علائم خماری الکل

خماری بعد از نوشیدن الکل
مدیرسایت
15 جولای 2023

علائم خماری الکل به نشانه‌هایی گفته می‌شود که در اثر سوءمصرف الکل به آن دچار می‌شوید. این علائم هم دردناک هستند و هم می‌توانند خطرناک باشند. می‌شود گفت تنها راه درمان نشانه‌های مذکور ترک الکل در یک کلینیک ترک اعتیاد خوب است. در این مطلب علائم خماری الکل را بررسی می‌کنیم. اگر از این علائم به ستوه آمده‌اید با ما همراه باشید.

علائم خماری الکل چیست؟

علائم خماری الکل به مجموعه‌ای از علائمی اطلاق می‌شود که در نتیجه نوشیدن بیش از حد الکل رخ می‌دهد و عبارتند از:

• خستگی
• ضعف
• تشنگی
• سردرد
• دردهای عضلانی
• حالت تهوع
• درد معده
• سرگیجه
• حساسیت به نور و صدا
• اضطراب
• تحریک پذیری
• تعریق
• افزایش فشار خون

علائم ظاهری خوردن مشروب

توجه به این نکته ضروری است که خماری ناشی از مصرف الکل می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.گفتنی است که الکل عامل اصلی بروز خماری است، اما سایر اجزای نوشیدنی‌های الکلی نیز ممکن است در بروز علائم خماری الکل نقش داشته باشند یا آن را بدتر کنند. برخی از مواد دیگر که به بروز علائم خماری کمک می‌کنند، شامل موارد زیر است:

• ترکیباتی غیر از اتیل الکل که در طی تخمیر تولید می‌شوند. این مواد به طعم و بوی نوشیدنی‌های الکلی کمک می‌کنند و می‌توانند علائم خماری الکل را بدتر کنند.
• سولفیت‌ها موادی هستند که به عنوان نگهدارنده شراب اضافه می‌شوند. افرادی که به این مواد حساسیت دارند ممکن است بعد از نوشیدن شراب دچار سردرد شوند.

عوامل موثر در ایجاد علائم خماری الکل

تعدادی از عوامل که می‌توانند در ایجاد نشانه‌های خماری الکل نقش داشته باشند، عبارتند از:

1. کم آبی خفیف: الکل ترشح وازوپرسین را سرکوب می‌کند، هورمونی که توسط مغز تولید می‌شود و سیگنال‌هایی را به کلیه‌ها می‌فرستد و باعث می‌شود آن‌ها مایع را در خود نگه دارند. در نتیجه مصرف الکل باعث افزایش ادرار و از دست دادن بیش از حد مایعات می‌شود که این منجر به کم آبی بدن می‌گردد. کم آبی خفیف احتمالاً به بروز برخی از علائم خماری الکل مانند تشنگی، خستگی و سردرد کمک می‌کند.

2. اختلال در خواب: افراد ممکن است بعد از نوشیدن الکل سریعتر به خواب بروند، اما خواب آنها پراکنده و کم عمق است و تمایل دارند زودتر از خواب بیدار شوند که این موجب خستگی و همچنین کاهش بهره وری می‌گردد.

3. تحریک دستگاه گوارش: الکل به طور مستقیم پوشش معده را تحریک می‌کند و ترشح اسید را افزایش می‌دهد. این می‌تواند منجر به حالت تهوع و ناراحتی معده شود.

4. التهاب: الکل باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود. التهاب ممکن است در بروز علائم خماری الکل نیز نقش داشته باشد.

5. قرار گرفتن در معرض استالدئید: متابولیسم الکل، عمدتاً توسط کبد، ترکیب استالدهید را ایجاد می‌کند. استالدئید یک محصول جانبی سمی است که منجر به التهاب در کبد، پانکراس، مغز، دستگاه گوارش و سایر اندام‌ها می‌شود.

6. عدم مصرف الکل به مدت کم: در حین نوشیدن، افراد ممکن است احساس آرامش و حتی سرخوشی کنند، اما مغز به سرعت با این اثرات مثبت سازگار می‌شود و سعی می‌کند تعادل را حفظ کند. در نتیجه، زمانی علائم سرخوشی از بین رفت، افراد نسبت به قبل از نوشیدن، بیشتر احساس بی‌قراری و اضطراب می‌کنند.

از آنجایی که افراد بسیار متفاوت هستند، پیش بینی اینکه چند نوشیدنی باعث خماری می‌شود، دشوار است. هر زمان که افراد در نوشیدن زیاده روی کنند، این احتمال وجود دارد که روز بعد دچار علائم خماری الکل شوند.

مدت زمان ماندگاری نشانه های خماری الکل

علائم خماری الکل زمانی به اوج خود می‌رسد که غلظت الکل خون در بدن به حدود صفر برسد. نشانه‌های مذکور می‌توانند 24 ساعت یا بیشتر طول بکشند.

خماری ناشی از سوء مصرف الکل

علائم خماری الکل خطرناک یا دردناک است ؟

خماری می تواند هم دردناک و هم خطرناک باشد. در طول خماری، توجه، تصمیم گیری و هماهنگی ماهیچه ای فرد ممکن است مختل شود. خماری می‌تواند روی توانایی انجام وظایف مهم مانند رانندگی، کار با ماشین آلات یا مراقبت از دیگران تأثیر منفی بگذارد.

آیا درمانی برای علائم خماری الکل وجود دارد؟

اگرچه درمان‌های زیادی برای کاهش علائم خماری الکل در شبکه های اجتماعی نوشته شده است، اما هیچ کدام از آن‌ها از نظر علمی ثابت نشده‌اند. هیچ معجون جادویی برای غلبه بر خماری وجود ندارد! فقط گذر زمان است که می‌تواند به بهبود آن کمک کند. در حقیقت فرد باید منتظر بماند تا بدن پاکسازی مواد سمی متابولیسم الکل را به پایان برساند، آبرسانی مجدد کند، بافت تحریک شده را التیام بخشد و فعالیت‌های ایمنی و مغز را به حالت عادی بازگرداند. هیچ راهی برای تسریع بهبودی مغز از مصرف الکل وجود ندارد – نوشیدن قهوه، دوش گرفتن یا نوشیدن الکل در صبح روز بعد، خماری را درمان نمی‌کند.

برخی از افراد قبل از رفتن به رختخواب مسکن‌های بدون نسخه (اغلب استامینوفن) برای کاهش علائم خماری الکل مصرف می‌کنند. مهم است بدانید که ترکیب الکل و استامینوفن می‌تواند برای کبد سمی باشد. برخی مسکن‌های بدون نسخه از جمله آسپرین و ایبوپروفن مانند الکل می‌توانند ترشح اسید را افزایش داده و پوشش داخلی معده را تحریک کنند. بنابراین هر دارویی را با الکل مصرف نکنید.

برای کمک به کاهش علائم خماری الکل، برخی از افراد در تلاش هستند تا عدم تعادل الکترولیت ناشی از افزایش ادرار و از دست دادن مایعات را درمان کنند. اما توجه کنید که هیچ منبع علمی بر میزان اختلالات الکترولیت و شدت خماری و یا تاثیر الکترولیت‌های اضافه شده بر آن وجود ندارد. در اکثر افراد، بدن به سرعت تعادل الکترولیت‌ها را پس از فروکش کردن اثرات الکل بازیابی می‌کند.

در نهایت، تنها راه حل مطمئن برای درمان علائم خماری الکل این است که در حد اعتدال بنوشید و اگر به الکل اعتیاد دارید، برای ترک الکل اقدام کنید. یادتان باشد ترک الکل حتما باید به همراه کمک حرفه‌ای انجام شود، زیرا علائم ترک الکل در برخی موارد می‌توانند کشنده باشند. اما درمان اعتیاد الکل در بهترین کلینیک ترک اعتیاد کشور، یعنی کلینیک پیام تندرستی می‌تواند موجب ایجاد فرایندی ایمن و بدون درد شود. کافیست همین حالا با ما تماس بگیرید و اطلاعات لازم را جهت درمان اعتیادتان دریافت کنید.

Rate this post
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان