مخدر تریاک چیست؟

مخدرتریاک چیست
مدیرسایت
8 آوریل 2020

بدون شک مخدر تریاک مشهورترین ماده اعتیادآوریست که جمعیت زیادی از افراد درگیر با بیماری اعتیاد به نوعی با آن در گریبان بوده و هستند. این ماده مخدر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مواد اعتیادآور در دنیا شناخته شده است به همین دلیل حتی اکثر افرادی که شناخت درستی نسبت به اعتیاد و مواد اعتیادآور ندارند با این ماده مخدر تا حدودی آشنا هستند. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با ماده مخدر تریاک بیشتر صحبت کنیم و معرفی دقیق‌تر و جامع‌تری نسبت به این ماده داشته باشیم. در نهایت پس از بررسی آن از جنبه‌های مختلف به موضوع ترک تریاک و روش‌های درمانی آن اشاره‌ای خواهیم کرد.

بر خلاف باور بعضی از افراد که گمان می‌کنند تریاک یک ماده شیمیایی است، اما این مخدر اعتیادآور، از شیره گیاهی به نام خشخاش به دست می‌آید و در واقع یک ماده مخدر طبیعی محسوب می‌شود. رنگ این ماده مخدر قهوه‌ای تیره و یا قهوه‌ای روشن ، شفاف و براق است. اثر شیره تریاک بر مغز بسیار مخرب است. جدا از معضل اعتیادآور بودن این ماده مخدر و مشکلات ناشی از آن، مشکل مضاعف دیگر این ماده برای مصرف کنندگان آن، ناخالص بودن و غیر اصل بودن آن است. فروشندگان و قاچاقچیان مخدر تریاک برای اینکه حجم بیشتری از این ماده را بفروشند و سود بیشتری ببرند آن را با سرب، مواد اعتیادآور صنعتی و ناخالصی های بسیار مضر دیگر ترکیب می‌کنند.

مشخصات ظاهری تریاک، از گیاهی به نام خشخاش

تریاک چگونه مصرف می شود؟

مصرف تریاک انواع و اقسام متفاوتی دارد. افراد با توجه به نیازهای دارویی و یا اثربخشی مخدری این مواد از روش‌های متفاوتی برای مصرف استفاده می‌کنند. بیشتر بیماران از مخدر تریاک به صورت دود کردن با سیخ و یا حل کردن در چای نبات استفاده می‌کنند. همچنین برخی از باورهای غلط در مورد مصرف ناشیانه این مواد مثل تزریق در خون و یا رگ گردن موجب مرگ افراد مصرف کننده شده است.

آیا استفاده دارویی از مخدر تریاک قابل قبول است؟

یک باور قدیمی هنوز هم در ذهن بسیاری از افراد جا گرفته و آن هم مصرف دارویی مخدر تریاک است. در این مورد بهتر است تا این نکته مهم را مد نظر داشته باشید که مصرف دارویی تریاک حتی به عنوان داروی تسکین دهند موجب بروز وابستگی در بدن می‌شود. همین نکته استفاده مکرر بیمار را به دنبال خواهد داشت و در مدت کوتاهی بیمار بدون مصرف تریاک قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود نخواهد شد و به همین سادگی به آن اعتیاد پیدا خواهد کرد.

علائم اعتیاد به تریاک چیست؟

استفاده از تریاک در مدت زمان طولانی موجب بروز اعتیاد در افراد می‌شود. علائم بروز اعتیاد در افرادی که با مصرف متعدد به آن دچار شده‌اند با علائم اعتیاد به سایر مواد مخدر تفاوت چندانی ندارد.

از جمله علائمی که فرد اعتیاد پیدا کرده به آن مبتلا خواهد شد می‌توان به بی‌خوابی، بی اشتهایی، تعرق شدید بدن، سکسکه  اسهال، کاهش میل جنسی، گرفتگی عضلانی و بی قراری در رفتار، خمیازه و لرز شدید بدن اشاره کرد. با مشاهده علائم اعتیاد به تریاک، حتما باید سریعا به بهترین مرکز ترک تریاک مراجعه شود.

مصرف تریاک در چای و نبات، از علائم خوردن تریاک

اثرات مصرف تفننی تریاک بر بدن

مصرف مخدر تریاک حتی به صورت تفننی هم اثرات غیر قابل جبرانی روی سیستم ایمنی بدن خواهد گذاشت. برای مثال عوارضی از  جمله لرز و خماری در مصرف تفننی تریاک بسیار دیده شده است. مصرف مخدر تریاک حتی به صورت تفننی آسیب های جدی کبدی نیز به همراه دارد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می توانید مقاله تاثیر مصرف تریاک بر روی کبد چرب را مطالعه کنید.

علاوه بر این بسیاری از افرادی که به سایر مواد های مخدر مانند متادون اعتیاد دارند، به شکل غیر قابل قبولی و به صورت همزمان اقدام به مصرف تریاک می کنند که این اشتباه غیر قابل جبران است چرا که عوارض مصرف همزمان متادون با تریاک تنها با مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد و  سم زدایی ترک اعتیاد کامل بدن جبران پذیر است.

اثرات مصرف تریاک چیست

اثرات مصرف تریاک در زنان و خانم های باردار

جالب است بدانید که عوارض ترباک و اثرات مصرف آن در بین خانم ها بیش از 120 برابر بیشتر از آقایان است. این عوارض شامل افزایش یکباره فشار خون، سرطان مری، دیابت، اختلال در قاعدگی، نازایی و افزایش مرده زایی و بروز انواع بیماری های پوستی، یبوست، بیماریهای کبدی و ریوی را به همراه خواهد داشت.

مصرف تریاک در دوران بارداری بانوان علاوه بر اثرات بالا احتمال مرده زایی را 50 درصد بالا می برد چراکه مصرف تریاک در زمان بارداری موجب نرسیدن اکسیژن به جنین می شود و همین نکته مرگ ناشی از خفگی جنین را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این حتی در صورت زنده ماندن و زایمان، نوزاد با افت قند خون و کلسیم مواجه شده و بیشتر از سایر نوزادان با علائم زردی رو به رو خواهد بود.

عوارض مصرف تریاک در زنان

کنار گذاشتن مصرف تریاک چگونه امکان دارد؟

بیمار مبتلا به اعتیاد تریاک می تواند برای ترک آسان و به موقع اعتیاد به تریاک از روش های متفاوتی مانند درمان خانگی اوردوز تریاک و یا روش های بستری در کلینیک ها مسیر درمان خود را آغاز کنند. کلینیک پیام به عنوان یکی از بهترین مرکز نگهداری اعتیاد در تهران در گام نخست برای ترک، مرحله سم زدایی بدن را به شما پیشنهاد می کند و در قدم بعدی با بستری 19 تا 22 روزه به همراه مشاوره های گروهی و فردی زیر نظر پزشک ترک اعتیاد برای انجام مراحل ترک شما را یاری خواهند کرد.

شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز با شماره تماس های 22222241 ارتباط بگیرید تا کارشناسان و مشاوران کلینیک پیام بدون گرفتن هزینه ای شرایط شما را برای معرفی روش های ترک تریاک و اعتیاد بسنجند و بهترین نوع از خدمات را به شما ارائه دهند. در نظر داشته باشید کلیه موارد یاد شده با حفظ رازداری کامل مشاوران کلینیک پیام انجام خواهد شد و بیماران می توانند بدون هیچگونه دغدغه ای در این خصوص برای مشاوره تلفنی و پذیرش اقدامات لازم را انجام دهند. امید است که این مقاله تلنگر کوچکی برای به یادآوردن سلامتی و آرامش شما باشد.

4.9/5 - (245 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان