قرص ب 2 تا چند روز در بدن می‌ماند؟

مدیرسایت
9 اکتبر 2023

قرص ب 2 یا بوپرنورفین نوعی داروی مخدر است که برای کاهش علائم ترک و سرکوب تمایل به مصرف مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرد. با این که خواص اعتیاد آور این دارو بسیار کم است، اما به دلیل ایجاد اثراتی مانند سرخوشی، ممکن است که مورد سو استفاده قرار گیرد.

افرادی که برای گزینش های شغلی نیاز به انجام آزمایش اعتیاد دارند و و درحال ترک قرص ب 2 هستند، ممکن است با این سوال روبرو شوند که قرص ب 2 چند روز در بدن میماند؟

در واقع، این موضوع که بوپرنورفین تا چه مدت در آزمایش های تشخیصی اعتیاد، قابل ردیابی است، یکی از بزرگترین نگرانی های مصرف کنندگان این دارو است.  در این مقاله، اطلاعات جامعی در خصوص مدت زمان ماندگاری بوپرنورفین در بخش های مختلف بدن بیان شده است:

بوپرنورفین چیست؟

بوپرنورفین یک داروی نیمه مصنوعی است که برای مدیریت علائم ترک مواد مخدر استفاده می شود. این دارو برای اولین در سال 2002  توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای استفاده بالینی تایید شد.

در واقع، این دارو به عنوان یک آگونیست جزئی اپیوئیدی شناخته می شود که برای کاهش اثرات وابستگی فیزیکی به مواد مخدر به کار می رود. داروی بوپرنورفین با اتصال به گیرنده های مواد افیونی در مغز، به صورت موثری از اتصال سایر انواع مواد مخدر به این گیرنده ها جلوگیری به عمل می آورد. در این شرایط، تمایل بدن به مواد افیونی کاهش پیدا کرده و علائم ترک مواد مخدر برای بیمار قابل تحمل می شود. استفاده از این دارو در کنار رویکردهای روان درمانی مانند درمان شناختی- رفتاری و مشاوره نقش موثری در درمان وابستگی به مواد مخدر دارد.

قرص ب 2 تا چند روز در بدن میماند ؟ کلینیک پیام تندرستی

انواع مختلفی از بوپرنورفین وجود دارد که براساس روش مصرف شامل موارد زیر هستند:

  • تزریق با رهش فوری (داخل وریدی یا عضلانی)
  • تزریق زیر جلدی طولانی اثر (فرمولاسیون دپو)
  • برچسب پوستی طولانی اثر (ترانس درمال).
  • نوار باکال (قرارگیری در زیر ناحیه گونه تا حل شود)
  • قرص زیر زبانی (برای حل شدن زیر زبان قرار می گیرد)

مقدار بوپرنورفین موجود در اشکال مختلف این دارو متفاوت است، بنابراین نباید به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند در غیر این صورت با خطر مرگ همراه هستند.

قرص b2 چند روز در بدن میماند؟

عوامل مختلفی بر مدت زمان ماندگاری بوپرنورفین در سیستم بدن تاثیر گذار هستند که یکی از مهم ترین آنها نیمه عمر این دارو است.

نیمه عمر دارو مدت زمان لازم برای خروج کامل نیمی از دارو از بدن است که در مورد بوپرنورفین در حدود 24 تا 42 ساعت است.

برهمین اساس، تقریباً پنج نیمه عمر طول می کشد تا داروی بوپرنورفین به صورت کامل از بدن پاکسازی شود که این زمان تقریباً معادل ۷ تا ۹ روز کامل است.

البته تکنیک های متنوعی برای تشخیص بوپرنورفین در بدن وجود دارد که با توجه به هدف آزمایش تعیین می شود.

به صورت کلی، مدت ماندگاری داروی بوپرنورفین در بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و تحت تاثیر عوامل زیر قرار دارد:

  • سن
  • وزن
  • سلامت جسمی و روانی
  • چاقی
  • روش مصرف بوپرنورفین
  • عوامل ژنتیکی

در واقع، پاسخ به این سوال که قرص b2 تا چند روز در بدن میماند عمدتاً به شرایط منحصر به فرد بیمار بستگی دارد.

نیمه عمر بوپرنورفین در افراد سالم

نیمه عمر دفع بوپرنورفین در افراد سالم براساس روش مصرف عبارت است از:

  • فرم ترانس درمال 26 ساعت
  • فرم باکال 28 ساعت
  • اشکال زیرزبانی 31 تا 35 ساعت
  • فرمولاسیون داخل وریدی (IV) نیمه عمر 2.2 ساعت دارد
  • نیمه عمر شکل تزریق دپو زیر جلدی طولانی اثر به دلیل انتشار آهسته بین 43 تا 60 روز است.

دفع کامل بورپرنورفین از بدن افراد سالم

با توجه به اینکه دفع این دارو از بدن حدود 5 نیمه عمر طول می کشد بنابراین مدت زمان اشکال مختلف این دارو شامل موارد زیر است:

  • بوپرنورفین با استفاده از پچ ترانس درمال (پوستی)، حدود 130 ساعت (حدود 5 تا 6 روز) در سیستم باقی می ماند.
  • بوپرنورفین پس از استفاده به صورت باکال (نوار در ناحیه زیرگونه برای حل شدن) تا 140 ساعت (حدود 6 روز) قابل تشخیص است.
  • بوپرنورفین پس از مصرف زیر زبانی، به مدت 155 تا 175 ساعت (حدود 6 تا 8 روز) در سیستم باقی می ماند.
  • نوربوپرنورفین به عنوان متابولیت فعال بوپرنورفین، برای 60 تا 105 ساعت (حدود 2.5 تا 5 روز) در بدن باقی می ماند.
  • بوپرنورفین استفاده شده به شکل تزریق داخل وریدی (IV) ، حدود 11 ساعت در سیستم بدن باقی می ماند.

با این حال، براساس تحقیقات انجام شده آثار مصرف بوپرنورفین بعد از گذشت  22 تا 38 ماه پس از آخرین تزریق سابلوکید قابل تشخیص است. سابلوکید حاوی داروی فعال بوپرنورفین است که به صورت تزریقی تجویز می شود.

قرص ب 2 تا چند روز در بدن میماند ؟ کلینیک پیام تندرستی

دفع کامل بوپرنورفین در بیماران کبدی

داروی بوپرنورفین در کبد متابولیزه شده و به متابولیتی به نام نوربوپرنورفین تبدیل می شود و بعد از گذشت چند روز یا هفته از طریق ادرار از بدن خارج می شود. مدت زمانی که بوپرنورفین در بدن باقی می ماند در بیماران مبتلا به بیماری کبدی اندکی بیشتر از افراد سالم است. در بیماران مبتلا به بیماری کبدی متوسط، نیمه عمر بوپرنورفین 35 درصد افزایش پیدا می کند. اگر بیماری کبدی شدید باشد، نیمه عمر بوپرنورفین 57 درصد افزایش پیدا می کند. مصرف بوپرنورفین برای بیماری کبدی مضر است و در بیشتر مواقع پزشکان این دارو را برای بیماران کبدی تجویز نمی کنند.

قرص b2 چه مدت در ازمایش ادرار قابل تشخیص است؟

وجود بوپرنورفین در ادرار به میزان بالاتر از 5.0 نانوگرم در میلی لیتر یا نوربوپرنورفین بالای 2.5 نانوگرم در میلی لیتر، نشان دهنده این است که بیمار از داروی بوپرنورفین استفاده کرده است. بوپرنورفین در صورتی که به شکل سابلوکید مورد استفاده قرار گیرد، بعد از 12 ماه یا بیشتر در ادرار و پلاسما قابل تشخیص است.

آیا بوپرنورفین در آزمایشات دارویی ظاهر می شود؟

داروی بوپرنورفین تنها در صورتی در آزمایش قابل تشخیص است که به صورت خاص مورد آزمایش قرار گیرد. در واقع، آزمایش‌های استاندارد ادرار و بزاق که برای تشخیص اعتیاد فرد در گزینش های شغلی انجام می شوند، قادر به تشخیص بوپرنورفین نیستند. اگر در حال ترک اعتیاد هستید و باید در یک گزینش شغلی شرکت کنید، لازم است که دراین مورد به مسئول آزمایش اطلاع رسانی کرده تا آزمایش شما به عنوان یک بیمار مورد ارزیابی قرار گیرد.

بنابراین در پاسخ این سوال که قرص ب2 چند روز در بدن میماند باید بگوییم که بوپرنورفین یا قرص ب 2 به عنوان یکی از موثرترین داروهای درمان اعتیاد شناخته می شود که مدت زمان ماندگاری متغیری در بدن دارد. سلامت کبد فرد تاثیر زیادی در مدت زمان ماندگاری این دارو در بدن دارد. اگر با مشکل اعتیاد دست به گریبان شده اید و به دنبال بهترین روش برای ترک اعتیاد هستید پیشنهاد ما مراجعه به مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی است.

مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی یکی از معتبرترین مرکز ترک قرص ب 2 در کشور است که با استفاده از تکنیک های نوین درمانی بیماران مبتلا به اختلال مصرف مواد را درمان می کند. کادر درمانی متخصص و متبحر، امکانات مجهز و پیشرفته بیمارستانی، پذیرش بانوان و آقایان در بخش های جداگانه، ارائه خدمات شبانه روزی تنها گوشه ای از خدمات این مرکز است. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

3.2/5 - (29 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان