تفاوت فنتانیل و مورفین

تفاوت فنتانیل با مورفین چیست؟ - کلینیک پیام تندرستی
مدیرسایت
9 اکتبر 2023

در این مطلب قصد داریم تا به تفاوت فنتانیل و مورفین بپردازیم. متاسفانه باید بگوییم که فنتانیل و مورفین جز مواد افینی به حساب می‌آیند و سوءمصرف آن‌ها می‌تواند منجر به اعتیاد شود. اگر دچار اعتیاد به فنتانیل یا مورفین هستید، بهتر است برای جلوگیری از عوارض آن، سریعا برای درمان در یک مرکز اعتیاد خوب مانند کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی اقدام کنید.

تفاوت فنتانیل و مورفین چیست؟

فنتانیل به عنوان یک مسکن مخدر مصنوعی ، برای درمان دردهای شدید (دردهای ناشی از سرطان) کاربرد دارد. فنتانیل می‌تواند در اشکال گوناگونی مانند قرص، پچ پوستی و تزریق بکار گرفته شود.

فنتانیل مکانیسم اثر مشابهی با سایر مواد افیونی دارد و سیگنال های درد را در بدن شما مسدود می کند. پیامد احتمالی مصرف فنتانیل بصورت تفریحی می‌تواند تحمل، وابستگی و اعتیاد باشد.

اما مورفین یک ماده افیونی است که برای درمان دردهای شدید بکار گرفته می‌شود. مورفین را می‌توان تزریق کرد یا بصورت قرص و شربت استفاده نمود. در صورت استفاده تفریحی مورفین را می‌شود دود کرد. متاسفانه این ماده نیز پتانسیل تحمل، وابستگی و اعتیاد را دارد. اگر دچار عتیاد به مورفین شدید، لازم است تا برای ترک مورفین اقدام کنید.

در اینجا به تفاوت فنتانیل و مورفین پرداختیم. حالا بیایید ببینیم که کدام یک اعتیادآور تر هستند.

تفاوت فنتانیل و مورفین از نظر قدرت اعتیاد!

اگرچه مورفین قوی است، فنتانیل بسیار قوی تر از مورفین است. این بدان معنی است که مرفین معمولاً بی خطرتر از فنتانیل در نظر گرفته می شود. گفته می شود، هیچ مقدار مطمئنی از هر دو دارو برای استفاده تفریحی وجود ندارد، یعنی مصرف هر دوز آن‌ها می‌تواند منجر به اعتیاد شود. دوز کشنده فنتانیل به میزان(2 میلی گرم) می رسد.

مورفین به عنوان یک داروی معیار، برای سنجش قدرت اعتیاد مواد در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، هروئین تقریباً پنج برابر قوی تر از مورفین است و فنتانیل تا 100 برابر قوی تر از مورفین است. این بدان معناست که برای رسیدن به همان اثرات به میزان فنتانیل بسیار کمتری از مورفین نیاز دارید.

تفاوت فنتانیل با مورفین - کلینیک پیام تندرستی

تفاوت فنتانیل و مورفین از نظر تجویز

فنتانیل و مورفین از نظر نحوه تجویز و استفاده با هم متفاوت هستند. مورفین در اشکال بیشتری نسبت به فنتانیل وجود دارد و همچنین می توان آن را برای درمان طیف وسیع تری از درد تجویز کرد.

با وجود این تفاوت ها، هر دوی این مواد افیونی می توانند اثرات مشابهی بر بدن شما داشته باشند. مورفین و فنتانیل هر دو به گیرنده های مواد افیونی در مغز شما متصل می شوند. این باعث ایجاد تغییرات شیمیایی می شود که منجر به اوج سرخوشی می شود.

فنتانیل و مورفین هر دو می توانند تنفس شما را به خصوص در دوزهای بالا مختل کنند. در صورت سوءمصرف هر یک از این مواد افیونی، در معرض خطر مرگ قرار خواهید گرفت.

عوارض مصرف فنتنیل و مورفین

برخی از رایج ترین عوارض جانبی فنتانیل عبارتند از:

  • مسکن درد
  • گیجی
  • رضایت
  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • آرامش
  • حالت تهوع
  • استفراغ

برخی از رایج ترین عوارض جانبی مرفین عبارتند از:

  • مسکن درد
  • رضایت
  • خواب آلودگی
  • آرامش
  • کاهش اضطراب

فنتانیل در مقایسه با مورفین چقدر قوی است؟

فنتانیل بین 50 تا 100 برابر قوی تر از مورفین است. 2 میلی گرم از این دارو می تواند باعث نارسایی تنفسی و مصرف بیش از حد کشنده شود. قدرت فنتانیل در مقابل مورفین به ویژه زمانی خطرناک است که موادی مانند هروئین با این مواد افیونی مخلوط گردد و افراد ناآگاه را به کام مرگ یا سوءمصرف این مواد بکشاند.

تفاوت فنتانیل با مورفین - کلینیک پیام تندرستی

برای ترک اعتیاد به فنتانیل یا هروئین کمک حرفه‌ای دریافت کنید

درمان اعتیاد فنتانیل و درمان اعتیاد هروئین هر دو دارای عوارض ترک خواهند بود. به همین دلیل برای درمانی ایمن و راحت لازم است تا کمک حرفه‌ای دریافت شود. در این راستا متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی با استفاده از روش های دارو درمانی و روان درمانی به بهبود علائم ترک شما کمک می‌کنند. اما قبل از بکارگیری روش های مذکور از سم زدایی تدریجی برای خروج این مواد افیونی از بدن استفاده می‌شود. علت انتخاب سم زدایی تدریجی این است در این روش شدت عوارض ترک فنتانیل و همچنین علائم ترک روئین کاهش می‌یابد.

مرکز پیام تندرستی با با ارائه خدمات درمانی بستری و سرپایی هم به کسانی که می‌خواهند از محیط آرامبخش کلینیک برخوردار شوند و هم به کسانی که می‌خواهند برای ترک فنتانیل و ترک مورفین در خانه اقدام کنند، خدمات ارائه خواهد داد.

اگر دچار اعتیاد به مواد افیونی هستید، به هیچ عنوان نگران نباشید، کافیست با متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی تماس گرفته واز خدمات درمانی ما بهره مند شوید.

Rate this post
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان