عوارض کوکائین چیست؟

اثرات مخرب مصرف کوکائین
24 جولای 2023

کوکائین نوعی ماده محرک است که با ایجاد وابستگی شدید جسمی و روانی، تاثیرات مخربی بر مصرف کنندگان دارد.
معمولا افرادی که به مصرف کوکائین وابستگی پیدا کرده اند، در صورت قطع ناگهانی مصرف این مواد، واکنش های نامطلوبی را تجربه می کنند.

نگرانی از تجربه عوارض ترک کوکائین، یکی از مهم ترین عواملی است که سبب ادامه مصرف مواد مخدر یا به دام افتادن مصرف کنندگان در چرخه مرگبار اعتیاد است.
بی شک، آگاهی از عوارض ترک کوکائین و انجام اقدامات درمانی لازم بهترین گزینه برای رهایی از عوارض ترک کوکائین است.
بنابراین اگر شما نیز به دنبال پاسخ این سوال که « ترک کوکائین چه عوارضی دارد» هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید:

علل بروز عوارض ترک کوکائین چیست؟

مصرف کوکائین باعث افزایش غلظت دوپامین در مغز می شود. این انتقال دهنده عصبی نقش مهمی در ایجاد “احساس خوب” در مغز انسان دارد و با فعال کردن مسیرهای مرتبط با پاداش تاثیرات شادی بخش خود را اعمال می کند.
افراد معتاد به کوکائین برای تجربه احساس سرخوشی و لذت از این ماده استفاده می کنند، اما بدن به تدریج نسبت به اثرات دوپامین سازگاری پیدا کرده و فرد برای تجربه احساس قبلی به مقدار بیشتری از کوکائین نیاز خواهد داشت.
در نهایت، مغز فرد برای تولید دوپامین یا عملکردهای «طبیعی»، به کوکائین وابسته شده و در فقدان این مواد، دچار عوارض ترک کوکائین می شود.

عوارض جسمی و روانی ترک کوکائین

معمولا افراد معتاد به کوکائین پس از گذشت چند ساعت تا چند روز پس از آخرین وعده مصرف کوکائین، در دو سطح جسمی و روانی عوارض نامطلوبی را تجربه می کنند که عموما شامل موارد زیر است.

علائم جسمی ترک کوکائین

• احساس درد در بدن
  • افزایش اشتها
  • تمایل شدید به مصرف کوکائین
  • کمبود انرژی

علائم روانی ترک کوکائین

• افسردگی حاد
  • نوسانات خلقی
  • میل روانی به مصرف کوکائین
  • اختلال تمرکز
  • بدگمانی یا پارانویا
  • دیسفوریا (احساس ناراحتی و نارضایتی عمیق)
  • تحریک پذیری
  • افکار خودکشی
  • روان پریشی

البته افراد معتاد به کوکائین ممکن است تنها برخی از علایم فوق را تجربه کنند و علائم ترک کوکائین از خفیف تا شدید متفاوت است.
نتایج تحقیقات متخصصان نشان داده است که مقابله با عوارض روانی ترک کوکائین، چالش برانگیزترین بخش غلبه بر اعتیاد به این ماده محرک و خطرناک است.

عوامل تاثیر گذار بر شدت عوارض ترک کوکائین

شدت علایم ظاهر شده در بیماران با عوامل زیر مرتبط است:

• وضعیت سلامت عمومی
  • مقدار مصرف کوکائین
  • مدت زمان مصرف مواد
  • روش مصرف ( ترکیب با الکل یا سایر مواد مخدر)
  • عوامل ژنتیکی

بی شک مصرف مکرر کوکائین در مدت زمان طولانی، با عوارض شدید تری در مراحل ترک همراه است.

عوارض ترک کوکائین براساس مدت زمان

افراد معتاد به کوکائین در صورت ترک مصرف مواد، سه مرحله زیر را تجربه می کنند:

عوارض مرحله اول ترک کوکائین

این مرحله در عرض 24 ساعت پس از قطع مصرف کوکائین آغاز می شود و به صورت متوسط 7 روز طول می کشد. میل فیزیکی به مصرف کوکائین در این مرحله یکی از شدیدترین عوارض ترک است. علائم مرحله اول ترک کوکائین عبارتند از:

• افزایش اشتها
  • تحریک پذیری
  • خستگی مفرط
  • کمبود انگیزه
  • هوس کوکائین

عوارض مرحله دوم ترک کوکائین

این مرحله یکی از دشوارترین مراحل ترک اعتیاد به کوکائین است که در صورت عدم نظارت پزشک بر مراحل سم زدایی، ممکن است تا ده هفته نیز به طول بیانجامد.
بیماران در این مرحله به تدریج از نظر جسمی احساس بهترین خواهند داشت اما مرحله دوم زمانی است که علائم روانی در بدترین حالت خود قرار دارند.
علائم مرحله دوم معمولی عبارتند از:

• بی حالی و بی انگیزگی
  • نوسانات خلقی
  • مشکل در تمرکز
  • بی قراری
  • دیسفوری
  • تمایل به مصرف مجدد کوکائین

عوارض مرحله سوم ترک کوکائین

با این که بیشتر علائم ترک در این مرحله از بین رفته اند اما ممکن است برخی از بیماران تا 6 ماه پس از ترک علایم روانی زیر را تجربه کنند:

• نوسانات خلق و خوی
  • تمایل به بازگشت مصرف

البته علایم این مرحله ممکن است یک سال یا بیشتر ادامه پیدا کند و مشکلات فراوانی را برای بیماران ایجاد کند. سپری کردن مراحل ترک اعتیاد برای افرادی که به مدت طولانی از کوکائین استفاده کرده اند، تنها با نظارت پزشک و استفاده از دارو درمانی و روان درمانی در مراکز ترک اعتیاد امکان پذیر است. در غیر این صورت بیشتر بیماران به دلیل عدم توانایی در تحمل عوارض ترک کوکائین، دچار عود و بازگشت به مصرف کوکائین می شوند. کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی یکی از مجهز ترین کلینیک های ترک اعتیاد می باشد و شما می توانید درمان خود را در این مرکز شروع کنید.

1/5 - (1 امتیاز)