زولپیدم چه مدت در بدن باقی می‌ماند؟

مصرف زولپیدم چه مدت در بدن باقی می ماند؟ - کلینیک پیام تندرستی
مدیرسایت
9 اکتبر 2023

زولپیدم یا Ambien یک داروی نسخه‌ای است که برای درمان بیخوابی استفاده می‌شود. بسیاری از شما عزیزان در زمان شروع مصرف این دارو سوالاتی مانند “زولپیدم چند ساعت اثر دارد؟” و یا اینکه زولپیدم چند ساعت در بدن می‌ماند؟” را از پزشک خود می‌پرسید. بطور کلی زولپیدم سریع اثر می‌کند و نسبتا سریع نیز از بدن حذف می‌شود. در ادرار 24-48 ساعت و در آزمایش خون 6-20 ساعت قابل تشخیص است. آزمایشات مو می‌تواند آن را تا 5 هفته تشخیص دهد. در این مطلب قصد داریم تا ابهامات شما را در زمینه مدت زمان ماندگاری زولپیدم در بدن پاسخ دهیم.

البته توجه داشته باشید که زولپیدم پتانسیل بالایی در زمینه اعتیاد دارد و اگر خارج از دوز تجویزی آن را مصرف کنید و یا اینکه به مدت طولانی تری از دستور پزشک آن را استفاده کنید، ممکن است دچار اعتیاد به زولپیدم شوید. اگر طبق دستور پزشک زولپیدم مصرف کرده‌اید، و زمان قطع کردن دارو فرا رسیده است نیز باید با کاهش دوز مصرفی آن را ترک کنید، بنابراین مشورت با پزشک خود را فراموش نکنید.

اما اگر دچار اعتیاد به زولپیدم شده‌اید، دیگر تنها مراجعه به پزشک‌تان راهگشا نیست و باید برای درمان اعتیاد خود به پزشک ترک اعتیاد یک مرکز درمانی خوب نظیر کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی مراجعه نمایید.

چقدر طول می کشد زولپیدم اثر کند؟

همانگونه که در ابتدای مطلب گفتیم زولپیدم سریع اثر می‌کند و برای مدت کوتاهی در بدن باقی می‌ماند. شروع اثرگذاری زولپیدم، در عرض 15 تا 30 دقیقه بعد از مصرف آن است و حدود 90 دقیقه طول می‌کشد تا اوج اثرگذاری زولپیدم مشاهده شود.

بطور کلی حدود 30 دقیقه طول می‌کشد تا زولپیدم اثر کند، بنابراین باید آن را درست قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید. توجه داشته باشید که از عوارض مصرف زولپیدم این است که ممکن است روی هوشیاری شما اثر بگذارد، بنابراین حداقل 8 ساعت بین زمان مصرف و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند(مانند رانندگی)، فاصله بیندازید.

نکته: مصرف Ambien با معده خالی توصیه می‌شود. اگر آن را با غذا مصرف کنید، سطح آن را در خون کاهش می‌دهد و ممکن است اثر آن را کم کند.

 

زولپیدم چند ساعت در بدن می‌ماند؟

زولپیدم، نیمه عمر نسبتاً کوتاهی، بین 2.5 تا 3 ساعت، دارد. نیمه عمر دارو، به مدت زمانی اطلاق می‌شود که بدن فرد برای حذف نیمی از دوز آن نیاز دارد. بر اساس تخمین نیمه عمر، ممکن است بین 10 تا 14 ساعت طول بکشد تا یک دوز Ambien به طور کامل از بدن فرد خارج شود. بنابراین به طور کلی زولپیدم، حدود 10 الی 14 ساعت، می‌تواند در بدن باقی بماند. با این حال، برخی از اثرات بیش از هشت ساعت باقی می‌مانند، به همین دلیل است که افراد ممکن است چیزی شبیه به “خماری زولپیدم” را تجربه کنند.

توجه داشته باشید که بیماران مسن و آن‌هایی که نارسایی کبدی دارند، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا دارو در بدن آن‌ها متابولیزه شود. بنابراین به منظور جلوگیری از مسمومیت دارویی این دسته از افراد، امکان دارد که پزشک دوز مصرفی آن‌ها را کاهش دهد.

مدت زمان باقی ماندن زولپیدم در بدن - کلینیک پیام تندرستی

از آنجایی که Ambien نسبتاً سریع متابولیزه می‌شود، معمولاً در اکثر افرادی که دوزهای درمانی مصرف می کنند، این دارو در ادرار به مدت 24-48 ساعت قابل تشخیص است. آزمایش خون ممکن است آن را برای 6-20 ساعت تشخیص دهد. با دوزهای بالاتر، تا 72 ساعت در ادرار و تا 48 ساعت در خون قابل تشخیص است. ماندگاری زولپیدم در موها بنا به تحقیقات حدود 5 هفته است.

عوامل موثر بر مدت زمان اثرگذاری زولپیدم چیست؟

زمان‌های تشخیصی که در بالا ذکر شد، محدوده‌های عمومی هستند. با این حال، تغییراتی در نحوه متابولیزه کردن مواد مختلف توسط افراد وجود دارد که ممکن است بر قابلیت تشخیص و زمان اثرگذاری آن‌ها تأثیر بگذارد. عوامل موثر در تشخیص زولپیدم عبارت است از:

  • سن
  • جنسیت
  • وزن
  • عملکرد کبد و کلیه
  • متابولیسم
مدت زمان باقی ماندن قرص زولپیدم در بدن - کلینیک پیام

بهترین راه ترک زولپیدم چیست؟

افرادی که به زولپیدم وابسته شده‌اند، ممکن است دچار علائم ترک زولپیدم شوند؛ علائمی مانند بی خوابی برگشتی، می‌توانند خواب را مختل کنند. برای مدیریت ایمن و راحت فرایند ترك، بهتر است به پزشكی مراجعه كنید كه می‌تواند در طول زمان دوز مصرفی زولپیدم شما را كاهش دهد. پزشکان و سایر متخصصان درمان ممکن است بتوانند تغییرات دیگری را در برنامه روزانه شما برای کمک به بهبود خواب بدون استفاده از زولپیدم تجویز کنند؛ مانند پرهیز از استفاده از تلویزیون یا تلفن هوشمند قبل از خواب، تنظیم رژیم غذایی، یا استفاده از تکنیک‌های تمدد اعصاب.

اما اگر وابستگی و اعتیادتان به زولپیدم شدید است، لازم است تا برای درمان اعتیاد خود به یک کلینیک ترک اعتیاد خوب نظیر مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی مراجعه کنید. هر چه اعتیادتان سنگین تر باشد، دچار علائم ترک شدیدتری خواهید شد و لازم است تا برای ترک تحت کنترل و نظارت بیشتری قرار بگیرید. اگر خواهان ترک زولپیدم هستید، متخصصین کلینیک پیام تندرستی شما را همراهی می‌کنند و کاری می‌کنند تا کمترین درد و خماری را در طول درمان داشته باشید. بنابراین همین امروز با ما تماس بگیرید و از خدمات درمانی متخصصین مرکز پیام تندرستی برخوردار شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان