آیا قرص زولپیدم مرفین دارد؟

قرص زولپیدم و مرفین - کلینیک پیام تندرستی
مدیرسایت
29 آگوست 2023

سوال بسیاری از عزیزان در فرایند مصرف قرص زولپیدم این است که ” زولپیدم مرفین دارد؟” در این مطلب قصد داریم به بررسی ترکیبات زولپیدم بپردازیم پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

آیا قرص زولپیدم مرفین دارد؟

خیر، داروی زولپیدم دارای مرفین نیست. زولپیدم معمولا برای درمان اختلال کم خوابی استفاده می‌شود. عملکرد زولپیدم به اینصورت است که بطور مستقیم روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد و موجب کاهش زمان به خواب رفتن و بهبود کیفیت خواب می‌شود. اما مرفین یک مسکن ضد درد شدید بوده و از دسته مواد افیونی است. بنابراین این دو دارو از دسته‌های متفاوتی هستند و برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند.

همانگونه که گفتیم زولپیدم برای درمان اختلالات خواب و مرفین برای کاهش دردهای شدید کاربرد دارند. شاید بتوان وجه مشترک این دو دارو را در “پتانسیل وابستگی و اعتیاد” خلاصه کرد. این به آن معناست که در صورت مصرف خارج از دوز یا طولانی مدت زمان مصرف زولپیدم یا مرفین، اعتیاد بوجود خواهد آمد. بنابراین توجه داشته باشید که اگر این داروها را مصرف می‌کنید، هرگز بدون اجازه پزشک، دوز آن‌ها را تغییر ندهید. در صورت اعتیاد به زولپیدم یا مرفین می‌توانید با بهترین مرکز ترک قرص زولپیدم ، یعنی کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی تماس گرفته و برای درمان خود اقدام کنید.

تداخل قرص زولپیدم و مرفین - کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی

قرص زولپیدم دارای چه ترکیباتی است؟

قرص زولپیدم دارای ترکیب شیمیایی زیر می‌باشد:

ماده اصلی فعال در این دارو، زولپیدم تارترات (Zolpidem Tartrate)نام دارد. اما زولپیدم می‌تواند دارای ترکیبات دیگری نیز باشد. ترکیبات مذکور نقش کمکی در دارو را ایفا می‌کنند. اما به بسته نوع دارو و نسخه تجویزی می‌توانند متفاوت باشند. سایر ترکیبات زولپیدم عبارت است از:

  • میکروکریستالین سلولز (Microcrystalline Cellulose)
  • لاکتوز مونوهیدرات (Lactose Monohydrate)
  • استئارات سدیم (Sodium Starch Glycolate)
  • پلی‌ ویدون  (Polyvinylpyrrolidone)
  • استئارات منیزیم (Magnesium Stearate)
  • هیدروکسی پروپیل متیل سلولز (Hydroxypropyl Methylcellulose)
  • پلی‌اتیلن گلیکول (Polyethylene Glycol)
  • تیتانیوم دی‌اکسید  (Titanium Dioxide)
  • اکسید آهن زرد  (Yellow Iron Oxide)

این ترکیبات ممکن است در فرآیند تولید و فرمولاسیون دارو، به منظور بهبود فرآیند تولید، ثبات، جذب دارو در بدن و… استفاده شده باشند. همچنین، ترکیب دقیق ممکن است بسته به نسخه و تولید کننده دارو متفاوت باشد. به هر حال، برای اطلاعات دقیق‌تر و مطمئن در مورد ترکیبات دارو، به برچسب و دستورات دارو و یا مشاوره پزشک دقت کنید. با توجه به ترکیبات زولپیدم حالا دیگر باید جواب خود را در پاسخ به “آیا زولپیدم مرفین دارد؟” گرفته باشید، زولپیدم دارای مرفین نیست.

تداخل زولپیدم و مرفین چگونه است؟

تداخل دارویی بین زولپیدم و مرفین می‌تواند موجب اثرات جانبی ناخواسته یا افزایش خطرات برای سلامتی شود. این دو دارو به طور مستقل از هم، اثرات خود را بر روی سیستم عصبی مرکزی می‌گذارند و تداخل آن‌ها ممکن است به علت اثرات مشابه روی سیستم عصبی تشدید شود.

زولپیدم بر روی گیرنده‌های بنزودیازپین در مغز اثر می‌گذارد و برای کمک به خواب رفتن و بهبود کیفیت خواب استفاده می‌شود. مرفین هم یک دارو مسکن قوی از خانواده اپیوئید‌ها است که بر روی گیرنده‌های موجود در سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد و کاربرد آن برای کاهش درد شدید است. بدین ترتیب تداخل زولپیدم و مرفین می‌تواند منجر به افزایش اثرات سیستم عصبی مرکزی شود.

عوارض تداخل زولپیدم و مرفین شامل چه مواردی است؟

همانگونه که گفتیم تداخل بین زولپیدم و مرفین می‌تواند منجر به افزایش احتمال عوارض جانبی و تأثیرات نامطلوبی شود. برخی از عوارض تداخل احتمالی این داروها عبارت است از:

  • افزایش خواب آلودگی و افت توانایی شناختی: تداخل بین این دو دارو ممکن است باعث افزایش خواب آلودگی، کاهش توجه و تمرکز، و کاهش توانایی شناختی شما شود.
  • تضعیف تنفس: مصرف همزمان زولپیدم و مرفین می‌تواند باعث تضعیف تنفس شما شود، به خصوص در موارد مصرف بالای مرفین.
  • افزایش خطر افت تنفسی: تداخل این دو دارو ممکن است باعث افزایش خطر افت تنفسی جدی شود، به ویژه در مواردی که مقادیر بالایی از مرفین مصرف شود.
  • عوارض جانبی هر دو دارو، مانند تهوع، استفراغ، سردرد، گیجی، و ضعف عضلانی، در صورت تداخل زولپیدم و مرفین به شدت افزایش یافته و بیشتر احساس می‌شوند.
  • کاهش هوشیاری و بیداری: مصرف همزمان این دو دارو ممکن است باعث کاهش هشدار، بیداری و وضوح ذهنی شما شود.
  • افزایش ریسک سقط و اختلال در نوزادان: مصرف مرفین توسط زنان باردار، زمانیکه زولپیدم مصرف می‌کنند، ممکن است منجر به افزایش ریسک سقط و اختلالات مختلف نوزادان شود.

با توجه به اینکه تداخلات مذکور می‌تواند عوارض جدی و حتی خطرناکی داشته باشد، همواره باید دستورات پزشک خود را رعایت کرده و قبل از ترکیب زولپیدم و مرفین حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در این مطلب متوجه شدیم که زولپیدم دارای مرفین نیست و این داروها از دسته‌های متفاوتی هستند. اما هر دو روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارند، به همین دلیل تداخل زولپیدم و مرفین می‌تواند منجر به خطرات و عوارض جدی شود. یادتان باشد که هم زولپیدم و هم مرفین پتانسیل اعتیاد دارند، از اینرو باید حتما طبق دوز تجویزی مصرف شوند. اگر شما جز افرادی هستید که به مصرف خودسرانه زولپیدم یا مرفین روی آورده‌اید، باید بدانید خطر اعتیاد بسیار جدی است. اگر دچار اعتیاد به مرفین یا زولپیدم شده‌اید نیز می‌توانید برای درمان با متخصصین کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد پیام تندرستی تماس بگیرید.

 

4.5/5 - (6 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان