نالتروکسان چیست؟

نالتروکسان چیست
مدیرسایت
2 آگوست 2022

کاشت ایمپلنت نالتروکسان در اعتیاد  (Naltrexone) برای ترک اعتیاد به الکل و مواد مخدر افیونی مانند: هروئین، مورفین و تریاک تجویز می‌شود. نالتروکسان به عنوان یک داروی ضد‌مخدر و ضد وسوسه اعتیاد شناخته می‌شود که کار اصلی آن جلوگیری از اثرات لذت‌بخش مواد افیونی و الکل در مغز است. جدیدترین و سریع‌ترین روش سم‌زدایی بدن از مواد مخدر استفاده از این دارو می‌باشد، که باید تحت نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد و با توجه به شرایط سوء‌مصرف بیمار برای او تجویز گردد.

نالتروکسان چیست؟

نالتروکسان دارویی تجویزی است که عموماً برای مدیریت درمان اعتیاد به الکل و مواد افیونی استفاده می‌شود. این دارو به عنوان یک مکمل در درمان اعتیاد و برنامه‌های درمانی مبتنی بر دارو استفاده می‌شود و استفاده از آن توسط FDA نیز تایید شده است.

بیمارانی که مصرف این دارو را شروع می‌کنند، نباید وابستگی جسمی به الکل یا مواد مخدر داشته باشند. چون اگر الکل یا مواد مخدر در بدن بیمار وجود داشته باشد، بیمار عوارض جانبی شدیدی، مانند حالت تهوع و استفراغ را در پی مصرف نالتروکسان و ترکیب آن با مواد دیگر در بدن تجربه خواهد کرد. به همین دلیل متخصصین برای جلوگیری از بروز این علائم آزاردهنده، معمولاً صبر می‌کنند تا فرآیند سم‌زدایی به اتمام برسد، سپس نالتروکسون تجویز می‌کنند.

عوارض جانبی نالتروکسان

مصرف نالتروکسان نیز مانند هر داروی ضد مخدر دیگری با عوارض جانبی متعددی همراه است، که لازم است قبل از شروع درمان از آنها اطلاع داشته باشید. بعضی از عوارض نالتروکسان خفیف است و ظرف چند روز برطرف می‌شود، اما بعضی عوارض آن جدی‌تر و طولانی مدت‌تر است. به علاوه اگر الکل یا مواد مخدر در بدن مصرف‌کننده وجود داشته باشد، عوارض جانبی دارو تشدید می‌شود و سلامتی بیمار را به خطر می‌اندازد.

نالترکسون گاهی ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارش و بروز حالاتی مانند اسهال و گرفتگی شکم شود. در برخی مطالعات بالینی نیز افزایش فشار خون را نشان می‌دهد. قبل از شروع مصرف این دارو بهتر است، درباره عوارض جانبی آن با پزشک خود مشورت کنید.

شایع‌ترین عوارض جانبی نالتروکسان به شرح زیر است:

  • معده درد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • درد عضلانی یا مفصلی
  • سردرد
  • اختلالات خواب
  • اضطراب و بیقراری

عوارض جانبی جدی و البته نادر مصرف این دارو به شرح زیر است:

  • توهم
  • تاری دید
  • تنگی نفس
  • ورم کردن دست، پا یا صورت
  • زنگ زدن گوش
  • افسردگی

هشدار : در صورت استفاده از داروی نالتروکسان و یا ایمپلنت آن، هرگز از داروهای شبه مخدر و الکل استفاده نکنید.

هرگز نباید برای از بین بردن خاصیت بازدارندگی نالتروکسان، دوز بالایی از مواد مخدر و یا الکل را مصرف کنید. مصرف مقدار زیاد مواد مخدر و الکل همراه با این دارو می‌تواند بسیار خطرناک باشد و اثرات اوردوز مواد مخدر را به همراه دارد. حتی قبل از استفاده از دارو‌های ساده باید پزشک خود را در جریان مصرف قرار دهید، زیرا برخی از داروهای تجویزی نیز می‌توانند حاوی مخدر و یا الکل باشند.

کلینیک پیام تندرستی بهترین مرکز کاشت ایمپلنت نالتروکسان همراه با پزشکان متخصص در طول درمان کنار شماست .

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۲۲۲۴۱

 

تداخل دارویی با نالترکسون

هنگامی که داروی نالتروکسان همراه با بنزودیازپین‌ها یا داروهای خواب آور مصرف گردد، عوارض جدی و مرگباری می‌تواند داشته باشد. بنزودیازپین‌ها شامل داروهایی مانند آلپرازولام ، دیازپام و لورازپام هستند. بنزودیازپین‌ها ممکن است برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی مانند اضطراب، بی‌خوابی، افسردگی یا تشنج استفاده شوند.

مصرف بسیاری از داروها با مورفین و نالتروکسون تداخل دارویی دارند و می‌توانند احتمال بروز عوارض جانبی مانند مشکلات تنفسی کشنده را افزایش دهند. توصیه می‌کنیم حتماً با پزشک خود صحبت کنید، تا مطمئن شوید استفاده از مورفین و نالتروکسون با داروهای دیگر شما بی‌خطر است.

برخی از داروهای دیگری که ممکن است با داروی نالترکسون تداخل پیدا کنند، عبارتند از: داروهای سرفه (مانند، دکسترومتورفان)، دی سولفیرام، داروی ضد اسهال (به عنوان مثال، دیفنوکسیلات)، داروهای مخدر و مسکن (به عنوان مثال، کدئین، هیدروکودون، پروپوکسیفن)، تیوریدازین.

همچنین نالتروکسان را با الکل یا محصولاتی که الکل دارند، مصرف نکنید. زیرا ممکن است اثرات خطرناک و گاه کشنده داشته باشد. اگر در حین مصرف این دارو احساس خواب آلودگی شدید، سرگیجه شدید یا بیهوشی دارید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

همچنین چون بعضی داروها تداخل‌های خطرناکی را با نالتروکسون ایجاد می‌کنند، فهرستی از تمام داروهای مصرفی خود، چه تجویزی و چه بدون نسخه، را در اختیار پزشک قرار دهید.

مکانیسم اثر نالتروکسان

مکانیسم اثر نالتروکسان به این صورت است که با اتصال به گیرنده‌های اوپیوئیدی مغز، موجب جداسازی و مهار اثر مواد مخدر از این گیرنده‌ها می‌شود. بنابراین اثرات آنها را برعکس می‌کند، یعنی اثر سرخوشی ناشی از مواد مخدر را از بین می‌برد و تمایل بیمار برای مصرف اوپیوئیدها را کاهش می‌دهد. این عمل نالتروکسون مشابه نالوکسان است، با این تفاوت که اثر بلند مدت‌تری دارد و از راه خوراکی نیز تجویز می‌شود.

نالتروکسان به دلیل کاهش ولع مصرف در افراد معتاد به مواد مخدر و الکل، باعث کاهش اختلالات پس از ترک اعتیاد می‌شود. در رابطه با نحوه مصرف این دارو باید دقت داشته باشید که نباید به صورت خودسرانه مصرف شود. همچنین این دارو باید حداقل ۱۴ روز پس از قطع مصرف اوپیوئیدها مصرف شود.

ترک مواد مخدر و الکل کاری دشوار و زمان‌بر است. همین امروز برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ترک اعتیاد و یافتن بهترین برنامه درمان با متخصصین ما تماس بگیرید.

شماره تماس: ۴۱ ۲۲ ۲۲ ۲۲ – ۰۲۱

استفاده از نالتروکسان برای ترک اعتیاد

نالتروکسان اثرات مصرف مواد افیونی در مغز را خنثی می‌کند، برای همین است که در درمان وابستگی به مواد استفاده می‌شود. این دارو با دیگر گزینه‌های درمانی مبتنی بر دارو مانند متادون و بوپرنورفین متفاوت است و نحوه عملکرد متفاوتی دارد. متادون و قرص ب۲ گیرنده‌های مواد افیونی را فعال می‌کنند و میل به مصرف مواد را کاهش می‌دهند، اما مشکل بزرگ آن‌ها احتمال سوء‌مصرف و اعتیاد به خود دارو است.

مواد ضد‌مخدر موجود در نالتروکسان به گیرنده‌های مواد افیونی متصل می‌شود و آن‌ها را مسدود می‌کند، اما امکان وابستگی و اعتیاد به آن وجود ندارد. اگر فردی که در دوره درمانی نالتروکسان است، مواد مخدر مصرف کند، احساس سرخوشی حاصل از مصرف مواد را دیگر احساس نمی‌کند.

نالتروکسان نباید به عنوان درمان اعتیاد استفاده شود، بلکه باید از آن به عنوان بخشی از یک برنامه جامع درمانی استفاده شود.

موارد مصرف نالتروکسان

برخی موارد مصرف نالتروکسان به شرح زیر است:

۱. درمان اعتیاد به الکل

برای کسانی که مشکل وابستگی و اعتیاد به الکل دارند، نالتروکسان می‌تواند یک مکمل درمانی مفید باشد. این دارو به طور مستقیم میل به مصرف را کنترل نمی‌کند، ولی در عوض از اثرات مسموم‌کننده الکل جلوگیری می‌کند. این دارو با از بین بردن اثرات سرخوشی ناشی از مصرف الکل، به طور موثری بیمار را از مصرف الکل منصرف می‌کند.

تحقیقات نشان داده است، افرادی که داروی ضد مخدر و ضد وسوسه نالتروکسان را به عنوان بخشی از درمان جامع ترک الکل استفاده کرده‌اند، به مراتب احتمال بازگشت و مصرف دوباره کمتری نسبت به سایر روش‌ها داشته‌اند. مصرف نالتروکسان در کنار سایر روش‌های درمانی مانند روان درمانی، می‌تواند در بهبود الگوی رفتاری لازم برای درمان بلندمدت بسیار مفید باشد.

۲. ترک اعتیاد مخدرها

نالتروکسان همانند کاربرد آن در درمان وابستگی به الکل، در درمان اعتیاد به مواد افیونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به دلیل توانایی در مسدود‌ کردن گیرنده‌های مغز و از بین بردن حالت سرخوشی و لذت ناشی از مصرف مخدرها، میل به مصرف آن‌ها را در بیمار از بین می‌برد.

ترک مواد اعتیادآور زیر با استفاده از داروی ضد مخدر نالتروکسان بصورت قرص یا ایمپلنت امکان‌پذیر می‌باشد:

  • هروئین
  • مرفین
  • تریاک
  • اکسی کدون
  • کدئین
  • متادون

انواع نالتروکسان

نالتروکسان به صورت قرص، آمپول یا ایمپلنت ارائه می‌شود. متخصص نوع مناسب این دارو را با توجه به شرایط بیمار توصیه می‌کند. در این بخش بیشتر با انواع نالتروکسان و روش مصرف آن آشنا می‌شوید.

۱. قرص نالتروکسان

نالتروکسان به صورت قرص خوراکی (۵۰ میلی‌گرم) در دسترس است و غالباً برای بیماران بستری تجویز می‌شود. کپسول نالتروکسان با نام تجاری ReVia و Depade نیز به فروش می‌رسد و معمولاً روزی یک بار مصرف می‌شود. مصرف نالتروکسان به صورت قرص، پرکاربردترین روش مصرف این دارو است، اما به خاطر سپردن مصرف روزانه قرص رأس ساعت معین دشوار است.

اگر بیمار نوبت مصرف دارو را فراموش کند یا دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف کند، احتمال بروز عوارض وجود دارد. پس از مصرف خوراکی، نیمه عمر این قرص ۴ ساعت است.

۲. آمپول نالتروکسان

بسیاری از مراکز سرپایی و بستری ترک اعتیاد از آمپول نالتروکسان استفاده می‌کنند. آمپول نالتروکسان با نام تجاری ویویترول (Vivitrol) به فروش می‌رسد و ماهی یک بار در عضله تزریق می‌شود. حساسیت به لمس، درد، ورم و سرخی پوست محل تزریق، از عوارضی است که تا چند روز پس از تزریق وجود دارد.

آمپول نالتروکسان جایگزین مناسبی برای قرص روزانه است، با این حال همچنان لازم است که آمپول طبق برنامه، دقیقاً هر چهار هفته یک بار تزریق شود. پس از تزریق عضلانی، نیمه عمر این دارو ۵ تا ۱۰ روز است.

۳. ایمپلنت نالتروکسان

ایمپلنت جدیدترین روش مصرف نالتروکسان است، که در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی نیز استفاده می‌شود. در این روش ایمپلنت کوچکی زیر پوست بیمار قرار داده می‌شود که دارو را به آهستگی ظرف مدت تقریبی ۸ هفته در بدن بیمار آزاد می‌کند. چون ایمپلنت نالتروکسان نیازی به توجه روزانه یا هفتگی ندارد، استفاده از آن بیشتر مناسب بیمارانی است که تحت برنامه‌های درمانی سرپایی هستند.

مزیت استفاده از ایمپلنت نالتروکسان در برابر قرص و آمپول این است که همواره مقدار ثابتی از دارو وارد بدن می‌شود و بیمار دیگر نگران فراموشی و یا قطع مصرف دارو نیست. همچنین استفاده از ایمپلنت باعث می‌شود بیمار بیشتر بر بهبودی خود تمرکز کند و از عود اعتیاد جلوگیری می‌کند.

در صورت استفاده از ایمپلنت نالتروکسان از یک تگ پوشیدنی پزشکی استفاده کنید و یا یک کارتی که در آن بیان شده است که از ایمپلنت نالتروکسان استفاده می‌کنید، همراه خود داشته باشید. هر ارائه‌دهنده خدمات پزشکی که شما را معالجه می‌کند، باید در جریان مصرف این دارو باشد.

آیا نالتروکسان اعتیادآور است؟

در برخی از روش‌های ترک اعتیاد با کمک دارو‌های جایگزین این احتمال وجود دارد که بیمار به داروی جایگزین وابسته شود و در واقع اعتیادش فقط از ماده‌ای به ماده دیگر تغییر کند. متادون یک نمونه از این داروها می‌باشد.

برخی از افرادی که از متادون درمانی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌کنند، به این ماده وابستگی و اعتیاد پیدا می‌کنند. به همین دلیل متادون و داروهای جایگزین مشابه، باید به صورت کاملاً نظارت شده توسط پزشک متخصص تجویز و مصرف شوند.

به خاطر بعضی از مشکلاتی که داروهای جایگزین ترک اعتیاد ایجاد می‌کنند، معمولاً این سوال که آیا نالتروکسان اعتیادآور است؟ توسط بیماران و یا همراهان و خانواده‌شان پرسیده می‌شود و همواره یکی از نگرانی‌های آن‌هاست. در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر، نالتروکسان اعتیادآور نیست. به این دلیل که مصرف آن هیچ‌گونه اثر سرخوشی و یا نشئگی ندارد. تنها کار نالتروکسان، جلوگیری از اثرات مصرف مواد مخدر و الکل برای کاهش وسوسه مصرف و احتمال خطر بازگشت به اعتیاد است.

تفاوت نالوکسان و نالتروکسان

نالوکسان و نالتروکسان هر دو مسدود‌کننده گیرنده‌های مواد مخدر هستند و از اثرات مواد افیونی در بدن جلوگیری می‌کنند. بنابراین تفاوت اصلی بین نالوکسان و نالتروکسان در واقع این است که نالوکسان فقط به عنوان پادزهر برای درمان مصرف بیش از حد مواد مخدر و اوردوز استفاده می‌شود، در حالی که نالتروکسان برای کمک به درمان اعتیاد بعد از سم‌زدایی و جلوگیری از عود اعتیاد تجویز می‌گردد.

نالوکسان نیز مانند نالتروکسان اعتیاد‌آور نیست. نالوکسان به صورت اسپری بینی،کپسول و آمپول در دسترس است، در حالیکه نالتروکسان به صورت قرص، آمپول و ایمپلنت تولید شده است.

آیا نالتروکسان اعتیاد را درمان می‌کند؟

اعتیاد بیماری پیچیده‌ای است که افراد بسیاری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بسیاری از بیماران معتاد برای آن که بتوانند در درازمدت به زندگی عاری از مواد مخدر و الکل ادامه دهند، به رویکرد درمانی جامعی شامل درمان دارویی و مشاوره نیاز دارند.

نالتروکسان یکی از داروهایی است که به بیماران معتاد به الکل و مواد مخدر در مدیریت ولع و میل غیرقابل کنترل به مصرف و پیشگیری از عود اعتیاد کمک می‌کند. برای آن که بیشترین فایده ممکن از مصرف نالتروکسان به دست بیاید، لازم است که اولاً بیمار در کنار مصرف دارو از مشاوره، آموزش و گروه درمانی اعتیاد نیز بهره‌مند شود و دوماً تحت نظر پزشک مجرب باشد.

نالتروکسون اعتیاد را درمان نمی‌کند، اما چنانچه این دارو در کنار بهره‌مندی از رویکردهای دیگر مصرف شود، احتمال موفقیت درمان ترک اعتیاد و پاک ماندن بیمار در درازمدت افزایش می‌یابد.

مصرف نالتروکسان در دوران بارداری و شیردهی

نالتروکسان برای استفاده در دوران بارداری در گروه C طبقه‌بندی می‌شود، به این معنی که خطر سقط جنین یا اثرات سوء بر جنین را نمی‌توان رد کرد. تحقیقات محدودی در رابطه با استفاده از نالتروکسون در دوران بارداری در دسترس است. مطالعات بر روی تولید مثل حیوانات اثرات سوء این دارو را نشان داده است.

پزشکان توصیه می‌کنند که اگر خانمی که برای درمان سوء‌مصرف مواد مخدر تحت درمان با نالتروکسان قرار دارد، باردار شود، در صورت توافق مادر و پزشک، درمان با نالتروکسون باید خاتمه یابد. برای درمان اختلال مصرف الکل در زنان باردار نباید نالتروکسان تجویز شود، مگر اینکه برای ترک مصرف حاد الکل ضروری باشد.

نالتروکسان در شیر مادر نیز وجود دارد و با توجه به اهمیت درمان مادر، لازم است در مورد قطع شیردهی یا قطع دارو توسط متخصص تصمیم‌گیری شود.

ترک اعتیاد با نالتروکسان در کلینیک پیام تندرستی

نالتروکسان درمان قطعی اعتیاد نیست، ولی به طور محسوس به منظور کنترل میل به مصرف مواد اعتیاد آور و کسب نتیجه مطلوب در مراحل ترک اعتیاد، در کنار روش‌های دیگر در کلینیک پیام تندرستی استفاده می‌شود.

کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی به عنوان بهترین مرکز نگهداری اعتیاد در تهران با کادری مجرب و روانپزشکان و روانشناسانی دلسوز و باتجربه، با بکارگیری آخرین متدهای درمانی و پرستاری شبانه‌روزی، آماده ارائه خدمات درمانی به شما عزیزان می‌باشد.

2.8/5 - (32 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : سم‌زدایی مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان