درمان افسردگی پس از ترک اعتیاد

درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی
کلینیک پیام تندرستی
30 دی 1398

بسیاری از افراد مصرف کننده مواد که همزمان به افسردگی مبتلا هستند، در هفته‌های پس از دوره ترک نیاز به درمان افسردگی پس از ترک اعتیاد دارند. از آنجایی که افسردگی خطر عود اعتیاد را افزایش می‌دهد، لازم است از پیش برنامه مناسبی در نظر گرفته شود تا چنانچه نشانه‌های افسردگی در بیمار مشاهده شد، به مرحله اجرا گذاشته شود.

بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی معمولاً در کنار اعتیاد تشخیص داده می‌شود و در بسیاری از موارد به سختی می‌توان تعیین کرد که کدام یک علت و کدام معلول است، به عبارت دیگر نمی‌توان تشخیص داد که آیا اعتیاد باعث بروز بیماری اعصاب و روان شده یا ناراحتی روانی زمینه‌ساز اعتیاد شده است. در هر حال این که کدام یک از این بیماری‌ها ابتدا بروز یافته است، چندان مهم نیست، چرا که هر دو بیماری افسردگی و اعتیاد به درمان هدفمند و بلندمدت نیاز دارند.

چنانچه برای درمان افسردگی اقدام نکنید، افسردگی به مرور زمان تشدید می‌شود.

علائم افسردگی بعد از ترک اعتیاد

علائم افسردگی را به راحتی می‌توان در بیمارانی که به تازگی اعتیاد خود را ترک کرده‌اند، تشخیص داد. علائم زیر معمولاً در بیماران دچار افسردگی مشاهده می‌شود:

• مختل شدن تمرکز یا توجه
  • احساس ناراحتی، اضطراب یا پوچی شدید
  • ناامیدی
  • احساس گناه، بی‌ارزشی یا درماندگی
  • بی‌علاقه شدن به سرگرمی‌ها یا فعالیت‌های محبوب گذشته
  • اختلال خواب
  • تحریک‌پذیری
  • تغییر اشتها
  • افکار آزاردهنده و خطرناک از قبیل فکر خودکشی، قتل یا مرگ.

پنهان ماندن طولانی مدت علائم افسردگی در اثر مصرف مواد مخدر موجب می‌شود که علائم بعد از ترک اعتیاد تشدید شود، بنابراین لازم است که علائم به سرعت تشخیص داده شود و احساسات و افکار ناخوشایند بیمار مدیریت شود. ممکن است بیمار نداند که به تنهایی چطور باید با این افکار و احساسات کنار بیاید. بهره‌گیری از درمان مناسب برای مقابله با علائم افسردگی پس از ترک اعتیاد به بیمار کمک می‌کند تا بتواند همچنان در جاده سلامتی قدم بردارد و به توانایی خود برای پاک ماندن ایمان پیدا کند.

علت افسردگی پس از ترک اعتیاد

اعتیاد سیستم “پاداش” مغز را تحت کنترل می‌گیرد و وقتی سم‌زدایی و بازپروری انجام می‌شود، بیمار مصرف نامناسب و خودسرانه داروهایی را که به آن‌ها وابسته شده بود، قطع می‌کند. قطع مصرف مواد مخدر و داروهای اعتیادآور بسیار دشوار است. به علاوه هرچه دوره مصرف الکل یا مواد مخدر طولانی‌تر بوده باشد، سیستم پاداش مغز سخت‌تر می‌تواند عملکرد عادی خود را بدون وابستگی به مواد مخدر ازسر بگیرد.

با این توصیف عجیب نیست که بیماران بلافاصله بعد از ترک اعتیاد مورد هجوم حالات افسردگی قرار می‌گیرند. حالات افسردگی در بعضی موارد به افسردگی بالینی کامل تبدیل می‌شود. خوشبختانه امروزه نسبت به گذشته روش‌های ایمن‌تر و موثرتری برای درمان افسردگی وجود دارد.

افسردگی بعد ترک اعتیاد چقدر طول می‌کشد؟

افسردگی بعد از ترک اعتیاد می‌تواند تا ۲ سال و یا حتی بیشتر با فرد باقی بماند، و به یکی از عوامل اصلی تحریک کننده به عود مصرف مواد مخدر تبدیل شود. بنابراین افسردگی باید جدی گرفته شود و فرد برای درمان آن به پزشک خود مراجعه کند. متاسفانه زمانبندی دقیقی برای افسردگی بعد از ترک اعتیاد وجود ندارد و به نوع ماده مصرف شده، مدت زمان مصرف و سلامت جسمی و روانی فرد بستگی دارد.

درمان افسردگی ناشی از اعتیاد

اگر چند هفته است که درمان ترک اعتیاد را به پایان رسانده‌اید، اما علائم افسردگی‌تان بهتر نشده یا حتی بدتر شده است، موقعیتتان را با پزشک معالجتان در میان بگذارید. درمان افسردگی بالینی امروزه بسیار بهتر از گذشته شده است و می‌توانید مطمئن باشید که بسیاری از داروهای پرمصرف مخصوص درمان افسردگی موثر و غیر اعتیادآورند. دوره‌های روان درمانی و گروه درمانی کمک بسیار زیادی به بیماران دچار افسردگی می‌کند.

البته لازم به ذکر است که چند هفته طول می‌کشد تا داروهای درمان افسردگی اثر کنند، بنابراین اگر بعد از فقط چند روز مصرف داروی ضدافسردگی نتیجه‌ای نگرفتید، فکر نکنید که شکست خورده‌اید. با این حال چنانچه چند هفته از مصرف دارو گذشت و علائم افسردگی بهبود نیافت، حتماً باید شرایطتان را به پزشک اطلاع بدهید.

داروی ضد افسردگی بعد از ترک اعتیاد

درمان افسردگی از این نظر دشوار و پیچیده است که دارویی که برای یک بیمار معجزه کرده است، ممکن است هیچ تاثیری بر بیمار دیگر نگذارد و بالعکس. گاهی اوقات مدتی طول می‌کشد تا پزشک بتواند داروی موثر و دوز مناسب دارو را برای بیمار تعیین کند، اگر این شرایط برایتان پیش آمد، ناامید نشوید.

افسردگی در دوران ترک اعتیاد غیرعادی نیست و در بسیاری از موارد همانطور که مغز توانایی عملکردی معمول خود را بازمی‌یابد، افسردگی نیز خود به خود برطرف می‌شود. هرچند افسردگی گاهی اوقات به خودی خود از بین نمی‌رود و به این ترتیب درمان ضرورت می‌یابد. افسردگی را نباید علامت فقدان اراده یا نقص شخصیت در نظر گرفت، افسردگی عارضه‌ای روانی است که می‌توان آن را با موفقیت درمان کرد.

اینجا است که داروهای تجویزی وارد میدان عمل می‌شوند. بسیاری از بیمارانی که اعتیاد را به تازگی ترک کرده‌اند، نگرانند که مبادا مصرف داروهای تجویزی باعث شود که دیگران قضاوت اشتباهی درباره آن‌ها بکنند. اما واقعیت این است که مصرف دارو در چنین شرایطی به بیماران کمک می‌کند تا زندگی موفق‌تر و سالم‌تری را در پیش بگیرند. تصمیم‌گیری درباره روش درمان افسردگی در نهایت به عهده خود بیمار است و بیمار نباید عامل‌های خارجی را در این تصمیم مهم دخالت بدهد. بیمار صرفاً باید بر مبنای نیت و عزم راسخ خود برای پاک ماندن درباره درمان دارویی افسردگی تصمیم بگیرد.

منبع: advancedrecoverysystems.com

ببینم شما که انقدر تبلیغ میکنید ای فلان و بیسار الان یه نفر بیاد اونجا بگه خسته شدم از مواد میشه کمکم کنید و هیچی هم پول ندارم ایا اصلا نگاش هم میکنید ؟

محمد فنایی
12 خرداد 1399

سلام دوست عزیز
    آیا شما برای مصرف مواد مخدر هزینه پرداخت نمیکردید؟؟؟ اکنون هم برای درمان اعتیاد هزینه پرداخت میکنید. با این تفاوت که هزینه برای مصرف مواد مادام العمر است، ولی برای درمان نهایتا چند ماه. از طرفی درمان اعتیاد شغل ماست، آیا خود شما برای خدمات کسب و کارتان هزینه دریافت نمیکنید؟؟؟
    ما رعایت حال بیماران عزیزمان رو میکنیم، ولی باید توجه داشته باشید که این مرکز یک کلینیک خصوصی است و در صورت عدم تمایل میتوانید به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنید.

کلینیک پیام تندرستی
    25 شهریور 1399