درمان اعتیاد بدون درد و خماری چگونه انجام می شود؟

درمان اعتیاد بدون درد و خماری
28 فروردین 1401

درد و خماری ناشی از ترک اعتیاد، یکی از مهم‌ترین ترس‌ها در بیماران و مصرف کنندگان مواد مخدر است. ترسی که مانع محکمی در مقابل آن‌ها برای حرکت به سمت بهبودی کامل و رهایی از اعتیاد به شمار می‌رود. سدی که می‌تواند باعث بی میلی و سستی افرا در مسیر ترک اعتیاد به مصرف انواع مواد مخدر شود. در چنین شرایطی، بهترین راه حل پیش‌روی ما استفاده از روش‌های درمان اعتیاد بدون درد و خماری است.

برای ترک اعتیاد چه روش‌هایی وجود دارد؟

در پروسه ترک اعتیاد، بسته به شرایط بیمار از نظر جسمی و روانی، مدت زمانی که از اعتیاد فرد نسبت به مواد مخدر می‌گذرد، میزان اعتیاد فرد و …. می‌توان از روش‌های مختلفی جهت ترک استفاده کرد. بنابراین، شاید بتوان گفت، هیچ روشی بر روش‌های دیگر برتری ندارد بلکه بهترین درمان همان روش ترکی است که بر اساس شرایط جسمی و روحی بیمار انتخاب می‌شود. آنچه در بحث روش‌های مختلف ترک اعتیاد قابل بحث است، استفاده از روش‌های اصولی ترک اعتیاد در کنار بهره‌مندی بیمار از مجموعه مشاوره‌ای و روانشناسی است. سم زدایی فوق سریع، بستری تدریجی و کاشت ایمپلنت نالتروکسان زیر نظر پزشک و … همگی نمونه‌هایی از روش‌های اصولی ترک اعتیاد به شمار می‌روند. روش‌های اصولی در واقع روش‌های تحقیق شده، موثر و علمی هستند که به بیماران کمک می‌کنند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سلامتی خود را بازیابند.

در مقابل نیز متاسفانه در برخی از مراکز و کلینیک‌های ترک اعتیاد، از روش‌های غیر اصولی همچون استفاده از مواد شبه مخدر برای درمان بیماران بهره گرفته می‌شود. روش‌هایی که بهره گرفتن از آن‌ها تنها منجر به تغییر مسئله و نه حل آن می‌شود. به عبارت بهتر استفاده از هرگونه ماده شبه مخدر در پروسه درمان اعتیاد سبب می‌شود، تنها نوع ماده‌ای که بیمار نسبت به مصرف آن اعتیاد دارد، تغییر پیدا کند.

آنچه در بحث ترک اعتیاد بدون خماری و درد و یا همان روش‌های اصولی ترک اعتیاد وجود دارد، مراجعه به یک مرکز ترک اعتیاد معتبر است. مرکزی که ضمن آشنایی کامل با مقوله اعتیاد به عنوان یک عارضه جسمی- روانی، هرآنچه را که بیمار برای رهایی از این مشکل به آن نیاز دارد را برای او فراهم آورد. کلینیک که ساختاری شبیه به یک بیمارستان داشته باشد و مهم‌ترین هدف کادر درمان مستقر در آن “حفظ و بهبود سلامت بیماران” باشد.

علائم خماری مواد مخدر چگونه است؟

بسته به نوع ماده مخدر، محرک و یا دارویی که فرد نسبت به مصرف آن اعتیاد دارد، علائم خماری می‌توانند دامنه بسیار وسیعی را به خود گیرند. به عنوان مثال علائم خماری و عوارض ناشی از ترک مواد مخدر عموما به صورت جسمی در فرد نمود پیدا می‌کنند در حالیکه در مواد توهم‌زا، علائم خماری عموما به صورت روانی خود را نشان می‌دهند.

با این وجود علائم خماری جسمی همچون لرزش، تعریق بیش از حد، آبریزش بینی، احساس دردهای عضلانی و مفصلی، بروز مشکلات گوارشی همچون اسهال و استفراغ و در برخی از موارد یبوست، تنگی نفس، ایجاد مشکلات پوستی در کنار خارش شدید بدن، احساس سوزش شدید در ناحیه پاها و … در ترک اکثریت انواع مواد مخدر، محرک، توهم‌زا و داروها دیده می‌شوند.

بی‌قراری و استرس شدید، بروز رفتارهای خشونت آمیز و تهاجمی، احساس کسلی، عدم توانایی فرد در تمرکز کردن، احساس افسردگی و … نمونه‌ای از عوارض روانی مشترک ناشی از ترک انواع مواد اعتیادزا به شمار می‌روند.

علائم خماری مواد مخدر

آیا ترک اعتیاد بدون درد و خماری امکان پذیر است؟

با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی، باید گفت که می‌توان از روش‌های دارویی “زیر نظر پزشک” برای رفع درد و خماری اعتیاد بهره گرفت. روش‌هایی که اگر به صورت اصولی و تحت نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد به کار گرفته نشوند، می‌توانند سبب اعتیاد مجدد در فرد (اعتیاد به داروی مصرفی برای ترک) شوند.

یکی از مهم‌ترین مسائل در پروسه ترک اعتیاد مراجعه به یک کلینیک و یا مرکز ترک اعتیاد معتبر است. سوالی که ممکن است در این بین مطرح باشد این است که یک کلینیک ترک اعتیاد خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

چرا کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی پیام تندرستی؟

مرکز و کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی از تیم پزشکی و کادر درمان باتجربه‌ای تشکیل شده است. برخورداری این مرکز از یک تیم حرفه‌ای و با تجربه، در سرعت بخشیدن به روند درمان و حفظ سلامت بیمار نقش بسیار عمده‌ای ایفا می‌کند. کلینیکی که کلیه متدهای درمانی استفاده شده در آن با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و درمان است و از این جهت، بیشتر شبیه به یک مرکز درمانی و بیمارستان به نظر می‌رسد تا یک کمپ ترک اعتیاد! در مرکز پیام تندرستی از هیچگونه ماده شبه مخدری برای درمان بیماران استفاده نمی‌شود و همین مساله، سبب تمایز این کلینیک با سایر مراکز ترک اعتیاد در شهر تهران شده است.

در این کلینیک، به اعتیاد به عنوان یک مقوله جسمانی-روانی نگاه می‌شود. از این رو تیم درمانی و پزشکی این مرکز، در کنار استفاده از روش‌های دارویی، مجموعه‌ای از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در قالب گروه درمانی، خانواده درمانی، ویزیت منظم بیمار توسط روانشناس ترک اعتیاد حتی بعد از بهبود و … را به بیماران خود ارائه می‌دهد. خدماتی که در تلاش فرد برای حفظ انگیز خود در راستای داشتن یک زندگی سالم‌تر نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. در کنار این خدمات، مرکز پیام تندرستی در تلاش است که تمامی امکانات رفاهی لازم را برای آنکه بیمار بتواند فارغ از نگرانی‌های مختلف، تنها بر روی به دست آوردن سلامتی خود، تمرکز کند را مهیا ساخته است. از این رو در این کلینیک تمامی خدمات رفاهی، هتلینگ، اتاق‌های شخصی و VIP و … به بیماران ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که برنامه درمانی درنظر گرفته در این مرکز برای بیماران نیز بسته به شرایط آن‌ها هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی، شدت و همچنین مدت زمان اعتیاد آن‌ها به آن‌ها ارائه می‌شود. کلینیکی که به صورت شبانه روزی اقدام به پذیرش بیماران کرده و در همان مراحل اولیه پذیرش، اقدام به تشکیل پرونده پزشکی بیمار می‌کند و پیوسته و در طول روند درمان کلیه علائم حیاتی او را مورد بررسی خود قرار می‌دهد. مساله بسیار مهمی که در مدیریت عوارض (به ویژه عوارض جسمانی) ناشی از ترک مواد اعتیادزا (که متاسفانه در برخی از مواقع ممکن است منجر به مرگ بیمار شود) نقش بسیار مهمی دارد.

در این کلینیک همچنین از روش‌های درمانی به روزی همچون کاشت داروی نالتروکسان در بدن استفاده می‌شود. دارویی که از سوی سازمان‌های بهداشتی معتبر دنیا ازجمله سازمان غذا و داروی آمریکا یا همان FDA دارای تاییدیه است. این روش درمانی، یکی از روش‌ها و درمان‌های قطعی اعتیاد به شمار می‌رود. دارویی که از طریق سرکوب حس لذت ناشی از مصرف مواد، ولع زیاد بیمار برای مصرف مجدد دارو را تا حد بسیار چشمگیری کاهش می‌دهد.

Call Now Buttonمشاوره رایگان