درمان افسردگی پس از ترک اعتیاد

درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی
مدیرسایت
20 ژانویه 2020

بسیاری از افراد مصرف کننده مواد که همزمان به افسردگی مبتلا هستند، در هفته‌های پس از دوره ترک نیاز به درمان افسردگی پس از ترک اعتیاد دارند. از آنجایی که افسردگی خطر عود اعتیاد را افزایش می‌دهد، لازم است از پیش برنامه مناسبی در نظر گرفته شود تا چنانچه نشانه‌های افسردگی در بیمار مشاهده شد، به مرحله اجرا گذاشته شود که در این مرحله نیاز به روانپزشک و روانشناس ترک اعتیاد وجود دارد.

بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی معمولاً در کنار اعتیاد تشخیص داده می‌شود و در بسیاری از موارد به سختی می‌توان تعیین کرد که کدام یک علت و کدام معلول است، به عبارت دیگر نمی‌توان تشخیص داد که آیا اعتیاد باعث بروز بیماری اعصاب و روان شده یا ناراحتی روانی زمینه‌ساز اعتیاد شده است. در هر حال این که کدام یک از این بیماری‌ها ابتدا بروز یافته است، چندان مهم نیست، چرا که هر دو بیماری افسردگی و اعتیاد به درمان هدفمند و بلندمدت نیاز دارند.

چنانچه برای درمان افسردگی اقدام نکنید، افسردگی به مرور زمان تشدید می‌شود.

علائم افسردگی بعد از ترک اعتیاد

علائم افسردگی را به راحتی می‌توان در بیمارانی که به تازگی اعتیاد خود را ترک کرده‌اند، تشخیص داد. علائم زیر معمولاً در بیماران دچار افسردگی مشاهده می‌شود:

  • مختل شدن تمرکز یا توجه
  • احساس ناراحتی، اضطراب یا پوچی شدید
  • ناامیدی
  • احساس گناه، بی‌ارزشی یا درماندگی
  • بی‌علاقه شدن به سرگرمی‌ها یا فعالیت‌های محبوب گذشته
  • اختلال خواب
  • تحریک‌پذیری
  • تغییر اشتها
  • افکار آزاردهنده و خطرناک از قبیل فکر خودکشی، قتل یا مرگ.

پنهان ماندن طولانی مدت علائم افسردگی در اثر مصرف مواد مخدر موجب می‌شود که علائم بعد از ترک اعتیاد تشدید شود، بنابراین لازم است که علائم به سرعت تشخیص داده شود و احساسات و افکار ناخوشایند بیمار مدیریت شود. ممکن است بیمار نداند که به تنهایی چطور باید با این افکار و احساسات کنار بیاید. بهره‌گیری از درمان مناسب برای مقابله با علائم افسردگی پس از ترک اعتیاد به بیمار کمک می‌کند تا بتواند همچنان در جاده سلامتی قدم بردارد و به توانایی خود برای پاک ماندن ایمان پیدا کند.

پیام تندرستی بهترین مرکز ترک تریاک به همراه کادری محرب به ترک اصولی و همیشگی اعتیاد کمک می کند

علت افسردگی پس از ترک اعتیاد

اعتیاد سیستم “پاداش” مغز را تحت کنترل می‌گیرد و وقتی سم‌زدایی و بازپروری انجام می‌شود، بیمار مصرف نامناسب و خودسرانه داروهایی را که به آن‌ها وابسته شده بود، قطع می‌کند. قطع مصرف مواد مخدر و داروهای اعتیادآور بسیار دشوار است. به علاوه هرچه دوره مصرف الکل یا مواد مخدر طولانی‌تر بوده باشد، سیستم پاداش مغز سخت‌تر می‌تواند عملکرد عادی خود را بدون وابستگی به مواد مخدر ازسر بگیرد.

با این توصیف عجیب نیست که بیماران بلافاصله بعد از ترک اعتیاد مورد هجوم حالات افسردگی قرار می‌گیرند. حالات افسردگی در بعضی موارد به افسردگی بالینی کامل تبدیل می‌شود. خوشبختانه امروزه نسبت به گذشته روش‌های ایمن‌تر و موثرتری برای درمان افسردگی وجود دارد.

افسردگی بعد ترک اعتیاد چقدر طول می‌کشد؟

افسردگی بعد از ترک اعتیاد می‌تواند تا ۲ سال و یا حتی بیشتر با فرد باقی بماند، و به یکی از عوامل اصلی تحریک کننده به عود مصرف مواد مخدر تبدیل شود. بنابراین افسردگی باید جدی گرفته شود و فرد برای درمان آن به پزشک خود مراجعه کند. متاسفانه زمانبندی دقیقی برای افسردگی بعد از ترک اعتیاد وجود ندارد و به نوع ماده مصرف شده، مدت زمان مصرف و سلامت جسمی و روانی فرد بستگی دارد.

درمان افسردگی ناشی از اعتیاد

اگر چند هفته است که درمان ترک اعتیاد را به پایان رسانده‌اید، اما علائم افسردگی‌تان بهتر نشده یا حتی بدتر شده است، موقعیتتان را با پزشک معالجتان در میان بگذارید. درمان افسردگی بالینی امروزه بسیار بهتر از گذشته شده است و می‌توانید مطمئن باشید که بسیاری از داروهای پرمصرف مخصوص درمان افسردگی موثر و غیر اعتیادآورند. دوره‌های روان درمانی و گروه درمانی کمک بسیار زیادی به بیماران دچار افسردگی می‌کند.

البته لازم به ذکر است که چند هفته طول می‌کشد تا داروهای درمان افسردگی اثر کنند، بنابراین اگر بعد از فقط چند روز مصرف داروی ضدافسردگی نتیجه‌ای نگرفتید، فکر نکنید که شکست خورده‌اید. با این حال چنانچه چند هفته از مصرف دارو گذشت و علائم افسردگی بهبود نیافت، حتماً باید شرایطتان را به پزشک ترک اعتیاد خود اطلاع بدهید.

داروی ضد افسردگی بعد از ترک اعتیاد

درمان افسردگی از این نظر دشوار و پیچیده است که دارویی که برای یک بیمار معجزه کرده است، ممکن است هیچ تاثیری بر بیمار دیگر نگذارد و بالعکس. گاهی اوقات مدتی طول می‌کشد تا پزشک بتواند داروی موثر و دوز مناسب دارو را برای بیمار تعیین کند، اگر این شرایط برایتان پیش آمد، ناامید نشوید.

افسردگی در دوران ترک اعتیاد غیرعادی نیست و در بسیاری از موارد همانطور که مغز توانایی عملکردی معمول خود را بازمی‌یابد، افسردگی نیز خود به خود برطرف می‌شود. هرچند افسردگی گاهی اوقات به خودی خود از بین نمی‌رود و به این ترتیب درمان ضرورت می‌یابد. افسردگی را نباید علامت فقدان اراده یا نقص شخصیت در نظر گرفت، افسردگی عارضه‌ای روانی است که می‌توان آن را با موفقیت درمان کرد.

اینجا است که داروهای تجویزی وارد میدان عمل می‌شوند. بسیاری از بیمارانی که اعتیاد را به تازگی ترک کرده‌اند، نگرانند که مبادا مصرف داروهای تجویزی باعث شود که دیگران قضاوت اشتباهی درباره آن‌ها بکنند. اما واقعیت این است که مصرف دارو در چنین شرایطی به بیماران کمک می‌کند تا زندگی موفق‌تر و سالم‌تری را در پیش بگیرند. تصمیم‌گیری درباره روش درمان افسردگی در نهایت به عهده خود بیمار است و بیمار نباید عامل‌های خارجی را در این تصمیم مهم دخالت بدهد. بیمار صرفاً باید بر مبنای نیت و عزم راسخ خود برای پاک ماندن درباره درمان دارویی افسردگی تصمیم بگیرد.

برای درمان افسردگی پس از ترک اعتیاد با کارشناسان ما در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی تماس حاصل فرمایید.

3.6/5 - (7 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : روانپزشکی مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

ببینم شما که انقدر تبلیغ میکنید ای فلان و بیسار الان یه نفر بیاد اونجا بگه خسته شدم از مواد میشه کمکم کنید و هیچی هم پول ندارم ایا اصلا نگاش هم میکنید ؟

محمد فنایی
1 ژوئن 2020

    سلام دوست عزیز
    آیا تهیه و مصرف مواد مخدر هزینه ندارد؟؟؟ همانطور که تهیه و مصرف مواد مخدر هزینه دارد درمان آن نیز می‌تواند هزینه‌ای داشته باشد! با این تفاوت که هزینه برای مصرف مواد مادام العمر است، ولی برای درمان نهایتا چند ماه. از طرفی درمان اعتیاد شغل ماست، آیا خود شما برای خدمات کسب و کارتان هزینه دریافت نمیکنید؟؟؟
    ما رعایت حال بیماران عزیزمان رو میکنیم، ولی باید توجه داشته باشید که این مرکز یک کلینیک خصوصی است و هزینه های آن از طرف دولت و یا سازمان دیگری تامین نمی‌شود.

    کلینیک پیام تندرستی
    15 سپتامبر 2020

      سلام خسته نباشید اولا معزرت میخام بابت مزاحمت . م دکتر من یه دوسالی میشه افسردگی شدید گرفتم یک سالی زیر دکتر قرص خوردم با دو سه تا دکتر خوب نشدم سر خود رفتم قرص متادون خوردن اوایل خوب بود همه قرصای ک میخوردمو نخوردم شروع کردم متادون خوردن بعد دوسه ماه باز حالم بد شد دوباره دکتر ولی الان یک سالی هست ک روز به روز بدتر میشم هروز فکر به خودکشی استرس اضطراب خواب اصلا ندارم از اظطراب فک دندون برام نمونده جدیدن هم شروع کردم به دنبال جن رمالی اینا رفتن احظار جنو از این قبیل کارا خواهش میکنم کمکم کنید خواهش میکنم من تو دوسال انقدر دکتر رفتم ۲۰۰میلیون فقد پول خرج کردم الان طوریم ک از دور بیمارستانو میبینم حالم بد میشه ✋اگه میشه کمکم کنید خداکنه وقت بزارید بخونید مشکلات منو بازم معزرت میخام.

      جواد…
      18 آوریل 2021

        با سلام متاسفانه شما درمان اشتباهی پیش گرفتید و توصیه میشود به صورت تخصصی جهت درمان افسردگی و اعتیاد به متخصص مراجعه فرمایید ۲۲۲۲۲۲۴۱

        کلینیک پیام تندرستی
        13 آگوست 2021

دچار افسردگی و پوچی شدم. شش ماه از ترک مصرف تریاک میگذره طی ده سال اخیر چندین بار سابقه ترک داشتم بین سه ماه تا سه سال هم ماندگار بوده دوباره مصرف کردم. این بار از نظر روحی و روانی بدجور به هم ریختم

حمزه سلیمیان
22 مارس 2021

    سلام در صورت تشخیص اختلالات خلقی توسط متخصصین از دارو درمانی و روان درمانی کمک بگیرید

    کلینیک پیام تندرستی
    12 آوریل 2021

    سلام، حتما از دکتر روانپزشک کمک بگیر، داروهایی هست که با مصرف آنها بعد از دو هفته اثر آن شروع شده و رفته رفته حالتو خوب میکنه،ممکنه لازم باشه 6 ماه تا یکسال هم مصرف کنی، بستگی به دوران مصرف مواد داره، ولی قابل درمانه، به هیچ وجه از مراجعه به دکتر روانپزشک دریغ نداشته باش، هر چه زودتر بری،زوتر خوب میشی،حتما از یه شخص صمیمی برای بردن به دکتر کمک بگیر، شاید تو این حال با پای خودت هیچ وقت نری،چون حالی که الان داری بهت میگه، ولش کن، هیچی فایده نداره، در صورتی که واقعیت این طور نیست، به امید سلامتی همه هموطنان

    سعید
    10 آگوست 2021

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان