علت اعتیاد در زنان چیست و چرا به مصرف مواد گرایش پیدا می‌کنند؟

ترک اعتیاد در زنان
مدیرسایت
13 اکتبر 2021

اعتیاد یکی از انحرافات شایع در جهان است و متأسفانه سالانه جان بسیاری از افراد را می‌گیرد. در ایران آمار اعتیاد هم رو به افزایش است و آسیب‌ها و خسارت‌های زیادی را به جامعه و خانواده وارد می‌کند. پدیده اعتیاد در زنان می‌تواند از مشکلات فردی، خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی سرچشمه بگیرد.

اعتیاد به معنای عادت کردن و وابسته شدن به مواد طبیعی و یا مواد صنعتی است که در صورت اعتیاد به هر نوع از این مواد علائمی چون احساس نیاز شدید به دارو، وابستگی شدید به استعمال دارو و به‌غیراز وابستگی و علاقه، فرد دچار وابستگی روانی و جسمانی به مواد می‌شود و در صورت عدم دسترسی به دارو عوارض شدیدی را تجربه خواهد کرد و از هر طریق اقدام به تهیه مواد می‌کند که در این شرایط بهترین رواشناس ترک اعتیاد می تواند کمک زیادی به فرد کند.

نوع مواد مخدر هم به میزان وابستگی آن وابسته است. مواد مخدر شامل سیگار، حشیش، مرفین، ال اس دی، تریاک، هروئین، متادون و ماری جوانا و… است. امروزه بعضی از موادها را با ترکیبات شیمیایی می‌سازند و آن‌ها را با اسامی جدیدی وارد بازار می‌کنند که یکی از آن‌ها قرص شادی آور به نام اکستازی یا آمفتامین است. سیگار هم یک نوع مواد مخدر به‌حساب می‌آید هرچند که در برخی از جوامع آن را به‌عنوان مواد نمی‌دانند. یکی از مشکلات دیگر در رابطه با سیگار این است که افراد در هر جایی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. تقریباً اکثر افراد جامعه سیگار می‌کشند و طبق آمار ۹۵ درصد افراد سیگاری توانایی اعتیاد به مواد مخدر را دارند و اکثراً افراد معتاد قبل از اعتیاد سابقه مصرف سیگار را داشته‌اند.

انواع اعتیاد در زنان

علل اعتیاد زنان بر اساس آمار، زنان و مردان در یک سری از موارد تفاوت‌هایی را دارند. مردان بیش‌تر به سمت الکل می‌روند و زنان معتاد اکثراً قرص مصرف می‌کنند هرچند که امروزه زنان هم روی به الکل می‌آورند. بعضی از محققان اظهار می‌کنند که زنان نسبت به مردان، نسبت به درد حساس‌تر هستند و ممکن است دچار دردهای شدید و مزمن‌تری نسبت به مردان شوند و برای کم‌تر کردن یا رفع درد از هروئین یا تریاک استفاده کنند.

گونه‌ های اعتیاد زنان را در این بخش توضیح می‌دهیم. الکل یکی از شایع‌ترین مواد مصرفی در بین مواد است و در گذشته طبق آمار، ۲۰ درصد مردان الکلی بودند، و این در صورتی بود که ۷ درصد از زنان به الکل اعتیاد داشتند. اما امروزه آمار زنان الکلی هم بالا رفته است. زنان نسبت به مردان اندام لاغرتری دارند و اثربخشی الکل در این‌گونه از زنان بیش‌تر است و باعث سرطان سینه، بیماری قلب و کلیه و در نهایت سکته کردن می‌شود.

این روزها مصرف ماری‌جوانا مثل آب خوردن است و به‌راحتی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد به غیر از آن‌که نوجوانان به سمت سیگار می‌روند و بسیار نرمال است از سویی دیگر، انتخاب نادرست ماریجوانا برای تفریح است. زنانی که ماریجوانا مصرف می‌کنند بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر وحشت‌زدگی و اختلال دل‌واپسی و نگرانی هستند. ترک ماری جوانا سختی ها و پیچیدگی های مختلفی دارد که نیازمند کمک حرفه ای است.

علل گرایش زنان به مواد مخدر

در جامعه امروزی ممکن است دلایل مختلفی از علل گرایش زنان به مواد مخدر باشد. از مهم‌ترین علت اعتیاد در زنان به مواد مخدر کنجکاوی و هیجان خواهی در دوران نوجوانی می‌تواند باشد. در این دوره خاص و بحرانی در تلاش برای یافتن واقعیت‌های ناشناخته به سمت اعتیاد روی می‌آورند.

از عوامل مؤثر در گرایش زنان به اعتیاد به مواردی همچون طلاق، اختلافات خانوادگی، به‌خصوص اعتیاد یکی از اعضای خانواده و زنان متأهلی که اعتیاد خود را در نتیجه اعتیاد همسر تجربه می‌کنند و در این اعتیاد، زنان قربانی شرایط دشوار زندگی خود می‌شوند که در این صورت کودکان این افراد به دلیل اعتیاد پدر و مادر خود نیز دچار اعتیاد می‌شوند، می‌توان اشاره کرد.

شیوه تربیت پدر مادر تأثیر بسزایی در شکل‌گیری تربیت از جمله اجتماعی، عاطفی، اخلاقی و… آن فرزند دارد. اکثر پدر و مادرانی که به‌خصوص به دختران خود سخت می‌گیرند و نسبت به خواسته‌های فرزند خود بی‌توجه هستند آن‌ها را برای این‌گونه ناهنجارها مستعد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک اعتیاد اکسی کدون چیست؟

 

مصرف مواد مخدر زنان

 

بر هم خوردن رابطه عاشقانه یا به زبانی دیگر شکست عشقی باعث غم و ناراحتی و افسردگی می‌شود و فرد را مستعد مواد می‌کند. ازهم‌گسیختگی خانواده یکی از مهم‌ترین علل اعتیاد در زنان بوده و آمارها نشان می‌دهند، زنانی که طلاق می‌گیرند بعد از طلاق نسبت به آینده خود بسیار افسرده و ناامید می‌شوند و حتی فرزندان دخترشان بعد از طلاق پدر و مادر، از مدرسه فرار می‌کنند و وارد مسیرهای اشتباه می‌شوند و نتیجه آن اعتیاد به مواد مخدر است.

پارتی‌های شبانه نیز چه برای دختر و چه پسر تأثیر زیادی برای روی آوردن به مواد دارد، در این نوع از پارتی‌ها فضا برای کشیدن مواد و نوشیدن الکل وسوسه‌برانگیز است و فرد با یک‌بار امتحان کردن و با نداشتن جنبه کافی در دام اعتیاد می‌افتد. این مورد را می‌توان به‌عنوان بارزترین دلیل اعتیاد خانم‌ ها برشمرد. ترک الکل در مواردی که وابستگی شدید باشد، موردی است که نیازمند کمک حرفه ای یک کلینیک و پزشک است.

 

کلینیک پیام تندرستی بهترین مرکز ترک پتیدین به همراه پزشکان متخصص در طول درمان کنار شماست.

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۲۲۲۴۱

 

تاثیرات مخرب اعتیاد بر خانم‌ها

یکی از تأثیرات مخرب در اعتیاد زنان، استرس و خلق‌وخوی منفی است که با مصرف مواد این حالت‌ها را بدتر می‌کند و همچنین می‌توانند دچار بیماری‌های جنسی و جسمی نیز بشوند.

تاثیر مخرب اعتیاد بر زندگی شخصی

زنان متأهلی که شوهران معتاد دارند اکثراً به دلایل شرایط سخت زندگی روی به مواد می‌آورند که این خود یکی از دلایل اعتیاد به مواد مخدر در زنان است که تأثیرات مخرب آن جدای از خود بر فرزندانشان است. یکی از تأثیرات منفی نه‌تنها فرزندانشان معتاد می‌شوند، بلکه اعتیاد می‌تواند مانع بزرگی در ازدواج دخترشان باشد.

تأثیر مخرب اعتیاد بر ظاهر خانم ها

اعتیاد باعث لاغری، بی‌اشتهایی، توهم و بیماری‌های روانی زیادی برای مرد و زن می شود و جنسیت باعث کم یا بیشتر شدن این حالت‌ها نمی‌شود.

اعتیاد در دختران نوجوان

همان طور که اشاره شد یکی از دلایل اعتیاد نوجوانان کنجکاوی و تفریح است و نداشتن آگاهی لازم باعث به دام افتادن نوجوانان بسیاری شده است و دیگر دلایل اعتیاد پدر و مادر در خانواده است که فرزند در آینده خود نیز دچارش می‌شود. والدین نخستین کسانی هستند که شخصیت فرزندان را شکل می‌دهند و بسیاری از والدین تصور می‌کنند اعتیاد برای افراد خاصی است و این غفلت باعث معتاد شدن نوجوانان بسیاری شده است به همین دلیل برای جلوگیری از اعتیاد خانواده باید اقداماتی را انجام دهند تا از اعتیاد دختران شان پیشگیری شود.

نقش خانواده در اعتیاد نوجوانان

نقش خانواده در اعتیاد نوجوانان در این است که به فرزند خود کمک کنند تا اعتمادبه‌نفس بالاتری داشته باشند و رابطه خود را با آن‌ها نزدیک‌تر کنند. مهم‌ترین آن‌ها آرامش در خانواده و دوری از تنش است و بهتر است به فرزند خود نه گفتن و مقاومت در مقابل خواسته‌های دیگران را بیاموزیم. برای درمان اعتیاد خانم‌ ها می‌توانید به کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان