ماده مخدر ترنک یا زامبی چیست + عوارض خطرناک آن

ماده مخدر زامبی یا فلاکا - کلینیک پیام
مدیرسایت
16 آگوست 2021

مواد مخدر، مواد شیمیایی یا گاهی طبیعی هستند که بر روی عملکرد مغز و بدن ما تأثیر می‌گذارند. جالب است بدانید اکثر آن‌ها جنبه دارویی داشته و در موارد خاص توسط پزشک به بیمار تجویز می‌شوند و باید زیر نظر پزشک ترک اعتیاد موردنظر مصرف شوند؛ اما برخی از آن‌ها ممکن است هیچ استفاده پزشکی نداشته و صرفاً جهت روانگردان بودن آن‌ها تولید می‌شوند. جالب است بدانید در دنیای امروزه مواد مخدر جدیدی به نام فلاکا یا به اصطلاح زامبی گریبان‌گیر عده‌ای از قشر جامعه توسط افراد سودجو شده است که به گفته بعضی از محققان، عوارض وحشتناک آن خطرناک‌تر از کوکایین است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با ماده مخدر فلاکا آشنا کرده و اثر آن بر روی بدن انسان را بررسی نماییم.

ماده مخدر زامبی یا ترنک چیست؟

قبل از اینکه به بررسی عوارض هولناک ماده مخدر فلاکا بپردازیم، لازم است تا شما را با این ماده بیشتر آشنا کنیم. ماده مخدر فلاکا Flakka به‌عنوان یک ماده مخدر خطرناک جدید در دنیا شناخته شده است. فلاکا یک ماده مخدر مصنوعی یا به اصطلاح صنعتی است که به‌صورت علمی، به‌عنوان یک محرک آمفتامین در نوع کاتینون است و با نام آلفا-پی وی پی ( (α-PVP در آزمایشگاه‌ها شناخته می‌شود.

لازم است بدانید در اصل آلفا پی وی پی در سال ۱۹۶۳ به عنوان یک محرک سیستم عصبی در آزمایشگاه اختراع شد و برای بیماران مبتلا به اختلال نقص توجه یا نارکولپسی (حمله خواب)، برای تجویز، در دسترس پزشکان قرار گرفت؛ اما با گذر زمان این ماده به دلیل داشتن عوارض خطرناک، جنبه دارویی خود را از دست داد و با به وجود آوردن تغییراتی در رفتار افراد، توسط عده‌ای سودجو، به‌عنوان یک ماده مخدر مورد استفاده قرار گرفت. اولین گزارش ماده مخدر فلاکا یا همان زامبی، در اواخر سال ۲۰۱۴، توسط پلیس، بیمارستان و نیروی‌های نجات آتش‌نشانی در ایالت فلوریدای آمریکا ارائه شد.

طبق این گزارش‌ها، آن‌ها بیمارانی را مشاهده کردند که علائم و نشانه‌هایی همچون رفتارهای عجیب و غریب، هیجان و پریشانی، پارانویا و توهمات قدرت فوق بشری را دارا بودند. در برخی از گزارش‌های پلیس محلی آمده بود که برخی از افرادی که این ماده مخدر را مصرف کرده بودند در خیابان‌ها به‌صورت کاملاً برهنه می‌دویدند؛ یا اینکه در یکی از گزارش‌ها گفته شده که فرد مصرف‌کننده فریاد زنان، در حال تلاش برای ورود به ایستگاه پلیس بوده است. همه این رفتارهای عجیب و غریب و خشونت‌آمیز را می‌توان از اثرات ماده مخدر فلاکا Flakka دانست.

ماده مخدر ترنک یا زامبی - کلینیم ترک اعتیاد پیام تندرستی

زامبی (ترنک) را چطور مصرف می‌کنند؟

مصرف فلاکا به صورت استنشاق، تزریق، دود کردن، خورده شدن و استنشاق صورت می‌گیرد. برای حصول از حداکثر لذت، افراد اغلب از دستگاه‌های سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند. متاسفانه، مصرف این ماده می‌تواند به مسمومیت شدید و در برخی موارد مرگ منجر شود.


برای اطلاع بیشتر درباره ترک ال اس دی می توانید صفحه خدمات مربوطه را مطالعه کنید.


ماده مخدر فلاکا Flakka طبق گفته پلیس مبارزه با مواد مخدر آمریکا، شباهت بسیار زیادی با کوکائین دارد و به دلیل اینکه هنگام استنشاق، حس و حالی مشابه با کوکائین را می‌دهد، در میان جوانان بسیار محبوب شده و در میهمانی ها و پارتی ها مورد استفاده قرار گرفته است. لازم است بدانید که افرادی که می‌خواهند بیشترین حد لذت و سو استفاده را از ماده مخدر فلاکا flakka داشته باشند، آن را با استفاده از دستگاه سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند. بخار این ماده مخدر خطرناک در مدت‌زمان بسیار کوتاهی توسط ریه‌ها جذب می‌شوند و به‌سرعت در جریان خون قرار می‌گیرد.

دومین روش معمول مصرف ماده مخدر زامبی این است که پس از پودر کردن، آن را رقیق کرده و درنهایت به طور مستقیم تزریق می‌کنند که نسبت به روش بالا کندتر و ضعیف‌تر است؛ بنابراین فرد مصرف‌کننده در این روش از مصرف، مسمومیت شدید را تجربه نمی‌کند؛ اما در روش بخور کردن با استفاده از سیگار الکترونیکی می‌تواند به‌سرعت منجر به مسمومیت و اوردوز و در نهایت مرگ شود. به‌طور معمول، اثر توهم زایی ماده مخدر فلاکا پس از مصرف، ۴ تا ۵ ساعت است که عوارض جانبی آن روزها پس از مصرف، حتی با یک دوز مصرف در بدن باقی می‌ماند.

 

عوارض ماده مخدر زامبی(ترنک) چیست و چه تأثیری بر عملکرد مغز می‌گذارد؟

همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، فلاکا(زامبی) یک داروی خطرناک و با اعتیاد آوری بسیار زیاد است که علاوه بر اینکه هنگام مصرف دچار هیجانات و رفتارهای عجیب و غریب و از دست دادن کنترل می شوید، عوارض جانبی بسیار بد و خطرناکی را نیز به همراه دارد. ماده مخدر فلاکا به دلیل اینکه فرد را دچار بی‌اختیاری می‌کند و فرد پارانوید شده نمی‌تواند واقعیت را از خیال تشخیص دهد نام آن را زامبی گذاشته‌اند که این مورد را می‌توان از عارضه اصلی ماده مخدر فلاکا flakka برشمرد. از عوارض جانبی ماده مخدر فلاکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش ناگهانی ضربان قلب؛
• تحریک شدید؛
• حرکت کردن عضلات به‌صورت ناگهانی و ناخودآگاه؛
• توهمات شدید و هذیان گفتن؛
• جنب و جوش بیش ازحد و غیرطبیعی

در حالت هذیان و هیجان بیش از حدی که پس از مصرف این مواد که بر روی مغز اثر خود را می‌گذارد، باعث می‌شود تا عملکرد مغز به‌طور کلی مختل شده و فرد حتی کنترل دست و پای خود را نداشته باشد. در برخی از موارد بیماران به آزادی خود شک کرده و به جیغ کشیدن، زخم کردن و حتی شروع به تشنج می‌کنند. این کشمکش باعث ایجاد دمای بالای هسته بدن به نام هایپرترمی می‌شود. ترکیب دمای بالای بدن و تحرکات بیش از حد عضله، می‌تواند باعث بروز سایر مشکلات متابولیسم در بدن شود. سپس بافت عضلانی شروع به تجزیه کرده و پروتئین‌ها و سایر مواد سلولی را در جریان خون آزاد می‌‌کند، در این مرحله به دلیل تحرکات شدید و تسریع فرایند متابولیسمی، آب بدن به‌شدت کاهش یافته و درنهایت عملکرد کلیه‌ها را مختل و منجر به نارسایی کلیه و مرگ فرد می‌شود که می‌توان این مورد را از اختلالات مغز در کنترل اعضای بدن دانست.

موادمخدر زامبی - کلینیک پیام

چه کسانی از فلاکا بیشترین استفاده را می‌کنند؟

در مجموع می‌توان گفت به دلیل اینکه این محصول از کوکایین ارزان‌تر بوده و مشابه با این ماده مخدر است، اغلب مشتریان فلاکا افرادی هستند که به کوکایین وابستگی داشته و توانایی خرید آن را ندارند. البته ترک کوکائین با ترک فلاکا تفاوت هایی دارد. همچنین از دیگر مشتریان ماده مخدر فلاکا جوانانی هستند که از عوارض و خطرات این ماده مخدر خانمان‌سوز اطلاعات کافی ندارند و آن را در پارتی‌ها و میهمانی‌ها استفاده می‌کنند. لازم است بدانید که این ماده مخدر بسیار اعتیاد آور است و فرد حتی با یک بار مصرف به این ماده اعتیاد پیدا می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله که توسط کارشناسان مرکز نگهداری اعتیاد پیام تندرستی برای شما عزیزان محیا شده بود، به معرفی و بررسی ماده مخدر زامبی پرداختیم و با عوارض مهلک آن آشنا شدیم. در نهایت باید گفت که با استفاده از اطلاع رسانی دقیق درباره این ماده مخدر و آگاهی دادن اطرافیانمان می‌توانیم جوانانمان را با عوارض و خطرات ماده مخدر فلاکا یا زامبی آشنا کرده و هشدارهای لازم را به آن‌ها بدهیم. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، متشکریم.

4.2/5 - (52 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان