قرص ب2 اعتیاد آور است؟

قرص ب2 اعتیاد آور است؟ - کلینیک پیام تندرستی
10 اکتبر 2023

قرص ب2 یا Buprenorphine (بوپرنورفین) با نام تجاری  سوباکسون (Suboxone)، در حقیقت یک داروی مخدر است که در بسیاری از مراکز اعتیاد به عنوان داروهای جایگزین برای درمان اعتیاد استفاده می‌شود. اما متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی به هیچ عنوان از این دارو برای درمان اعتیاد استفاده نمی‌کنند، زیرا پتانسیل سوءمصرف آن بسیار بالا است. در این مطلب قصد داریم تا به پرسش شما عزیزان” آیا قرص ب2 اعتیاد اور است؟”پاسخ دهیم. اگر قرص ب2 را مصرف می‌کنید یا قصد ترک اعتیاد به قرص b2 را دارید، با ما همراه باشید.

آیا قرص b2 اعتیاد آور است؟

در ابتدا تصور نمی‌شد که قرص b2 اعتیادآور باشد، اما بعدها مشخص شد که پتانسیل سوءمصرف آن چقدر بالا است.  برخی از علائم سوءصرف قرص ب2 عبارتند از:

• اختلال در هماهنگی
  • لکنت زبان
  • خارش
  • ناتوانی در تفکر
  • دروغ گفتن به پزشکان برای گرفتن سوباکسون
  • دریافت نسخه برای دریافت قرص ب2 اضافی

اگر شما دچار سوءمصرف قرص ب2 شده‌اید، باید بدانید که در صورت قطع مصرف آن دچار علائم ترک قرص ب2 خواهید شد. این علائم ترک شامل موارد زیر است:

• میل به قرص b2
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • لرز
  • درد عضلانی

بنابراین برای قطع مصرف قرص ب2 حتما با پزشک خود مشورت کنید. در صورت ادامه سوءمصرف این قرص، فرد دچار اعتیاد به قرص ب2 خواهد شد. در اینصورت برای ترک قرص ب2 لازم است تا به یک مرکز درمانی خوب مانند کلینیک روانشناسی پیام تندرستی مراجعه کنید.

قرص ب 2 اعتیاد آور است؟ - کلینیک پیام تندرستی

اما چگونه اعتیاد به قرص b2 را تشخیص دهیم؟! علائم زیر را بخوانید.

علائم اعتیاد به قرص ب2

علائم اعتیاد به قرص ب2 می‌تواند در ابعاد مختلف فیزیکی، رفتاری و روانی بروز کند. این علائم عبارتند از:

علائم فیزیکی اعتیاد به قرص b2

• هماهنگی ضعیف
  • لکنت زبان
  • مشکلات در تفکر
  • تاری دید
  • تنفس کم عمق
  • خواب آلودگی شدید
  • درد در قسمت فوقانی معده
  • ضربان قلب تند
  • خارش
  • از دست دادن اشتها

علائم روانی اعتیاد به قرص ب2

• حافظه ضعیف
  • رفتار غیرمعمول
  • تغییر در خلق و خو
  • بیخوابی

علائم رفتاری اعتیاد به قرص ب2

• از دست دادن علاقه به فعالیت ها، سرگرمی ها یا گردش های اجتماعی که در گذشته از آن‌ها لذت می بردید
  • جدا کردن خود از خانواده و دوستان برای استفاده از قرص ب2
  • به سختی از عهده مسئولیت های خانواده، کار، شغل یا مدرسه بر می آیید
  • بیش از حد خوابیدن یا مشکلات خواب
  • ضرر اقتصادی برای تامین مالی مصرف Suboxon
  • دزدیدن قرص b2
  • داشتن افکار و اعمال وسواسی مرتبط با قرص ب2 (مانند انجام تمام اقدامات لازم برای اطمینان از تمام نشدن آن.)

اگر شما دارای هر یک از علائم اعتیاد به قرص ب2 بوده‌اید، در اینصورت برای درمان اعتیاد قرص ب2 با مشاورین کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی تماس بگیرید.

قرص ب2 اعتیاد آور است؟ - کلینیک پیام تندرستی

اعتیاد به قرص ب2 چگونه ایجاد می‌شود؟

اعتیاد به قرص b2 زمانی ایجاد می‌شود که مصرف این دارو، از روی اجبار و غیرقابل کنترل باشد. این فرایند اجباری بودن مرتبط با سیستم پاداش مغز است. مصرف قرص ب2 موجب احساس خوشایند و تولید دوپامین خواهد شد و افراد تمایل دارند تا کارهایی کنند که احساس پاداش را در آن‌ها ایجاد کند. مصرف قرص ب2 ، این فرایند بیوشیمیایی را تحریک و هوس را ایجاد می‌کند که بخشی از یک چرخه تکراری است.

بطور کلی هر چه یک ماده سریعتر به مغز برسد، پتانسیل بیشتری برای اعتیاد دارد. قدرت اثرگذاری، سطح لذت و مدت چرخه فعال هر ماده‌ای نیز بر اعتیاد به آن تأثیر می گذارد. با توجه به شروع آهسته بوپرنورفین، اثرات خفیف و چرخه نسبتا طولانی مدت، تأثیر آن بر سیستم پاداش مغز و پتانسیل آن برای اعتیاد ناچیز است، با اینحال احتمال اعتیاد به قرص ب2 وجود دارد.

در این مطلب به پرسش “قرص ب2 اعتیاد آور است؟” پرداختیم. باید بدانید که اگر می‌خواهید اعتیادتان به مواد افیونی را درمان کنید، بجای استفاده از قرص ب2 برای ترک اعتیاد، روش های کم خطرتری مانند دارودرمانی به منظور برطرف کردن علائم ترک و روان درمانی می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. از آنجایی که قرص ب2 پتانسیل بالایی برای سوءمصرف دارد، ممکن است شما را درگیر اعتیاد کند. به همین دلیل در مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی از رویکرد داروهای جایگزین برای درمان اعتیاد استفاده نمی‌شود.

علاوه بر این اگر به هر دلیلی، دچار اعتیاد به قرص ب2 شده‌اید، می‎توانید برای ترک قرص b2 با متخصصین کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی تماس بگیرید. مرکز ما با بهره گیری از امکانات رفاهی و هتلینگ و همچنین استفاده از کادر پزشکی مجرب و حاذق آماده است تا درمانی بدون درد و خماری را برای شما به ارمغان آورد. کافیست همین حالا با ما تماس بگیرید و ایمن ترین روش های ترک اعتیاد بهره‌مند شوید.