پیام تندرستی > ترک اعتیاد لورازپام

ترک اعتیاد لورازپام

ترک اعتیاد لورازپام

لورازپام (آتیوان) دارویی با قدرت اعتیادآوری بسیار بالا است و به دلیل سریع‌الاثر بودن و ایجاد وابستگی شدید غالباً برای دوره‌های طولانی‌تر از چند ماه متوالی تجویز نمی‌شود. پزشکان لورازپام را حداکثر برای یک دوره چهار ماهه تجویز می‌کنند. اگر بیمار بیشتر از دوره تجویز شده توسط پزشک دارو را مصرف کند، به آن وابستگی جسمی و ذهنی پیدا می‌کند و هرچه سریع‌تر باید برای ترک اعتیاد لورازپام به مراکز تخصصی درمان اعتیاد مراجعه نماید.

بستری
1
- تماس با کلینیک. - پرزنت بیمار توسط پذیرش و ارائه توضیح روند درمان. - هماهنگی جلسه با روانشناس مجموعه به منظور ارائه مشاوره رایگان به بیمار. - توضیح روند درمان به بیمار در جلسه رایگان مشاوره.
روند درمان
2
روند درمان ترکیب دو روش دارو درمانی و روان درمانی است. حداقل طول دوره درمان از 2 تا 3 هفته (10 تا 21 روز) است که مدت زمان آن با توجه به وضعیت بیمار، میزان دوز مصرفی و نوع ماده ای که مصرف می شود، تعیین خواهد شد.
سرویس ها
3
اتاق های 1 تخته و 2 تخته در کلینیک در نظر گرفته شده است که دارای کمد و یخچال هستند. صبحانه، ناهار و شام سرو می شود. امکان حضور همراه در اتاق های یک تخته فراهم است و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت رایگان وجود دارد.
سم زدایی
4
سم زدایی با توجه به نوع اعتیاد و مواد مصرفی انجام می شود. روانپزشک بعد از اتمام دوره درمان نیز بیمار را فالو می کند و همچنین به جهت بهبود اختلالات روانشناسی ناشی از مصرف مواد در کنار ترک اعتیاد، روانکاوی با حضور روانشناس انجام می شود.
ترخیص
5
کارهای ترخیص بیمار بعد از اتمام دوره درمان و در صورت منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار از نظر روحی و فیزیکی با تایید پزشک متخصص انجام می شود. بعد از ترخیص نیز با توجه به نیاز بیمار جلسات مشاوره و روانکاوی با روانپزشک ادامه خواهد داشت.

 

درمان اعتیاد به قرص لورازپام

هرچند لورازپام (آتیوان) داروی بسیار قوی و اعتیادآوری است که ترک آن غالباً نیاز به درمان تخصصی دارد، خوشبختانه این دارو معمولاً واکنش رضایت‌بخشی به درمان نشان می‌دهد. شکی نیست که لورازپام تغییراتی را در مغز ایجاد می‌کند که اثر آن‌ها روزها، هفته‌ها یا حتی بیشتر دوام دارد، به همین دلیل است که برای درمان اعتیاد به لورازپام باید به متخصص مراجعه کرد. یک برنامه ترک اعتیاد خوب علاوه بر متوقف کردن مصرف داروی اعتیادآور باید به بیماران کمک کند که اعتیاد به مواد یا داروهای دیگر را هم ترک کنند، چرا که اعتیاد به لورازپام و بنزودیازپین‌ها به ندرت به تنهایی رخ می‌دهد. اعتیاد به این داروها غالباً همراه با اعتیاد به الکل و مواد مخدر است و درمان اعتیادهای همزمان موقعیت پیچیده‌ای را ایجاد می‌کند.

درمان تخصصی و مشاوره برای ترک اعتیاد به لورازپام

تمام اعتیادها مانند هم نیستند و شرایط تمام معتادان نیز یکسان نیست. برای مثال بیمار معتاد به قرص لورازپام یا نوع دیگری از بنزودیازپین‌ها با همان تجربه‌ها یا نیازهای بیمار معتاد به الکل یا مواد مخدر روبه‌رو نمی‌شود. مراکز ترک اعتیاد معتبر برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن به این نکته توجه می‌کنند که تمام اعتیادها را نمی‌توان به یک روش درمان کرد.

کلینیک پیام تندرستی مرکزی مجهز و پیشرفته برای درمان اعتیاد به مواد مخدر و الکل است که خدمات درمان بستری را به بیماران دچار اعتیاد لورازپام و مواد دیگر ارائه می‌دهد. علاوه بر درمان بستری خدماتی همچون درمان سرپایی، مشاوره خانواده و مراقبت بعد از ترک اعتیاد نیز به بیماران ارائه می‌شود.

نخستین گام برای درمان اعتیاد به لورازپام ارزیابی وضعیت بیمار و تعیین لزوم انجام سم زدایی بدن از مواد اعتیادآور است. اگر بیمار به سم زدایی نیاز داشته باشد، متخصص سطح مراقبت از او را در دوران سم زدایی تعیین می‌کند. سم زدایی دارویی تحت نظر پزشک مولفه مهمی در درمان اعتیاد به لورازپام است، چون اگر پزشک بر روند درمان نظارت نداشته باشد، سم زدایی می‌تواند خطرناک باشد یا حتی به مرگ بیمار منتهی شود. قطع مصرف قرص لورازپام موجب بروز علائمی می‌شود که دامنه آن‌ها از سردرد و حالت تهوع تا تشنج و روان‌پریشی متغیر است، بنابراین نظارت پزشک برای حفظ راحتی و جان بیمار ضروری است.

بستری شدن در مراکز بازتوانی برای ترک اعتیاد به لورازپام

اگر خود یا یکی از نزدیکانتان از اعتیاد به لورازپام رنج می‌برید، حتماً سوالات بیشماری درباره درمان ترک اعتیاد به لورازپام دارید. موارد زیر سوالات مشترک بسیاری از بیماران است:

ترک اعتیاد قرص لورازپام واقعاً به درمان بستری نیاز دارد؟

در جواب این سوال باید گفت که اگر به قرص لورازپام یا دیگر داروهای متعلق به خانواده بنزودیازپین‌ها اعتیاد دارید، درمان بستری احتمالاً بهترین گزینه خواهد بود، چون علائم ناشی از قطع مصرف لورازپام، از قبیل تشنج، روان‌پریشی و کما ممکن است بسیار شدید یا حتی مرگبار باشد. بسیاری از برنامه‌های ترک اعتیاد بستری در کلینیک پیام تندرستی شامل سم زدایی دارویی می‌شود، پزشک بر فرآیند درمان نظارت دارد و علائم بیمار را به حداقل می‌رساند تا درمان به طور مستمر و بدون مشکل انجام شود.

همچنین درمان بستری بهترین گزینه برای افرادی است که دچار اعتیاد همزمان به چند ماده هستند یا از مشکلات روانی دامن زننده به اعتیاد رنج می‌برند. هر دو حالت یعنی اعتیاد همزمان به مواد دیگر و ابتلا به اختلال‌های روانی معمولاً درباره بیماران معتاد به لورازپام صدق می‌کند.

در درمان بستری چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

در طول درمان بستری در کلینیک پیام تندرستی طیف وسیعی روش‌های درمانی و خدمات مراقبتی و حتی خدمات هتلینگ در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.

در ابتدا برنامه‌های درمانی مختص بیمار زیر نظر پزشک متخصص آغاز می‌شود و در کنار آن بیمار مهارت‌های زندگی بدون مصرف لورازپام یا مواد دیگر را در جلسات روان‌درمانی آموزش می‌بیند. عناصر مختلف درمان بستری برای ترک سوءمصرف لورازپام می‌تواند شامل گروه درمانی، مشاوره فردی و در صورت نیاز برنامه‌های درمانی دیگر مانند سکس‌تراپی نیز باشد.

درمان کامل اعتیاد به لورازپام چقدر طول می‌کشد؟

یک برنامه جامع بستری برای ترک کامل وابستگی به لورازپام در بیشتر موارد بین ۳۰ تا ۹۰ روز طول می‌کشد. اگر چه این زمان برای افراد مختلف با توجه به مدت زمان وابستگی و دوز مصرفی لورازپام متفاوت است.

مرکز ترک اعتیاد در نزدیکی محل سکونت باشد یا بهتر است برای درمان به مراکز دور از محل سکونت یا حتی شهرهای دیگر مراجعه کنم؟

برای افرادی که درباره مکان بستری و توانبخشی می‌خواهند تصمیم بگیرند، بسیاری از متخصصان سفر و دور شدن از محل سکونت را توصیه می‌کنند. این دور شدن از محل سکونت مفید است زیرا فرد را از محیط‌های روزمره که در آن مواد اعتیادآور را مصرف می‌کرده، دور می‌کند، این بدان معنا است که فرد از محرک‌های محیطی و افرادی که او را به مصرف دوباره لورازپام سوق می‌دهد نیز دور می‌شود.

تفاوت درمان سرپایی با درمان بستری

سوال بعدی این است که درمان سرپایی چه تفاوتی با درمان بستری دارد؟ اگر قصد دارید درمان اعتیاد لورازپام را شروع کنید یا به یکی از نزدیکانتان کمک کنید، حتماً باید از تفاوت‌های این دو روش اطلاع داشته باشید. درمان سرپایی گاهی بخشی از برنامه جامع ترک اعتیاد است که بعد از درمان بستری فشرده‌تر در کلینیک ترک اعتیاد شروع می‌شود و گاهی به تنهایی درمان اصلی محسوب می‌شود.

شاید به نظر برسد که تفاوت اصلی بین درمان بستری و سرپایی به محل اقامت بیمار در طول درمان مربوط می‌شود، این که بیمار مجبور است در کلینیک اقامت کند یا می‌تواند در طول درمان در خانه‌اش باشد. اما تفاوت‌های دیگری نیز بین این دو روش وجود دارد.

درمان سرپایی برای اعتیادهایی مفید است که شدید یا مزمن نیستند، اما این روش برای بیمارانی که مقدار مصرف قرص لورازپام بالایی دارند، ایده‌آل نیست. بیماران در درمان سرپایی در جلسات مشاوره فردی و گروهی شرکت می‌کنند و برای مدیریت مصرف دارو به روانپزشک مراجعه می‌کنند.

تصمیم درباره مناسب بودن درمان سرپایی یا بستری بر مبنای ترکیب پیچیده‌ای از عامل‌های مختلفی همچون شدت اعتیاد، ابتلا به اختلال‌های روانی و نوع پروتکل سم زدایی مورد نیاز اتخاذ می‌شود.

مشاوره فردی و گروهی

شرط موفقیت برنامه‌های درمان ترک اعتیاد به داروهایی مانند لورازپام این است که از دو مولفه، یعنی مشاوره فردی و مشاوره گروهی در این برنامه‌ها استفاده شود. بهره‌گیری از ترکیبی از مشاوره فردی و مشاوره گروهی زیربنای اصلی ارائه خدمات جامع درمان ترک اعتیاد به موادی مانند لورازپام در مراکز معتبر است.

در کلینیک پیام تندرستی بیماران در جلسات مشاوره فردی به طور خصوصی با متخصصین سلامت روان گفتگو می‌کنند تا به این ترتیب به بینش و شناخت بهتری از خود و وضعیتشان برسند. بیماران در جلسات مشاوره گروهی بهره‌گیری از مهارت‌های ارتباطی و مقابله‌ای را که به تازگی یاد گرفته‌اند، شروع می‌کنند و همچنین از تجارب همتایان خود و افرادی که در شرایط مشابه قرار دارند، استفاده می‌کنند تا هر چه قوی‌تر و مصمم‌تر در جاده سلامتی قدم بردارند.

مدیرسایت
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان