اسهال بعد از ترک الکل

اسهال بعد از مصرف الکل
مدیرسایت
15 جولای 2023

متاسفانه مصرف الکل در جوامع مختلف بسیار بالاست. از آنجایی که مصرف الکل می تواند عوارضی را در پی داشته باشد بهتر است هر چه زودتر نسبت به ترک آن اقدام نمایید. پس از ترک الکل یا هر ماده مخدری بدن واکنش های متفاوتی را نشان می دهد. یکی از معضلاتی که ممکن است پس از ترک الکل برای فرد اتفاق بیفتد بروز اسهال بعد از ترک الکل است که یکی از شایع ترین عوارض و نشانه های ترک الکل به شمار می آید.

در این مقاله سعی کرده ایم تا پاسخ مناسبی به این سوال که علت اسهال بعد از ترک الکل چیست؟ بدهیم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

علت اسهال بعد از ترک الکل

الکل پس از ورود به بدن وارد جریان خون مصرف کننده می شود. مقداری از آن توسط معده جذب می شوند حتی در صورت خالی بودن معده میزان جذب الکل بیشتر خواهد بود و فرد حالت خوشایند را زودتر احساس می کند. مقداری از الکل نیز وارد روده کوچک فرد شده و باقی مانده الکل نیز با ورود به روده بزرگ همراه با مدفوع و ادرار از بدن خارج می شود. علت اسهال بعد از ترک الکل نیز همین تجمع مایعات در روده بزرگ و دفع آن همراه با مدفوع است که موجب تولید مدفوع آبکی یا اسهال خواهد شد که در ادامه به تشریح این فرآیند پرداخته ایم.

عوارض الکل بر روده

تاثیر الکل بر دستگاه گوارش

علاوه بر عوارض روانی که مصرف الکل در فرد ایجاد می کند، مصرف الکل می تواند به اندام های مختلف دستگاه گوارش آسیب های جدی و خطرناکی وارد سازد. مشکلات گوارشی بعد از ترک الکل یکی از معضلات بیمارانی است که دچار سومصرف الکل بوده اند. در ادامه چند تاثیر الکل بر دستگاه گوارش را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • از بین بردن تعادل باکترایی: در روده انواع مختلفی از باکتری های مفید وجود داردند که مصرف الکل باعث از بین رفتن این باکتری های مفید و به وجود آمدن باکتری های مضر می شود. التهاب دستگاه گوارش: مصرف الکل می تواند باعث ملتهب شدن اندام ها در دستگاه گوارش شده و موجبات ترشح اسید بیشتری در معده می شود که این مسئله خود باعث اسهال خواهد شد.
  • اختلال در عملکرد روده: با مصرف الکل روده بزرگ که مسئول هماهنگی بین میزان آب داخل روده و دفع آن می باشد به درستی عمل نکرده و باعث به وجود آمدن مدفوع آبکی یا اسهال در فرد می شود که نتیجه ای جز از دست رفتن آب بدن فرد در پی نخواهد داشت.
  • افزایش سرعت هضم: یکی از مسائلی که الکل باعث بروز آن می شود بالا رفتن سرعت هضم غذا در فرد می باشد. با این کار مدفوع سریع تر از حد معمول باید از روده بزرگ خارج شود که این خود باعث بروز اسهال و از بین رفتن آب بدن مصرف کننده خواهد شد.
  • بروز اسهال مزمن: این حالت ممکن است در برخی افراد به وجود بیاید به طوری که بیمار هفته ها و ماه ها درگیر از بین رفتن آن باشد.

عوارض الکل بر روده

همانطور که در بالا اشاره کردیم مضرات مصرف الکل بر روده می تواند خود را به صورت های مختلفی نشان دهد. یکی از آن ها اختلال در عملکرد روده است به این صورت که الکل هضم غذا را در بدن فرد سرعت می بخشد و عمل دفع با سرعت بیشنری اناجام می شود که این عاملی است برای از دست رفتن میزان زیادی از آب بدن و بروز اسهال می شود. همچنین تغییر در میکروبیوم روده می تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل اسهال مزمن در فرد شود.

علل اسهال خماری

درمان اسهال بعد از ترک الکل

برای شروع درمان اسهال بعد از ترک الکل بهتر است مصرف مایعات را به شدت بالا ببرید و از خوردن موادی که باعث از دست رفتن آب بدن شما می شوند اجتناب نمایید و اما نکته آخر و مهم ترین نکته اینکه هرگز الکل مصرف نکنید. تغذیه مناسب و رژیم غذایی یکی از فاکتورهای مهم برای درست عمل کردن دستگاه گوارش است پس بهتر است به تغذیه خود بعد از ترک الکل اهمیت ویژه ای دهید. استفاده از مکمل های پروبیوتیک هم می تواند در روند عملکرد روده ها تاثیر به سزایی داشته باشد.

در وهله بعد مراجعه به پزشک متخصص تغذیه برای درمان اسهال بعد از ترک الکل مهم ترین کاری است که باید انجام شود. در صورت پیگیری نکردن اسهال بعد از ترک الکل ممکن است فرد تجارب ناخوشایند

شدیدتری مانند: خونریزی معده، تب، تشنج و مشکلات کلیوی را تجربه کند که در آن صورت بهتر است هر چه زودتر بیمار به بیمارستان منتقل شود.
برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است برای ترک الکل به مراکز ترک اعتیاد به الکل مراجعه نمایید تا با استفاده از روش های اصولی و متد پیشرفته به درمان اعتیاد به الکل شما بپردازند تا شما بیمار عزیز کمترین عوارض ممکن را تجربه نمایید. یکی از مجهزترین مراکز ترک الکل مجهز در تهران کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی است که می تواند طول دوران ترک الکل را با کمترین عوارض برای شما عزیزان سپری کند.

 

Rate this post
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان