هر آنچه باید در مورد قرص آلپرازولام و موارد مصرف آن بدانید

قرص آلپرازولام و موارد مصرف آن
مدیرسایت
15 ژوئن 2020

قرص آلپرازولام (Alprazolam)  یا زاناکس یکی از داروهای تجویزی است که در بیشتر موارد به جهت کاهش استرس و اضطراب، اختلال هراس، افسردگی، اختلالات خواب و اختلالات روانی تجویز می‌شود. استفاده خودسرانه این دارو نه تنها درمانی بر بیماری‌های روانی محسوب نمی‌شود، بلکه سلامتی افراد را به شکل خطرناکی تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا با کاهش تحریک غیر عادی در مغز فرد مواجه می‌شود، به همین دلیل مصرف آن تنها با تجویز پزشک مجاز است.قرص آلپرازولام که بیشتر به قرص آلپروزولام 0/5 شناخته می‌شود در سال 1981 سازمان غذا و داروی ایالات متحده این دارو را تایید کرد. این دارو معروف به زاناکس است و با این نام تجاری به فروش می‌رسد.

دوز مصرف آلپرازولام

میزان دوز مصرفی قرص آلپرازولام برای بیماران مختلف با توجه به شرایطشان و نظر پزشک متخصص، متفاوت است و از روزی ۱ تا ۳ قرص متغیر است. در ادامه همراه با کلینیک پیام تندرستی باشید تا هرآنچه که لازم است در مورد این داروی تسکین‌دهنده بدانید را به اطلاع شما برسانیم.

قرص آلپرازولام 0/5 برای چیست؟

از آلپرازولام می‌توان به عنوان یکی از قوی‌ترین داروهای ضد افسردگی نام برد. آلپرازولام از جمله پرمصرف‌ترین داروهایی است که برای افرادی که اضطراب دارند، یا تپش قلب و بی خوابی دارند و یا حتی برای سندروم پیش از قاعدگی تجویز می‌شود.

قرص آلپرازولام یا زاناکس جز گروه دارویی بنزودیازپین از قبیل دیازپام، کلونازپام و لورازپام است و برای کنترل بیماری‌هایی از قبیل اضطراب، بی‌قراری، حملات هراس، بی‌خوابی و برخی دیگر از اختلالات روان تجویز می‌گردد.

قرص آلپرازولام چیست؟ - پیام تندرستی

گاهی اوقات داروی آلپرازولام توسط افرادی که لزوماً به بیماری‌های روانی مبتلا نیستند، ولی در بحران‌های سخت روحی مانند فوت اقوام، استرس کاری یا سایر موارد قرار دارند، مصرف می‌شود.

قرص آلپروزولام و افسرگی

همه‌ی افراد در طول زندگیشان ممکن است روزهای سختی را تجربه کنند، برای مثال عزیزترین فرد زندگیشان را از دست بدهند یا دوره‌ای از زندگیشان را با مشکل اقتصادی گذرانده باشند و بعد از گذشت زمان دچار افسردگی حاد شوند، به طوری که کل روز استرس دارند و از کارهای روزمره خود عقب می‌مانند. در چنین شرایطی نمی‌توان گفت که تنها تجویز قرص‌هایی مانند آلپرازولام به بیمار کمک می‌کند؛ مراجعه به روانشناس متخصص و شرکت در جلسات مشاوره گروهی و فردی و یا بهره‌مندی از روش‌های درمانی مانند رفتار درمانی شناختی در درمان اعتیاد (CBT) می‌تواند در کنار مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک مفید واقع شود.

عوارض قرص آلپرازولام

در صورتی که متخصص قرص آلپرازولام را برای شما تجویز کرده است، اطمینان داشته باشید که فوائد آن بیش از عوارضش بوده است. از عوارض شایع مصرف قرص آلپرازولام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خواب‌آلودگی
  • گیجی
  • تغییر خلق (توهم، افکار خودکشی)
  • لکنت زبان یا اختلال گفتاری
  • عدم تعادل یا سرگیجه
  • مشکلات حافظه
  • کاهش میل جنسی

برخی از افرادی که از داروهای افسردگی و تثبیت روحیه مانند آلپرازولام استفاده می‌کنند، ممکن است دچار عوارض دیگری مانند ریزش مو یا تپش قلب نیز بشوند. در صورت تشدید یا تداوم هرکدام از این علائم با پزشکتان صحبت کنید.

تداخل دارویی آلپرازولام

تداخل دارویی آلپرازولام می‌تواند اثربخشی داروی شما را افزایش یا کاهش دهد. به عنوان مثال، اگر شما به طور هم‌زمان دارویی را با آلپرازولام مصرف کنید که اثربخشی آن را افزایش می‌دهد، ممکن است موجب بروز عوارض یا خطراتی برای شما گردد.

بنابراین به تمامی بیماران توصیه می‌گردد تا قبل از مصرف آلپرازولام، سایر داروهای مصرفی خود را به پزشک نشان دهند تا در صورت احتمال تداخل دارویی، داروی مناسب شما توسط پزشک تجویز گردد. نمونه‌ای از داروهایی که باعث تداخل دارویی آلپرازولام می‌شوند، در زیر آمده است:

  • داروهای خواب‌آور مثل کلردیازپوکساید (مصرف همزمان آلپرازولام با داروهای خواب‌آور می‌تواند باعث مرگ ناگهانی در خواب شود، زیرا مصرف این ترکیبات خواب‌آلودگی را افزایش و سطح هشیاری را کاهش می‌دهد.)
  • مسکن و ضددرد‌ها مثل: ژلوفن، استامینوفن، پروپوکسی فن و ایبوپروفن
  • آنتی بیوتیک‌ها مثل: فلوکونازول، ایتراکونازول، کتاکونازول
  • داروهای ضد‌افسردگی مثل فلوکستین، فلووکسامین، سرترالین، اسکتامین
  • قرص‌های ضد‌بارداری
  • داروهای ضد‌سرفه
  • داروهای شل‌کننده عضلات
  • داروهای صرع و ضد‌تشنج

ملاتونین، پروپرانول، آسپرین، سایمیتیدن، دیلتیازم و ایزونیازید از دیگر داروهایی هستند که در صورت مصرف با آلپرازولام موجب تداخل دارویی خواهند شد.

مسمومیت با آلپرازولام

هرگونه سابقه سوء‌مصرف مواد مخدر، الکل و حتی داروهای تجویزی دیگر، خطر مسمومیت با قرص آلپرازولام را افزایش خواهد داد. از علائم بالینی مسمومیت با آلپرازولام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خواب آلودگی
  • لتارژی
  • اختلال تکلم
  • آتاکسی
  • کنفیوز
  • دپرسیون تنفسی
  • هیپوترمی

پیروی دقیق از دستورات پزشک، موجب کاهش خطر مسمومیت با این دارو می‌شود.

درمان اضطراب با قرص آلپرازولام

در کارایی و عملکرد قرص آلپرازولام برای درمان اضطراب شکی نیست، زیرا که این دارو ده‌ها سال است که تجویز ‌می‌شود و میزان موفقیت بالایی در درمان اضطراب شدید و حملات هراس داشته است. با این حال قرص آلپرازولام تنها برای کمک به مدیریت علائم اضطراب در کوتاه مدت تجویز می‌شود. بنابراین از این دارو به عنوان گزینه درمانی اصلی استفاده نمی‌شود، بلکه به عنوان مکملی در کنار روش‌های درمانی دیگر، بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

اگر پزشک برای شما قرص آلپرازولام تجویز کرده است، هدف او درمان علائم و نشانه‌های بیماری شما است. این دارو برای درمان قطعی و کامل تجویز نمی‌شود، بلکه یک راه حل کوتاه مدت برای درمان اضطراب در شرایط خاص شما تجویز شده است. آلپرازولام به طور کامل اختلال اضطراب را درمان نمی‌کند، در عوض به کاهش علائم کمک می‌کند تا روند درمان اصلی مانند روان‌درمانی را برای بیمار آسان‌تر کند.

آلپرازولام برای تنظیم خواب (تاثیر آن برای بی خوابی)

آلپرازولام چگونه به خواب کمک می کند؟ علت بی‌خوابی خیلی از افراد، عدم کنترل افکار و فعالیت بیش از حد مغز است. یعنی هنگام شب، بدن خسته اما ذهن فعال بوده و به طور غیرارادی به موضوعات مختلف معطوف می‌شود و فرد توان کافی برای مهار این افکار را ندارد.

با مصرف این دارو به مرور زمان مقدار زیادی دوپامین در مغز آزاد می‌شود که موجب بروز حس نشاط و خوشی در بیمار خواهد شد. این امر موجب وابستگی به این حس خوب مصنوعی می‌شود و فرد تمایل به مصرف بیشتر و بیشتر این دارو خواهد داشت تا زمانی که دیگر بدون آن حس خوشی را تجربه نخواهد کرد و در این حالت کاملا به آن اعتیاد پیدا کرده است.

اگر در بین اطرافیان خود شخصی را می شناسید که به مصرف مکرر این دارو عادت کرده است، می‌توانید با کمک کیت‌های تست اعتیاد از دوز مصرف و میزان اعتیاد فرد به این دارو اطلاع پیدا کنید.

قرص آلپرازولام برای بی خوابی

آیا تأثیر داروی آلپرازولام برای همه بیماران یکی است؟

قرص آلپرازولام برای همه بیماران مؤثر و مناسب نیست، امکان اعتیاد به آن در بسیاری از افراد وجود دارد و در برخی موارد موجب بروز عوارض جانبی جدی می‌گردد، حتماً در نظر داشته باشید که بدون تجویز پزشک نباید از این دارو استفاده نمود.

همچنین زاناکس برای کسانی که سابقه اعتیاد به الکل و مواد مخدر دارند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. الپرازولام باعث ایجاد وابستگی روانی و جسمانی می‌شود، به همین جهت ترک نیاز به درمان روانی و جسمانی دارد که باید در بهترین مرکز ترک آلپرازولام انجام شود، چرا که ترک غیراصولی و خودسرانه آن می‌تواند عوارض به مراتب شدیدی داشته باشد.

۵ نکته مهم درباره مصرف آلپرازولام

هر دارویی به موازات اثر درمانی مطلوب خود، ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی‌شود؛ اما آگاهی موارد، رعایت احتیاط لازم الزامی است. در ادامه به پنج نکته مهم درباره قرص آلپرازولام اشاره می‌کنیم:

  1. داروی آلپرازولام برای کنترل اختلالات ناشی از اضطراب و تسکین کوتاه مدت آن مصرف می‌شود.
  2. آلپرازولام از شیر مادر به کودک منتقل شده و می‌تواند به کودک آسیب بزند، در نتیجه در دوران شیردهی نباید از آن استفاده کرد.
  3. داروی آلپرازولام اعتیادآور بوده و مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به مرگ شود.
  4. این دارو در دوران بارداری پر‌خطر بوده و زنان باردار باید از مصرف آلپرازولام پرهیز کنند.
  5. افرادی که دارای بیماری‌های کبد، کلیه، آسم و اختلالات تنفسی هستند باید پیش از مصرف، پزشک معالج خود را مطلع کنند.
نکات مصرف آلپرازولام

آیا مصرف قرص آلپرازولام اعتیادآور است؟

مصرف خودسرانه و مکرر هرگونه داروی آرام‌بخش بدون اجازه پزشک، پس از مدتی موجب بروز اعتیاد در افراد می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت عدم رعایت دوره‌های درمانی و مصرف بی‌رویه آن، شما هم دچار اعتیاد خواهید شد.

اگر شما به دلیل افسردگی، نیاز جسمی یا روحی و هر مورد دیگر دچار اعتیاد به مصرف این دارو شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم با شماره ۴۱ ۲۲ ۲۲ ۲۲- ۰۲۱ با ما تماس بگیرید. مشاوران و روانشناسان ما در بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران در پیام تندرستی، به صورت شبانه‌روزی اطلاعات لازم را درباره مشاوره فردی و روند درمانی سوءمصرف قرص آلپرازولام به شما خواهند داد.

 

سوالات متداول در مورد قرص آلپرازولام

قرص آلپرازولام برای بزرگسالان چه عوارضی دارد؟

آلپرازولام برای افرادی که این قرص را مصرف می‌کنند، می‌تواند سبب خواب آلودگی، عدم تعادل، ایجاد توهم، بروز لکنت زبان و … شود. در صورتی که این علائم بیش از اندازه در شما دیده می‌شود باید با پزشک خود صحبت کنید.

آیا قرص آلپرازولام باعث ریزش مو می شود؟

داروهایی مانند آلپرازوم که برای ثبیت روحیه مورد استفاده قرار می‌گیرند، عوارضی مانند ریزش مو دارند که در صورت تداوم ریزش می‌بایست با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر قرص آلپرازولام بر حافظه چیست؟

مصرف آلپرازوم عوارض شایعی مانند مشکلات حافظه را در فرد ایجاد می‌کند. در صورتی که این مشکل برای شما آزاردهنده است، پزشک خود را مطلع کنید.

قرص آلپرازولام برای چه مواردی مصرف می شود؟

قرص آلپرازولام برای کاهش استرس، افسردگی، اختلالات خواب و اختلالات روانی مناسب است که میزان دوز مصرفی آن از روزی 1 قرص تا 3 قرص متفاوت است.

3.7/5 - (76 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

سلام،تورا خدا ایمیل من بذارین،
واقعاٌ نیاز به کمک،مشاوره و… دارم
…..
میدونم کلینیک پیام منو نمیذاری،
….
ماکه نمیخواییم از خوشی اعتیاد تبلیغ کنیم،بلعکس از نامردیش میخوایم بگیم،فقط دوست دارم کارشناسای عزیزتون و همچنین دوستای دیگه،در مورد مضرٌات و تداخلات دارویی احتمالیش بحث کنن،تا این عضو کوچیک صفحه تون،از محضر و گفنگوهای شما عزیزان استفاده ای ببرم
….

محمد صالح
14 نوامبر 2020

    سلام دوست عزیز
    پیام شما بدلیل اینکه محتوای تبلیغات مواد مخدر داشت ویرایش شد. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت مشاوره به روانشناس مراجعه کنید.

    کلینیک پیام تندرستی
    15 نوامبر 2020

سلام دکتر من بمدت بیست سال قرص الپروزلام مصرف می کردم اکنون سه ماه است ترک کرده ام البته جسما وروحا وابستگی به دارو پیداکرده بودم درحال حاضر کل رگ های بدنم خشک شدن. به دکتر مراجعه می کنم داروی داروی ضدافسردگی وتشنج برام می دهند من هم تحمل ان ها ندارم علت اصلی هم همین بود ازقرص های الپروزولام ویا بمدت کوتاه کلونازپام جای گزین ان نموده ام رانمایی بفرماید و کمک کنید و ضمنا بازنشته نیروی هوائی در ۸سال جنگ در خدمت بودم

جبرائیل
29 نوامبر 2020

    سلام دوست عزیز
    لطفا برای دریافت مشاوره و ویزیت با کلینیک تماس بگیرید.

    کلینیک پیام تندرستی
    8 دسامبر 2020

سلام وعرض ادب
گفته شد که آلپروزلام برای ترک اعتیاد استفاده نشه
پس چرا برای ترک تریاک و شیره و متادون تجویز میکنن
من تاحالا دو مرحله ترک کردم ودوشهر مختلف و هردوجا آلپروزلام تجویز کردن
داخل سایت های دیگه ام نوشته موردی نداره
پس چرا شما…؟!!!!؟؟؟!؟

Rad iasis
5 دسامبر 2020

    سلام دوست عزیز
    قرص آلپرازولام یک داروی ضدافسردگی است و معمولا برای درمان بی‌قراری و کنترل اضطراب در دوران ترک اعتیاد به صورت *مقطعی* و با دوز خاص تجویز میگردد و به روند ترک کمک می‌کند نه اینکه موجب ترک اعتیاد شود. همانطور که قبلا تاکید شد، حتما باید در صورت صلاحدید پزشک و طبق تجویز او از این قرص استفاده شود.

    کلینیک پیام تندرستی
    8 دسامبر 2020

با سلام.اگر به جای مقدار مصرفی نوشیدن آب،دلستر مثلاً روزی ۲ لیتر هر انسان عادی بخورد،فرد معتاد روی ۷ ایتر مایعات بخورد.در روند زودتر منفی شدن تست اعتیاد موثر است یا خیر….؟

امیر حسنی
9 دسامبر 2020

    سلام دوست عزیز
    در روند دفع سموم از بدن بی‌تاثیر نیست.

    کلینیک پیام تندرستی
    9 دسامبر 2020

سلام مامان من قرص پراپرانول رو ۲ ساعت قبل خورده بعد این دارو آلپرازولام رو خورده این عوارضی که نداره

طاها جم زاده
24 ژانویه 2021

با سلام من هر شب فقط یک عدد آلپرازولام (۱) مصرف میکنم ای با مصرف یک عدد در ۲۴ ساعت باز اعتیاد اور است؟؟

ناشناس
28 ژانویه 2021

سلام چقدر طول میکشد اثر قرص آلپرازولام از بدن خارج شود من یک عدد قرص آلپرازولام دو روز پیش استفاده کردم فردا یک آزمایش عدم اعتیاد برای کار در شرکت دارم آیا تاثیری بر آزمایش دارد؟ ممنون از راهنمایی

علی یاری
1 مارس 2021

چطوری میتونیم بی خابی رو درمان کنیم ؟

سحر کهربایی
18 می 2021

    با مراجعه به روانپزشک

    کلینیک پیام تندرستی
    16 جولای 2021

    با سلام بی خوابی علت های بسیاری دارد و حتما باید وزیت متخصص اعصاب و روان صورت بگیرد

    کلینیک پیام تندرستی
    3 آگوست 2021

    با سلام درمان اختلال خواب فقط با وزیت متخصص و دارو درمانی با صلاحدید روانپزشک می باشد

    کلینیک پیام تندرستی
    3 آگوست 2021

سلام‌من دارم متادون ترک میکنم ایا میشه موقع خواب الپرازولام بخورم که خوابم ببره

مهران
30 می 2021

    با سلام لطفا تحت نظر درمانگر داروی خواب آور مصرف کنید

    کلینیک پیام تندرستی
    17 جولای 2021

سلام ممنون از سایت خوبتون

مدت زمان تاثیر قرص خواب آلپرازولام نیم ۰/۵ چقدره؟

محمد
15 ژوئن 2021

    با سلام دوست عزیز بستگی به سن وزن و میزان وابستگی به قرص دارد.

    کلینیک پیام تندرستی
    24 جولای 2021

سلام دکتر دخترم 16 سالشه بردمش دکتر قرص ایمی مرامین 10 مصرف میکنه ولی انگار تاثیری نمیذاره به نظر شما قرص آلپرازولام 0/5 بهش بدم؟ میخوام قرص آلپرازولام 0/5 رو جایگزین ایمی پرامین 10 کنم.
ممنون میشم جوابم رو بدین منتظرم.

سیاشو طاهری
11 آگوست 2021

    با سلام جهت اطلاعات دارویی ویزیت متخصص انجام دهید.

    کلینیک پیام تندرستی
    13 آگوست 2021

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان