الکل چه مدت در بدن باقی می ماند؟

الکل چند روز در بدن باقی می ماند؟
مدیرسایت
15 جولای 2023

در این مقاله به این سوال که الکل چه مدا در بدن باقی می ماند؟ و بهترین زمان برای ترک الکل خواهیم پرداخت سرعت متابولیسم الکل در بدن، چیزی حدود 20 میلی گرم بر دسی لیتر در ساعت است به عبارتی هر 20 میلی گرم حدودا 1 ساعت در بدن مصرف کننده باقی می ماند. هر چه غلظت الکل موجود در خون بیشتر باشد، الکل مدت زمان بیشتری در خون باقی می ماند که البته به عوامل مختلفی بستگی دارد. مانند:

  • سن
  • میزان مصرف
  • داروهای مصرفی
  • مشکلات کبدی
  • وزن
  • نوشیدن الکل با معده خالی

متابولیسم الکل در بدن

متابولیسم الکل در بدن به این صورت است که وقتی الکل مصرف می کنید تقریبا 80 در صد از آن وارد دستگاه گوارش می شود و سپس به جریان خون منتقل می شود و باقی آن به سرعت وارد جریان خون و سپس مغز می شود. در نهایت این کبد است که وظیفه دفع آن را بر عهده دارد.

چه مدت الکل در سیستم شما باقی می ماند

تشخیص وجود الکل در بدن از چه راه هایی صورت می گیرد؟

از راه های مختلفی می توان وجود الکل در بدن را تشخیص داد. از جمله: ادرار، تنفس، بزاق، مو و خون.
اگر بخواهید تاثیر الکل در آزمایش خون را بدانید باید بگوییم هر چه الکل بیشتری مصرف کرده باشید مدت زمان ماندگاری آن در بدن طولانی تر خواهد بود. کبد برای هر استکان الکل چیزی حدود 1 ساعت زمان نیاز دارد تا آن را از بدن خارج کند و تا 24 ساعت بعد از مصرف این الکل در خون قابل تشخیص خواهد بود.

میزان ماندگاری الکل در بزاق انسان نیز چیزی حدود 1 تا 2 روز زمان می خواهد و وجود الکل در آن با آزمایش بزاق قابل تشخیص است.
آزمایش های معمولی ادرار وجود الکل را تا تقریبا 2 روز در ادرار شخص تشخیص می دهند. حتی برخی آزمایشات می توانند تا 80 ساعت وجود الکل را در ادرار مشخص نمایند.
جالب است بدانید وجود الکل در مو نیز می تواند تا 90 روز ماندگاری خود را حفظ کند و در آزمایشات خود را نشان دهد.

وجود الکل در تنفس به میزان الکلی که مصرف شده است بستگی دارد و مادامی که الکل در خون فرد وجود دارد در تنفس او نیز موجود می باشد.
حتی الکل می تواند تا حدودا 3 ساعت در شیر مادر باقی بماند و از طریق آزمایش قابل تشخیص است. لذا بهتر است مادران شیر ده تا 3 ساعت بعد از مصرف الکل به فرزند خود شیر ندهند.

مدت زمان دفع الکل از بدن

مدت زمان ماندگاری الکل در بدن یا مدت زمان دفع الکل از بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. در کل الکل از طریق تنفس، تعریق و ادرار به مرور از بدن خارج می شود اما مدت زمان دفع آن به چند عامل کلی بستگی دارد. از جمله:

سن: متابولیسم بدن افراد جوان تر سرعت بیشتری نسبت به متابولیسم سنین بالا دارد پس فردی با 20 سال سن می تواند الکل را زودتر دفع کند تا یک انسان 40 ساله.
وزن: هر چه مصرف کننده الکل، لاغرتر و از نظر اندامی کوچکتر باشد الکل دیرتر از بدن او دفع می شود نسبت به شخصی که وزن بالاتری دارد.
نوع مشروبات الکلی: طبیعتا مشروبات الکلی با درصد بالا، ماندگاری بیشتری نسبت به مشروبات الکلی با درصد پایین دارند.
استفاده از داروها: مصرف برخی داروها مانند آسپرین باعث کاهش سرعت متابولیسم بدن می شود پس فرد اگر بعد از مصرف چنین داروهایی اقدام به مصرف مشروبات الکلی نماید این الکل دیرتر از بدن او خارج خواهد شد.
جنسیت: طبق تحقیقات انجام شده الکل در بدن خانم ها ماندگاری بیشتری نسبت به بدن آقایان دارد آن هم به دلیل وجود چربی بیشتری که در بدن زنان وجود دارد.

سریعترین راه دفع الکل از بدن

الکل بعد از ورود به معده از طریق آنزیم های مختلف مورد تجزیه قرار می گیرد و باقی آن وارد جریان خون می شود. در غیر این صورت الکل وارد روده شده و از آنجا وارد جریان خون خواهد شد و به کل بدن می رسد. در مرحله بعد کبد، خونی را که وارد بدن شده پاکسازی می کند و درصد کمی از الکل نیز از طریق تعریق و ادرار و .. از بدن فرد خارج می شود.

تغذیه مناسب و نوشیدن آب فراوان می تواند در دفع سریع تر الکل در بدن نقش پررنگی داشته باشد. استفاده از قند فروکتوز یا همان قندهای موجود در میوه ها نیز می تواند سرعت دفع الکل را در بدن افزایش دهد. سن و جنسیت هم می تواند عاملی برای افزایش سرعت دفع الکل در بدن انسان باشد یعنی هر چه سن فرد پایین تر باشد الکل با سرعت بیشتری از بدن وی خارج می شود همچنین زنان به خاطر بیشتر بودن نسبت کبد به وزن بدن سریع تر الکل را دفع می کنند.

ماندگاری الکل در بدن

مدت زمان باقی ماندن ترک الکل

مدت زمانی که برای ترک الکل و از بین بردن سموم ناشی از مصرف الکل نیاز است به مدت زمان و میزان مصرف هر فرد و همچنین به شرایط فیزیکی او بستگی زیادی دارد. اما چیزی حدود 2 روز تا 7 روز زمان برای سم زدایی الکل از بدن فرد نیاز خواهد بود.

با مراجعه به مراکز ترک اعتیاد مجهز و معتبر مانند کلینیک روان درمانی و ترک اعتیاد پیام تندرستی شما می توانید با پیشرفته ترین و اصولی ترین روش ها به ترک اعتیاد به الکل پرداخته و سلامت جسمانی و روانی خود را با کمترین عوارض، به طور کامل به دست آورید.

3.9/5 - (28 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان