نقش تغذیه و ورزش در ترک اعتیاد

نقش تغذیه و ورزش در ترک اعتیاد
مدیرسایت
25 جولای 2021

همان‌طور که شما عزیزان می‌دانید، اعتیاد یکی از دامن‌گیرترین مشکلاتی است که برای هر شخص و خانواده‌ای ممکن است به وجود بیاید. زمانی که فرد درگیر اعتیاد می‌شود و پس از گذشت مدتی از مصرف مواد مخدر آسیب‌های منفی و مخرب این عمل بر وی نمایان خواهند شد، به همین سبب شخص مصرف کننده و یا اطرافیان او به فکر یافتن راهی برای کنار گذشتن مصرف مواد مخدر می‌افتند. از جمله مواردی که در ترک اعتیاد مانند ترک الکل بسیار مؤثر هستند می‌توان به تغذیه و ورزش اشاره کرد. در ادامه سعی بر آن بوده است تا با بررسی موارد مختلف و ارائه توضیحاتی در ارتباط با تأثیر تغذیه و ورزش در ترک اعتیاد بپردازیم.

اهمیت داشتن تغذیه مناسب و ورزش کردن در ترک اعتیاد چیست؟

سوء مصرف مواد مخدر مختلف را می‌توان از جمله دلایل اصلی مشکلات مختلف به شمار آورد. یکی از این مشکلات، سوء تغذیه می‌باشد؛ زمانی که فرد به سوء تغذیه دچار می‌شود بدون شک قوای بدنی وی تحلیل رفته و از نظر بدنی ضعیف می‌شود. روند ایجاد سوء تغذیه به وسیله مواد مخدر به این صورت می‌باشد که این مواد، دارای انرژی تهی هستند. انرژی تهی، به انرژی‌ای گفته می‌شود که بدون داشتن مواد مغذی برای بدن تولید می‌شود. با آزاد شدن این انرژی عادت غذایی افراد به هم می‌ریزد.

حال با بیان این موارد می‌توان گفت تغذیه در ترک اعتیاد بسیار مؤثر می‌باشد. زمانی که فرد تصمیم به ترک مصرف مواد می‌گیرد، بهترین پزشک ترک اعتیاد توجه به تقویت بدن در ترک اعتیاد را به شخص گوشزد می‌کند. همان‌طور که گفته شد اعتیاد بر روی موارد مختلفی تأثیرات منفی از خود بر جای می‌گذارد. اگر هدف از ترک، ترک کامل باشد باید به اصلاح تمامی عادات و تأثیرات منفی و مخرب اعتیاد بر روی شخص پرداخته شود؛ در این راه علاوه بر تغذیه استراحت کافی و داشتن آرامش از جمله سایر موارد تأثیرگذار و مؤثر می‌باشند. ریکاوری بدن بعد از ترک مواد مخدر می‌تواند به فرد تحت درمان در بازگشت به زندگی عادی بسیار کمک کننده باشد. در ریکاوری بدن بعد از ترک مواد مخدر، ورزش بسیار مؤثر واقع خواهد شد.

علاوه بر تقویت قوای جسمانی، بر اساس نتایج برخی از تحقیقات می‌توان گفت که داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند بر کاهش میل به مصرف مواد مخدر تأثیرگذار باشد. در این بین برخی از مواد برای بهبود و ریکاوری بعد از ترک مواد مخدر بسیار تأثیر مثبتی را خواهند داشت، در عین حال برخی مواد غذایی نیز می‌توانند تأثیرات منفی و جبران‌ناپذیری را داشته باشند، به همین دلیل توصیه می‌شود که برای تنظیم برنامه غذایی و تقویت بدن در ترک اعتیاد به متخصصین تغذیه مراجعه شود.

پس از ترک اعتیاد، برای پاک باقی ماندن فرد باید به حفظ روحیه و افزایش انرژی مثبت خود بسیار اهمیت بدهد. ورزش کردن بر روی بهبود سلامت جسمی و در نتیجه افزایش انرژی مثبت بسیار تأثیر گذار می‌باشد. همان‌طور که شما عزیزان مستحضر هستید، مصرف مواد مخدر باعث به‌روز آسیب‌هایی به سلول‌های مغزی می‌شود، ورزش کردن نه تنها برای بهبود روحیه و التیام آسیب‌های جسمانی می‌شود بلکه بر روی مغز و سلول‌های آن نیز تأثیر گذار می‌باشد؛ ورزش باعث می‌شود تا سلول‌های آسیب دیده ترمیم و بافت جدید مغزی رشد پیدا کند.

اعتیاد و مصرف مواد مخدر باعث می‌شود تا ترشح اندورفین در بدن متوقف شود؛ اندورفین هورمونی است که با ترشح شدن آن در بدن احساس شادی و سرخوشی در انسان به وجود می‌آید. از آنجایی که این هورمون در بدن به صورت طبیعی تولید می‌شود به هیچ وجه باعث به وجود آمدن آسیب نخواهد شد. همان‌طور که گفته شد مصرف مواد مخدر باعث توقف ترشح این هورمون در بدن می‌شوند. راهکار مقابله با این مشکل ورزش کردن می‌باشد.

نقش ورزش در ترک اعتیاد

هنگام ترک اعتیاد چه غذاهایی باید بخوریم؟

غذاهایی که بیشتر در رژیم غذایی افرادی که به ترک اعتیاد مشغول هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد باید شامل غذاهای سرشار از پروتئین، انواع و اقسام ویتامین‌ها، غذاهای فیبر و امگا 3 دار باشد. هر یک از مواد بیان شده دارای تأثیراتی بر روی بدن می‌باشند. استفاده از مواد غذایی دارای پروتئین در رژیم غذایی به بهبود و التیام بافت‌های عضلانی بدن بسیار کمک می‌کند. در کنار بهبود بافت‌های عضلانی، پروتئین با تعدیل هورمون‌های بدن باعث بهبود رفتاری فرد می‌شود.

همان‌طور که گفته شد انواع و اقسام ویتامین‌ها برای ترک اعتیاد مفید می‌باشند. اگر بخواهیم به طور صریح‌تر بیان کنیم، ویتامین‌های گروه B، به دلیل کاهش درد و کرختی بدن باعث می‌شوند تا فرد به هنگام ترک کمتر اذیت شود؛ به همین سبب ترک اعتیاد برای وی راحت‌تر می‌شود. سایر ویتامین‌ها نظیر ویتامین C، ویتامین E و مواد معدنی مانند روی، کروم و گلوتامین برای افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند به دلیل بهبود وضعیت دفاعی بدن بسیار مفید هستند.

فیبر در مواد غذایی مانند غلات و سبزیجات یافت می‌شود. زمانی که فرد از مواد غذایی فیبر دار استفاده کند، سطح قند خون او تنظیم می‌شود. علاوه بر این بهبود کار دستگاه گوارش و کاهش کلسترول خون از سایر تأثیرات فیبر بر روی بدن می‌باشند. استفاده از مواد غذایی که به بهبود وضعیت بدنی افراد کمک می‌کنند را می‌توان جزو بهترین قسمت تغذیه در ترک اعتیاد دانست. استفاده از این محصولات به تقویت بدن در ترک اعتیاد کمک شایانی می‌کنند. از جمله برخی از این محصولات را می‌توان امگا 3 و انواع چربی‌های گیاهی دانست.

 

نقش تغذیه در ترک اعتیاد

بهترین تمرین‌های ورزشی در ترک اعتیاد چیست؟

ورزش‌هایی مانند یوگا، ورزش‌های گروهی، پیاده روی و دوچرخه سواری و ورزش‌های قدرتی را می‌توان جزو بهترین تمرین‌های ورزشی در ترک اعتیاد دانست. این ورزش‌ها نه تنها در ترک بلکه به ریکاوری بدن بعد از ترک مواد مخدر نیز کمک شایانی می‌کنند.

با انجام یوگا و به خصوص یوگا قدرتی افراد می‌توانند بدن خود را به ترشح کردن و آزاد کردن دوپامین مجبور کنند. دوپامین از استرس جلوگیری کرده و باعث آرامش بیشتر فرد در حال ترک می‌شود. در ورزش‌های گروهی، فرد در حال ترک با افراد سالم و سلامت در ارتباط خواهد بود، همین ارتباط باعث می‌شود تا او به ترک و پیوستن به سایر افراد و لذت بردن از پاکی ترغیب شود.

پیاده روی و دوچرخه سواری با بهبود عملکرد مغز باعث می‌شوند تا فرد احساس شادابی بیشتری کرده و کمتر نسبت به قبل به مصرف مواد مخدر ترغیب شود. با انجام ورزش‌های قدرتی مختلف می‌توان با بهبود سلامت جسم و روح کمتر به سمت فکر مصرف مواد مخدر پرداخت.

جمع بندی

در این مطلب از کلینیک ترک اعتیاد پیام که به عنوان بهترین مرکز ترک تریاک، الکل و دیگر مواد اعتیاد آور است، به بررسی و ارائه توضیحاتی در ارتباط با روش‌هایی که به افراد در ترک اعتیاد کمک می‌کنند پرداخته شد. امیدواریم افراد مایل به ترک مواد مخدر با مطالعه این مطلب به نقش تغذیه و ورزش در ترک اعتیاد و مراقبت های پس از ترک اعتیاد پی برده باشند و با اتخاذ رژیم غذایی و برنامه ورزشی مناسب به تقویت بدن در ترک اعتیاد پرداخته و ریکاوری بدن بعد از ترک مواد مخدر را به خوبی به عمل برسانند.

3.7/5 - (3 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان