قرص ب2 با چه دارویی تداخل دارد؟

قرص ب 2 با چه دارویی تداخل دارد؟ - کلینیک پیام تندرستی
مدیرسایت
10 اکتبر 2023

بوپرنورفین نوعی داروی موثر برای درمان علائم ترک اعتیاد به مواد مخدر است که از سال 2002 به صورت بالینی برای این منظور مورد استفاده قرار گرفته است. مصرف این دارو تنها با دستور پزشک مجاز است زیرا ممکن است درکنار اثرات درمانی، عوارض نامطلوبی را ایجاد کند. یکی از مهم ترین مواردی که باید در حین مصرف بوپرنورفین مورد توجه قرار گیرد احتمال تداخل دارویی قرص ب 2 با سایر مواد دارویی است.با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی این که قرص ب ۲ با چه داروهایی تداخل دارد پرداخته ایم:

گزارش کلی تداخل دارویی قرص b2

براساس تحقیقات انجام شده مجموعا 201 مورد تداخل دارویی جدی، 467 مورد تداخل دارویی متوسط و 4 مورد تداخل دارویی جزئی با قرص ب2 شناسایی شده است. همچنین مصرف این دارو برای مبتلایان به 14 بیماری و مصرف کنندگان الکل نیز با عوارض جدی همراه است.

روش تاثیرگذاری داروی بوپرنورفین

بوپرنورفین به دسته ای از داروها به نام آگونیست های اپیوئیدی جزئی تعلق دارد و میل به سایر مواد افیونی را کاهش می دهد. این دارو گیرنده‌های اپیوئیدی مغز را فعال می‌کند، گویی که یک ماده افیونی در بدن وجود دارد، اما اثرات ضعیف‌تری دارد. این دارو با تاثیرات بلندمدت، معمولاً به شکل قرص زیرزبانی تجویز می شود که تا 24 ساعت بر بیمار تاثیر می گذارد. مصرف بوپرنورفین به تنهایی بی خطر است، اما اگر همراه با برخی از داروهای زیر مصرف شود، درمان کامل آن تحت تأثیر قرار می گیرد.

قرص ب2 با چه دارویی تداخل دارد؟ - کلینیک پیام

خطرناک ترین تداخلات دارویی قرص ب 2

خطرناک ترین گروهی داروهایی که با بوپرنورفین تداخل دارند بنزودیازپین ها هستند که عبارتند از:

  • کلونوپین (کلونازپام)
  • زاناکس (آلپرازولام)
  • والیوم (دیازپام)
  • ریستوریل (تمازپام)
  • آتیوان (لورازپام)

تداخلات دارویی بنزودیازپین ها با بوپرنورفین با عوارض جانبی جدی از جمله تنفس سطحی، سرگیجه شدید و در موارد نادر مرگ همراه است. بنابراین در صورت استفاده از داروهای ضد افسردگی، حتما این موضوع را با پزشک ترک اعتیاد خود مطرح نمایید تا از داروهای جایگزین برای درمان شما استفاده شود.

داروهای تشدید کننده تاثیر بوپرنورفین

برخی از داروها به دلیل کاهش متابولیسم بدن و تعداد ضربان قلب سبب افزایش تاثیرات بوپرنورفین بر بدن می شود. در شرایطی که سرعت متابولیسم بدن کاهش پیدا می کند، سرعت تجزیه داروها نیز کاهش پیدا می کند و این امر باعث افزایش ماندگاری این داروها در جریان خون می شوند.

مهم ترین داروهای تشدید کننده تاثیر بوپرنورفین عبارتند از:

  • برخی از داروهای ضد افسردگی مانند Nardil (فنلزین) و Prozac (فلوکستین)
  • آنتی بیوتیک هایی مانند بیاکسین XL (کلاریترومایسین) و اری-تاب (اریترومایسین)
  • داروهای ضد قارچ مانند دیفلوکان (فلوکونازول) و اسپورانوکس (ایتراکونازول)

داروهای کاهنده تاثیر بوپرنورفین

در مقابل، برخی از داروها سبب کاهش اثرات بوپرنورفین می شوند و ممکن است باعث شوند که این دارو به اندازه کافی موثر عمل نکنند.

این شرایط زمانی اتفاق می افتد که متابولیسم بدن افزایش پیدا کند و دارو با سرعت بسیار بیشتری تجزیه شود.  بنابراین غلظت موثر دارو برای درمان عوارض اعتیاد درخون و بافت های بدن کاهش پیدا می کند. مهم ترین داروهای کاهنده تاثیر بوپرنورفین عبارتند از:

  • برخی از داروهای ضد تشنج مانند فنوباربیتال، تگرتول (کاربامازپین) و دیلانتین (فنی توئین)
  • ریفامپین، برای درمان سل
  • گیاه خار مریم، گیاهی گلدار برای درمان افسردگی

اگر در حال حاضر از داروهای دیگری استفاده می کنید و قصد دارید مصرف بوپرنورفین را شروع کنید، با پزشک معتمد خود مشورت کنید.

مصرف همزمان قرص ب2 و تریاک

قرص به 2 از نظر ترکیب شیمیایی شباهت زیادی به تریاک دارد، با این تفاوت که تاثیرات این دارو در سرکوب عملکرد سیستم عصبی، ضعیف تر از تریاک است. همان گونه که بیان شد قرص ب 2 برای کاهش عوارض ترک مواد مخدر مثل ترک تریاک استفاده می شود و باید تحت استانداردهای خاصی مورد استفاده قرار گیرد. براساس تحقیقات انجام شده مصرف همزمان قرص ب 2 و تریاک باعث تشدید اثرات هر دو ترکیب شده و خطر مسمومیت و مرگ فرد را در پی دارد.

قرص ب 2 با چه دارویی تداخل دارد؟- کلینیک پیام

تداخل دارویی ب ۲ با الکل

استفاده از بوپرنورفین همراه با ترکیبات الکلی که باعث کاهش سرعت عملکرد سیستم عصبی مرکزی می شود مخصوصا در حین ترک الکل، سبب ایجاد عوارض جانبی جدی مانند مشکلات تنفسی، کما و حتی مرگ می شود. در این شرایط، پزشکان با جایگزین کردن داروهای مناسب از بروز مشکلات فوق در طول درمان اعتیاد پیشگیری به عمل می آورند. همچنین، لازم است تا زمان مشخص شدن عوارض بورپرنورفین بر بدن، از رانندگی یا انجام های کارهای خطرناک که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری کنید.

ذکر این نکته لازم است که حتی اگر از مکمل های ویتامینی و گیاهان دارویی استفاده می کنید برای پیشگیری از  تداخل دارویی با قرص ب۲ ، حتما این موضوع را  به پزشک خود اطلاع دهید. در هر صورت، بیمارانی که در حال طی مراحل سم زدایی هستند باید به صورت مداوم با پزشک خود در مورد عوارض داروهای مصرف شده مشورت کنند تا پزشک با تنظیم دوز یا تغییر دارو از بهترین روش درمانی برای بهبود شرایط بیمار استفاده کند.

مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد در کشور است که از سوابق درخشانی در درمان انواع اختلالات سو مصرف مواد برخوردار است. این مرکز مفتخر است که با همکاری بهترین تیم پزشکان، روانپزشکان و روانشناسان حوزه ترک اعتیاد موفقیت بیشماری در درمان بیماران بدست آورده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

4.3/5 - (38 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان