رایج ترین بیماری های اعصاب و روان در بین افراد معتاد چیست؟

رایج ترین بیماری های اعصاب و روان
مدیرسایت
30 مارس 2020

در دنیایی زندگی می‌کنیم که اهمیت دادن به سلامت روح و روان مانند سلامت جسمانی از اهمیت زیادی برخوردار شده است. همه ما می‌دانیم که ناراحتی اعصاب ریشه بسیاری از بیماری هاست. امروزه بیماری های اعصاب و روان شایعی وجود دارند که تهدید جدی برای سلامت انسان ها و جامعه محسوب می‌شوند. بیماری های اعصاب انواع مختلفی دارند که امروز می‌خواهیم به بررسی رایج ترین بیماری های اعصاب و روان خصوصا در میان افراد مبتلا به اعتیاد بپردازیم که درمان باید زیر نظر روانپزشک ترک اعتیاد صورت گیرد. پس در ادامه همراه کلینیک اعصاب و روان پیام تندرستی بمانید.

از کجا بفهمیم بیماری ناراحتی اعصاب داریم

نام انواع بیماری های روانی

برخی متخصصان و پزشکان بر این باورند که تعداد بی شماری از بیماری ‌های اعصاب و روان وجود دارند که خود فرد بیمار از آنها مطلع نیست. پس بهتر است ابتدا اسامی بیماری های اعصاب و روان شناسایی شوند و در صورت وجود نشانه های مرتبط برای درمان اقدام شود. در اینجا لیستی از بیماری های روانی و عصبی را برایتان آورده‌ایم.

  • اختلالات خلقی
  • اختلالات اضطرابی
  • اختلالات روان‌پریشی
  • اختلالات شبه جسمی
  • اختلالات رشد عصبی
  • اختلالات روان پریشانه (سایکوتیک)
  • اختلال دوقطبی و اختلالات مرتبط با آن
  • اختلالات افسردگی
  • اختلال وسواسی
  • اختلال خوردن
  • اختلال انطباقی
  • اختلالات جنسی
رابطه بین بیماری های روانی و اعتیاد چیست

رابطه تنگاتنگی میان بیماری های روانی و اعتیادهای مختلف وجود دارد. در ادامه به بررسی این رابطه می‌پردازیم و متوجه می‌شویم که چرا برخی افراد مبتلا به بیماری های روانی به کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند.

رابطه میان بیماری های روانی با اعتیاد چیست؟

اثر مواد مخدر بر عملکرد سیستم عصبی و مغز غیر قابل انکار است. بین بیماری روانی و اعتیاد رابطه معناداری وجود دارد. بسیاری از بیماران اعصاب و روان از مواد اعتیادآور استفاده می‌کنند و به همان نسبت بسیاری از افراد معتاد نیز مبتلا به اختلالات روانی هستند. مصرف مواد مخدر بیماری های زیادی نظیر اختلالات خلقی، اضطرابی، تفکری و اختلال ضد اجتماعی را به همراه دارند. از آنجایی که افراد مبتلا به اعتیاد آسیب پذیر تر از افراد عادی هستند در نتیجه کوچکترین اتفاقات ممکن است باعث ایجاد حملات عصبی و اضطرابی در آن‌ها شود.

به یاد داشته باشید که بیماری ‌های روانی به خودی خود می‌توانند زمینه سوء مصرف مواد اعتیادآور شوند. گاهی افراد مبتلا به اختلالات روانی برای رسیدن به آرامش و رهایی از احساسات بد به خود درمانی با مصرف مواد اعتیاد آور روی می‌آورند. پس طبیعی است که روان درمانی بخشی از فرآیند ترک اعتیاد را تشکیل بدهد.

رایج ترین بیماری های اعصاب و روان کدامند؟

در میان انواع بیماری های عصبی و روانی برخی از آنها شایع تر می‌شوند. این شیوع گاهی به دلیل شرایط اجتماع، فرهنگ جامعه، اتفاقات محیطی و مواردی از این قبیل اتفاق می‌افتد. موارد زیر رایج ترین بیماری هایی هستند که بر پایه مشکلات اعصاب و روان به وجود می‌آیند.

  • افسردگی
  • اختلالات خورد و خوراک
  • بیش فعالی
  • اختلال کم توجهی
  • اضطراب
خطرناک ترین بیماری های اعصاب و روان در بین افراد معتاد

افسردگی و اختلالات روانی شایع ترین بیماری هایی هستند که بیشتر در میان افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر دیده می‌شود. مصرف انواع مخدر ها اثرات تخریبی روی مغز و روان افراد می‌گذارد. به همین دلیل روانشناسی ترک اعتیاد یکی از مراحل درمانی بسیار مهم در کنار سم زدایی جسمانی بیمار به حساب می آید.

خطرناک ترین بیماری های اعصاب و روان

بیماری های روانی خطرناک شامل انواع مختلفی است که هر کدام به نوعی سلامت روان را به خطر می‌اندازند. اگر شما هم به دنبال خطرناک ترین بیماری‌های اعصاب و روان هستید باید بگوییم که همه بیماری‌هایی که شدت پیدا کنند و زندگی یا تفکر فرد را تحت تاثیر قرار بدهند می‌توانند خطرناک باشند. بیماری های اعصاب و روان دقیقا مانند بیماری های جسمی هستند و اگر برای درمان آنها به موقع اقدام شود جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

بیماران اعصاب و روانی که گرفتار اعتیاد به مواد مخدر هستند به مراتب آسیب پذیر ترند. در نتیجه ممکن است بر اثر بیماری های روحی و روانی صدمات جدی به خود یا اطرافیان وارد کنند. به همین منظور در بیشتر جلسات گروه درمانی اعتیاد به بررسی ریشه بیماری ها پرداخته می‌شود و بیمار را از لحاظ ذهنی درمان می‌کنند.

بهترین درمان بیماری اعصاب و روان

بهترین درمان برای بیماری اعصاب و روان چیست؟

بیماری های اعصاب و روان ناشی از اختلالاتی هستند که در تنظیم مواد شیمیایی مغز ایجاد می‌شوند. در این واکنش‌ها برخی از مسیر های عصبی که مانند مدارهای الکتریکی عمل می‌کنند، کارایی خود را از دست می‌دهند. با مصرف دارو و یا انجام درمان‌های مشاوره سیستم اعصاب و مدارهای الکترونیکی آن کار طبیعی خود را بدست می‌آوردند و بدنبال آن بیمار احساس کاهش اضطراب، افسردگی، افکار مزاحم، کاهش توهم، بهبودی خواب و اشتها را بدست می‌آورد. یکی از بهترین روش ها استفاده همزمان از درمان های دارویی و غیر دارویی است.

درمان دارویی سرخود فرد را گرفتار اعتیاد به قرص های مصرفی کند. ریتالین یکی از همین داروها برای درمان افسردگی است که اعتیاد آور بوده و اگر بیمار بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف قرص ریتالین کند مجبور به گذراندن دوره ترک ریتالین خواهد شد. در بیمارستان ترک اعتیاد پیام تندرستی مختصصین باتجربه ای فعالیت می‌کنند که دقیقا متناسب با شرایط هر بیمار، بهترین برنامه درمانی را برای او در نظر می گیرند. شما هم می‌توانید برای گرفتن مشاوره های بیشتر با شماره 22222247-021 تماس بگیرید.

2.9/5 - (7 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : روانپزشکی
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان