درمان سرپایی برای ترک همیشگی الکل امکان پذیر است؟

درمان سرپایی برای ترک همیشگی الکل
مدیرسایت
10 آوریل 2022

در بین روش‌های مختلفی که از آن‌ها برای ترک اعتیاد به مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکل‌دار از آن‌ها استفاده می‌شود، کاشت ایمپلنت نالتروکسان را می‌توان به عنوان یک درمان سرپایی درنظر گرفت. روشی که به وسیله آن تمایل و ولع بالای فرد نسبت به مصرف الکل، کاهش پیدا می‌کند. برای افرادی که میزان تمایل آن‌ها نسبت به مصرف این مواد کمتر است، مصرف قرص‌های ترک الکل همچون اکامپروسات، می‌تواند بیمار را برای رهایی از اعتیاد یاری دهد.

استفاده از روش کاشت ایمپلنت نالتروکسان و همچنین داروهایی همچون قرص‌های اکامپروسات لازم است که بعد از انجام نخستین مرحله از ترک یعنی سم زدایی بدن از الکل انجام شود. در پروسه درمان سرپایی الکل، روش‌های درمانی همچون گروه درمانی و یا خانواده درمانی و …. نیز با هدف تشخیص ریشه اصلی اعتیاد در فرد به کار گرفته می‌شوند. روش‌هایی که ماحصل استفاده از آن‌ها، به حداقل رساندن امکان بازگشت فرد به سمت استفاده مجدد از نوشیدنی‌های الکل‌دار است.

مصرف الکل چه مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند؟

عوارض و مشکلات ناشی از مصرف الکل را می‌توان در دو دسته عوارض جسمانی و عوارض روانی قرار داد. لازم به ذکر است که در بروز و یا شدت گرفتن این عوارض، عواملی همچون جنسیت، سن، وزن بدن، میزان توانایی بدن در تحمل الکل، وجود بیماری‌های زمینه‌ای در فرد و … تاثیرگذار هستند.

عوارض جسمی ناشی از مصرف الکل

  • سر درد
  • لکنت زبان
  • کاهش ایمنی بدن
  • بروز مشکلات تنفسی
  • افزایش احتمال ابتلا به انواع مختلف بیماری‌های عفونی
  • بروز بیماری دیابت و یا تشدید عوارض این بیماری در بدن فرد
  • بروز بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش (اسهال، استفراغ و ناراحتی‌‌های معده)
  • افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و سکته (بی‌نظمی و افزایش ضربان قلب)
  • افزایش احتمال بروز سرطان‌هایی همچون سرطان گردن، مری، پستان و روده بزرگ

لازم به ذکر است که بر اساس مطالعات علمی انجام شده تاثیر الکل بر سیستم ایمنی بدن به صورتی است که می‌تواند باعث کاهش طول عمر (بین 10 الی 15 سال) در افراد مختلف شود.

عوارض روحی و روانی ناشی از مصرف الکل

بروز احساساتی همچون خشم، تحریک پذیری و در موارد حاد، افسردگی اصلی‌ترین عوارض روانی ناشی از مصرف الکل به شمار می‌رود. از دیگر عوارض روانی ناشی از مصرف کوتاه مدت و یا بلند مدت الکل، می‌توان به مواردی که در ادامه آورده شده‌اند، اشاره کرد:

  • بروز اختلالات متعدد روانی (از جمله اختلال شخصیت ضد اجتماعی و اختلال اضطرابی) در فرد
  • ایجاد نوسانات اخلاقی در فرد مصرف کننده
  • و …
عوارض روحی روانی و جسمی مصرف الکل

برای ترک کردن الکل چه اقداماتی باید انجام شود؟

در حالت کلی بسته به شرایط جسمی و روانی بیمار، مدت زمان اعتیاد او، میزان وابستگی فرد به مصرف نوشیدنی‌های الکل دار و … اقدامات لازم برای ترک، دستخوش تغییرات بسیار زیادی می‌شود. به عنوان مثال عده‌ای از افراد لازم است که بلافاصله و بعد از مراجعه به یک مرکز ترک الکل، تحت سم زدایی بسیار سریع قرار گرفته شوند؛ درحالیکه در دسته دیگری از افراد، بستری، بهترین شیوه درمان است. در یک دسته بندی کلی مجموعه‌ای از این روش‌های درمانی را می‌توان در 6 گروه، دسته‌بندی کرد:

  • سم زدایی فوق سریع
  • درمان سرپایی ترک الکل (اولین مرحله از روند درمانی برای افرادی است که اعتیاد بالایی نسبت به مصرف نوشیدنی‌های الکل‌دار، ندارند. لازم به ذکر است که برای بیمارانی که شدت اعتیاد آن‌ها نسبت به مصرف نوشیدنی‌های الکل‌دار بالاست، استفاده از این شیوه درمانی، دومین مرحله از روند درمان، بعد از بستری، به شمار می‌رود.)
  • بستری (عموما برای افرادی که یا دوز مصرفی الکل در آن‌ها بالای بوده و یا افرادی که مدت زمان طولانی اعتیاد به مصرف الکل داشته اند، به کار گرفته می‌شود.)
  • گروه درمانی (در این روش، بیمار در گروهی از افراد با دغدغه‌ها و چالش‌های مشابه قرار گرفته می‌شود. در این گروه، افراد عمدتا از مشکلاتی که در طول مسیر ترک با آن‌ها مواجه شده‌اند و همچنین روش‌هایی که برای حل هریک از آن‌ها به کار می‌گیرند، صحبت می‌کنند. استفاده از چنین روش‌های درمانی در پروسه بهبودی و ترک همیشگی الکل، نقش بسزایی در افزایش اعتماد به نفس بیمار، ایفا می‌کند.)
  • خانواده درمانی (این روش عمدتا بر روی خانواده فرد تمرکز دارد و در تلاش است با ارائه آموزش های مراقبت بعد از دوره سم زدایی به آن‌ها روند حرکت به سمت بهبودی بیمار را سرعت ببخشد.)

آنچه در پروسه ترک اعتیاد به مصرف نوشیدنی‌های الکل‌دار وجود دارد، مراجعه به بهترین کلینیک ترک اعتیاد است. مرکزی که بتواند از طریق بررسی درست شرایط فرد، بهترین شیوه درمانی را با بالاترین کیفیت ممکن برای او به کار گیرد. در یک کلینیک معتبر، اعتیاد به عنوان یک عارضه جسمانی – روانی  و نه صرفا جسمانی مورد بررسی قرار گرفته می‌شود. به همین خاطر تلاش می‌شود که از طریق به کارگیری روش‌های خانواده درمانی و یا گروه درمانی، عوارض و مشکلات روانی ناشی از آن نظیر استرس‌ و اضطراب و … در بیمار به حداقل مقدار ممکن رسانده شود.

درمان سرپایی ترک الکل چگونه انجام می‌شود؟

در طول اولین مرحله در پروسه ترک همیشگی الکل با درمان سرپایی، لازم است بیمار تحت سم زدایی کامل قرار گرفته شود. بعد از این مرحله، کاشت کپسول نالتروکسان برای بیمار انجام می‌شود. در نهایت نیز بسته به شرایط بیمار و میزان مصرف او، فرد می‌تواند ادامه روند درمان را در منزل طی کند.

کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد پیام تندرستی، یکی از معدود مراکز ترک اعتیاد شبه بیمارستانی بوده که با کادر درمانی حرفه‌ای، بیماران (آقایان و بانوان) را به صورت شبانه روزی و 24 ساعته پذیرش می‌کند. مرکزی که کلیه خدمات درمانی آن زیر نظر وزارت بهداشت و درمان کشور است.

در اولین مرحله بعد از پذیرش، بررسی شرایط جسمی و روانی بیمار از طریق انجام آزمایش‌های مختلف، انجام می‌شود. بعد از تشخیص ماده‌ای که بیمار به مصرف آن، اعتیاد دارد و همچنین تشکیل یک پرونده پزشکی برای او، فرد تحت درمان قرار گرفته می‌شود. در کنار روش‌های درمانی و ارائه خدمات مشاوره‌ای، علائم حیاتی بیمار به صورت مداوم مورد بررسی قرار گرفته می‌شود تا در صورت بروز عوارض ناشی از ترک، تصمیمات به موقع، جهت حفظ سلامت و جان فرد گرفته شود. در این مرکز همچنین کلیه خدمات رفاهی، هتلینگ و … فراهم است تا بیمار بتواند با خیالی راحت، تنها بر روی بهبودی کامل خود، تمرکز کند.

استفاده از روش‌های درمانی همچون کاشت کپسول نالتروکسان، یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز این کلینیک با سایر مراکز درمانی تهران به شمار می‌رود. روشی که یک معجزه واقعی برای ترک همیشگی الکل به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که در این کلینیک از هیچگونه ماده شبه مخدری برای درمان اعتیاد افراد استفاده نمی‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان