تاثیر الکل بر خواب

مدیرسایت
15 جولای 2023

مصرف الکل می تواند علائم و عوارض مختلفی برای مصرف کنندگان آن در پی داشته باشد. یکی از این عوارض اختلال خواب است که می تواند تاثیر به سزایی در کیفیت زندگی شخصی و اجتماعی فرد بگذارد. الکل با تاثیر بر سیستم عصبی فرد باعث ایجاد آرامش شدید در او شده و احساس خواب آلودگی را در وی تشدید می کند. مصرف الکل باعث ضعف در تمرکز و بروز خواب آلودگی در فرد می شود. هر چه خواب انسان بی کیفیت تر باشد روند عادی زندگی فرد نیز دچار اختلال بیشتری خواهد شد.

در کل با نوشیدن الکل فرد دیگر نمی تواند خوابی باکیفیت و عمیق را تجربه کند. به سختی به خواب فرو می رود و شب بیداری های زیادی را تجربه خواهد کرد. البته در شروع مصرف الکل ممکن است این اتفاق نیفتد اما اگر نوشیدن الکل تبدیل به اعتیاد شود و فرد نتواند در طی روز الکل مصرف نکند حتما اختلال خواب را تجربه خواهد کرد.

با نوشیدن الکل انتقال دهنده های عصبی که مسئول تنظیم خواب در انسان هستند دچار اختلال می شوند و خواب مصرف کننده الکل را مختل می سازند. در حالی که خواب کوتاه و بی کیفیت است اما فرد به دلیل به وجود آمدن آرامش زیاد در عضلات تنفسی دچار پدیده خروپف نیز می شود.

عوامل تاثبر گذار بر عوارض مصرف الکل

پنج عامل زیر تاثیر بسیار زیادی در بروز عوارض سومصرف الکل و میزان شدت آن ها دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • سن
  • جنس
  • شرایط فیزیکی
  • میزان مصرف
  • مدت مصرف
تاثیر الکل بر خواب - کلینیک پیام تندرستی

تاثیر الکل بر خواب

الکل پس از مصرف وارد دستگاه گوارش و گردش خون شده و باعث احساس آرامش در فرد می شود که بسته به شرایط فرد که در بالا به آن اشاره شد عوارض خاصی را در جسم و روان مصرف کننده ایجاد می کند. تحقیقاتی که از سال 1930 بر رابطه الکل و بی خوابی انجام شده است حاکی از آن است که افرادی که قبل از خواب، الکل مصرف می کنند دچار عارضه تاخیر در خواب می شوند به این معنا که وقتی که به رختخواب می روند زمان بیشتری برای به خواب رفتن آن ها نیاز است. زیرا تاثیر الکل در هنگام خواب کم شده و آن احساس خواب آلودگی و آرامش اولیه به وی منتقل نمی شود که آن هم به دلیل فعالیت کبد در شب است.

ایا مشروب باعث خواب الودگی می شود؟

برای دانستن بهتر تاثیر الکل بر خواب بهتر است ابتدا با مراحل خواب از نظر علمی آشنا شوید. مرحله REM و NREM.

در مرحله NREM در طی زمانی حدودا 90 دقیقه ای عضلات بدن فرد شل می شوند، ضربان قلب کاهش می یابد، تنفس آهسته تر می شود و مغز آرام آرام به خواب فرو می رود. در مرحله بعد یعنی REM فرد حالاتی را تجربه می کند که در بیداری اتفاق می افتند. مثلا سطح تنفس و ضربان قلب بالا می رود، حرکات سریع چشم اتفاق می افتد و … که انسان اغلب در این مرحله خواب می بیند.

حال بیشتر به تاثیر الکل بر خواب می پردازیم. الکل می تواند خواب REM را کاهش می دهد. مصرف کنندگان الکل معمولا دچار اختلال در خوابیدن می شوند. به منظور از بین بردن این مشکل دست به مصرف الکل قبل از خواب می زنند. سپس در طول روز به خوردن انواع کافئین روی می آروند و به همین ترتیب اعتیاد آن ها شدت بیشتری گرفته و عوارض مصرف الکل نیز در آن ها افزایش می یابد.

ترک الکل و بی خوابی

یکی دیگر از مشکلاتی که پس از قطع ناگهانی الکل ممکن است به سراغ فرد بیاید بی خوابی است. این اختلال بی خوابی که خود را با عدم به خواب رفتن عمیق و خواب بی کیفیت و کوتاه نشان می دهد، به بی خوابی ناشی از ترک الکل معروف است.

برای رهایی از عوارض ترک الکل مانند اختلال در خواب بهتر است به کلینیک های ترک اعتیاد به الکل مراجعه نمایید تا با درست ترین و جدیدترین روش ها به درمان شما پرداخته شود. مرکز ترک الکل پیام تندرستی با برخورداری از باتجربه ترین پزشکان و روانپزشکان و همچنین با استفاده از خدمات رفاهی مجهز می تواند شما عزیزان را در جهت درمان و ترک الکل و همچنین درمان اختلالاتی همچون بی خوابی ناشی از مصرف الکل یاری رساند. ن هم به دلیل فعالیت کبد در شب است.آن

Rate this post
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان