چگونه با جوان معتاد برخورد کنیم؟

چگونه بفهمیم شخصی معتاد است؟
مدیرسایت
31 آگوست 2022

امروزه یکی از مشکلات اصلی هر جامعه‌ای، گسترش و افزایش نرخ اعتیاد است. امروزه سن اعتیاد بسیار کاهش یافته است به گونه‌ای که قسمت اعظمی از جمعیت معتادان را جوانان تشکیل داده‌اند. همین امر باعث درگیری بسیاری از خانواده‌ها با اعتیاد شده است. به هنگامی که والدین متوجه اعتیاد فرزند جوان خود می‌شوند، یکی از عواملی که نگرانی آنها را بسیار بیشتر می‌کند، عدم آگاهی از برخورد صحیح با جوان معتاد است. دلیل اهمیت نحوه برخورد را می‌توان میزان تأثیر بالای آن بر روی فرد معتاد دانست. در این مطلب سعی بر آن بوده است تا شما عزیزان را با نحوه برخورد صحیح با جوان معتاد آشنا کنیم.

نکات مهم هنگام برخورد با جوان معتاد چیست؟

زمانی که با جوان معتاد برخورد کنید و با او در ارتباط با اعتیاد او صحبت کنید، اولین مشکلی که با آن مواجه خواهید شد تفکر غلط او درباره ترک کردن است. بسیاری از درگیران اعتیاد بر این باورند که هیچ نیازی به کمک، مشاوره و یا برنامه برای ترک اعتیاد ندارند. عده دیگری نیز به هیچ وجه بر این باور نیستند که به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده‌اند. گام اولی که در برخورد با جوان معتاد پیش روی شماست، انتقال این باور که او دچار اعتیاد شده به شخص درگیر است. زمانی که او اعتیاد خود را قبول کرد سپس می‌توان به سراغ این رفت که راهی برای درمان او پیدا کرد.

کلینیک پیام تندرستی بهترین مرکز ترک تریاک با ارائه جدیدترین روش ها توسط پزشکان متخصص آماده خدمت رسانی است .

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۲۲۲۴۱

 

پس از سپری کردن قدم‌های بیان شده حال نوبت به آن می‌رسد که فرد معتاد را از نظر روانی برای ترک آماده کرد. بیشترین فشاری که بر روی فرد معتاد است، فشار روانی اعتیاد است. اگر وی به این باور برسد که در مسیر ترک اعتیاد تنها نخواهد بود و بعد از ترک اعتیاد دارای پشتوانه است انگیزه‌ای دو چندان در این مسیر خواهد داشت. یکی از بهترین روش‌های ترک اعتیاد مراجعه به مراکز توان‌بخشی و ترک اعتیاد است. برخی از افراد از مراجعه به این مراکز واهمه دارند. شما باید با زمینه سازی مناسب و دریافت مشاوره مناسب از بهترین مرکز نگهداری ترک اعتیاد، فرد را به گونه‌ای به مراجعه به این مراکز سوق دهید.

مراجعه به مراکز درمانی مناسب و کسب مشاوره از این مراکز در راه ترک اعتیاد و نحوه برخورد صحیح با جوان معتاد می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد؛ دلیل این امر را نیز می‌توان آمادگی هر چه بیشتر شما پس از دریافت مشاوره از این مراکز برای درمان و برخورد صحیح با فرد درگیر اعتیاد دانست. پس از طی کردن این مراحل و آمادگی روحی و روانی فرد درگیر و خانواده و اطرافیان او نباید به هیچ وجه اقدام به ترک و شروع این روند را به تأخیر انداخت.

چگونه با جوان معتاد برخورد کنیم؟

در برخورد با فرزند معتاد از انجام چه کارهایی باید پرهیز کرد؟

زمانی که افراد خانواده متوجه آن می‌شوند که فرزند خانواده دچار اعتیاد شده است با مشکلات روحی و روانی مواجه خواهند شد. اولین اقدامی که باید افراد خانواده انجام دهند را می‌توان عدم باختن روحیه دانست. اگر افراد خانواده روحیه خود را ببازند و از زیر بار روانی این مشکل خارج نشوند تأثیرات منفی‌ای را می‌توانند بر روی فرد درگیر اعتیاد داشته باشند. از این رو مراجعه به روانشناس ترک اعتیاد بسیار توصیه می شود.

قدم بعدی را می‌توان صادق بودن به شمار آورد. شما باید با خود صادق باشید و مشکل خود را قبول کنید. زمانی که مشکل خود را با آغوش باز قبول کنید می‌توانید به راحتی و با ذهنی باز به دنبال یافتن راه حلی برای مشکل خود باشید. یادآوری این امر به فرد معتاد که او معتاد است و یا سرکوفت‌زدن به وی و تلاش برای ترغیب فرد به ترک اعتیاد از این طریق از جمله بزرگ‌ترین مشکلات شما می‌تواند باشد. انجام چنین کارهایی نه تنها نمی‌تواند مفید و ثمر بخش باشد بلکه تأثیر منفی‌ای را نیز بر روی فرد خواهند داشت.

به هیچ وجه نباید نسبت به فرد درگیر اعتیاد جبهه گیری شود. این جبهه گیری به خصوص در محیط خانواده باعث می‌شود تا فرد از محیط خانواده فراری شده و به هیچ وجه احساس امنیت نداشته باشد. از طرفی اگر شما محیطی امن و صمیمی را برای فرد معتاد در قالب خانواده فراهم کنید او به حضور در این محیط ترغیب شده و برای مقبولیت بیشتر در کانون خانواده به ترک اعتیاد و بازگشت به دامن سلامتی ترغیب خواهد شد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی بر آن بود تا با ارائه اطلاعاتی در ارتباط با نحوه برخورد صحیح با جوان معتاد در قالب‌های مختلفی به شما عزیزان که نیاز به این اطلاعات دارید کمک کرده باشیم. این اطلاعات در قالب نکات مهم هنگام برخورد با جوانان معتاد و به هنگام برخورد با فرزند معتاد از چه کارهایی باید پرهیز کنیم، مطرح شدند. امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما مفید و ثمر بخش بوده باشند و به شما در رفع مشکل خود کمک کرده باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با ترک اعتیاد و دریافت مشاوره‌های عملی و تأثیرگذار می‌توانید از خدمات کلینیک ترک اعتیاد پیام بهره‌مند شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان