فرق حشیش و ماری جوانا

تفاوت حشیش با ماری جوانا - کلینیک پیام تندرستی
مدیرسایت
10 اکتبر 2023

ماری جوانا و حشیش به دلیل تاثیرات روانگردان، از قرن ها پیش برای اهداف تفریحی و دارویی مورد استفاده قرار گرفته اند. علیرغم این که حشیش و ماری جوانا از گیاه شاهدانه استخراج می شوند، اما خواص و تاثیرات متفاوتی برجای می گذارند و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

با این که مصرف حشیش و ماریجوانا در سرتاسرجهان رو به افزایش است، اما بسیاری از مصرف کنندکان این مواد، هر دو را یکسان می دانند و اطلاعی از تفاوت های این دو ندارند. در حالیکه ماریجوانا و حشیش تفاوت های چشمگیری در جزئیات، خواص و اشکال ظاهری با یکدیگر دارند و نباید به اشتباه به جای یکدیگر استفاده شوند

بنابراین، در این مقاله با بررسی فرق بین حشیش و ماری جوانا به این سوال که تفاوت بین حشیش و ماری جوانا چیست؟ پاسخ داده ایم

تفاوت های ظاهری حشیش و ماری جوانا

حشیش و ماری جوانا از لحاظ ظاهری، تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارند و به همین دلیل در نگاه اول از یکدیگر قابل تفکیک هستند. ماری جوانا از جوانه های گلدار و خشک شده گیاه شاهدانه بدست می آید، در حالی که حشیش به صورت یک ترکیب نیمه جامد و خمیری است که از رزین یا شیره گیاه شاهدانه تولید می شود.

مقایسه قدرت روانگردان حشیش و ماری جوانا

براساس تحقیقات انجام شده، ترکیبی که باعث ایجاد تاثیرات روانگردان در حشیش و ماری جوانا می شود به THC (تتراهیدروکانابینول) شناخته می شود. حشیش که از تغلیظ شیره گیاه شاهدانه بدست می آید، به دلیل غلظت بالای کانابینوئیدها خواص روانگردان قوی تری نسبت به ماری جوانا دارد. از طرف دیگر، ماده ماری جوانا که از برگ ها، گل ها و ساقه های خشک شده گیاه شاهدانه تشکیل شده است، حاوی غلظت کمتری از کانابینوئیدها است.

لازم به ذکر است که،ترکیب روانگردان موجود در حشیش و ماری جوانا براساس سویه و روش کشت گیاه شاهدانه متفاوت است. میزان ترکیبات روانگردان موجود در ماری جوانا در حدود  25 تا 30 درصد است در حالی که میزان کانابینوئیدهای موجود در حشیش از 20 درصد تا 60 درصد متغیر است.

براساس بررسی های انجام شده، معمولا میزان ترکیبات روانگردان موجود در حشیش، سه برابر قوی تر از مای جوانا است.

آشنایی با تاثیرات کانابینوئید بر بدن

به طور کلی، ماریجوانا و حشیش هر دو از گیاه کنابیس به دست می‌آیند، اما تفاوت‌های مهمی در مقدار THC و قوانین مرتبط با آن‌ها وجود دارد. همچنین، اثرات این دو ماده بر روی افراد می‌تواند متغیر باشد و بسته به مقدار مصرف، تحمل فرد، و مواقع مصرف متفاوت باشد.

کانابینوئیدهای موجود در حشیش و ماری جوانا، به صورت مشابهی بر مغز تاثیر می گذارند. THC به عنوان یک ماده شیمیایی محرک به گیرنده های کانابینوئیدی در مغز متصل شده و سبب آزادسازی دوپامین در مغز می شود.

افزایش ترششح دوپامین در مغز سبب ایجاد احساس انرژی، شادابی، انگیزه، کاهش درد و خواص ضدالتهابی در مصرف کننده می شود. مغز در عرض چند دقیقه پس از مصرف ماری جوانا یا حشیش، به ترکیبات موجود در این مواد واکنش نشان داده و سبب ایجاد عوارض زیر می شوند.

اثرات کوتاه مدت استفاده از حشیش و ماری جوانا عبارتند از:

  • کمبود حافظه
  • مشکل در درک یا یادگیری
  • اختلال در تفکر و حل مسئله
  • افزایش ضربان قلب
  • اضطراب
  • کاهش هماهنگی
  • پارانویا و توهم
  • حملات وحشت زدگی

اثرات بلند مدت استفاده از حشیش و ماری جوانا عبارتند از:

  • از دست دادن حافظه
  • اختلالات دائمی در قضاوت
  • ادراک تغییر یافته نسبت به محیط اطراف
  • رفتار پرخاشگرانه
  • مشکلات تنفسی
  • مصرف اجباری و اعتیاد

بسیاری از مصرف کنندگان ماری جوانا و حشیش به دلیل عدم آگاهی از تفاوت حشیش با ماری جوانا اقدام به مصرف این مواد کرده و در دام اعتیاد به این مواد گرفتار می شوند.

در صورتی که با اعتیاد به ماری جوانا و حشیش دست و پنجه نرم می کنید و برای ترک این مواد به دریافت کمک های حرفه ای نیاز دارید، مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی آماده یاری رساندن به شماست.

این مرکز با گردآوری بهترین پزشکان ترک اعتیاد و امکانات و تجهیزات پیشرفته به صورت سرپایی و بستری آماده خدمت رسانی به مراجعین گرامی است. همکاران ما در مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی از مرحله سم زدایی تا مرحله درمان کامل، قدم به قدم در کنار بیماران حضور خواهند داشت. برای دریافت اطلاعات جامع در مورد ترک حشیش و ماری جوانا به صورت شبانه روزی با واحد مشاوره مرکز پیام تندرستی تماس حاصل فرمایید.

Rate this post
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان