داروهای ترک کوکائین

دارو برای ترک کوکائین
مدیرسایت
6 آگوست 2023

عوارض مصرف کوکائین به حدی است که ترک آن واجب است. روش های ترک کوکائین متفاوت هستند که یکی از آن‌ها کاربرد داروی ترک کوکائین است. در این مطلب بطورخاص در مورد قرص ترک کوکائین صحبت خواهیم کرد. اگر می‌خواهید اعتیاد به این ماده را درمان کنید، این مطلب را بخوانید.

آیا استفاده از دارو برای ترک کوکائین به سم زدایی کمک می‌کند؟

در ابتدا باید صراحتا بگوییم که هیچ داروی مورد تایید FDA نیست که بتواند موجب ترک کوکائین شود. اما داروهایی وجود دارند که به کاهش شدت علائم ترک کوکائین شامل سردرد، ناتوانی در مدیریت موقعیت‌های استرس زا، افزایش اشتها، کمبود انرژی، لرز و عصبی بودن کمک می‌کنند.

داروهای ترک کوکائین نیز مانند هر داروی دیگری دارای عوارض هستند و باید طبق تجویز پزشکان مراکز ترک کوکائین در تهران مصرف شوند.

نکته مهم بعدی این است که کاربرد داروی ترک کوکائین را باید بخشی از برنامه جامع درمانی که شامل سم زدایی ترک کوکائین و روان درمانی است در نظر بگیرید تا تاثیر مثبتی در روند ترک کوکائین داشته باشد.

عملکرد داروهای ترک کوکائین چگونه است؟

قرص ترک کوکائین

در یک مرکز ترک اعتیاد خوب در تهران مانند مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی، برای هر بیمار یک برنامه درمانی جامع برای ترک کوکائین تنظیم می‌شود. در ابتدا با برگزاری جلسه توسط روانشناس ترک اعتیاد و ارزیابی های جسمی توسط پزشک ترک اعتیاد به بررسی وجود اختلالات جسمی و روانی در افراد می‌پردازند تا بتوانند برنامه درمانی را متناسب با شرایط روحی و فیزیکی هر بیمار تنظیم کنند. بطور کلی برنامه درمانی اعتیاد با توجه به سابقه سلامتی، سن، جنسیت افراد، وضعیت فیزیکی فرد و میزان اعتیاد به کوکائین تعیین می‌شود.

بسیاری از داروهای ترک کوکائین به آرامش سیستم عصبی مرکزی کمک می‌کنند. علت این امر آن است که مصرف کوکائین در یک دوره زمانی طولانی می‌تواند روند تولید طبیعی انتقال دهنده‌های عصبی مغز را تغییر دهد و این شرایط منجر به مشکلاتی از قبیل اضطراب و بی‌قراری گردد. برای درمان این وضعیت داروی ترک کوکائین تجویز می‌شود تا انجام واکنش‌هایی منجر به آزاد شدن انتقال دهنده‌های عصبی مانند گابا و دوپامین شود و احساس آرامش را در فرد ایجاد کند.

بطور کلی برنامه درمانی جامع در کلینیک پیام تندرستی شامل روش های سم زدایی ترک کوکائین، دارو برای ترک کوکائین و روان درمانی است تا بهترین روش ترک کوکائین حاصل شود.

داروهای ترک کوکائین چه زمانی مصرف می‌شوند؟

برخی از داروهای ترک کوکائین، ممکن است فقط در طول دوره سم زدایی و زمانی که بدن در حال تطبیق با عدم وجود کوکائین است، تجویز شوند.

سایر داروها ممکن است به صورت طولانی مدت برای کمک به جلوگیری از عود اعتیاد در ماه‌های آینده توصیه شوند.

انواع داروی ترک کوکائین

بسیاری از داروهایی که در حال حاضر برای اعتیاد به کوکائین تجویز می‌شوند، برای درمان سایر بیمار‌ی‌ها نیز استفاده می‌شوند. انواع داروی ترک کوکائین عبارتند از:

داروی ترک کوکائین مدافینیل

این دارو با ترویج خواب شبانه سالم و تشویق تولید دوپامین از خستگی و خواب آلودگی مرتبط با ترک کوکائین جلوگیری کند.

داروی ترک کوکائین

داروی ترک توپیرامات

یک داروی ضد تشنج که ممکن است با کاهش فعالیت در سیستم عصبی مرکزی، تحریک را در طول بهبودی کاهش دهد.

داروی ترک کوکائین ویگاباترین

یک داروی ضد صرع که ممکن است با افزایش تولید گابا، هوس و میل به کوکائین را کاهش دهد.

داروی گاباپنتین

این دارو با ترویج آزادسازی انتقال دهنده عصبی GABA به بازگرداندن احساس خوشبختی کمک می کند.

ترک کوکائین با باکلوفن

در بازیابی کوکائین، باکلوفن ممکن است برای افزایش آزادسازی گابا استفاده شود.

داروی ترک کوکائین دی سولفیرام

یکی از امیدوارکننده‌ترین داروهای موجود دی سولفیرام است. این دارو سال‌هاست که برای درمان اعتیاد به الکل استفاده می‌شود. تحقیقات نوظهور نشان می‌دهد که ممکن است به جلوگیری از عود کوکائین کمک کند، به همان روشی که از عود الکل از طریق پردازش دوپامین در مغز جلوگیری می‌کند.

متاسفانه در بسیاری کمپ‌های ترک اعتیاد  برخی از مراکز ترک اعتیاد در تهران، ترک کوکائین با متادون صورت می‌گیرد. چرا می‌گوییم متاسفانه؟! زیرا متادون داروییست که پتانسیل اعتیاد بالایی دارد و احتمال دارد که در طول فرایند ترک کوکائین جای اعتیادها عوض شده و اعتیاد به متادون آغاز شود. می‌پرسید چگونه؟ باید بگوییم که متادون جز مواد شبه افیونی است و زمانی که آن را مصرف کنید، بجای کوکائین با گیرنده‌های مواد افیونی در مغز واکنش می‌دهد و به آن متصل می‌شود. متصل شدن متادون به این گیرنده‌ها موجب عادت مغز به حضور متادون می‌شود و امکان دارد اعتیاد به متادون ایجاد شود. در مرکز پیام تندرستی به هیچ عنوان از این روش برای درمان اعتیاد به متادون استفاده نمی‌شود.

در این مطلب به بررسی داروهای ترک کوکائین پرداختیم. باید توجه کنید که دارو درمانی تنها درمان مورد نیاز برای غلبه بر اعتیاد به کوکائین نیست و تنها بخشی از برنامه جامع درمانی است که می‌تواند روند طی شدن سم زدایی کوکائین را بهبود ببخشد. اما می‌تواند برای ایمن طی کردن فرایند ترک کوکائین مفید واقع شود. اگر شما مشتاق ترک کوکائین در مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی هستید، می‌توانید با مشاورین ما تماس بگیرید ما آماده پذیرش و درمان شما هستیم.

 

5/5 - (3 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان