تأثیر الکل بر فشار خون چیست؟

تأثیر الکل بر فشار خون
مدیرسایت
27 نوامبر 2021

فشار خون یکی از بیماری‌هایی است که انسان ممکن است به علت‌های مختلفی به آن دچار شود. یکی از مواردی که باعث می‌شود تا افراد دچار مشکل فشار خون شوند، مصرف الکل است. در این مقاله که توسط تیم ما در سایت کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی تهیه شده است، قصد داریم تا تاثیرات مصرف الکل بر فشار خون را شرح دهیم. پس اگر خود شما و یا یکی از آشنایان شما الکل مصرف می‌کنید، مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا با مخاطرات آن بیشتر آشنا شوید.

علل مختلف افزایش فشار خون با مصرف الکل

برای پاسخ به این سوال که الکل چگونه باعث افزایش فشار خون می‌شود؟ باید بگوییم که تاثیر الکل بر فشار خون یکی از مواردی است که سلامت هر فرد مصرف کننده‌ای را می‌تواند به خطر بیندازد و مصرف بی‌رویه آن فشار خون را به علت های مختلفی افزایش دهد.

افزایش کورتیزول:

کورتیزول یک نوع هورمون برای کنترل استرس است که در غدد فوق کلیوی تولید می‌شود. با توجه به این موضوع که اکثر قسمت‌های مختلف بدن ما گیرنده کورتیزول دارند، بالا بودن این هورمون در بدن خطرناک است. از تغییرات و فعل و انفعالاتی که الکل در بدن ایجاد می‌کند، افزایش میزان کورتیزول است که می تواند شما را دچار بیماری به اسم سندروم کوشینگ کند و همچنین بالا بودن میزان کورتیزول می‌تواند تاثیرات مستقیمی بر روی افزایش فشار خون داشته باشد.

افزایش میزان کلسیم بدن:

الکل میزان کلسیم را در بدن افزایش می‌دهد. افزایش سطح کلسیم در بدن می‌تواند در پالس‌های الکتریکی قلب اخلال ‌ایجاد کند و ضربان قلب را افزایش دهد که در پی آن افزایش فشار خون و خطرات قلبی عروقی حاصل می شود.

افزایش هورمون‌های منقبض کننده عروق:

افزایش هورمون‌های منقبض کننده عروق نیز یکی از عوامل افزایش فشار خون است که در آن رگ‌های خونی به ویژه سرخرگ‌ها تنگ یا باریک می‌شوند. زمانی که رگ‌ها منقبض می‌شوند، جریان خون محدود شده و بدن برای تامین خون نقاط مختلف بدن باید فشار خون را افزایش دهد. همان‌طور که اشاره شد الکل با این منقبض شدن عروق نسبت مستقیم دارد و به همین علت، این امر باعث افزایش فشار خون می‌شود.

تغییر در گیرنده‌های فشار:

وظیفه تنظیم و بررسی فشار خون در بدن به عهده گیرنده‌های فشار خون است. با مصرف الکل فرد در عملکرد گیرنده‌های فشار خون اختلال ‌ایجاد می‌کند و باعث می‌شود بدن نتواند به‌درستی میزان فشار خون را اندازه‌گیری و تنظیم کند، بنابراین فشار خون افزایش پیدا کرده و فرد دچار مشکلات فشار خون می شود.

اثر مصرف الکل در افراد مبتلا به فشار خون پایین و بالا

 

اثر مصرف الکل در افراد مبتلا به فشار خون بالا

تا این قسمت از مقاله به تاثیرات الکل بر فشار خون پرداختیم و علت‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دادیم. با مواردی که بیان شد به این نتیجه می‌رسیم که مصرف الکل خطرات زیادی را برای کسانی که فشار خون بالایی دارند، به دنبال دارد. این موارد برای افراد سالم هم خطرناک است و مصرف دائمی ‌الکل در افرادی که به فشار خون مبتلا نیستند نیز بسیار خطرناک است و می‌تواند این افراد را درگیر مشکلات فشار خون کند.

اثر مصرف الکل در افراد مبتلا به فشار خون پایین

برخی افراد که فشار خون پایینی دارند، به اشتباه بر این باور هستند که مصرف الکل و افزایش فشار با مصرف الکل می‌تواند مشکل آن‌ها را حل کند؛ اما هرگز نباید از الکل به عنوان یک ماده برای رفع مشکلات استفاده کرد، زیرا الکل می تواند باعث افزایش ناگهانی فشار خون می شود.

آبجو و فشار خون

آبجو به صورت موقت به علت وجود نیتروژن و پتاسیمی‌که دارد، فشار خون را کاهش می‌دهد. این امر یک اتفاق موقتی است و برای کوتاه مدت و در زمان مصرف رخ می‌دهد. ولی در نهایت آبجو نیز به دلیل وجود الکل و متانولی که در خود دارد، باعث می‌شود که فرد در طولانی مدت و در اثر مصرف دائمی، ‌دچار مشکلات فشار خون شود. مصرف آبجو در طولانی مدت نیز می‌تواند همان تأثیراتی را در بدن بگذارد که مصرف الکل بر بدن می‌گذارد.

کلام آخر

مصرف الکل به صورت دائمی ‌می‌تواند باعث افزایش شدید و ناگهانی فشار خون شود. با توجه به این موضوع که فشار خون بالا یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک است، توصیه می‌شود اگر خود شما یا یکی از نزدیکانتان الکل مصرف می‌کنید، سریعاً اقدام به ترک آن کنید. برای ترک الکل بهتر است از روش‌های علمی و اثبات شده، استفاده کنید که برای این کار می‌توانید با ما در بهترین مرکز ترک الکل پیام تندرستی تماس گرفته و از کارشناسان ما راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

4.2/5 - (16 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان