تأثیر مصرف الکل بر کبد

ترک الکل در خانه - پیام تندرستی
مدیرسایت
28 ژوئن 2023

نوشیدن الکل زنگ خطری برای ابتلا به بیماری های زیادی در افراد مختلف می باشد. و می تواند اعضای مهم و حیاتی بدن را دچار مخاطره کند. یکی از این عضوهای مهم بدن، کبد می باشد که مسئولیت های مهمی را برای سالم نگه داشتن بدن انسان انجام می دهد. در ادامه این مقاله به چند مورد از بیماری های کبدی حاصل از مصرف الکل اشاره خواهیم کرد.

الکل چگونه بر کبد تأثیر می گذارد؟

الکل که از اتانول تشکیل شده است می تواند باعث ایجاد آسیب های جدی به کبد شخص شود. با مصرف الکل برخی ترکیبات سمی پروتئینی در بدن فرد تولید می شود. بعد از مصرف الکل، کبد که مسئول تجزیه الکل می باشد به دلیل سمی بودن این ماده نمی تواند این کار را به درستی انجام دهد و برخی سلول های کبدی در این حالت از بین می روند. به همین صورت و با ادامه این روند و نوشیدن الکل به صورت مکرر، توانایی کبد کمتر و کمتر شده و قادر به ساخت سلول های جدید نخواهد بود.

مشکل دیگری که با نوشیدن الکل به سراغ کبد می آید تجمع چربی در اطراف کبد می باشد که به کبد چرب معروف است. اگر فرد نوشیدن الکل را قطع کند طی چند هفته کبد می تواند به حالت عادی خود بازگردد اما اگر نوشیدن الکل در فرد کاهش نیابد این روند شدت گرفته و درمان آن نیز سختتر خواهد شد.

پس از شدت گرفتن مصرف الکل حتی در کوتاه مدت امکان ابتلای فرد به بیماری هپاتیت الکلی نیز بالا می رود که خطرناکتر از کبد چرب نیز می باشد. این بیماری نیز می تواند با قطع مصرف الکل رو به بهبودی رود اما با این حال برای ترک الکل در این مراحل بهتر است با پزشک متخصص ترک الکل مشورت کنید.

بیماری خطرناک دیگری که مصرف کنندگان الکل ممکن است به آن دچار شوند سیروز کبدی است. این بیماری معمولا برای کسانی که الکل بیشتری را در مدت زمانی طولانی مصرف کرده اند ایجاد می شود. روند سیروز کبدی باعث از بین رفتن بافت کبد می شود و نارسایی کبد را برای فرد در پی خواهد داشت که درمان آن بسیار دشوار بوده و درصد کمی از مبتلایان توانسته اند مورد درمان قرار گیرند.

و آخرین مرحله در سومصرف الکل سرطان کبد می باشد که معمولا افرادی که دچار سیروز کبدی هستند به آن دچار خواهند شد.

پس بهترین راه برای نرسیدن به این مرحله از بیماری ترک به موقع الکل آن هم به صورت درست و اصولی آن است تا از بروز عوارض خطرناک ترک الکل نیز در امان باشید. مرکز ترک الکل پیام تندرستی یکی از بهترین مراکز ترک اعتیاد در تهران است که با امکانات رفاهی کامل و کادر درمان حرفه ای خود می تواند سلامتی را به شما و عزیزانتان هدیه دهد.

نحوه پاکسازی کبد بعد از ترک الکل

بهتر است پس از شروع ترک الکل، به خوردن غذاهای آبکی و کم حجم قناعت کنید و همچنین مایعات بیشتری مصرف کنید تا سموم به راحتی و سریع تر از بدن شما خارج شوند. نوشیدن آب یکی از مهم ترین عناصر پاکسازی بدن از الکل است، لطفا مصرف آن را هرگز فراموش نکنید. همچنین از آنجایی که مصرف الکل از رسیدن ویتامین به بدن جلوگیری می کند در دوران پاکسازی باید رژیم غذایی مناسبی را برای خود در نظر بگیرید به طوری که ویتامین ها و مواد معدنی از دست رفته به بدن شما بازگردد. کلینیک پیام تندرستی می تواند علاوه بر پاکسازی بدن از الکل با دادن رژیم های درست به این روند پاکسازی سرعت ببخشد و بیماری های حاصل از الکلیسم را از بین ببرد.

اهمیت پاکسازی کبد بعد از ترک الکل

پاکسازی کبد بعد از ترک الکل از آن جهت بسیار با اهمیت است که اگر به درستی و اصولی انجام نشود می تواند برای فرد عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد به طوری که سلامتی فرد به خطر بیفتد. حتی پاکسازی کبد می تواند از بروز بیماری هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم جلوگیری کند، بیماری های مانند کبد چرب، سیروز و هپاتیت.

بهترین روش های پاکسازی کبد بعد از ترک الکل

پس از ترک الکل بهتر است برای داشتن زندگی سالم خود قدم های مهمی برداشته و سبک جدیدی از زندگی را آغاز نمایید. مثلا رژیم غذایی درست داشته باشید و از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنید. هرگز از نوشیدنی های الکلی استفاده نکنید. اگر سیگار می کشید مصرف آن را کاملا قطع کنید. ورزش را به روتین روزانه خود اضافه کنید تا سیتم ایمنی قوی داشته باشید و از بروز سرطان کبد جلوگیری نمایید.

باکلوفن و ترک الکل

باکلوفن یکی از داروهایی است که از آن برای ترک الکل استفاده می شود. سندرم ترک الکل علائم و نشانه هایی است که پس از ترک ناگهانی الکل در فرد ایجاد می شود. باکلوفن دارویی است که از شدت گرفتن این عوارض جلوگیری می کند. عوارض سندرم ترک الکل می تواند خود را به صورت حالت تهوع، اضطراب، احساس خستگی و گاهی تشنج نشان دهد که با مصرف باکلوفن این علائم کاهش پیدا می کنند.

داروهای ترک مشروبات الکلی

استفاده از دارو برای ترک مشروبات الکلی می تواند از بروز عوارض ترک شدید جلوگیری کند و همچنین تمایل فرد را برای مصرف مجدد الکل به صورت قابل توجهی کاهش دهد. از جمله داروهای تاثیرگذار در درمان الکلیسم، نالتروکسان است که در کلینیک پیام تندرستی می توانید از این دارو با نظارت و کنترل پزشک استفاده نمایید.

 

3/5 - (1 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان