آیا قرص زولپیدم لاغر می کند؟

آیا قرص زولپیدم لاغر می کند؟
مدیرسایت
28 آگوست 2023

در این مطلب بطورخاص در مورد ارتباط قرص زولپیدم و لاغری صحبت خواهیم کرد. اگر به دنبال جواب صریح برای پرسش ” ایا قرص زولپیدم لاغر میکند؟” هستید، باید بگوییم از عوارض رایج مصرف زولپیدم، افزایش یا کاهش وزن است که در صورت تداوم هر یک از آن‌ها باید با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید که قطع مصرف داروی زولپیدم یا کاهش یا افزایش دوز آن تنها باید توسط پزشک صورت گیرد. بنابراین هرگز خودسرانه آن را قطع نکنید.

آیا قرص زولپیدم باعث لاغری می‌شود؟

ارتباط قرص زولپیدم و لاغری در اکثر موارد برعکس است. یکی از عوارض جانبی بلندمدت مصرف زولپیدم، افزایش وزن می‌باشد. بنابراین اگر در بلندمدت زولپیدم مصرف کنید بیشتر از اینکه لاغر شوید، چاق خواهید شد. چاقی ناشی از زولپیدم به علت خوردن در خواب! اتفاق می‌افتد. یعنی بدون اینکه فرد آگاه باشد در خواب شروع به خوردن می‌کند و در نتیجه این خوردن‌های شبانه منجر به افزایش وزن و چاقی می‌گردد. با هم نمونه‌هایی از این مورد را بررسی خواهیم کرد.

باید آگاه باشید که مصرف بلندمدت زولپیدم یا خارج از دوز تجویزی پزشک، خطر تحمل و اعتیاد به زولپیدم را افزایش می‌دهد. اگر شما جز افرادی هستید که دچار اعتیاد به زولپیدم شده‌اید باید برای ترک قرص زولپیدم (به منظور جلوگیری از عوارض مصرف زولپیدم) به یک کلینیک ترک اعتیاد در تهران نظیر مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی مراجعه کنید.

آیا قرص زولپیدم باعث لاغری می‌شود؟

نمونه‌هایی از مصرف زولپیدم و افزایش وزن

زولپیدم به عنوان رایج‌ترین داروی خواب‌آوری که در بازار وجود دارد، می‌تواند رفتار غیرقابل کنترلی در افراد به وجود آورد. اختلال خوردن مرتبط با خواب که آن را با SRED می‌شناسیم، عموما سه ساعت بعد از شروع خواب آغاز می‌شود و می‌تواند به تعداد یک الی شش بار در طول شب رخ دهد. غذاهایی که افراد در حال خواب مصرف می‌کنند، عموما پرکالری بوده و در مقادیر زیاد استفاده می‌شود.

بنابراین در پاسخ به پرسش” آیا قرص زولپیدم باعث لاغری می‌شود؟” باید بگوییم که اکثرا قرص زولپیدم موجب لاغری نمی‌شود، بلکه بطور غیرمستقیم فرد را چاق می‌کند. در زیر نمونه‌هایی را با هم بررسی خواهیم کرد:

نمونه1: زنی 59 ساله که تنها زندگی می‌کرد از SRED ناشی از مصرف زولپیدم رنج می‌برد. خانم “پ” ستون فقرات خود را جراحی کرده بود و در پوششی از گچ قرار گرفته بود و بدین ترتیب برای بلند شدن نیاز به کمک داشت! ابتدا 2 پرستار استخدام کرد، تا به او برای انجام کارهایش کمک کنند، بعد از مدتی متوجه شد که غذاهای خریداری شده خیلی زود به اتمام می‌رسند! او پرستارها را متهم به خوردن غذاها کرد. اما زمانی که پسرش برای مراقبت از او به خانه آمد، متوجه شد که خانم “پ” در طول شب و در حین خواب بلند می‌شود و تمامی غذاها را می‌خورد! حتی نیمرو یا ساندویچ درست می‌کند.

نمونه 2: خانم “گ” پرستار یکی از بیمارستان های تهران بود که برای کار کردن در شیفت شب و خوابیدن در طول روز، زولپیدم مصرف می‌کرد. شوهر او تعریف می‌کند که یکبار خانم “گ” را دیده است که مستقیما به سراغ یخچال رفت و یک بسته نان باگت درآورد و آن را تماما خورد! شوهرش ابتدا فکر می‌کرد که او بیدار است اما پس از پرسیدن سوال‌هایی از او، متوجه شد که خانم “گ” خواب است! در حال حاضر خانم “گ” دیگر قرص زولپیدم مصرف نمی‌کند زیرا متوجه ارتباط زولپیدم و افزایش وزن خودش شده است.

در این مطلب متوجه شدیم که ارتباط زولپیدم و لاغری عموما برعکس است. زولپیدم می‌تواند سبب افزایش وزن بطور غیرارادی و از طریق اختلال خوردن مرتبط با خواب گردد. اگر شخصی به مدت طولانی از زولپیدم استفاده کند، احتمال افزایش وزن او بسیار زیاد خواهد بود. اما تنها عارضه مصرف طولانی مدت زولپیدم چاقی نیست، زولپیدم می‌تواند منجر به اعتیاد شود، ممکن است حتی شما متوجه روند ایجاد اعتیاد به آن نشوید، اما باید مراقب باشید و این خطر را جدی بگیرید.

در صورتی که دچار اعتیاد به زولپیدم شده‌اید، برای جلوگیری از عوارض مصرف زولپیدم، هر چه سریع‌تر اقدام به ترک زولپیدم کنید. در این راستا می‌توانید برای مدیریت و کنترل علائم ترک زولپیدم به مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی مراجعه کنید.

3.4/5 - (12 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان