تفاوت کوکائین بیس شده با کوکائین

مدیرسایت
24 جولای 2023

کوکائین نوعی ماده محرک با پتانسیل اعتیادآوری شدید است که از برگ‌های گیاه کوکا استخراج می‌شود. این ماده به دلیل فعال کردن مسیر پاداش در مغز و افزایش غلظت دوپامین، باعث ایجاد احساس سرخوشی و لذت در مصرف‌کنندگان می‌شود و به همین دلیل به شدت مورد سو استفاده قاچاقیان مواد مخدر قرار گرفته است.

تولیدکنندگان مواد مخدر با فرآوری کوکائین، ترکیبات اعتیادآور خطرناکی تولید می‌کنند که هر یک عوارض و ویژگی‌های منحصربفرد خود را دارد.

در این مقاله با بررسی ترکیبات مختلف کوکائین، بهترین روش ترک کوکائین بیس شده را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

تفاوت کوکائین بیس شده با کوکائین چیست؟

همانگونه که بیان شد، کوکائین معمولی پودر سفید رنگی است که از برگ‌های خشک‌شده گیاه کوکا بدست می‌آید، اما کوکائین بیس شده یا کراک، از طریق یک فرآیند شیمیایی پیچیده به نام فری بیسینگ از کوکائین معمولی تولید می‌شود. در واقع سوداگران مواد مخدر برای سهولت مصرف کوکائین و تقویت اثرات محرک این ماده آن را از شکل طبیعی به شکل بیس شده تغییر می‌دهند.

در این فرآیند شیمیایی، کوکائین با یک ماده پایه قوی مانند جوش شیرین و آب مخلوط شده  و به یک ماده خمیری تبدیل می‌شود. در شرایطی که ماده خمیری فوق تحت حرارت قرار گیرد، ترکیبات روانگردان کوکائین از آب جدا شده و بخار حاصله از طریق استنشاق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کوکائین بیس شده صد در صد خالص است. به همین دلیل خواص محرک و اعتیاد‌آور این ترکیب به مراتب شدیدتر از کوکائین معمولی است. یکی از تفاوت‌های اصلی بین کوکائین فری بیس و کوکائین پودری روش مصرف آن است.

کوکائین معمولی  از طریق استنشاق و تزریق به داخل رگ مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که کراک تنها از طریق دود کردن قابل مصرف است.

تفاوت کوکائین با کک

کوکائین با نام‌های مختلفی نامیده می‌شود که یکی از رایج‌ترین آن‌ها، کک است. همانطور که بیان شد، کوکائین پس از استخراج از گیاه کوکا به دو شکل پودری و بلوری تولید می‌شود.

شکل پودری این ماده مخدر به عنوان کوکائین یا کک شناخته می‌شود و شکل بلوری آن کراک است. بنابراین تفاوتی بین کوکائین و کک وجود ندارد و هر دو نام برای به شکل پودری کوکائین استفاده می‌‎شود.

کوکائین اسپیدبال چیست؟

ماده مخدر اسپیدبال از ترکیب هروئین و کوکائین تولید می‌شود. به طور معمول، مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان اسپیدبال از این ماده به صورت تزریقی استفاده می‌کنند، اما استنشاق این ماده نیز مرسوم است. اثرات اسپیدبال به مراتب شدیدتر و طولانی‌تر از زمانی که هر یک از ترکیبات به صورت جداگانه مصرف شوند.

هروئین نوعی ماده سرکوب‌کننده سیستم عصبی مرکزی است که از مورفین مشتق می‌شود. این ماده با کندکردن سرعت تنفس باعث ایجاد نارسایی تنفسی می‌شود. در مقابل کوکائین نوعی ماده محرک سیستم عصبی مرکزی است که تاثیرات معکوسی بر بدن دارد.

افزایش ضربان قلب، انفجار انرژی، افزایش سرعت تنفس شایع‌ترین عوارض ترک کوکائین است. بسیاری از مصرف‌کنندگان اسپیدبال به اشتباه تصور می‌کنند که مصرف هروئین همراه با کوکائین، سبب تضعیف اثرات منفی هروئین می‌شود.

اما حقیقت این است که اثرات منفی هروئین و کوکائین در حالت ترکیب بسیار خطرناک‌تر از زمانی است که هر یک به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد. در واقع مصرف ترکیب هروئین و کوکائین، با خطر اوردوز و ایجاد آسیب‌ها غیر قابل جبرانی بر بدن همراه است.

طریقه مصرف کوکائین بیس شده

کوکائین بیس تنها از طریق دودکردن مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثرات محرک آن به سرعت ظاهر می‌شود. دود حاصل از تدخین کوکائین بیس‌شده توسط پایپ به ریه‌ها هدایت می‌شود و پس از گذشت 15-10 ثانیه، از طریق جریان خون به مغز خواهند رسید.

احساس سرخوشی ناشی از مصرف کوکائین بیس بسیار کوتاه است و عموما مصرف‌کنندگان پس از گذشت 30 دقیقه، شاهد کاهش تاثیرات این ماده خواهند بود.

طریقه مصرف کوکائین بیس شده

عوارض مصرف کوکائین بیس

مصرف کوکائین به عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت خطرناکی همراه است. شایع‌ترین عوارض مصرف عبارتند از:

  • احساس خستگی مفرط
  • افسردگی
  • اضطراب
  • تحریک‌پذیری
  • پارانویا
  • تعریق بیش از حد
  • حالت تهوع
  • بی‌خوابی
  • سردرد
  • کاهش عملکرد جنسی

همچنین عوارض بلند مدت استفاده از کوکائین بیس عبارتند از:

  • تغییرات خلقی
  • تحریک‌پذیری
  • بی‌قراری
  • افسردگی و اضطراب
  • تشنج
  • سکته قلبی و مغزی
  • توهم
  • سوراخ در دیواره داخلی بینی
  • مشکلات تنفسی
  • سرطان

علاوه بر موارد فوق بسیاری از مصر‌ف‌کنندگان کوکائین بیس با سوختگی صورت یا انگشتان ناشی از لوله‌های شیشه‌ای یا کبریت و فندک در حین استفاده از این ماده دست به گریبان هستند.

بهترین روش ترک کوکائین بیس

خواص اعتیاد‌آور کوکائین بیس به حدی شدید است که بسیاری از افراد تنها با یک بار مصرف در دام اعتیاد به این مواد گرفتار می‌شوند. تجربه عوارض خطرناک کوکائین بیس باعث می‌شود که بسیاری از مصرف‌کنندگان به دنبال یافتن روش‌های موثر برای ترک کوکائین بیس باشند.

خوشبختانه روش‌های متعددی برای درمان اعتیاد به کوکائین و بازگشت فرد به زندگی طبیعی وجود دارد. مراجعه به یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد و انجام مراحل درمان تحت نظارت پزشکان متخصص بهترین روش برای ترک کوکائین بیس است.

پزشکان با در نظر گرفتن شرایط منحصربفرد بیمار نسبت به انتخاب و تجویز بهترین روش درمان اقدام می‌کنند. براساس آمارهای موجود افرادی که در مراکز تخصصی ترک اعتیاد اقدام به ترک اعتیاد می‌کنند، احتمال موفقیت بیشتری در ترک اعتیاد و عدم بازگشت به مصرف مواد دارند.

مرکز ترک اعتیاد پیام با همکاری بهترین پزشکان حوزه ترک اعتیاد و امکانات پیشرفته، آماده ارائه خدمات ترک اعتیاد به بیماران گرامی است. رویکرد درمانی در این مرکز ترکیبی از سم زدایی، دارو درمانی و روان درمانی است که به صورت شبانه‌روزی به دو صورت سرپایی یا بستری ارائه می‌شود. همین امروز اولین گام به سوی زندگی پاک و عاری از مواد مخدر بردارید و با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

Rate this post
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان