درمان اعتیاد بدون درد و خماری چگونه انجام می شود؟

درمان اعتیاد بدون درد و خماری
مدیرسایت
17 آوریل 2022

درد و خماری ناشی از ترک اعتیاد، یکی از مهم‌ترین ترس‌ها در بیماران و مصرف کنندگان مواد مخدر است. ترسی که مانع محکمی در مقابل آن‌ها برای حرکت به سمت بهبودی کامل و رهایی از اعتیاد به شمار می‌رود. سدی که می‌تواند باعث بی میلی و سستی افراد در مسیر ترک اعتیاد به مصرف انواع مواد مخدر شود. در چنین شرایطی، بهترین راه حل پیش‌روی ما استفاده از روش‌های درمان اعتیاد بدون درد و خماری است.

اگر به دنبال روش ترک اعتیاد بدون درد و خماری هستید باید گفت در کل ترک بدون خماری و درد همواره یکی از اهداف پژوهشگران بوده و امروزه روش‌های مناسبی برای این کار وجود دارد. ترس افراد از ناراحتی و درد خماری مانع محکمی در مقابل فرد برای حرکت به سمت بهبودی کامل و رهایی از اعتیاد به شمار می‌رود. سدی که می‌تواند باعث بی‌میلی و سستی افراد در مسیر ترک اعتیاد به مصرف انواع مواد مخدر شود. ترک اعتیاد بدون خماری همیشه یکی از دغدغه‌های افرادی بوده که به مواد مخدر و الکل معتاد هستند. در چنین شرایطی، بهترین راه حل پیش‌ رو استفاده از روش‌های درمان اعتیاد بدون درد و خماری است.

برای ترک اعتیاد چه روش‌هایی وجود دارد؟

در فرآیند ترک اعتیاد، بسته به شرایط بیمار از نظر جسمی و روانی، مدت زمان و میزان اعتیاد فرد و … می‌توان از روش‌های مختلفی جهت ترک استفاده کرد؛ به عنوان نمونه هنگام مراجعه به مرکز ترک تریاک، با توجه به وضعیت فرد، پروسه ترک مشخص می‌شود. بنابراین، شاید بتوان گفت، هیچ روشی بر روش‌های دیگر برتری ندارد بلکه بهترین درمان روشی است که بر اساس شرایط جسمی و روحی بیمار انتخاب می‌شود. آنچه در بحث روش‌های مختلف ترک اعتیاد گفته شده استفاده از روش‌های اصولی ترک اعتیاد در کنار بهره‌مندی بیمار از مجموعه مشاوره‌ای و روانشناسی است. سم زدایی فوق سریع، بستری تدریجی و کاشت ایمپلنت نالتروکسان زیر نظر پزشک و … همگی نمونه‌هایی از روش‌های اصولی ترک اعتیاد به شمار می‌روند. استفاده از روش‌های تحقیق شده، مؤثر و علمی به بیماران کمک می‌کند تا سلامتی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازیابند.

روش‌های اصولی ترک مواد مخدر

در مقابل نیز متأسفانه در برخی از مراکز و کلینیک‌های ترک اعتیاد، از روش‌های غیر‌اصولی مانند استفاده از مواد شبه‌مخدر برای درمان بیماران استفاده می‌شود. این روش‌ها تنها مسئله را تغییر داده و حل نمی‌کند. به عبارت بهتر استفاده از هرگونه ماده شبه مخدر در پروسه درمان اعتیاد تنها سبب تغییر نوع ماده‌ای که بیمار نسبت به مصرف آن اعتیاد دارد، می‌شود. این روش هیچ ربطی با روش‌های اصولی ترک اعتیاد بدون درد و خماری ندارد.

داروهای مخدر دیگری که در این کمپ‌های ترک اعتیاد به افراد داده می‌شود از یک طرف جایگزین ماده مخدر اصلی شده و تقریباً سرخوشی و حس خوب مصرف را در فرد ایجاد می کند. بحث اعتیاد صرفاً یک بیماری جسمی نیست؛ بلکه بخش اعظم آن وسوسه ها، ولع و میل شدید فرد به مصرف مجدد مواد مخدر و تجربه حال خوب ناشی از آن است. هر گونه ماده مخدری در بدن ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیری می کند. افرادی که در این کمپ‌های غیراستاندارد و با داروهایی مثل متادون و B2 تصور ترک بدون درد را دارند باید بدانند که با پاک شدن بدن از مواد سمی اولیه بدن مجدداً به ماده دیگری که آن هم مخدر، اعتیاد‌آور و مضر است عادت پیدا می کند. ترک درست زمانی است که فرد برای زندگی عادی از هیچ‌گونه مواد مخدری در هیچ شکلی استفاده نکند.

 سم زدایی سریع

افرادی که به مواد افیونی یا الکل معتاد هستند در مرحله اول ترک اعتیاد می‌توانند از روش سم زدایی سریع استفاده کنند. در درمان اعتیاد به روش سم زدایی این کار در اولین مرحله انجام می‌شود و طی آن فرد به صورت بستری یا سرپایی از داروهایی برای پاک کردن بدن از آلودگی‌های ایجاد شده توسط مواد مخدر استفاده می‌کند.  سم زدایی باید تحت نظر پزشک انجام شود. در هنگام سم زدایی ممکن است مشکلات سلامتی به نوعی برای فرد به وجود بیاید که حتی باعث مرگ شود.  این روش چیزی حدود 10 الی 14 روز برای مثال برای مواد مخدر تریاک بسته به شدت اعتیاد و شرایط فرد طول می‌کشد.

ترک تدریجی

در این روش مصرف ماده مخدر طبق نظارت پزشک به صورت کاهشی انجام می‌شود. بدین معنی که فرد برای ترک اعتیاد بدون درد و خماری بجای قطع ناگهانی و یکباره مصرف مواد مقدار مصرف آن را به تدریج کاهش می‌دهد. این روش نیز باید همراه با دارو درمانی تحت نظارت پزشک انجام شود. معمولاً این روش به روش ترک اعتیاد بدون درد و خماری معروف است. دلیل این اتفاق عادت کردن آهسته بدن به کم شدن مواد است. با این کار علائم ترک به شدت سم زدایی نبوده و در واقع ترک بدون خماری و درد انجام می‌شود.

کاشت ایمپلنت نالتروکسان

کاشت ایمپلنت نالتروکسان روش بسیار جدید و معتبری است که خصوصاً در مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی ارائه می‌شود. این روش با روش ترک تدریجی و سم زدایی از یک لحاظ بسیار تفاوت دارد. تمرکز اصلی نالتروکسان در زمان بعد از سم زدایی و موقعی است که فرد اعتیاد جسمی نداشته و از نالتروکسان برای رفع ولع و عطش فرد به مواد مخدر استفاده می شود. از این رو این روش با روش ترک اعتیاد بدون خماری کاملاً متفاوت است. در این روش داروی نالتروکسان با جراحی داخل بدن و زیر پوست قرار داده می‌شود. با این روش اثرات دارویی که در بدن قرار گرفته طی چند ماه آزاد شده و در این زمان شخص نیازی به مصرف داروی دیگر برای ترک ندارد. البته مشاوره‌ها و روان‌درمانی‌های رایجی که برای ترک اعتیاد به کار می‌رود در این موقعیت هم کارا و مؤثر هستند. این دارو اثر مواد مخدر بر بدن را خنثی می‌کند. با این اتفاق اگر شخص در این مدت مواد مخدر مصرف کند به دلیل وجود دارو در بدن تقریباً هیچ لذت و حسی از مصرف نخواهد داشت. همین مسئله باعث کاهش ولع فرد در مصرف مواد دارد.

آنچه در بحث ترک اعتیاد بدون خماری و درد یا همان روش‌های اصولی ترک اعتیاد اهمیت دارد، مراجعه به یک مرکز ترک اعتیاد معتبر است. مرکزی که ضمن آشنایی کامل با مقوله اعتیاد به عنوان یک عارضه جسمی-روانی، هر آنچه را که بیمار برای رهایی از این مشکل به آن نیاز دارد فراهم کند. کلینیک که ساختاری شبیه به یک بیمارستان داشته و مهم‌ترین هدف کادر درمان مستقر در آن «حفظ و بهبود سلامت بیماران» باشد.

علائم خماری مواد مخدر چگونه است؟

بسته به نوع ماده مخدر، محرک یا دارویی که فرد نسبت به مصرف آن اعتیاد دارد، علائم خماری می‌توانند دامنه بسیار وسیعی را به خود گیرند. به عنوان مثال علائم خماری و عوارض ناشی از ترک مواد مخدر عموماً به صورت جسمی در فرد نمود پیدا می‌کنند؛ در حالیکه در مواد توهم‌زا، علائم خماری عموماً به صورت روانی خود را نشان می‌دهند. با این وجود علائم خماری جسمی همچون لرزش، تعریق بیش از حد، آبریزش بینی، احساس دردهای عضلانی و مفصلی، بروز مشکلات گوارشی همچون اسهال و استفراغ و در برخی از موارد یبوست، تنگی نفس، ایجاد مشکلات پوستی در کنار خارش شدید بدن، احساس سوزش شدید در ناحیه پاها و … در ترک اکثریت انواع مواد مخدر، محرک، توهم‌زا و داروها دیده می‌شوند. بی‌قراری و استرس شدید، بروز رفتارهای خشونت آمیز و تهاجمی، احساس کسلی، عدم توانایی فرد در تمرکز کردن، احساس افسردگی و … نمونه‌ای از عوارض روانی مشترک ناشی از ترک انواع مواد اعتیادزا هستند.

علائم خماری مواد مخدر

آیا ترک اعتیاد بدون درد و خماری امکان پذیر است؟

آیا می‌دانید ترک اعتیاد بدون درد و خماری چگونه است؟ با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی، باید گفت که می‌توان زیر نظر پزشک از روش‌های دارویی برای رفع درد و خماری اعتیاد بهره گرفت. روش‌هایی که اگر به صورت اصولی و تحت نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد به کار گرفته نشوند، مسبب اعتیاد مجدد در فرد (اعتیاد به داروی مصرفی برای ترک) خواهند شد. یکی از مهم‌ترین مسائل در پروسه ترک اعتیاد مراجعه به یک کلینیک یا مرکز ترک اعتیاد معتبر است. سوالی که ممکن است در این بین مطرح باشد این است که یک کلینیک ترک اعتیاد خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

چرا کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی پیام تندرستی؟

مرکز و کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی از تیم پزشکی و کادر درمان باتجربه‌ای تشکیل شده است. برخورداری این مرکز از یک تیم حرفه‌ای و با تجربه، در سرعت بخشیدن به روند درمان و حفظ سلامت بیمار نقش بسیار عمده‌ای ایفا می‌کند. کلینیکی که کلیه متدهای درمانی استفاده شده در آن با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و درمان است و از این جهت، بیشتر شبیه به یک مرکز درمانی و بیمارستان به نظر می‌رسد تا یک کمپ ترک اعتیاد!

در مرکز پیام تندرستی از هیچگونه ماده شبه مخدری برای درمان بیماران استفاده نمی‌شود و همین مسئله، سبب تمایز این کلینیک با سایر مراکز ترک اعتیاد در شهر تهران شده است.

کلینیک پیام تندرستی بهترین مرکز ترک کلونازپام در طول درمان به همراه پزشکان متخصص با محیطی مجهز در کنار شما خواهد بود.

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۲۲۲۴۱

در این کلینیک، به اعتیاد به عنوان یک مقوله جسمانی-روانی نگاه می‌شود. از این رو تیم درمانی و پزشکی این مرکز، در کنار استفاده از روش‌های دارویی، مجموعه‌ای از خدمات به صورت زیر به بیماران خود ارائه می‌دهد:

  • روانشناسی و روانپزشکی
  • گروه درمانی
  • خانواده درمانی
  • ویزیت منظم بیمار توسط روانشناس ترک اعتیاد حتی بعد از بهبود

این خدماتی نقش مؤثری در تلاش فرد برای حفظ انگیزه یک زندگی سالم‌تر دارند. مرکز پیام تندرستی در کنار این خدمات در تلاش است که تمامی امکانات رفاهی لازم را برای آنکه بیمار بتواند فارغ از نگرانی‌ها تنها بر روی به دست آوردن سلامتی خود تمرکز کند، مهیا ساخته است. از این رو در این کلینیک تمامی خدمات رفاهی، هتلینگ، اتاق‌های شخصی و VIP و … به بیماران ارائه می‌شود.

لازم به ذکر است که برنامه درمانی این مرکز بسته به شرایط جسمی روانی، شدت و همچنین مدت زمان اعتیاد به بیماران ارائه می‌شود. کلینیک پیام تندرستی به صورت شبانه‌روزی اقدام به پذیرش بیماران کرده و در همان مراحل اولیه پذیرش، اقدام به تشکیل پرونده پزشکی بیمار می‌کند. باید گفت در این مرکز ترک اعتیاد کلیه علائم حیاتی و سلامتی بیمار در طول روند درمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. مسئله بسیار مهمی که در مدیریت عوارض (به ویژه عوارض جسمانی) ناشی از ترک مواد اعتیادزا (که متأسفانه در برخی از مواقع ممکن است منجر به مرگ بیمار شود) نقش بسیار مهمی دارد.

3.7/5 - (13 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان