عوارض تریاک

عوارض مصرف تریاک
کلینیک پیام تندرستی
3 بهمن 1398

مصرف فرآورده‌های مشتق از تریاک در موارد جدی منجر به اوردوز یا مرگ می‌شود. برای پرهیز از روبه‌رو شدن با عوارض مضر تریاک و مشتقات تریاک لازم است که از خطرات مصرف این مواد آگاهی داشته باشید و بدانید که در صورت اعتیاد پیدا کردن به تریاک چگونه باید از کمک تخصصی برخوردار شوید.

علائم جسمی اعتیاد به تریاک

اعتیاد به تریاک مشکلات جسمی متعددی مانند: یبوست و افسردگی تنفسی را به دنبال دارد. هرچه مدت مصرف مشتقات تریاک طولانی‌تر باشد، احتمال بروز این عوارض نیز بیشتر می‌شود.
علائم جسمی شایع ناشی از سوءمصرف تریاک یا اعتیاد به شیره تریاک به شرح زیر است:

• خشکی دهان
  • اتساع مردمک‌ها
  • بی‌حالی
  • پرخوابی یا کم‌خوابی

بعضی عوارض مصرف مزمن تریاک شدیدتر از عوارض دیگر است. افرادی که چند سال است به مسکن‌هایی مانند اکسی کانتین اعتیاد پیدا کرده‌اند، با مشکلات جدی‌تری از قبیل موارد زیر مواجه می‌شوند:

• فشار خون پایین
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرخ شدن پوست
  • خستگی مزمن

بسیاری از بیماران دچار اعتیاد به تریاک سعی می‌کنند خودشان مصرف تریاک را یکباره کاهش دهند، اما در اثر کاهش یا قطع مصرف با خطرات ترک ناگهانی تریاک روبه‌رو می‌شوند که کنترل علائم ترک اعتیاد را برایشان سخت می‌کند. ترک ناگهانی تریاک بدون نظارت کادر پزشکی با علائمی مانند دل پیچه، درد عضلانی و تعریق شدید همراه است.

عوارض مصرف تریاک

مصرف تریاک در هیچ سطحی ایمن نیست. به علاوه مصرف هر دارو و مادهای با خطرات و عوارض جانبی خاصی همراه است، بنابراین در مصرف هر نوع دارو و ماده‌ای احتیاط کنید.

عوارض اصلی مصرف تریاک ناشی از وجود مجموعه‌ای از آلکالوئیدها است که اصطلاحاً به آن‌ها اوپیات گفته می‌شود. اوپیات‌ها بر عملکرد مغز و نخاع اثر می‌گذارند. اندازه‌گیری غلظت، درجه خلوص و قدرت آلکالوئیدهای موجود در تریاک دشوار است، چرا که مقدار آلکالوئیدها در تمام روش‌های ساخت، محموله‌ها، ناحیه‌های کشت و روش‌های آماده‌سازی یکسان نیست.

ماندگاری اثر تریاک دو تا سه ساعت است، البته دوام اثر تریاک تابعی از درجه خلوص تریاک مصرف شده است و مقاومت بدن مصرف کنندگان نسبت به اثر تریاک به سرعت افزایش می‌یابد.

اثرات و عوارض مصرف تریاک در تمام بیماران یکسان نیست و به موارد زیر بستگی دارد:

• جثه، وزن و وضعیت سلامتی
  • نظم در مصرف تریاک
  • مصرف همزمان داروها و مواد مخدر دیگر
  • میزان مصرف
  • قدرت و درجه خلوص تریاک

عوارض خوردن تریاک خام چیست؟

تریاک خام به صورت حل کردن در مایع، کشیدن و بلعیدن مصرف می‌شود، با اینکه تریاک خام مزه بسیار تلخی دارد، برخی افراد آن را به صورت خام مصرف می‌کنند که احتمال استفراغ شدید را دارد. خوردن تریاک خام علاوه بر عوارضی که گفته شد می‌تواند منجر بههگرفتگی شدید قلبی شود که نیازمند درمان فوری است.

مصرف تریاک و مسمومیت با سرب

بعضی تریاک‌ها به شدت آلوده به سرب هستند. منبع سرب در تریاک مشخص نیست، هرچند پزشکان معتقدند که دو وضعیت محتمل است: سرب فرآورده جانبی فرآیند آماده‌سازی تریاک است یا این که فروشندگان سرب را برای بالا بردن وزن تریاک به آن اضافه می‌کنند.

مسمومیت با سرب بسیار خطرناک است و می‌تواند آسیب بلندمدتی را به اندام‌ها بدن وارد کند یا حتی منجر به مرگ شخص شود.

اوردوز تریاک

ثابت شده است که آلکالوئیدهای موجود در تریاک باعث سرکوب سیستم تنفسی و مشکلات قلبی می‌شوند. خوردن مقدار زیادی تریاک سرکوب شدید عملکرد قلب، کما و مرگ را به دنبال دارد.
علائم اوردوز تریاک عبارت است از:

• آهسته شدن تنفس
  • ضعف
  • بیهوش شدن
  • کما
  • مرگ

عوارض درازمدت مصرف تریاک

مصرف مزمن تریاک منجر به بروز مشکلات جسمی مزمنی مانند شکنندگی استخوان‌ها، تغییرات هورمونی و مشکلات روده می‌شود. به علاوه سوءمصرف مرتب تریاک خطر ابتلا به سندرم روده ناشی از مصرف مواد مخدر را افزایش می‌دهد که با دل درد مداوم همراه است.

مصرف درازمدت تریاک اجازه نمی‌دهد که عضلات روده عملکرد روان همیشگی خود را داشته باشند، در نتیجه بیمار دچار یبوست می‌شود. به علاوه مصرف تریاک در بلندمدت باعث خشک شدن غشاهای مخاطی می‌شود و به خشکی دهان و مجاری مقعدی دامن میزند. تحمل بدن نسبت به تریاک به سرعت افزایش می‌یابد، در نتیجه وابستگی جسمی خطر اوردوز را افزایش می‌دهد.

مصرف مرتب تریاک عوارض زیر را به دنبال دارد:

• ناراحتی شدید
  • نامنظم شدن قاعدگی و دشوار شدن آبستنی
  • از دست دادن میل جنسی
  • آسیب قلبی، ریوی، کبدی و مغزی
  • آسیب دیدن عروق، پوست، قلب و عفونت ریه در اثر تزریق
  • بیمار مقدار مصرف را به تدریج افزایش می‌دهد تا همان اثر قبلی را تجربه کند.
  • وابستگی به دیگر مواد مخدر
  • مشکلات مالی، شغلی یا اجتماعی

عوارض روانی ناشی از سوءمصرف تریاک به اندازه مشکلات جسمی ناراحت کننده است. مصرف تریاک ارتباط تنگاتنگی با اضطراب، افسردگی و اختلال دوقطبی دارد. این اختلال‌های روانی در صورت درمان نشدن، مصرف مستمر تریاک یا مرگ را در پی دارند.

بهترین روش درمان سوءمصرف تریاک

بسیاری از پزشکان متخصص ترک اعتیاد، ترک اعتیاد تریاک را در خانه توصیه نمی کنند، زیرا افراد اغلب نمی دانند چگونه به درستی عوارض ترک خود را مدیریت کنند. برخی از وب سایت‌های اینترنتی برای کاهش اثرات ترک تریاک، داروهای خانگی مانند ویتامین‌ها و سایر مکمل‌ها را ارائه می دهند. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر دارویی، باید با پزشک متخصص ترک اعتیاد مشورت کنید. بهترین روش درمان سوءمصرف تریاک مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و استفاده از تخصص پزشکان ترک اعتیاد است.

اعتیاد نوعی اختلال عصبی است که به رفتارهای وسواسی اجباری دامن میزند. چنانچه اختلال سوءمصرف مواد مخدر درمان نشود، مصرف کننده دچار بیماری‌ها و مشکلات مختلف می‌شود و عارضه‌های قبلی‌اش نیز تشدید می‌شود. برای درمان اعتیاد به تریاک، متخصصین ترک اعتیاد کلینیک پیام تندرستی آماده ارائه بهترین روش‌ها و برنامه‌های درمانی مختص هر بیمار هستند. برای اطلاع از نحوه صحیح درمان با ما تماس بگیرید.

منبع: adf.org.au

دسته بندی مقاله : ترک اعتیاد

سلام من و خانمم چند سال است بخاطر مشکلات زیاد شیره تریاک و تریاک مصرف می کنیم خواهشا ما رو راهنمایی کنید چه کار کنیم که ترک کنیم بهترین روش ترک چیست؟ با تشکر

بهشتی
14 اردیبهشت 1399

سلام دوست عزیز
    بهترین روش ترک اعتیاد بصورت سم زدایی تدریجی است و سپری کردن تمام مراحل تحت نظر پزشک ترک اعتیاد موجب میشود تمام علائم ترک شما کنترل و درمان شود . میتوانید با توجه به دوز و مدت زمان مصرف با شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید و برای شروع درمان خود همین امروز اقدام کنید.

کلینیک پیام تندرستی
    15 اردیبهشت 1399