در جلسات گروه درمانی اعتیاد چه موضوعاتی بیان می شود؟

گروه درمانی ترک اعتیاد چیست؟
مدیرسایت
17 فوریه 2020

امروزه متخصصین سعی می کنند تا در هر زمینه درمانی بهترین و جدید ترین درمان ها را برای بیماران با بیماری های مختلف در پیش بگیرند. گروه درمانی یکی از روش هایی است که جدیدا روانشناسان برای درمان های مختلف به استفاده از این روش و اثر بخشی آن تأکید دارند. امروز می خواهیم در مورد مباحث گروه درمانی اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی صحبت کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا با جذابیت های این روش جدید و کاربردی بیشتر آشنا شوید.

گروه درمانی ترک اعتیاد چیست؟

پیش بررسی تاثیرات روش گروه درمانی بر روی ترک اعتیاد این سوال مهم به وجود می آید که گروه درمانی ترک اعتیاد چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که گروه درمانی یکی از روش‌های روان درمانی است که توسط بهترین روانشناس ترک اعتیاد در کلینیک معتبر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تشکیل جلسات گروه درمانی به یک روان درمانگر و حداقل دو بیمار نیاز است.

فواید مباحث گروه درمانی اعتیاد

پویایی افراد حاضر در گروه و همچنین بالا رفتن انگیزه فرد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر جزو مهم ترین مزیت هایی است که در روش درمانی گروهی به خوبی لمس می شود. قرار گرفتن در گروه افرادی که مشکلات مشابه را دارند باعث ایجاد یک حالت حمایتی در فرد می شود و در نتیجه آن مسائل فردی راحت تر بازگو می شوند. این روش به بیماران اجازه می دهد که راحت تر به حل مشکلات خود بپردازند. معمولا از این روش در جلسات مشاوره و روانشناسی نیز استفاده می شود.

انواع روش های گروه درمانی

مدل‌ های بسیاری از گروه درمانی وجود دارد اما اکثر آن ‌ها را می ‌توان بر اساس دو رویکرد زیر دسته بندی کرد.

1-گروه درمانی مبتنی بر آموزش

2-گروه درمانی‌ مبتنی بر درمان

از آنجایی که در هر دوی این روش ها فرد برای ترک مخدر مصرفی یا رفتار های ناهنجاری که به آن اعتیاد دارد، آماده می شود به همین دلیل روش گروه درمانی برای عادت های غلط به شدت موثر است.

فواید گروه درمانی برای درمان و ترک اعتیاد چیست؟

خود تعریف اصلی روش گروه درمانی حاکی از انواع فواید آن برای بیماران است. اگر بخواهیم فواید روش های درمانی گروهی را جزیی تر بررسی کنیم به موارد زیر می رسیم.

انواع گروه درمانی ترک اعتیاد

1- مهم ترین چیزی که معمولا در بیماران مبتلا به اعتیاد دیده می شود ترس از بیان واقعیت است. در این گروه ها افراد با یکدیگر احساس همزاد پنداری می کنند و ترسی از تنها بودن ندارند. این مضوع نه تنها باعث سرعت دادن به روند درمان می شود بلکه روان درمانگر و پزشک راحت تر از پیشینه اعتیاد مطلع می شوند.

2- یکی از اصلی ترین فواید روش های درمان گروهی ترکیب آن با روان درمانی است. در طی این فرآیند بیماران از لحاظ ذهنی و قلبی پذیرای یک زندگی سالم می شوند که در نتیجه روند ترک اعتیاد را برای آن ها راحت تر کرده و انگیزه شان را بالا می برد. مهم ترین دستاورد این روش افزایش احتمال ترک اعتیاد بدون بازگشت است؛ دقیقا همان چیزی که خانواده های افراد مبتلا به اعتیاد به دنبال آن هستند. به یاد داشته باشید که این روش تنها مختص ترک اعتیاد به مواد مخدر با دوز بالا نیست و حتی برای ترک اعتیاد ریتالین یا الکل هم کاربرد دارد.

روش گروه درمانی چقدر می تواند در فرآیند ترک اعتیاد موثر باشد؟

روش گروه درمانی برای فرآیند ترک اعتیاد فواید و مزیت های تاثیر گذار و قابل توجهی را به همراه دارد. زمانی که روند ترک اعتیاد درمان با این مرحله شروع شود، بیمار از لحاظ ذهنی پذیرای یک تغییر مهم در زندگی اش می شود. در این صورت زمانی که به مرحله سم زدایی و خماری می رسد با انگیزه بالاتری می تواند این مرحله دشوار را پشت سر بگذارد. ضمن آنکه افراد با گذراندن این مرحله می توانند دیگر مراحل ترک اعتیاد را تا زمان پاکسازی کامل تجربه کنند و هیچ گونه وابستگی به مواد مخدر نداشته باشند.

از آنجایی که وابستگی به مواد مخدر هم جسمی است و هم روحی در نتیجه مرحله گروه درمانی به خوبی می تواند در کاهش وابستگی روحی به فرد کمک کند. از بین رفتن وابستگی روحی به مواد مخدر می تواند بیشترین کمک را در ترک اعتیاد جسمانی به فرد داشته باشد.

 

تاثیر روش گروه درمانی در ترک اعتیاد بدون بازگشت

مهم ترین عامل در درمان های گروهی چیست؟

یکی از مهم ترین موارد در روش های درمان گروهی رازداری است. افراد باید این اطمینان خاطر را داشته باشند که هیچ یک از حرف های آن ها به خارج از گروه درز نخواهد کرد. برای برگزاری این جلسات می بایست هر عضو گروه تعهد خود را در ارتباط با بحث رازداری معنوی اعلام کند.

اگر شما هر گونه سوال در مورد نحوه برگزاری جلسات گروه درمانی ترک اعتیاد یا مباحث آموزشی در این دوره ها دارید، می توانید با شماره تلفن 02122222241 تماس حاصل فرمایید. تیم مجرب و متخصص در بخش روانپزشکی ترک اعتیاد کلینیک تندرستی پیام آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

1/5 - (1 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان