عوارض مصرف الکل و سیگار

مدیرسایت
15 جولای 2023

باور اشتباهی که همواره در بین مصرف کنندگان سیگار وجود دارد این است که سیگار از دیگر مواد مخدر و الکل خطر کمتری برای آن ها ایجاد می کند به همین دلیل به مصرف آن را ادامه می دهند. طبق تحقیقات مختلف در جهان سیگار یکی از مضرترین موادی است که امروزه در بین جوانان و نوجوانان رواج بسیاری یافته است. در نقطه ای دیگر مصرف الکل نیز می تواند عوارض جبران ناپذیری برای فرد به همراه داشته باشد. حال اگر الکل و سیگار را به طور همزمان استفاده کنیم چه اتفاقی برای ما می افتد؟

موضوعی که بسیار اهمیت دارد و امروز می خواهیم درباره آن صحبت کنیم مصرف همزمان الکل و سیگار است. مصرف همزمان الکل و سیگار آنچنان مضر است که متخصصان میزان خطرناک بودن این دو ماده را بیشتر از مصرف حشیش و حتی اکستازی تشخیص داده اند.

عوارض مصرف الکل و سیگار

در ابتدا به چند مورد از عوارض مصرف الکل به تنهایی اشاره می کنیم:

  • مشکلات قلبی
  • بروز مشکلات کبدی
  • تاثیر بر دستگاه گوارش
  • بروز مشکلات مغزی
  • تضعیف سیستم ایمنی
  • بروز انواع سرطان ها

در نقطه مقابل سیگار کشیدن نیز عوارض خطرناکی برای فرد به همراه خواهد داشت. از جمله:

  • بروز مشکلات تنفسی
  • ایجاد مشکلات قلبی
  • بروز انواع سرطان ها
  • به خطر انداختن سلامت دهان و دندان
  • بوی بد دهان
  • ریزش مو

حال در نظر بگیرید مصرف همزمان الکل و سیگار چه تاثیرات جبران ناپذیری در جسم و روان شما خواهد گذاشت.

عوارض مصرف الکل و سیگار - کلینیک پیام

مصرف همزمان الکل و سیگار

الکل و سیگار دو ماده ای هستند که می توانند مکمل همدیگر باشند به این صورت که فرد پس از مصرف الکل به شدت تمایل به مصرف سیگار را در خود احساس می کند. این مسئله باید زنگ خطری برای شما باشد به این معنا که ترک الکل و سیگار برای شما دشوار تر از ترک یکی از آن ها خواهد بود.

حتی مصرف مواد خوراکی که باعث ایجاد گرایش به نیکوتین می شوند نیز می تواند برای کسی که الکل هم مصرف می کند آسیب زا باشد. نیکوتین ماده اصلی تشکیل دهنده سیگار است. یکی از راه های دوری از تمایل به مصرف نیکوتین ورزش کردن می باشد. ترک سیگار به همراه ورزش کردن، دوری از استرس و اضطراب و حضور افراد حمایتگر در زندگی فرد سیگاری می تواند کمک زیادی به ترک سیگار او کند. از آنجایی که انسان سیگاری در موقعیت های استرس زا مصرف سیگار خود را بیشتر می کند به همین علت دوری از استرس می تواند کمک زیادی به وی در جهت ترک اعتیاد کند.

طبق تحقیقات محققان در سال 1974، بیشتر سیگاری ها یعنی چیزی حدود 86 درصد، الکل می نوشند و سیگاری ها 1.32 برابر بیشتر از غیر سیگاری ها مشروب می نوشند. این رابطه هم برای مردان و هم برای زنان صادق است، اما در میان زنان کمی قوی تر است. برعکس، شیوع سیگار در میان مصرف کنندگان الکل 75 درصد بیشتر از افراد غیر الکلی است.

مصرف الکل و سیگار و ترک آن- کلینیک پیام تندرستی

ترک سیگار و مشروبات الکلی

طبق گزارشات مختلف اگرچه الکلی ها به اندازه افراد غیرالکلی برای ترک سیگار تلاش می کنند، اما احتمال موفقیت آنها کمتر است. به طور مشابه، افراد سیگاری که در گذشته مشکلات الکلی داشتند، کمتر احتمال دارد سیگار را با موفقیت ترک کنند.

ممکن است ارتباط بین نوشیدن الکل و مصرف سیگار شما را متعجب کند. اگرچه هنوز پاسخ قطعی در این مورد وجود ندارد، تحقیقات نشان می دهد که نیکوتین اثرات لذت بخش الکل را افزایش می دهد. یکی دیگر از عوامل مهم این است که نیکوتین و الکل روی سیستم های مغزی یکسانی کار می کنند، که ممکن است به این معنی باشد که وقتی به طور همزمان مصرف می شوند با هم تعامل دارند. همچنین، ژن‌های یکسانی ممکن است باعث سیگار کشیدن و نوشیدن الکل باشند، بنابراین این عوامل می‌توانند احتمال سیگار کشیدن را برای یک فرد الکلی افزایش دهد و بالعکس.

گاهی فردی که دچار مصرف همزمان الکل و سیگار است از وضعیت خود که همان اعتیاد است آگاهی چندانی ندارد و به مرور و با بروز عوارض بسیار خطرناک مصرف آن ها ممکن است به فکر درمان خود بیفتد. بهترین و درست ترین راه برای شروع ترک الکل و سیگار مراجعه به پزشک ترک اعتیاد می باشد، کسی که بتواند با تخصص خود به طور همزمان در ترک سیگار و مشروبات الکلی به بیمار خود یاری رساند.

با مراجعه به پزشک ترک اعتیاد در مرکز ترک الکل مراحل سم زدایی از بدن بیمار آغاز می شود. از آنجایی که مصرف همزمان الکل و سیگار دارای عوارض روانی نیز می باشد. بهتر است فرد در جلسات روان درمانی در نظر گرفته شده برای وی شرکت کند تا از نظر روانی نیز پاکسازی صورت گیرد و بیمار با جسم و روانی سالم به آغوش خانواده بازگردد.

ما در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی با حضور بهترین پزشکان ترک اعتیاد و حرفه ای ترین روانپزشکان و روانشناسان می توانیم بهترین خدمات را برای درمان و ترک الکل و سیگار به شما عزیزان ارائه دهیم. برای اطلاع از روند درمان بهتر است با مشاوران ما در مرکز پیام تندرستی تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان