بهترین روش ترک فنتانیل

بهترین روش ترک فنتانیل - کلینیک پیام
11 اکتبر 2023

فنتانیل، زمانی که به درستی استفاده شود، درمانی برای دردهای شدید است. پزشکان از فنتانیل برای دردمان دردهایی استفاده می‌کنند که با مسکن‌های خفیف‌تر برطرف نمی‌شود. مشکل داروی فنتانیل این است که مصرف این دارو باید تجویز پزشک صورت گیرد و نباید آن را به مدت طولانی مصرف کرد، زیرا فنتانیل پتانسیل اعتیاد بالایی دارد. اگر دچار اعتیاد به فنتانیل هستید، باید بدانید که ترک فنتانیل در منزل و بدون کمک حرفه‌ای، به دلیل بروز علائم ترک فنتانیل بسیار شدید، می‌تواند خطرناک باشد. در این مطلب قصد داریم تا بهترین روش ترک فنتانیل را بررسی کنیم. بنابراین اگر برای درمان اعتیاد خود این مطلب را می‌خوانید، جای درستی آمده‌‌اید! برای یادگیری بیشتر همراه ما باشید.

داروی فنتانیل چه کار می‌کند؟

فنتانیل یک مسکن با نسخه است. این داروی مخدر عملکردی 100 برابر قوی تر از مرفین دارد. بنابراین هم موثرتر است و هم طبیعتا اعتیادآورتر! مصرف فنتانیل باید طبق دستور پزشک باشد، تا خطر اعتیاد به آن کاهش یابد. اشکال مختلفی برای فنتانیل وجود دارد. فنتانیل وریدی برای کاهش درد بعد از عمل های جراحی تجویز می‌شود. اما برای دردهای مزمن مانند درد ناشی از سرطان قرص فنتانیل کاربرد دارد. به دلیل اثرات قدرتمند فنتانیل، باید توجه داشته باشید که مصرف “دوز پایین” فنتانیل می‌تواند دردهای شدید را در افراد کاهش دهد. مصرف بیش از حد فنتانیل بسیار خطرناک بوده و در کنار عوارض فنتانیل مانند اعتیاد می‌تواند موجب مرگ افراد شود. برای جلوگیری از عوارض سوءمصرف یا اعتیاد به فنتانیل باید سریعا برای ترک فنتانیل اقدام کرد.

اعتیاد به فنتانیل چگونه ایجاد می‌شود؟

فنتاننیل در دسته مواد افیونی قرار دارد. بطورکلی عملکرد مواد افیونی بصورت تحریک مغز شما برای ترشح اندورفین بیشتر است. اندورفین احساس خوبی را شما ایجاد می‌کند که به آن حالت سرخوشی می‌گوییم. اندورفین همچنین موجب از بین بردن دردها نیز می‌شود، به همین دلیل است که از مواد افیونی برای دردهای بسیار شدید، البته با تجویز نسخه، استفاده می‌گردد. زمانی که اثر فنتانیل از بین برود، احساس سرخوشی نیز از بین می‌رود، اما میل به ایجاد دوباره آن در شما باقی می‌ماند. بنابراین اگر از این میل اطاعت کنید و فنتانیل بیشتری مصرف کنید، وارد چرخه اعتیاد خواهید شد. بعد از مدتی متوجه می‌شوید که دوز مصرفی فنتانیل شما برای بدست آوردن حس سرخوشی کافی نیست، بنابراین به دوزهای بالاتر روی می‌آورید، در این زمان شما درگیر “تحمل نسبت به فنتانیل” می‌شوید و اگر آن را مصرف نکنید، علائم ترک فنتانیل بروز خواهد کرد. در صورت ادامه این روند شما درگیر اعتیاد به فنتانیل خواهید شد.

عوارض اعتیاد به فنتانیل بسیار زیاد بوده و این تا حدی است که ترک فنتانیل را ضروری می‌کند. برای استفاده از بهترین روش ترک فنتانیل و همچنین درمانی ایمن لازم است تا به یک مرکز درمانی معتبر نظیر مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی مراجعه کنید.

علائم ترک فنتانیل

قطع مصرف فنتانیل باید با مشورت پزشک صورت گیرد. اما اگر فنتانیل را به مدت زیاد یا در مقادیر خارج از دوز تجویزی مصرف کرده‌اید، باید بدانید ترک ناگهانی فنتانیل سبب بروز علائم ترک بسیار شدید خواهد شد. بنابراین رویکرد بوقلمون سرد (یعنی ترک یکباره فنتانیل) به هیچ عنوان جزء بهترین روش ترک فنتنایل نیست و می‌تواند بسیار خطرناک باشد. علائم ترک فنتانیل عبارتند از:

• میل شدید به فنتانیل
  • لرز
  • تحریک پذیر
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • درد (گرفتگی عضلات، درد استخوان)
  • آبریزش بینی و خمیازه کشیدن
  • خواب بی قرار یا مشکل در خواب
  • تعریق
  • گرفتگی معده
  • ضعف

علائم ترک فنتانیل ممکن است 12 تا 30 ساعت بعد از آخرین دوز مصرفی، گریبان‌گیر شما بشود. این عوارض معمولا چند روزی به قوت خود باقی هستند و بعد از این دوره زمانی، بدن شما با شرایط بدون فنتانیل سازگار می‌شود و از نظر فیزیکی حس بهتری پیدا خواهید کرد. البته امکان دارد تا چند هفته بعد از قطع مصرف فنتانیل احساس خستگی کنید و عوارض ترک فنتانیل روانی پابرجا باشد. با این تفاسیر بهترین روش ترک فنتانیل چیست؟

بهترین روش ترک فنتانیل

اگر بیش از دوهفته فنتانیل مصرف کنید، حتما باید با پزشک ترک اعتیاد خود برای قطع مصرف این دارو مشورت نمایید. اما اگر دچار اعتیاد سنگین به فنتانیل هستید، لازم است تا به بهترین مرکز ترک اعتیاد در تهران یعنی مرکز پیام تندرستی مراجعه کنید. در کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی، متخصصین از ترکیبی از روش های درمانی برای ترک فنتانیل شما استفاده می‌کنند و از این طریق بهترین روش ترک فنتانیل را رقم خواهند زد.

در این بخش به بررسی روش های ترک فنتانیل خواهیم پرداخت:

بهترین روش ترک فنتانیل - کلینیک پیام

سم زدایی فنتانیل در بدن

سم زدایی ترک فنتانیل به عنوان اولین گام بهترین روش ترک فنتنایل شناسایی شده است. در این فرایند متخصصین کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی به کاهش تدریجی دوز مصرفی فنتانیل شما می‌پردازند تا زمانی که به صفر برسد و از این طریق(بجای روش بوقلمون سرد استفاده می‌شود) شدت علائم ترک فنتانیل را کاهش خواهند داد. با این حال ممکن است برخی عوارض جسمی و روانی ترک در شما بروز کند که نیاز به نظارت شبانه روزی داشته باشد و همچنین امکان دارد شما نیاز به بررسی سطح دارو  در بدن خود از طریق آزمایش خون داشته باشید. بنابراین پیشنهاد متخصصین اعتیاد، بین دو رویکرد درمان سرپایی و درمان بستری، به خصوص برای اعتیادهای سنگین، بستری شدن در یک مرکز ترک اعتیاد مانند کلینیک پیام تندرستی است.

در زمان سم زدایی مشاور تغذیه کلینیک روانشناسی پیام تندرستی نکاتی را به منظور طی کردن راحت تر فرایند سم زدایی به شما یاد خواهد داد. این تکنیک ها عبارتند از:

• تغذیه مناسب برای ترک فنتانیل
  • خوردن آب کافی
  • انجام ورزش
  • انجام تکنیک های آرام سازی از قبیل مدیتیشن
  • تعاملات اجتماعی

ممکن است در حین سم زدایی تدریجی باز هم دردهای مختلفی را تجربه کنید، اما پزشکان ترک اعتیاد حاضر در بهترین مرکز درمانی کشور با دارودرمانی ، نهایت تلاش خود را می‌کنند تا درمانی ایمن و بدون درد و خماری برای شما حاصل شود.

دارو درمانی از مراحل بهترین روش ترک فنتانیل

برای اینکه درد و خماری به حداقل برسد، پزشک و روانپزشک حاضر در مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی بنا به شرایط هر بیمار، داروهایی را منظور تعدیل علائم ترک فنتانیل شدید تجویز خواهند کرد.

متاسفانه برخی از مراکز و کمپ های ترک اعتیاد از داروهای جایگزین مانند متادون یا قرص ب2 برای از بین بردن اعتیاد به فنتانیل استفاده می‌کنند، این رویکرد در مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی به هیچ عنوان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد زیرا با استفاده از آن تنها شکل اعتیاد تغییر خواهد کرد. به دلیل اینکه متادون یا ب2 پتانسیل اعتیاد بالایی دارند، بنابراین این روش با خطر ابتدا به اعتیاد این مواد همراه است و نمیتوان آن را جز بهترین روش ترک فنتانیل به حساب آورد.

روان درمانی ترک فنتانیل

برای ترک اعتیاد تضمینی فنتانیل، روان درمانی هم نیاز است. روان درمانی برای ترک اعتیاد معمولا با استفاده از رویکرد درمان شناختی-رفتاری صورت می‌گیرد. در این راستا روانشناس ترک اعتیاد حاضر در مرکز روانشناسی وترک اعتیاد پیام تندرستی به درمان اعتیاد روانی شما خواهد پرداخت.

با این تفاسیر بنظر می‌رسد بهترین روش ترک فنتانیل استفاده از سه رویکرد سم زدایی فنتانیل از بدن، دارو درمانی و روان درمانی است. بنابراین اگر در تلاش برای ترک فنتانیل هستید، می‌توانید همین امروز با پزشکان حاضر در بهترین مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی تماس بگیرید و از بهترین شیوه ترک فنتانیل برای درمان خود برخوردار شوید. نگران نباشید ما شما را در فرایند درمان تنها نمی‌گذاریم.