندرستی بهترین و جدید ترین روش های جهان با جدید ترین دستگاه ها برای ترک اعتیاد صورت میگیرد و بیماران می توانند زیر نظر پزشک ترک اعتیاد و روانشناسان ترک اعتیاد درمان خود را شروع کنند.

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان و دقیق با ما تماس بگیرید.

 

Rate this post
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان