تاثیر الکل بر مغز

آسیب مغزی ناشی از مصرف الکل
مدیرسایت
15 جولای 2023

مغز، این عضو حیاتی و مهم انسان ممکن است با غفلت ما دچار مشکلاتی جبران ناپذیر شده و زندگی ما را دچار اختلالاتی کند. الکل با تاثیر مستقیم بر مغز و قسمت های تشکیل دهنده آن باعث بروز مشکلات متعددی در انسان می شود که گاهی غیر قابل درمان بوده و گذران زندگی را برای فرد دشوار خواهد کرد. ما در مقاله پیش رو می خواهیم آگاهی خود را درباره اثر الکل بر مغز افزایش داده و آن ها را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

تاثیر الکل بر اعصاب و روان

مصرف الکل می تواند تاثیرات جدی و منفی بر مغز انسان داشته باشد و سیستم عصبی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله معضلاتی که ممکن است گریبان گیر مصرف کننده الکل شود بروز اختلالات اضطرابی، افسردگی، اختلالات خلقی و حتی خودکشی می باشد. در ادامه به صورت جداگانه درباره تاثیر الکل روی مغز و قسمت های مختلف آن صحبت می کنیم.

تأثیر الکل بر نواحی مختلف مغز

تاثیر الکل روی سیستم عصبی

الکل بلافاصله پس از مصرف وارد دستگاه گوارش و جریان خون می شود و به سرعت وارد مغز و سیستم عصبی مصرف کننده می شود. یکی از مهم ترین بخش های مغز مخچه است که مسئول ایجاد تعادل در ماهیچه های حرکتی انسان است. فرد با مصرف الکل و اعتیاد به آن آسیب بزرگی به این قسمت از مغز خود وارد می کند. به همین دلیل است که مصرف کنندگان الکل در هنگام حرکت دچار عدم تعادل می شوند و به عبارتی تلو تلو می خورد.

یکی دیگر از تاثیرات الکل، تاثیر الکل بر سروتونین است. سروتونین هورمون شادی محسوب می شود و باعث از بین رفتن اضطراب در فرد می شود. اما اگر شما دچار اعتیاد به الکل باشید سطح سروتونین در مغز شما دچار تغییراتی می شود و سطح اضطراب بالا می رود و اختلالاتی در زندگی فرد ایجاد می شود.

تاثیر الکل بر غده پینه آل یکی دیگر از تاثیرات مهم الکل روی مغز انسان است. غده پینه آل یا غده صنوبری وظیفه ترشح ملاتونین را دارد. ملاتونین باعث ایجاد احساس خواب آلودگی در فرد می شود و در اصل تنظیم کننده چرخه خواب انسان است. مصرف الکل باعث کاهش سطح ملاتونین در مغز شده و فرد دچار اختلال در خوابیدن می شود.

یکی دیگر از تاثیرات الکل بر مغز، تاثیر الکل بر احساسات می باشد. مصرف الکل باعث بروز احساس شادی زیاد ولی کاذب در فرد می شود. علت این امر ترشح زیاد دوپامین در مغز است که احساس شادی را ایجاد می کند. بعد از مدتی که مصرف کننده برای دریافت شادی بیشتر مصرف الکل خود را افزایش داد این هورمون کمتر ترشح می شود و آن احساس خوشایند اولیه ایجاد نمی شود و فرد مجبور است میزان مصرف خود را هر بار بیشتر کرده و با ادامه این روند فرد دچار اعتیاد به الکل می شود.

گلوتامات یکی از انتقال دهنده های سیستم عصبی مغز انسان است که باعث افزایش فعالیت و انرژی در فرد می شود. با مصرف الکل، فعالیت گلوتامات نیز دچار اختلال شده و تفکر سریع برای مغز دشوار می شود به همین دلیل در این حالت بهتر است شخص تصمیمات مهمی نگیرد یا به انجام اموری که نیازمند تفکر و تمرکز است نپردازد.

نقطه مقابل گلوتامات، انتقال دهنده عصبی است به نام گابا (گاما آمینوبوتیریک اسید) که بر خلاف گلوتامات باعث ایجاد احساس آرامش در مغز انسان می شود. با مصرف الکل، میزان بیشتری از گابا در مغز ترشح می شود و بالطبع احساس آرامش بیش از حدی وجود فرد را فرا می گیرد. گیجی یکی از عوارض ترشح زیاد گابا است که ممکن است تا مرز فلج مغزی فرد را پیش ببرد.

تاثیر الکل بر اعصاب و روان

موارد گفته شده در بالا تنها قسمت کوچکی از تاثیر الکل بر اعصاب و روان انسان است. الکل می تواند موجب بروز اختلالات روانی گسترده ای در افراد شود که درمان آن ها پروسه ای جدا از درمان اعتیاد است و نیاز به روند درمانی مختص خود را دارد. اثر مشروبات الکلی روی مغز اگر به موقع درمان نشوند حتی می توانند فرد را تا حد مرگ پیش ببرند و زندگی او را در خطر بیندازند.

ما در کلینیک روان درمانی و ترک اعتیاد پیام تندرستی با روش های صحیح و استفاده از متد پیشرفته درمان اعتیاد، به ترک الکل شما کمک می کنیم تا عوارض جسمانی و روانی کمتری را تجربه نمایید.

4/5 - (71 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان