مصرف زولپیدم در بارداری

مصرف قرص فنتانیل در بارداری - کلینیک پیام تندرستی
مدیرسایت
9 اکتبر 2023

زولپیدم یکی از رایج ترین داروها برای درمان بی خوابی است. اگر چه زولپیدم می‌تواند برای بهبود خواب مفید باشد، اما سوءمصرف آن و همچنین استفاده طولانی‌تر از زمان تجویز پزشک ممکن است عوارضی مانند اعتیاد به زولپیدم را در برداشته باشد که در اینصورت باید برای ترک زولپیدم در یک مرکز درمانی خوب مانند کلینیک پیام تندرستی مراجعه کنید . اما مصرف قرص زولپیدم در بارداری چگونه است؟ عوارض زولپیدم بر جنین چگونه است؟ در این مطلب قصد داریم تا در مورد خطرات زولپیدم در بارداری صحبت کنیم. اگر باردار هستید و زولپیدم استفاده می‌کنید، این مطلب برای شماست!

بی خوابی در دوران بارداری

میزان و کیفیت خواب در دوران بارداری، بواسطه تغییرات فیزیکی، هورمونی و فیزیولوژیکی می‌تواند دستخوش تغییر شود. باید توجه داشته باشید که بیخوابی قبل از زایمان بدتر می‌شود و این بواسطه ترشح هورمون اکسی توسین است. اما برخی از زنان بیشتر از سایر آن‌ها در معرض بیخوابی قرار می‌گیرند، این ممکن است به علت سطوح بالاتر استروژن و پروژسترون و تاثیر آن بر سایر هورمون ها، مانند نسبت کورتیزول به ملاتونین، باشد. در این موارد برخی از زنان باردار اقدام به مصرف زولپیدم می‌کنند. اما سوال این است که آیا زولپیدم در بارداری خطر خواهد داشت؟

مصرف زولپیدم در دوران بارداری خطرناک است؟

FDA ایمنی داروها را در دوران بارداری با قرار دادن آن‌ها در رده بندی های خاص تعیین می‌کند. این دسته بندی ها برای ارزیابی احتمال آسیب به جنین، زمانی که مادر آن داروها را مصرف می‌کند، می‌باشد.

در مورد اثرات زولپیدم در حاملگی باید بگوییم که زولپیدم در رده بندی C قرار گرفته است. این بدان معناست که تحقیقات در مورد اثر زولپیدم بر جنین به حدی نیست که بتوان عوارض آن را رد کرد. یعنی مصرف قرص زولپیدم برای زن باردار و جنین او می‌تواند خطراتی مانند افزایش نرخ سزارین، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را در پی داشته باشد.

اثر قرص زولپیدم بر جنین چگونه است؟

همانگونه که ذکر کردیم خطراتی در مورد مصرف زولپیدم در بارداری و شیردهی وجود دارد که در زیر آن‌ها را لیست می‌کنیم:

  • افزایش احتمال سزارین نسبت به زایمان طبیعی
  • زایمان زودرس (هم برای مادر باردار خطرناک است و هم برای جنین)
  • تولد نوزادانی با وزن کم
  • عوامل خطر غیر مستقیم (از عوارض مصرف زولپیدم سرگیجه است که این می‌تواند منجر به افتادن مادر و آسیب به جنین شود. کم آبی نیز از عوارض جانبی بالقوه است که می‌تواند در بارداری خطرناک باشد.)

نکاتی در رابطه با درمان بی خوابی در دوران بارداری

زنانی که در دوران بارداری خود با بیخوابی دست و پنجه نرم می‌کنند، باید از نظر اختلالات خلقی مانند افسردگی یا اضطراب نیز آزمایش شوند. که در صورت بروز این علائم برای درمان بیخوابی، به هیچ عنوان نباید به مصرف زولپیدم در بارداری بپردازید. بلکه باید درمان افسردگی و اضطراب انجام گیرد تا بتوانید خواب راحتی را تجربه کنید.

در برخی موارد که نیز پزشک شما علیرغم خطرات مصرف زولپیدم در بارداری به این نتیجه می‌رسد که مزایای مصرف زولپیدم در حاملگی برای شما بیشتر از معایب آن است.

قطع مصرف زولپیدم در بارداری

اگر در دوران بارداری زولپیدم مصرف کرده‌اید، حتما باید قبل از قطع مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است دچار علائم ترک زولپیدم شوید و در نتیجه هم خودتان و هم جنین آسیب ببینید. در حال حاضر هیچ تحقیق قابل توجهی در مورد اینکه آیا علائم ترک در نوزادانی که مادرانشان Ambien مصرف کرده اند رخ می دهد یا خیر؟ اگر وجود ندارد که هیچ. اما اگر دچار اعتیاد به زولپیدم شده اید، باید چگونگی ترک زولپیدم توجه لازم را داشته باشید.

مصرف قرص زولپیدم در بارداری - کلینیک پیام تندرستی

اثرات مصرف زولپیدم در شیردهی

اگر در دوران شیردهی زولپیدم مصرف می‌کنید، باید بدانید که مقداری از آن به شیر مادر منتقل می‌شود. اگر چه اثرات زولپیدم در شیر مادر در عرض ۳ ساعت بعد از مصرف کم خواهد شد، اما ممکن است زولپیدم بر کودک شما اثر بگذارد. یکی دیگر از عوارض مصرف زولپیدم در شیردهی عدم توانایی پاسخگویی مادر به نوزاد در طول شب است. زیرا این دارو موجب خواب آلودگی مادر می‌گردد.

آیا زولپیدم اعتیاداور است؟

خطر اعتیاد به زولپیدم وجود دارد، به خصوص اگر آن را خارج از دوز تجویزی پزشک یا در مدت طولانی تری از زمان تجویزی مصرف کنید. پزشکان معمولا کمترین دوز زولپیدم را تجویز می‌کنند و اغلب مدت زمان آن را تا ۲ هفته درنظر می‌گیرند. در صورت ادامه مصرف بیش از دو هفته خطر وابستگی و اعتیاد به زولپیدم ایجاد خواهد شد. و حتما باید زیر نظر پزشک ترک اعتیاد درمان خود را شروع کنید.

با این تفاسیر هرگز نباید بصورت خودسرانه برای قطع مصرف زولپیدم اقدام کنید، چه باردار باشید، چه نباشید! اگر به مدت ۲ هفته آن را مصرف کرده‌اید، حتما راجع به ترک زولپیدم با پزشک خود مشورت کنید. اما اگر بیش از دو هفته آن مصرف کرده‌اید برای ترک زولپیدم لازم است تا به یک مرکز  ترک اعتیاد پیام تندرستی مراجعه کنید.

زیرا درمان اعتیاد و وابستگی به زولپیدم با علائم ترک همراه است و اگر بخواهید از اثرات علائم ترک زولپیدم در بارداری جلوگیری کنید، باید کمک حرفه‌ای دریافت نمایید تا روند درمان شما ایمن و راحت طی شود.

Rate this post
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان