آشنایی با روش های ترک اعتیاد

بهترین روش ترک اعتیاد کدام است
مدیرسایت
1 فوریه 2020

همه ما به این موضوع آگاهیم که ترک اعتیاد به هر نوع ماده مخدر یا هرگونه عادت غلط، جزو یکی از دشوار ترین کارهاست؛ اما چناچه فرد مبتلا به اعتیاد تصمیم قلبی به این کار بگیرید روش های زیادی برای ترک وجود دارد. این روش ها می توانند زندگی خود فرد و عزیزانش را نجات بدهند. رسالت امروز ما در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی تهران ، آشنایی با روش های ترک اعتیاد برای همه عزیزانی است که می خواهند از این بلای نفرت انگیز رهایی یابند. پس در این مقاله همراه ما باشید تا با هم بهترین روش های ترک اعتیاد را بشناسیم.

انواع روش های ترک اعتیاد را بشناسیم

ترک اعتیاد روش های زیادی دارد که بسته به نوع مخدر مصرفی می تواند متفاوت باشد. اینکه فرد بیمار سخت ترین یا ساده ترین روش را انتخاب کند مهم نیست؛ بلکه هدف اصلی انتخاب بهترین روش ترک اعتیاد بدون بازگشت است که بیمار پس از گذراندن این دوره سخت دوباره به وضعیت اولیه خود بازنگردد. 4 روش اصلی برای ترک اعتیاد وجود دارد که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم.

 

روش های ترک اعتیاد در منزل

1-ترک اعتیاد به روش ناگهانی یا سقوط آزاد

معمولا در این روش با قطع ناگهانی ماده مخدر به بدن بیمار شوک وارد می کنند و با روش هایی مانند بستن فرد به تخت، او را از مصرف باز می دارند. این روش نه تنها روش مطلوبی به حساب نمی آید بلکه در اعتیاد به برخی مواد مخدر باعث مرگ فرد مبتلا به سوء مصرف ماده مخدر نیز می شود. معمولا افراد در اولین فرصت بعد از رهایی از این شرایط دوباره به مصرف مخدر روی می آورند و بیماری درمان نمی شود.

2-ترک اعتیاد به روش تدریجی

یکی از بهترین و اصولی ترین روش های ترک اعتیاد همین روش کنار گذاشتن تدریجی مواد مخدر است. در این روش با کمک افراد متخصص دوز مخدرهای دریافتی به مرور کاهش یافته از میزان آن کم می شود. بعد از گذشت مدت زمان مورد نیاز بدن فرد سم زدایی شده و به ترک اعتیاد کامل می رسد. احتمال موفقیت درمان ترک اعتیاد بدون بازگشت در این روش بسیار بالاست.

بهترین روش های ترک اعتیاد برای رهایی

3-ترک اعتیاد با روش های روان درمانی

اعتیاد از دلایل مختلفی نظیر افسردگی، ترد شدن فرد از خانواده و جامعه، شکست های زندگی و موارد دیگر نشأت می گیرد. در همه این موارد لازم است که فرد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر ابتدا به این باور قلبی برسد که باید مصرف ماده مخدر را کنار بگذارد. همیشه کلینیک های روانپزشکی ترک اعتیاد بهترین مکان برای ترک به حساب می آیند زیرا در کنار روش های دیگر از روان درمانی و مشاوره نیز استفاده می کنند. روانشناس در کنار پرداختن به علل و ریشه‌ های اعتیاد، به بیمار می‌ آموزد چگونه از وسوسه‌ های فکری و تمایل برای مصرف دوباره مواد جلوگیری کند.

4-ترک اعتیاد با داروهای کمکی

در برخی موارد برای ترک اعتیاد از دارو هایی که اثرات شبیه مواد افیونی دارند، استفاده می شود. شایع ترین داروهای ترک اعتیاد متادون و قرص ب2 هستند که هردوی این دارو ها به خودی خود اعتیادآور بوده و به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند. درمان های دارویی تنها در صورتی که تحت نظر پزشک و در کنار روش‌ های روان درمانی استفاده شود می تواند مفید باشد.

برای درد خماری چه باید کرد

بهترین روش های ترک اعتیاد کدامند؟

علاوه بر اینکه روش تدریجی و کنار گذاشتن آهسته مواد مخدر یکی از اصولی ترین روش هاست اما معمولا به تنهایی جواب نمی دهد. درواقع می توان گفت که بهترین انتخاب، این است که همه روش ها در کنار هم و تحت نظر کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد به کار گرفته شوند. فرقی ندارد که ترک الکل است یا ترک مواد مخدر سنگین مثل هروئین، مهم این است که باید در کنار تمامی روش ها حتما از گزینه روان درمانی و جلسات مشاوره گروهی برای ترک اعتیاد استفاده شود. این کار انگیزه فرد بیمار را بالا برده و می تواند به اثر گذاری فرآیند ترک اعتیاد کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: ترک اعتیاد شیره تریاک چند روز طول می کشد؟

 

ساده ترین روش های ترک اعتیاد

همیشه روش های خانگی جذاب ترین و ساده ترین روش ها هستند. در درمان ترک اعتیاد به مواد مخدر هم روش هایی هستند که می توانند به روند درمان در کلینیک کمک کنند. این روش ها علاوه بر کمک به سم زدایی و پاکسازی بدن می توانند باعث کاهش درد و علائم خماری شوند.

روش های ترک اعتیاد برای زندگی سالم

در حین ترک اعتیاد چه بخوریم؟

داشتن یک رژیم غذایی صحیح در کنار مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل ها نقش موثری در بهبود شرایط بیمار در حال ترک اعتیاد دارد. قرار دادن سبزیجات، امگا 3، مایعات فراوان و ویتامین های گروه ب به شدت می توانند در فرآیند ترک به بیمار کمک کنند. پروتئین ها جزو موادی هستند که هورمون های خلق و خو را به تعادل می رسانند و طبیعتا برای ترک مواد مخدر با دوز بالا مانند ترک حشیش بسیار مناسبند. در این میان باید یک سری غذاها از لیست رژیم غذایی کسانی که در حال ترک مواد مخدر هستند، حذف شود. الکل، نوشیدنی های گازدار، خوراکی های محرک و مواد قندی از این دسته اند.

برای درد خماری هنگام ترک اعتیاد چه باید کرد؟

معمولا بیماران مبتلا به اعتیاد از درد های خماری می هراسند و همیشه این سوال برایشان به وجود می آید که چگونه باید درد خماری را کاهش بدهند. نشانه های خماری پس از مصرف هر ماده مخدر می تواند متفاوت باشد اما مهم ترین چیزی که می تواند در کاهش درد خماری و علائم آن موثر باشد تغذیه مناسب است. نوشیدن مایعات و مواد مغذی همچون فروکتوز، ویتامین ها، آمینو اسید ها و مواد معدنی است که به شکسته شدن مواد سمی کمک می کند و می تواند واکنش منفی بدن به مواد شیمیایی خصوصا در مشروبات الکلی را کاهش بدهد. بهترین خوراکی ها برای کاهش درد خماری عبارتند از:

  • چای زنجبیل یا نعنا
  • آب طبیعی سیب
  • آب نارگیل
  • تخم مرغ
  • سوپ میسو و سوشی
  • جوی دوسر
  • عسل
انواع روش های ترک اعتیاد سیگار

البته برخی غذاها هم می توانند علائم خماری را تشدید کنند. به خاطر داشته باشید که در این دوره بهتر است از خوردن غذا های چرب، الکل و مرکبات ترش اجتناب کنید.

اگر شما هم به دنبال بهترین روش برای درمان ترک اعتیاد هستید می توانید به مرکز تخصصی ترک اعتیاد پیام تندرستی مراجعه کنید یا با شماره 02122222241 تماس بگیرید. مشاورین ما تلاش می کنند تا با توجه به میزان مخدر مصرفی، طول دوره مصرف و شرایط بیمار، بهترین روش ترک اعتیاد را در اختیارتان قرار بدهند.

3.8/5 - (5 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان