روش ترک قرص خواب

بهترین روش ترک قرص خواب
مدیرسایت
6 آگوست 2023

امروزه مشکل بی‌خوابی یکی از بزرگترین چالش‌های انسان در سرتاسر جهان است که عوارض جسمی و روانی مخربی را به وجود می‌آورد.

از بین روش‌های بهبود دهنده کیفیت خواب، مصرف قرص‌های خواب‌آور طرفداران زیادی پیدا کرده است.

با این که مصرف این داروها تحت نتایج پزشک و در کوتاه مدت با نتایج مطلوبی همراه است، اما در مقابل مصرف خودسرانه قرص‌های خواب آور عوارض نامطلوبی برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کند.

اعتیاد به قرص خواب یکی از مهم‌ترین عوارض داورهای خواب‌آور است که عوارض خطرناکی را برای سلامتی بیماران بوجود می‌آورد.

با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی بهترین روش ترک قرص خواب پرداخته‌ایم:

علل اعتیاد آور بودن قرص خواب چیست؟

نحوه ترک قرص خواب

نتایج تحقیقات متخصصان نشان داده است که قرص‌های خواب‌آور هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی اعتیادآور هستند.

وابستگی به مصرف قرص‌های خواب‌آور به حدی شدید است که بسیاری از بیماران تنها پس از چند هفته، به این داورها وابستگی پیدا می‌کنند.

البته بسیاری از افراد تا زمان قطع مصرف قرص خواب و تجربه علائم ترک، متوجه اعتیاد خود به مصرف قرص خواب نمی‌شوند.

بدن به مرور زمان، برای عملکرد طبیعی به مصرف داروهای خواب‌آور وابستگی پیدا کرده و در غیاب قرص خواب تعادل خود را از دست می‌دهد.

از سویی دیگر سازگاری تدریجی مغز با تاثیرات قرص خواب باعث می‌شود که بیمار برای تجربه خواب آرام و با کیفیت، به مصرف مقدار بیشتری از دارو نیاز داشته باشد.

بنابراین مصرف طولانی مدت قرص خواب، بدون نظارت پزشک، نتیجه ای جز اعتیاد بیمار به مصرف این داروها ندارد!

علائم ترک قرص خواب چیست؟

هر چه نیمه عمر قرص‌های خواب آور کوتاه‌تر باشد، دارو سریع‌تر از بدن خارج می‌شود. در این شرایط علائم ترک قرص خواب زودتر ظاهر شده و اغلب در عرض چند روز تا یک هفته برطرف می‌شوند.

داروهای با نیمه عمر طولانی‌تر، معمولا علائم ترک خفیف‌تری ایجاد می‌کنند، اما مسلما مدت زمان بیشتری برای خروج کامل دارو از بدن نیاز است.

ترک ناگهانی قرص خواب، باعث ایجاد علائم آزاردهنده‌ای در سطح جسمی و روانی می‌شود و مشکلات فراوانی را برای بیماران بوجود می‌آورد.

علائم ترک قرص خواب تحت تاثیر فاکتورهای متعددی قرار دارد، اما به صورت کلی مقدار و دفعات مصرف، طول مدت اعتیاد، نیمه عمر دارو، وضعیت سلامت جسمی و روانی بیماران تاثیر زیادی بر شدت ظهور علائم ترک قرص خواب دارد.

شایع‌ترین علائم ترک قرص خواب عبارتند از:

  • اختلالات خواب (بی خوابی بازگشتی)
  • بی قراری
  • اضطراب
  • لرز
  • مشکلات گردش خون
  • اسپاسم بدن
  • تشنج
  • هذیان
  • تمایل شدید به مصرف مجدد داروهای خواب‌آور
  • تحریک پذیری
  • افسردگی
  • تعریق
  • افزایش ضربان قلب
  • لرزش دست
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • کما و مرگ

در این میان بی‌خوابی بازگشتی یا Rebound Insomnia یکی از شایع‌ترین مشکلات ناشی از ترک ناگهانی قرص خواب است که به دلیل وابستگی شدید بدن برای خوابیدن به قرص‌های خواب‌آور ایجاد می‌شود. در این شرایط بیماران گاهی اوقات تا چندین هفته با مشکل بی‌خوابی شدید دست به گریبان می‌شوند.

با این که علائم فیزیکی ترک قرص خواب ممکن است تا چند هفته رو به کاهش بگذارد اما برخی از بیماران ممکن است تا 18 ماه پس از ترک قرص خواب همچنان عوارض روانی آزاردهنده‌ای را تجربه کنند.

بنابراین با توجه به عوارض فوق، سم زدایی در یک مرکز ترک اعتیاد پیشرفته و تحت نظارت افراد متخصص بهترین روش ترک قرص‌های خواب‌آور یا هر داروی اعتیادآور دیگری است.

روش سم زدایی قرص خواب

روش ترک قرص خواب

برخی از علائم ترک قرص خواب مانند تشنج، تهدید کننده زندگی بیماران است و به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که کلیه مراحل سم زدایی قرص خواب در مراکز تخصص ترک اعتیاد و تحت نظارت پزشکان با تجربه انجام شود.

پزشکان در طول مراحل سم زدایی قرص خواب، علائم حیاتی بیماران را به دقت تحت نظر دارند تا از ثبات وضعیت بیماران اطمینان حاصل کنند.

در بیشتر مواقع پزشکان در طول مراحل سم زدایی قرص های خواب آور، برای جبران کم آبی و تعادل الکترولیت‌های بدن اقدام به تجویز مایعات داخل وریدی (IV) می‌کنند.

معمولا برنامه های سم زدایی قرص خواب براساس شرایط بیماران به دو شکل سرپایی و بستری انجام می شود.

کاهش تدریجی مصرف قرص خواب‌آور موثرترین نحوه ترک قرص خواب است که با کم‌ترین عوارض ترک همراه است.

پس از پایان مراحل سم زدایی، بیمار از شرایط جسمی و روانی با ثباتی برخوردار می‌شود و آمادگی لازم برای ترخیص از مرکز ترک اعتیاد را پیدا می‌کند.

البته پایندی بیمار به ادامه روان درمانی و مشارکت در جلسات مشاوره فردی یا گروه درمانی تاثیر زیادی در ریشه‌یابی مشکل اعتیاد بیماران و پیشگیری از بازگشت به مصرف قرص خواب دارد.

مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی، با سابقه درخشان در بکارگیری موثرترین روش ترک قرص خواب آماده یاری رساندن به بیماران گرامی است.

این مرکز با همکاری بهترین متخصصان حوزه ترک اعتیاد و امکانات پیشرفته، از تخصص و تجربه کافی برای درمان بیماران مبتلا به سوءمصرف مواد اعتیادآور برخوردار است.

برنامه درمانی بیماران در مرکز پیام تندرستی، به صورت کاملا شخصی سازی شده و بر اساس نیازهای منحصر به فرد بیماران تنظیم می‌شود، به همین دلیل  کلیه بیماران این مرکز بدون تحمل عوارض نامطلوب، مراحل درمان را با موفقیت پشت سر می‌گذارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت شبانه روزی با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

Rate this post
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان