ترک قرص خواب در خانه

مدیرسایت
6 آگوست 2023

بی‌خوابی مساله‌ای است که افراد زیادی در جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. از این رو مصرف قرص خواب بسیار شایع شده است. اما مساله مهمی که اکثر افراد از آن بی اطلاع هستند، این است که مصرف قرص خواب به مدت طولانی و خارج از تجویز پزشک منجر به اعتیاد می‌شود. اگر دچار اعتیاد به قرص خواب شده‌اید، جای درستی آمده‌اید! توصیه متخصصین اعتیاد این است که فرایند ترک قرص خواب در یک کلینیک ترک اعتیاد خوب مانند مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی انجام شود تا بتوان علائم ترک آن را به درستی مدیریت کرد. اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا به انجام فرایند ترک قرص خواب در خانه خود بپردازند. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با روش ترک قرص خواب در خانه آشنا کنیم. اما بیایید ابتدا ببینیم قرص خواب چگونه روی خواب تاثیر می‌گذارد و عوارض آن چیست؟

قرص خواب چگونه عمل می‌کند؟

طبیعتا انواع قرص خواب، بطور یکسان عمل نمی‌کنند. برخی از داروهای خواب آور ممکن است موجب خواب آلودگی در شما شوند و برخی دیگر نیز امکان دارد برای آرام کردن ذهن شما تجویز گردند.

داروهای خواب آور به 2 دسته بدون نسخه و با نسخه تقشیم می‌شوند. مثلا داروهای خواب آور ملاتونین و والرین بدون نسخه هستند و آن‌ها را به راحتی می‌توان از داروخانه تهیه کرد. این داروها مانند هر داروی دیگری دارای عوارض می‌باشند.

چرا باید برای ترک قرص خواب اقدام کرد؟

عوارض مصرف قرص خواب

یکی از عوارض مصرف قرص خواب، وابستگی و در نهایت اعتیاد به آن است که در صورت بروز آن لازم است تا برای ترک قرص خواب در خانه یا کلینیک اقدام کنید. سایر عوارض عبارتند از:

  • یبوست یا اسهال
  • دهان خشک
  • سردرد
  • ضعف عضلانی
  • مسائل گوارشی

عوارض طولانی مدت قرص خواب

  • وابستگی و اعتیاد به قرص خواب
  • پاراسومنیا(با مصرف این داورهای خواب آور ممکن است دچار اعمالی مانند راه رفتن، غذا خوردن، صحبت کردن و یا حتی رانندگی کردن در زمان خواب شوید و بعد از بیدار شدن هم آن‌ها به یاد نیاورید.)
  • سوءمصرف مواد مخدر(بنزودیازپین ها ممکن است منجر به سوءمصرف مواد مخدر شوند!)

با توجه به این عوارض حالا باید متوجه باشید که چرا ترک قرص خواب در خانه یا مرکز ترک اعتیاد مهم است.

برای ترک قرص خواب در منزل، کمک حرفه‌ای را فراموش نکنید!

ترک قرص خواب به دلیل عادت و سازگاری بدن به این دارو، همراه با علائم ترک خواهد بود. همانگونه که گفتیم متخصصین برای مدیریت و کنترل علائم ترک قرص خواب (مانند تشنج، بیخوابی، هذیان، افسردگی، توهم، تحریک پذیری، تهوع و…) توصیه می‌کنند تا  درمان اعتیاد به قرص خواب در یک مرکز خوب مانند کلینیک پیام تندرستی انجام شود. زیرا مقاومت در برابر علائم ترک برای همه افراد یکسان نیست و اگر افراد برای ترک قرص خواب در خانه و بدون کمک حرفه‌ای اقدام کنند، ممکن است نتوانند در مقابل این علائم دوام بیاورند و به مصرف مجدد داروهای خواب بپردازند و این یعنی عود داروهای خواب آور!

بنابراین حتی اگر محیط خانه را امن می‌بینید و می‌خواهید اقدام به ترک قرص خواب در منزل کنید، حتما کمک حرفه‌ای دریافت کنید.

روش ترک قرص خواب در خانه با کمک حرفه‌ای

بهترین روش ترک قرص خواب در خانه

در کنار سم زدایی، درمان شناختی رفتاری یک روش پرکاربرد و موثر برای ترک داروهای خواب آور است. در حقیقت رویکرد CBT جایگزین مناسبی برای مصرف قرص خواب است. زیرا می‌تواند مشکل بیخوابی را بصورت ریشه‌ای حل کند، جوری که دیگر نیازی به استفاده از داروی خواب نباشد. شما در چه مواردی خوابتان مختل می‌شود؟! شاید فکرتان درگیر است؟ یا اینکه استرس زیادی دارید. با روان درمانی از طریق رویکرد شناختی-رفتاری می‌توانید نحوه مقابله با چالش‌های زندگی را بصورت صحیح یاد بگیرید و دیگر نیازی به قرص خواب، برای خوابیدن نداشته باشید. روانشناس ترک اعتیاد حاضر در کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی با برگزاری جلسات روان درمانی بصورت فردی و گروهی به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های مقابله‌ای منفی خود را مشاهده کنید و آن‌ها را با مهارت‌های مقابله‌ای مثبت جایگزین کنید. بدیهی است که تغییر شما در طول چند جلسه اتفاق نمی‌افتد، بنابراین توصیه متخصصین این است که بعد از اتمام سم زدایی ترک قرص خواب در منزل یا کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی نیز به توصیه های روان درمانگر خود گوش فرا دهید.

نکاتی برای انجام ترک قرص خواب در خانه

با انجام یک سری کارها می‌توانید فرایند ترک قرص خواب در منزل را آسانتر کنید:

  1. قبل از خواب زیاد غذا نخورید
  2. از کافئین و الکل خودداری کنید
  3. سیگار نکشید(سیگار خستگی را از بین می‌برد! و منجر به اختلالات خواب مانند آپنه می‌شود.)
  4. انجام روتین های شبانه(نوشیدن دمنوش بابونه، مدیتیشن، حرکات کششی یا خواندن کتاب) که منجر به خواب می‌شوند
  5. ورزش کردن(ورزش های هوازی منجر به افزایش میزان و عمق خواب می‌شوند. بطورکلی ورزش برای بهبود روحیه بسیار مفید است.)
  6. داشتن برنامه خواب ثابت(داشتن زمان خاصی برای خواب به بهبود این فرایند کمک شایانی خواهد کرد.)
  7. قبل از خواب از وسایل الکترونیکی مانند موبایل استفاده نکنید. (نور آبی آن‌ها تولید ملاتونین را کاهش می‌دهد)

در این مطلب به بررسی چگونگی انجام ترک قرص خواب در خانه پرداختیم. اگر می‌خواهید بطور تضمینی و کاملا اصولی قرص خواب را ترک کنید حتی اگر محیط خانه را دوست دارید، می‌توانید یک برنامه درمانی جامع(شامل سم زدایی، دارودرمانی و روان درمانی) از متخصصین مرکز ورانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی دریافت کنید تا علائم ترک قرص خواب به خوبی درمان شوند. گقتنی است که مرکز پیام با ارائه دو رویکرد درمان سرپایی و درمان بستری، هم به افرادی که خواهان ترک قرص خواب در خانه خود هستند و هم به افرادی که می‌خواهند اعتیاد به قرص خواب را در کلینیک درمان کنند، خدمات ارائه می‌دهد. با ترک قرص به شیوه‌ای صحیح می‌توانید امیدوار باشید که دیگر سطح اضطراب و استرس‌تان به حدی نمی‌رسد که بخواهید قرص خواب مصرف کنید، زیرا شما بوسیله روانشناسان ترک اعتیاد مهارت‌های مثبت مقابله با مشکلات را یاد گرفته‌اید.

برای انجام فرایند ترک قرص خواب در خانه، می‌توانید همین حالا با مشاورین مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی تماس بگیرید.

4.4/5 - (34 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان