درمان افسردگی بعد از ترک حشیش

علائم افسردگی ترک حشیش - کلینیک پیام
مدیرسایت
21 نوامبر 2023

یکی از مشکلات رایج افراد پس از ترک حشیش، بروز عوارضی همچون افسردگی و اضطراب است. ماده اصلی روانگردان موجود در حشیش ترکیبی به نام تتراهیدروکانابیتول THC است که تاثیرات شدیدی بر عملکرد و ساختار مغز دارد. در حدود 9درصد از مصرف کنندگان ماری جوانا نسبت به این ماده اعتیاد پیدا می کنند و پس از ترک این ماده با علائم ترک از جمله افسردگی و اضطراب روبرو می شوند. ابتلا به افسردگی تاثیرات نامطلوبی بر زندگی بیماران دارد و گاهی سبب عود اعتیاد و بازگشت فرد به مصرف مجدد حشیش می شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله با تکنیک های مقابله با افسردگی بعد از ترک حشیش آشنا خواهید شد:

آیا ترک حشیش سبب افسردگی می شود؟

ابتلا به افسردگی پس از ترک حشیش بسیار شایع تری از چیزی است که بیشتر افراد تصور می کنند. این باور نادرست که حشیش چندان اعتیاد آور نیست، باعث شده که بسیاری از جوانان قبل از این که متوجه شوند، نسبت به این ماده اعتیاد پیدا کنند. یکی از بزرگترین موانع افراد برای ترک حشیش، بروز علائم جسمی و روانی نامطلوب پس از ترک حشیش است که به عنوان علائم ترک شناخته می شوند.

اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا به راستی ترک حشیش باعث بروز افسردگی می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر نوع «اعتیاد فیزیکی» بر ترکیبات شیمیایی مغز تأثیر می گذارد و افسردگی نیز نوعی بیماری مرتبط با سیستم عصبی است.

واکنش مغز به ترکیبات موجود در حشیش، منجر به ایجاد احساس لذت فیزیکی در فرد می شود که معمولاً زمینه ساز بروز اعتیاد است. مصرف حشیش به صورت ویژه تاثیر زیادی بر روند جذب سروتونین و دوپامین توسط مغز دارد بنابراین فرد احساس لذت و شادمانی خاصی را تجربه خواهد کرد. بنابراین مغز فرد پس از مصرف حشیش سرشار از سروتونین و دوپامین می شود و به مرور با این وضعیت سازگاری پیدا می کند. اما پس از ترک حشیش، مغز با کاهش سطح هورمون های سروتونین و دوپامین روبرو می شود و برای سازگاری مجدد با این وضعیت به زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

بنابراین، یکی از مهم ترین عوارض کاهش ناگهانی هورمون های لذت و شادی در مغز، بروز علائم افسردگی و اضطراب در فرد است.

مدت زمان لازم برای رفع افسردگی بعد از ترک حشیش چقدر است؟

برخی از افراد تا ماه ها پس از ترک حشیش، علائم افسردگی را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر تنها چند روز این علائم را مشاهده می کنند. بیشتر بیماران علائم افسردگی را در قالب احساس نارضایتی، غم یا عدم انگیزه برای انجام هر کاری توصیف می کنند. همانگونه که بیان شد، دلیل اصلی بروز افسردگی این است که مغز به افزایش سطح سروتونین و دوپامین عادت پیدا کرده است و ترک حشیش سبب کاهش شدید سطح هورمون های شادی در مغز شده که مغز به تنهایی قادر به جبران فقدان این هورمون ها نیست. در این شرایط، فرد توانایی لذت بردن از کارهایی که زمانی لذت بخش بود، را از دست می دهد به این معنی که دیگر از ورزش، فعالیت های اجتماعی، فعالیت جنسی یا سایر امور تولید کننده دوپامین لذتی نخواهد برد.

بنابراین تا زمانی که مغز به حالت تعادل و توانایی تولید سطح عادی انتقال دهنده عصبی بر نگردد، امکان لذت بردن از فعالیت های روزمره زندگی دشوار است.

روش های درمان افسردگی پس از ترک حشیش

یکی از بهترین روش های کنترل و مدیریت علائم ترک حشیش از جمله افسردگی، کاهش تدریجی مصرف این ماده روانگردان است.

اما در هر صورت کاهش مصرف حشیش، در طی یک یا چند هفته اول با علائم نامطلوبی همراه است که می توان با استفاده از اقدامات زیر علائم کمتری را تجربه کرد:

  • مایعات فراوان بنوشید. یکی از مهم ترین اقدامات برای کاهش علائم ترک حشیش این است که به اندازه کافی آب بنوشید و از نوشیدنی های حاوی کافئین یا شکر خودداری کنید.
  • از رژیم غذایی سالم پیروی کنید. بهترین رژیم غذایی پس از ترک حشیش شامل میوه های تازه، سبزیجات و پروتئین بدون چربی است. همچنین لازم است که از مصرف غذاهای ناسالم که می تواند منجر به احساس سستی و تحریک پذیری شود، اجتناب کنید.
  • هر روز ورزش کنید. براساس تحقیقات انجام شده انجام 30 دقیقه ورزش در طول روز باعث تقویت خلق و خوی طبیعی شما می شود و می تواند به دفع سموم از طریق تعریق کمک کند.
  • از پشتیبانی خانواده و افراد حرفه ای استفاده کنید. برای این منظور می توانید مجاورت خود را با دوستان و اعضای خانواده افزایش دهید و یا از سیستم های پشتیبانی حرفه ای که در مراکز ترک اعتیاد در دسترس هستند، استفاده کنید.
  • مصرف داروها را براساس دستورالعمل پزشک ادامه دهید. بسیاری از افرادی که تحت نظارت پزشک ترک اعتیاد  اقدام به ترک حشیش می کنند، براساس شرایط خود باید داروهایی را مصرف کنند. بنابراین در زمان و مقدار معین از داروهای خود استفاده کرده و بدون اطلاع پزشک مصرف داروها را قطع نکنید.
  •  ترک حشیش - کلینیک پیام تندرستی

درمان حشیش در مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی

برای رهایی از علائم ترک حشیش که افسردگی یکی از مهم ترین آنهاست، باید از بهترین روش ممکن برای ترک حشیش استفاده کنید.

براساس آمارهای موجود، افرادی که برای ترک حشیش به مراکز تخصصی ترک اعتیاد مراجعه  کرده و مراحل سم زدایی را زیر نظر افراد متخصص تجربه می کنند، بدون تحمل عوارض ناراحت کننده موفق به ترک اعتیاد می شوند امادر مراکز کمپ ترک اعتیاد این طور نیست و اتفاقات جالبی نمی‌افتد.

لازم به ذکر است که ترک حشیش به روش سنتی (در منزل) و بدون دخالت پزشکی اقدامی خطرناک و پرعارضه است، به خصوص زمانی که فرد از قبل سابقه ابتلا به افسردگی و اضطراب داشته باشد، زیرا این علائم در هنگام ترک اعتیاد شدت پیدا می کنند.

مراحل درمان اعتیاد به حشیش، از مرحله سم زدایی شروع می شود که در طی آن بدن فرد از ترکیبات سمی ناشی از مصرف حشیش پاکسازی می شود.

پس از خروج حشیش از بدن، لازم است که فرد به صورت کاملا حرفه ای تحت روان درمانی قرار گیرد و به علل ریشه ای اعتیاد خود پی ببرد.

روانپزشکان و روانشناسان حرفه ای از طریق دارو درمانی و به کارگیری تکنیک های روان درمانی مختلف، به بیمار کمک می کنند تا مهارت و توانای لازم برای مقابله با اعتیاد را به دست آورد و از عود بیماری دور بماند.

همکاران ما در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی در هر ساعت از شبانه روز آماده پذیرش و ارائه خدمات درمانی به بیماران و خانواده های آن ها هستند.

حضور بهترین متخصصان حوزه ترک اعتیاد کشور، امکانات پیشرفته بیمارستانی و امکانات هتلینگ  VIP باعث شده است که این مرکز به بهترین مکان برای ترک اعتیاد تبدیل شود.

اگر برای ترک اعتیاد به حشیش به دریافت کمک های حرفه ای نیاز دارید، همین حالا با همکاران ما در واحد مشاوره مرکز پیام تندرستی تماس حاصل فرمایید و راهنمایی های لازم برای استفاده از خدمات این مرکز را دریافت فرمایید.

Rate this post
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان