پیام تندرستی > مرکز ترک دارو ضد افسردگی

مرکز ترک دارو ضد افسردگی

ترک قرص ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی، داروهایی هستند که برای درمان علائم افسردگی مانند غم، اندوه و اضطراب استفاده می‌شوند. داروهای ضد افسردگی مختلف همچنین در مدیریت اضطراب، حملات پانیک، اختلالات وسواس فکری، برخی از سندرم‌های درد مزمن، اختلالات خوردن و اختلال استرس پس از سانحه استفاده می‌شود. برای برخی از افراد مبتلا به افسردگی، این داروها می‌توانند عدم تعادل شیمیایی را اصلاح کنند. اما افرادی که بیش از 6 هفته از این داروها استفاده کرده‌اند، وابستگی به داروی ضد افسردگی را تجربه خواهند کرد. بنابراین در صورت قطع مصرف دارو، احتمال بروز علائم ترک دارو ضد افسردگی در آن‌ها بیشتر است. در این صورت لازم است تا برای ترک دارو، حتما به مرکز ترک دارو ضد افسردگی مراجعه کنید.

بستری
- تماس با کلینیک. - پرزنت بیمار توسط پذیرش و ارائه توضیح روند درمان. - هماهنگی جلسه با روانشناس مجموعه به منظور ارائه مشاوره رایگان به بیمار. - توضیح روند درمان به بیمار در جلسه رایگان مشاوره.
روند درمان
روند درمان ترکیب دو روش دارو درمانی و روان درمانی است. حداقل طول دوره درمان از 2 تا 3 هفته (10 تا 21 روز) است که مدت زمان آن با توجه به وضعیت بیمار، میزان دوز مصرفی و نوع ماده ای که مصرف می شود، تعیین خواهد شد.
سرویس ها
اتاق های 1 تخته و 2 تخته در کلینیک در نظر گرفته شده است که دارای کمد و یخچال هستند. صبحانه، ناهار و شام سرو می شود. امکان حضور همراه در اتاق های یک تخته فراهم است و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت رایگان وجود دارد.
سم زدایی
سم زدایی با توجه به نوع اعتیاد و مواد مصرفی انجام می شود. روانپزشک بعد از اتمام دوره درمان نیز بیمار را فالو می کند و همچنین به جهت بهبود اختلالات روانشناسی ناشی از مصرف مواد در کنار ترک اعتیاد، روانکاوی با حضور روانشناس انجام می شود.
ترخیص
کارهای ترخیص بیمار بعد از اتمام دوره درمان و در صورت منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار از نظر روحی و فیزیکی با تایید پزشک متخصص انجام می شود. بعد از ترخیص نیز با توجه به نیاز بیمار جلسات مشاوره و روانکاوی با روانپزشک ادامه خواهد داشت.

ترک دارو ضد افسردگی

افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند، باید به این نکته توجه داشته باشند که ترک دارو ضد افسردگی بصورت ناگهانی، مغز را در حالت عدم تعادل قرار می‌دهد و این موجب بروز علائم روانی و جسمی بدتری نسبت به قبل خواهد شد، که به آن سندرم ترک می‌گویند. این نشانه وابستگی به داروی ضد افسردگی است. متخصصان پزشکی از فرایند سندرم قطع، برای ترک وابستگی به دارو ضد افسردگی استفاده می‌کنند. برای درمان وابستگی به داروی ضد افسردگی، پزشکان به کاهش مصرف دارو آن هم به مرور زمان می‌پردازند. این کار موجب تضعیف شدن علائم سندرم ترک و بروز سندرم قطع می‌شود. برخی از افراد، در زمان  ترک کردن دارو ضد افسردگی، پدیده ای به نام “ضایعات مغزی” را نیز تجربه می‌کنند. ضایعات مغزی یک احساس شوک مانند در مغز است.  بنابراین داشتن یک برنامه دقیق برای ترک دارو ضد افسردگی، با توجه به شرایط بیمار در مرکز ترک دارو ضد افسردگی می‌تواند بسیار مهم است.

علائم ترک دارو ضد افسردگی

نشانه های ترک دارو ضد افسردگی، ممکن است مشابه علائم ترک بنزودیازپین باشد. با این حال، ترک داروی ضد افسردگی معمولاً شدت کمتری دارد. هر چه فردی مدت بیشتری از داروهای ضد افسردگی استفاده کند، علائم او شدیدتر خواهد بود.

برخی از علائم ترک داروهای ضد افسردگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تب، سردرد، حالت تهوع، موارد وحشت زدگی، لرزش، توهمات، سبکی سر، گیجی، اضطراب، سرگیجه، رویاهای واضح، اسهال، آتاکسی (ناهماهنگی حرکات عضلات)

افسردگی ناشی از ترک دارو ضد افسردگی یا عود افسردگی ؟!

ترک دارو ضد افسردگی بصورت ناگهانی، می‌تواند منجر به افسردگی شود. افسردگی برگشتی در نهایت از بین می‌رود و تمام افراد آن را تجربه نمی‌کنند. برخی از افراد بعد از ترک کردن دارو ضد افسردگی، دوباره به حالت افسردگی می‌رسند که جز علائم ترک نیست. تشخیص تفاوت بین افسردگی ناشی از ترک یا عود آن ممکن است دشوار باشد، اما مراجعه به پزشکان مرکز درمان دارو ضد افسردگی به تشخیص و تنظیم فرایند درمان کمک خواهند کرد. اگر علائم بیش از یک ماه طول بکشد، باید عود افسردگی توسط بهترین پزشک ترک اعتیاد بررسی شود.

ترک قرص ضد افسردگی چه قدر طول می کشد؟

شروع و طول مدت ترک قرص ضد افسردگی، می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. یک عامل مهم در ترک وابستگی به دارو ضد افسردگی، طول مدت مصرف دارو است. برخی از داروهای ضد افسردگی احتمال بروز علائم منفی ترک را بیشتر دارند، مثلا افرادی که پاکسیل (پاروکستین هیدروکلراید) و افکسور ( ونلافاکسین ) مصرف می‌کنند، اغلب علائم ترک شدیدتری دارند. این داروها نیمه عمر کوتاه‌تری دارند، بنابراین سریع تر از داروهای با نیمه عمر طولانی از بدن خارج می‌شوند. نیمه عمر دارو در واقع زمانیست که میزان دارو در بدن به نیمی از مقدار خود می‌رسد و یا 50 % کاهش می‌یابد. هر چه یک داروی ضد افسردگی سریعتر از بدن خارج شود، علائم ترک بدتر می‌شود. این به دلیل عدم تعادل ناگهانی مواد شیمیایی در مغز است. داروهای ضد افسردگی با نیمه عمر طولانی‌تر، مانند پروزاک و زولافت، برای روزها در بدن باقی می‌مانند. بنابراین ترک این داروهای ضد افسردگی به مدت زمان بیشتری نیاز دارد، اما شدت علائم ترک آن کمتر است.

نیمه عمر تقریبی داروهای ضد افسردگی رایج:

• افکسور – ۶ ساعت
  • زولافت – ۲۴ ساعت
  • پاکسیل-۲۹ ساعت
  • لکساپرو-۳۰ ساعت
  • سلکسا – ۳۶ ساعت
  • پروزاک – ۵ روز

مدت زمان ترک وابستگی دارو ضد افسردگی

• اکثر افراد اولین علائم ترک را در روزهای اول تا سوم (بسته به نوع دارو) تجربه می‌کنند. حتی اگر مصرف کننده دوز خود را کاهش دهد، علائم خفیف ممکن است ظاهر شوند.
  • در روزهای چهارم و پنجم بطور معمول، علائم شدیدتر خواهند شد. کاربران شروع به تجربه سرگیجه، حالت تهوع، لرزش و تب می‌کنند. کسانی که داروهای ضد افسردگی را در دوزهای بالاتر برای مدت طولانی‌تری مصرف کردند، علائم شدیدتری دارند.
  • هفته اول تا سوم، علائم ترک معمولا تا سه هفته باقی می‌ماند. در این مدت علائم به تدریج محو می‌شوند. برای اکثر افراد، علائم ترک داروی ضد افسردگی، بعد از سه هفته از بین می‌رود.
  • هفته 4 + : عوامل زیادی بر مدت زمان علائم ترک داروی ضد افسردگی تأثیر می‌گذارد. علائم ترک در برخی از افراد، چندین ماه طول می‌کشد.

علائم وابستگی به قرص ضد افسردگی

نشانه های وابستگی به قرص ضد افسردگی عبارتند از:

چشم های پرخون، ظاهر کمرنگ و لاغر، مشکلات مالی، تغییرات در اشتها، عادات عجیب خواب، لکنت زبان.

برای درمان وابستگی به دارو ضد افسردگی، سریعا به بهترین کلینیک تخصصی ترک اعتیاد مراجعه کنید.

عوارض دارو ضد افسردگی

عوارض جانبی احتمالی داروهای ضد افسردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

فقدان احساس، سردرگمی ذهنی، گلو درد، تکان دادن، اختلال عملکرد جنسی، پارانویا، توهمات، تشنج، سردرد، بی خوابی، تاری دید، تحریک پذیری، کاهش میل جنسی، افزایش اشتها، افزایش وزن

اگر دچار این عوارض شدید، باید حتما به درمان عوارض دارو ضد افسردگی بپردازید.

برای ترک قرص ضد افسردگی چه باید کرد؟

در جواب اینکه چگونه وابستگی به قرص ضد افسردگی را از بین ببریم؟ باید گفت روش ترک وابستگی به دارو ضد افسردگی، سم زدایی اعتیاد است. سم زدایی داروهای ضد افسردگی، فرآیندی است که در آن دارو از بدن خارج می‌شود. پزشک با فرایند سم زدایی، می‌تواند به کاهش شدت علائم ترک دارو افسردگی کمک کند. سم زدایی دارو ضد افسردگی شامل کاهش تدریجی دوز است تا زمانی که کاربر بتواند با خیال راحت مصرف دارو را متوقف کند. باید میزان تجویز دارو را بصورت تدریجی کم کنیم، این کار ممکن است یک ماه یا شش هفته یا دو ماه طول بکشد. اما کاهش تدریجی دوز بسیار مهم است. برای انجام این روش ترک قرص ضد افسردگی لازم است تا به مرکز درمان دارو ضد افسردگی مراجعه کنید و از پزشک متخصص برای داشتن برنامه دقیق کمک بگیرید.

کلینیک پیام تندرستی بهترین مرکز کاشت ایمپلنت نالتروکسان همراه با پزشکان متخصص در طول درمان کنار شماست.

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۲۲۲۴۱

بهترین مرکز ترک دارو ضد افسردگی

کلینیک تخصصی درمان دارو ضد افسردگی با حضور پزشکانی مجرب در زمینه اعتیاد و افسردگی آماده ارائه انواع خدمات درمان اعتیاد است. با مراجعه به بهترین مرکز ترک دارو افسردگی می‌توانید از مشاوره رایگان در زمینه چگونگی ترک دارو ضد افسردگی برخوردار شوید. همکاران متخصص ما، آماده ارائه موثرین خدمات به شما هستند. کافیست همین حالا با ما تماس بگیرید.

در این مطلب راجع به مرکز درمان دارو ضد افسردگی صحبت کردیم. حالا می‌دانیم که دارو ضد افسردگی ممکن است وابستگی ایجاد کند. بنابراین حتما باید با تجویز پزشک و در دوزهای تجویزی مصرف شود. ترک ناگهانی قرص ضد افسردگی عوارض خطرناکی دارد. لازم است تا برای ترک آن به مرکز درمان دارو ضد افسردگی مراجعه کنید. ما آماده پاسخ به پرسش‌های شما پیرامون نحوه ترک دارو ضد افسردگی هستیم. با ما تماس بگیرید.